Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 10:07

Zal morgen eens een foto van onze pomp maken, ziet er heeeel anders uit! :=

Wel grappig, hier bijna hetzelfde weer als in NL op het moment. Sproei me ook suf. Maar ik klaag niet, in de herfst gaat het weer volop regenen dus ik kan mooi doorwerken om alles tegen die tijd zoveel mogelijk op orde te hebben!

Hoe zouden jullie het spenen aanpakken? Nordic mag in Okt of Nov afgespeend worden, maar weet nog niet helemaal hoe ik het ga doen...

Karin_deB

Berichten: 8248
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 10:22

Jullie gaan hard zeg!!

@Djoena, wat een schatje is Arwen! <3
@Antheman, klinkt echt heel erg auwie auwie auwie. Heel veel succes alvast voor morgen!
@Libera, geen ervaring met afspenen, sorry.

Ik moet ook eens kijken hoe mijn pomp eruitziet.
Alleen hij zit onder een houten plaat onder de stal en op de houten plaat staat een zware salontafel die ik niet alleen kan tillen :7

Sinds wij de tuin sproeien met het systeem is het gras serieus zoveel groener en groeit ook weer. Echt top!

Voorlopig voorspellen ze nog veel warm weer en geen regen. Jippie, bevallen in een hittegolf :Y)

Nils

Berichten: 2019
Geregistreerd: 17-09-05
Woonplaats: Westerhaar-vriezenveensewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:06

Van afspenen heb ik niet zo veel verstand dus kan ik je niet bij helpen.

Wij sproeien iedere dag de tuin en je kan duidelijk zien dat het gras groener is dan het weiland.

Vanmorgen zijn ze begonnen met de bak de bovenste laag is er nu zo goed als er af en de eerste zandladingen zijn ook al gebracht. Straks is de bak klaar en kan ik nog niet rijden door het warme weer...

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:11

Woehoe, net voor een super mooie prijs een partij hooi gekocht. Kunnen we naar alle waarschijnlijkheid mee door tot maart/april! :D

Hier beginnen ze wss morgen met de sloopwerken. Spannend! *\o/*

Afspenen gebeurt hier door eerst moeder eens 10 min ergens anders mee te nemen, en dat uit te bereiden. Eigenlijk nog nooit veulens moeilijk op zien doen.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:14

Hier ligt ook een oude kleine pomp voor achter de trekker, is blijven liggen van de vorige bewoners maar heb dat ding nog nooit gebruikt dus geen idee of hij nog werkt :+
IBC vaten vullen daar gebruiken we een dompelpomp voor die we in de put hangen.
Groentetuin sproeien is nog even met leidingwater tot we weten waar we gaan wonen.

Afspenen zal hier ook niet heel moeilijk zijn denk ik, veulen eet steeds meer zelf en loopt vaker bij onze ruin dan bij z'n moeder :+

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:40

Even een vraag tussendoor.
Nick is nu voor de 2e keer in korte tijd aan de waterdunne diarree. Zal het aan de hitte liggen?
Heb hem zandweg gegeven en het was even weg. Maar nu een week of 2 later heeft hij het weer.
Te veel zand? Te heet? Te droog eten? Hij krijgt alleen maar hooi. En het is best droog spul.
Meer paarden er last van?

Lynn_Nikita

Berichten: 25459
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:54

Chasey hier hebben ze er geen last van. Hoevaak heb je zandweg gegeven?

De pomp bij de wei ziet er zo uit

Afbeelding

Nu heb ik een vaste aansluiting met buizen in de grond, kan ik straks wel een foto van maken. Buizen zitten vast en dan boven de grond zit er een dikke slang aan, wederom het idee wat anke heeft maar dan grotere diameter en ook die draai ik aan de pomp vast.
voorheen had ik een slang, lijkt op die wat Anke heeft maar dan met metaal spiraal van binnen zodat die niet kan samendrukken en ik denk een iets grotere diameter. Onderaan zat dan een filter en terugslagklep en bovenkant zat vast aan de pomp. Pomp vullen met water aantrekken en er kwam water

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:58

Chasey schreef:
Even een vraag tussendoor.
Nick is nu voor de 2e keer in korte tijd aan de waterdunne diarree. Zal het aan de hitte liggen?
Heb hem zandweg gegeven en het was even weg. Maar nu een week of 2 later heeft hij het weer.
Te veel zand? Te heet? Te droog eten? Hij krijgt alleen maar hooi. En het is best droog spul.
Meer paarden er last van?

darminfectie?
te weinig hooi?
wormen?

