Spulletjes veulen jaarling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:57

Gillbo schreef:
Ooit in de natuur weleens een kudde gezien met alleen maar veulens?
Paarden horen juist op te groeien in een kudde met álle leeftijden

De natuur........ja tuurlijk, hoeveel wilde kuddes heb jij zelf gezien? Die bestaan amper nog op de wereld. En de vergelijking met mensen gaat gewoonweg niet op.
Ik heb ze al 30 jaar in de opfok, met leeftijdsgenootjes. Krijg altijd zeer fijne paarden terug die erg sociaal zijn en heel makkelijk in omgang.

Leeftijdsgenootjes is juist heel belangrijk, daar vinden ze steun aan en daar kunnen ze mee spelen, dat doen ze niet met een ouder paard.

Ik weet niet of je weleens wat groepen leeftijdsgenootjes bij elkaar hebt gezien en dan echt van veulen tot 3 jaar, dat zijn hele stabiele groepen waarbij de rangorde ook duidelijk gemaakt wordt.

Mensen hebben een ouder iemand nodig, paarden niet.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:01

Rolfje schreef:
Gillbo schreef:
Ooit in de natuur weleens een kudde gezien met alleen maar veulens?
Paarden horen juist op te groeien in een kudde met álle leeftijden

Ik heb ze al 30 jaar in de opfok, met leeftijdsgenootjes. Krijg altijd zeer fijne paarden terug die erg sociaal zijn en heel makkelijk in omgang.

Leeftijdsgenootjes is juist heel belangrijk, daar vinden ze steun aan en daar kunnen ze mee spelen, dat doen ze niet met een ouder paard.

Ik weet niet of je weleens wat groepen leeftijdsgenootjes bij elkaar hebt gezien en dan echt van veulen tot 3 jaar, dat zijn hele stabiele groepen waarbij de rangorde ook duidelijk gemaakt wordt.

Mensen hebben een ouder iemand nodig, paarden niet.

Dat zeg jij wel heel stellig, vanuit de natuur hebben ze dat nl wel. Je doet alsof er hier gedaan wordt dat paarden kinderen zijn maar je doet zelf een voorstel dat niet strookt met wat de natuur doet.
Dat het voor jou paarden goed heeft uitgepakt dat is super fijn maar doe niet alsof andere methodes dan totaal verkeerd zijn.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:03

Rolfje schreef:
Leeftijdsgenootjes is juist heel belangrijk, daar vinden ze steun aan en daar kunnen ze mee spelen, dat doen ze niet met een ouder paard.

Ik weet niet of je weleens wat groepen leeftijdsgenootjes bij elkaar hebt gezien en dan echt van veulen tot 3 jaar, dat zijn hele stabiele groepen waarbij de rangorde ook duidelijk gemaakt wordt.

Mensen hebben een ouder iemand nodig, paarden niet.



Vreemd dat mijn shets dan toch echt met met 'oudere' paarden spelen en ook steun daarbij zoeken.

Blijf niet zo stijf hangen in een opfok.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:07

Eens met bovenstaande reacties. Mijn 2 jarige pony doet het prima tussen de "oudjes". We hebben nog wat leeftijdsgenootjes op stal en eerlijk vindt mijn pony ze verschrikkelijk irritant en moet niks van ze hebben. Spelen kan ze ook leuk met de kudde, met oudere paarden. Het kan zijn dat de paarden van Rolfje het goed doen in de opfok maar dat wil niet zeggen dat elk paard in een opfok moet staan.

Ts, ik denk dat je goed op weg bent :) . Ikzelf geef mijn 2 jarige alleen Vital brok voor de vitamines en daar doet ze het erg goed op. Let inderdaad op dat je niet te veel vraagt van je paard (maar eerlijk, hier kom je snel genoeg achter, dan worden ze strontvervelend) en zorg dat hij zoveel mogelijk de ruimte heeft.

En veel plezier natuurlijk met je aanwinst!

