Verlichting buitenbak: tips en aanbevelingen gezocht! :)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_enna_

Berichten: 587
Geregistreerd: 20-11-07

Verlichting buitenbak: tips en aanbevelingen gezocht! :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 00:37

2018... het jaar waarin mijn droom uitkomt: eigen paard aan huis! Nadat we vorig jaar ons droomhuis gekocht hebben, zijn we ons nu aan het oriënteren op het aanpakken van de buitenzaken. Afrastering, Rijbak en dus ook verlichting. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die tips hebben. Wat is aan te bevelen? Welke bedrijven zijn goed? Welk type lampen? Wat voor masten? Kun je zelf plaatsen? Kunnen bestaande lantaarns omgebouwd worden met losse lampen? Ik wil graag een 20/60 Rijbak maken en rij alleen dressuur. Kortom, waar moet ik rekening mee houden en waar moeten we zijn? Ook ben ik benieuwd naar de kosten... ik heb al vanalles opgezocht, maar het loopt heel erg uiteen. Niet alleen qua prijs, maar ook qua opties.

ingvdh

Berichten: 6372
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 08:41

Ik heb destijds geholpen met de aanschaf van lampen voor de 20x60 bak bij ons op stal.

Er is toen gekozen voor 5 masten aan een lange zijde van 8 meter met LED verlichting kantelbaar.
Alhoewel er staat dat je ze zelf kan plaatsen, in praktijk blijkt dit toch niet zo makkelijk te zijn en was de stal eigenaar blij dat ze voor volledige montage hebben gekozen.

De internetprijzen zijn onderhandelbaar hebben we ondervonden :). Probeer wel zo goed mogelijk het aantal meters kabel etc te berekenen zodat je de offertes goed kan beoordelen.
Bij ons ligt de bak een aantal meters van het electra punt, die moet je wel laten meenemen anders stoppen ze aan het eind van de bak en komen er weer kosten bij.

Kosten lagen rond de €8000 destijds geloof ik. Incl aanleggen en kabels tot aan het electrapunt.

Als je de bak niet zo vaak gebruikt hoef je geen LED te nemen, dat is nl bij minder vaak gebruik duurder dan gewone verlichting. Kantelbare palen zijn wel aan te bevelen, vervangen van verlichting kan je dan makkelijk zelf, anders heb je een hoogwerker nodig en dat loopt aardig in de kosten.

_enna_

Berichten: 587
Geregistreerd: 20-11-07

Re: Verlichting buitenbak: tips en aanbevelingen gezocht! :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 11:45

Dankjewel voor je reactie Ingvdh! Wat een geld wel, poeh. Dat is toch wel een heel stuk boven wat ik hoop uit te gaan geven. Wel een goede tip dat Led duurder schijnt te zijn als je het minder gebruikt, dat wist ik niet. Kantelbare palen lijkt me ook wel heel handig, hoewel de gemiddelde lampen volgens mij ook wel heel lang meegaan?

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Verlichting buitenbak: tips en aanbevelingen gezocht! :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 11:54

Let er op dat je voor verlichting in principe ook een vergunning nodig hebt bij de gemeente.
Mijn buurman heeft een hoogwerker dus ik heb geen kantelbare masten genomen ☺️

Hoppje

Berichten: 756
Geregistreerd: 26-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 11:56

Wat leuk je paarden aan huis, heerlijk!

Voor zowel een rijbak als verlichting moet je bij de meeste gemeentes (scheelt per gemeente, maar zou het even checken als ik jou was ;-)) voor ieder apart een vergunning aanvragen. Dus zou als eerste daarmee beginnen ;-) Zou zonde zijn als je één en ander aanschaft en vervolgens weer kan weghalen omdat het niet mag...
Laatst bijgewerkt door Hoppje op 03-01-18 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Verlichting buitenbak: tips en aanbevelingen gezocht! :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 12:01

Dat verscheelt per gemeente wij mogen ze tot 6 meter zonder vergunning plaatsen.

Omdat we nu in de wei rijden (okay nu niet een modderzooi) heb ik 1 paal met 2 lampen die we volgend jaar makkelijk kunnen verplaatsen naar de nog aan te leggen bak.

Deze paal met 2 lampen verlicht een stuk van 50 x 70 met gemak. Het zijn 2 gasontlandingslampen van 500 watt per lamp.

Kosten incl kantelbare paal en voet via marktplaats 550 euro 2e hands van stoppend bouwbedrijf.

_enna_

Berichten: 587
Geregistreerd: 20-11-07

Re: Verlichting buitenbak: tips en aanbevelingen gezocht! :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 12:31

Volgens mij mag het tot 8 meter hier zelfs...