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:02

Mijn merrie heeft het vorig jaar gehad :j voor ons toen ook een raadsel, maar na even zoeken en mestonderzoek kwam eruit dat ze een virus had. Het was toen niet zo warm als nu, want het kan ook makkelijk door het warme weer komen. Heeft je paardje er koorts bij?

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:09

Hier op stal deed er ook iets de ronde. Vorige week de helft met dikke benen. Nu gelukkig alles weg maar zal ook een virusje ofzo zijn geweest. Ik zou het goed in de gaten houden en even afwachten.. Wel kijken dat hij goed blijft drinken

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:10

Wij hebben een hydrofoorpomp. Die staat altijd op druk dus je draait gewoon ergens een kraan open en voila. We hebben op verschillende plekken aftap punten en de slangen daar voor ingegraven. Nadeel is dat ze gevoeliger zijn voor zand en er een filter voor moet, die je weer regelmatig schoon moet maken.
Verder heel handig want ik heb de 'wasplaats' er ook op aangesloten.
Afbeelding

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:12

Chasey schreef:
Even een vraag tussendoor.
Nick is nu voor de 2e keer in korte tijd aan de waterdunne diarree. Zal het aan de hitte liggen?
Heb hem zandweg gegeven en het was even weg. Maar nu een week of 2 later heeft hij het weer.
Te veel zand? Te heet? Te droog eten? Hij krijgt alleen maar hooi. En het is best droog spul.
Meer paarden er last van?



Vervelend! Drinkt hij wel goed? Want het vocht dat eruit gaat moet wel aangevuld worden. Is hij recent ontwormt of getest? Kan misschien ook een virus zijn.

Hier gelukkig geen last van echt waterdunne mest, maar mijn merrie heeft wel snel vochtige mest waardoor ze dan vieze mestplekken op haar benen en billen heeft. Zandweg absorbeert vocht in de darmen dus dan is de mest bij diarree al snel een stuk vaster. Vaak heeft zo'n kuurtje hier langere tijd een goede invloed op de darmen/mest.
Nu heeft ze het ook weer doordat ze gewoon helemaal op gras staan. Alleen is het gras gortdroog, maar ondanks dat toch dunnere mest.

Hier is het weer tijd voor een kuurtje sand exit (iets anders lusten ze niet) en dat geef ik samen met wat slobber van vitalbix (nutrimash). Daar zitten prebiotische vezels in wat goed is voor de darmflora.
Hierna wil ik ze eens een keer een kuurtje parex geven. Kon ik nu met flinke korting kopen, want anders vind ik het behoorlijk aan de prijs. Reinigingskuur met kruiden die ook weer goed zijn voor de darmen.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:37

Wat een heerlijke foto's kwamen er voorbij!

Afspenen heb ik ook opgebouwd. Tot de laatste week veulen in de nacht in aparte box. Ging heel gemakkelijk en zonder stress eigenlijk.

Staat je merrie met veulen nog bij andere paarden? Dan kan je Nordic bij vertrouwde oom of tante achterlaten en merrie er iedere dag even afhalen.

Diarree misschien door zand? Met dit droge stoffige weer?

Gelijk een reminder voor mezelf, ik ga een zandkuur bestellen. Better safe then sorry ;-)

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 14:08

Onze pomp heeft ook een drukmeter en slaat vanzelf af als hij genoeg druk heeft en slaat weer aan als het te weinig is.

Afspenen geen ervaring mee.


Diaree hier ook geen last van.
Momenteel krijgen ze hier ook alleen hooi en de laatste tijd ook steeds psyliumvezels.
Misschien toch even de temp opnemen om te kijken of hij niks onder de leden heeft?