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 18:54

Een gemengde kudde is in mijn beleving iets anders dan dit. Ook wij doen onze jonge merries het liefst in een gemengde kudde. Met jonge hengsten is dat anders. Allereerst hebben ze last van hun hormonen en daar kunnen ze knap lastig van worden. Het is dus ook niet altijd fijn voor de andere paarden.
Verder zit er een groot verschil tussen een kudde op de prairie of een clubje paarden op een pensionstal waar ze 's nachts allemaal in hun eigen stalletje staan.

Trouwens, ook in de natuur gaan de jonge hengsten als groep verder. Ze vechten het eerst uit met elkaar en de sterkste gaan vervolgens naar een kudde om te kijken of ze de oude hengst kunnen verjagen.
Dat is wel wat anders dan een speelbal en een dekentje op tegen de kou....

Ik denk dat de meeste mensen die hier reageren veel ervaring hebben met de opfok van grote paarden. Dan weet je hoe link jonge hengsten kunnen zijn. En ook dat het beter voor ze is als ze het met elkaar uitzoeken. Het zijn écht geen speelgoedbeesten.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 20:06

Kendra schreef:
Trouwens, ook in de natuur gaan de jonge hengsten als groep verder. Ze vechten het eerst uit met elkaar en de sterkste gaan vervolgens naar een kudde om te kijken of ze de oude hengst kunnen verjagen.


Precies..

En in de natuur is het zelden zo dat een veulentjes alleen opgroeide. Meestal zijn er wel meer van dezelfde jaargang. Waarbij inderdaad de merries in de groep blijven en de hengsten verjaagd worden.

Zerena

Berichten: 3888
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Spulletjes veulen jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 20:41

Tjonge jongens, er zijn meerdere wegen die naar Rome gaan hoor.

Zelf heb ik ook mijn jonge hengsten in de opfok gehad, en ook hebben we zelf winterstalling gehad met jonge hengsten.
Kan nou niet zeggen dat het daar makkelijkere paarden van geworden zijn.

Ik ga er gemakshalve maar even vanuit dat de hengst van ts op korte termijn gecastreerd word ivm de gemengde kudde.

Heb nu zelf een jaarling merrie in ons groepje staan, en die speelt prima met de oudere paarden, zelfs met "the boss" van het groepje.

@ts ga lekker genieten van je paard!
Wat sommige anderen zeggen, ik zou hem niet elke dag pakken om wat te doen.
1 a 2 keer in de week is wel voldoende.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Spulletjes veulen jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 11:19

staat er een ander hengstveulen in de groep bij hem?

butengeweun

Berichten: 3654
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 11:32

rustig 1 a 2 keer per week wat met hem gaan doen. Niet te veel maar kalm aan ze hebben nog even.

Hier ook mijn dame in de groep gehouden. En ze is een heerlijk dier geworden met goede kudde manieren.

Leer ze alles rustig en dan kan je er veel mee. Hier ging ze als jaarling mee naar keuringen, fotoshoots ect. Juist om haar er aan te laten wennen dat er niets gebeurd. En heb daar nu nog zoveel profijt van.

Zo liep ze erbij als jaarling :+ (alles met rust geleerd en soms ook al als veulen wel eens gek gedaan met spullen op en om haar heen doen)
Afbeelding

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Spulletjes veulen jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 11:58

Ik merk vooral een enorm verschil tussen merries en hengsten, jonge merries en merrieveulens functioneren veel beter in een gemengde wat oudere groep dan jonge hengsten/hengstveulens.

Die hengsten hebben echt verschillende maatjes nodig waar ze mee kunnen rauwdouwen, van dezelfde leeftijd zodat ze niet altijd de onderste in rang zijn en van iets oudere leeftijd (hengstengroep tot 4 jaar) waar ze van kunnen verliezen en leren zich te gedragen. Houd ook rekening met de andere paarden in de groep, ik heb tot twee keer toe nu meegemaakt dat het jonge paard in de groep mijn paard begon te pesten waardoor we aanpassingen moesten doen die we liever niet hadden willen nemen.

Dus op de vraag, wat heeft een hengstveulen nodig is mijn antwoord een duidelijke baas zonder poespas, maar vooral 24/7 de mogelijkheid om te bewegen en te spelen. Dat houdt ze lichamelijk en geestelijk gezond en geeft de basis voor een fijn rijpaard later.