Mooie deal hoor friesam! Dat is nog eens betaalbaar. :) Zijn je lampen draaibaar?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 12:46

_enna_ schreef:
Dankjewel voor je reactie Ingvdh! Wat een geld wel, poeh. Dat is toch wel een heel stuk boven wat ik hoop uit te gaan geven. Wel een goede tip dat Led duurder schijnt te zijn als je het minder gebruikt, dat wist ik niet. Kantelbare palen lijkt me ook wel heel handig, hoewel de gemiddelde lampen volgens mij ook wel heel lang meegaan?

LED verbruikt minder dan klassieke lampen maar is duurder in aankoop, is dus idd pas e moeite als je het vaak genoeg gebruikt.
Ook best wel checken of er geen buren zijn die hinder zouden hebben van de lampen voordat je de investering doet.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Verlichting buitenbak: tips en aanbevelingen gezocht! :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 12:49

Afbeelding
Ja lampen zijn in alle richtingen te draaien en kantelen daarom alles keurig verlicht

ingvdh

Berichten: 6372
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Verlichting buitenbak: tips en aanbevelingen gezocht! :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:19

Nog een ding vergeten te vermelden, de prijs was voor 6 palen, er staat er ook nog een bij de longeercirkel. Maar evengoed een flinke kostenpost inderdaad.
Er mochten maar 6 palen in totaal geplaatst worden van de gemeente en de wens was dat de bak goed verlicht werd. Dat is hij nu.

LED is in aanschaf een stuk duurder en qua verbruik met gasontladingslampen is het rendabel als ze elke dag een paar uur branden, voor een uurtje per dag haal je het verschil met LED er niet uit.

Je kan ook kijken naar oude straatlantaarns, voorheen hadden wij die langs de bak staan en die dingen waren onverwoestbaar en zijn in die 10 jaar nooit kapot gegaan. De 6 meter exemplaren waren met 2 man heel goed zelf neer te zetten. Voor 20x60 zou ik voor 6 palen gaan, 3 langs elke lange zijde. Dan heb je super verlichting.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Verlichting buitenbak: tips en aanbevelingen gezocht! :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:22

Wij hebben 3 gasontladingslampen lampen staan op 20 x 60 en dat vind ik ook voldoende voor dressuur. Wil je springen of echt perfectie zou ik inderdaad voor 6 gaan.

_enna_

Berichten: 587
Geregistreerd: 20-11-07

Re: Verlichting buitenbak: tips en aanbevelingen gezocht! :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 22:17

Zes lampen lijkt me ook veel. Afhankelijk natuurlijk van welk type verlichting je neemt. De bak waar ik nu rijd heeft er twee, eentje gasontlading en een gewone straatlantaarn. Die laatste vind ik niet ideaal. Geeft weinig licht vind ik. Van die eerste zouden er drie wel voldoende moeten zijn. Ik denk dat we ook zonnepanelen gaan leggen, dus dan is verbruik iets minder belangrijk.

Zijn een mensen die tips hebben voor bedrijven die nieuwe of tweedehands verlichting verkopen?

_enna_

Berichten: 587
Geregistreerd: 20-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 13:35

Ik ben benieuwd of er nog mensen zijn die tips hebben? Welke bedrijven zijn goede aanbieders en monteren alles voor een reële prijs?

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Verlichting buitenbak: tips en aanbevelingen gezocht! :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:39

Vergeet niet in de kosten dat de electriciteit ook aangelegd moet worden. Ik had de lampen al liggen, de palen vielen wel mee, maar stroom aanleggen was hier de grootste kostenpost.

_enna_

Berichten: 587
Geregistreerd: 20-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 13:56

Ipsilonka schreef:
Vergeet niet in de kosten dat de electriciteit ook aangelegd moet worden. Ik had de lampen al liggen, de palen vielen wel mee, maar stroom aanleggen was hier de grootste kostenpost.


Bedankt voor de tip. Stroom kunnen we vanuit de schuur of tuin halen, dus dat hoeft niet aangelegd te worden. Ik ben echt op zoek naar geschikte bedrijven die de palen en armaturen kunnen leveren tegen een redelijke prijs. :)

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Verlichting buitenbak: tips en aanbevelingen gezocht! :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:59

Dat had ik ook wel, maar het moest wel even 40 mtr worden ingegraven en het vergt wel een eigen groep zoveel als de lampen nodig hebben.

_enna_

Berichten: 587
Geregistreerd: 20-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 14:10

Ipsilonka schreef:
Dat had ik ook wel, maar het moest wel even 40 mtr worden ingegraven en het vergt wel een eigen groep zoveel als de lampen nodig hebben.


Ook een eigen groep is er al... :D Ingraven wil ik laten doen, vandaar dat ik een bedrijf zoek dat ook montage doet.

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 14:24

Wij hebben het zelf gemonteerd, maar door oude vlaggenmasten te nemen met lampen hebben we veel geld bespaard.

Ik heb voor een 20x40 bak 4 masten van 8 meter hoog met 400 Watt gas ontladingslampen.
Ik heb niet echt een duidelijke foto, maar dit geeft een idee.
Afbeelding