Rocky krijgt psylium met 150gr seniores priores. Eerst geweekt en net voor het voeren gooi ik de vezels er over.
Melle krijgt het gewoon met 2 handjes brok, beetje zonnebloemolie en dan 2 schepjes psylium en Puck krijgt daar een paar happen van mee.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 14:22

Wij hebben een stukje wei aan huis afgezet, kunstmest gestrooid en beregend. Zal mij benieuwen wie het gevecht wint. Wij of de droogte.
Er stond sowieso al meer onkruid dan mij lief was dus heb er weinig vertrouwen in.

Mer1980

Berichten: 18834
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 14:29

Pompen kan ik niet over meepraten, maar afspenen wel. In eerste instantie nam ik de veulens mee als ik ging rijden, eerst liepen ze los in de bak, daarna deels los en laatste 10 min aan de hand, toen aan de zijkant van de bak, daarna aan de hand buiten de bak en vervolgens ging mijn moeder wandelen met veulen als ik ging rijden en na 3 maanden kon ik het veulen al op stal laten staan als ik ging longeren of rijden. Vanaf 4 maanden heb ik zelfs 2 keer een veulen in de wei kunnen laten lopen als ik reed. Afspenen na 6 maanden ongeveer ging daardoor heel makkelijk.

Ik stond toen trouwens op een pensionstal bij de fok van zo'n 4 veulens. Nu met eigen terrein gaat het weer anders denk ik, we zullen het volgend jaar meemaken als het allemaal goed gaat.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 14:54

Afbeelding

Net op marktplaats gekomen

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 15:19

Erg duur Ik heb meerdere offertes liggen en de meeste zijn zo'n €10 tot €11 /m2
Dit is 37,5 m2

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:33

Deze zijn 2e hands.

150 stuks voor 395,-
Is hier vlakbij.
Ken haar.

Zorgen die tegels echt ervoor dat het geen blubber wordt?

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:54

Het is natuurlijk een vraagprijs.
Anke, ik had wel nat zand van de winter maar ze zakte niet weg.

Lynn_Nikita

Berichten: 25459
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:56

Ik verkoop mijn super sterke paddocktegels, 150 stuks is ca. 38 m2. zijn in prima staat! Euro 395,-- in één koop en zelf opladen en gafhalen.

Bericht van kennis op fb. Zuid limburg

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 16:27

Dat is waar belle_boef maar met zo'n klein verschil zou ik het altijd nieuw kopen en niet eens een berichtje sturen. Voor ons is het veel te weinig en ik houd de optie verschillende lagen zand ook nog open :)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:47

Ik heb me vanmorgen zo vermaakt met Kim _O-

Schoonzusje wilde paardrijden, maar ze is echt een absolute beginner en nogal hectisch dus na 10x moest ik nog uitleggen hoe ze moest sturen en stoppen.
En die knol werd me een partij vinnig op mij, tot happen aan toe :oo
Ze had echt iets van vertel me nu dan verdomme dat ik moet doen -:(-

Daarna mijn broertje erop gezet, die ook niet echt goed kan rijden maar wel door pakt en die reed er zo mee weg.
Geweldig paard _O-

Lynn_Nikita

Berichten: 25459
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 17:41

Ik durf een echte beginner niet zo los op mijn paard te zetten hoor, veel te bang dat er iets gebeurd. Of liep je ernaast?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 17:44

Lynn_Nikita schreef:
Ik durf een echte beginner niet zo los op mijn paard te zetten hoor, veel te bang dat er iets gebeurd. Of liep je ernaast?

Ik liep er naast deze keer en kim is heel voorzichtig met haar ruiter. Mensen die wel de hulpen een beetje kennen maar stuiteren in draf ofzo rijden er zo mee weg.
Ze spiegelt blijkbaar echt vreselijk, vond het heel mooi om te zien al werd ze er chaggie van. Zodra zij er af was was de bui weer over en met mijn broertje huppelde ze lekker eigenwijs rond.