Oud paard bang voor andere paarden, liever alleen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maggy1989

Berichten: 27
Geregistreerd: 15-12-15

Oud paard bang voor andere paarden, liever alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 15:14

Hoi iedereen (ik hoop dat mijn bericht hier zo goed staat),

Ik heb jullie advies nodig. Mijn seniorenpaard (25) is begin mei verhuisd naar een nieuwe stal. Ik ben tot nu toe heel erg blij met hoe hij het doet omdat het toch altijd een risico is een ouder paard te verhuizen maar hij kijkt tot nu toe heel tevreden en rustig uit zijn oogjes en eet er op los *\o/*

Nu heeft hij tot vandaag alleen in een paddock gestaan - wel wordt hij omringd door andere paarden en kan hij altijd contact hebben over het draadje. Sinds vandaag staat hij bij een andere pony. Het eerste half uur ging erg goed ( kriebelen en snuffelen) maar langzamerhand werd mijn paard steeds bangiger en hij gaat nu de pony ook echt uit de weg. Als de pony 1 stap in zijn richting zet zet mijn paardje het op een lopen. Nu is mijn paard sociaal altijd al wat lastiger geweest, hij heeft een moeilijk verleden (mishandelt door mensen, jaren lang erg zwaar manege werk gedaan onder slechte omstandigheden). Hij is dus erg snel bang. Ik wil het een paar dagen aankijken of ze naar elkaar “toe groeien” maar vind het erg moeilijk om te oordelen. Vooral omdat hij eerst zo heerlijk rustig en tevreden stond in zn “eigen paddock” maar nu een erg gestrest koppie heeft, vraag ik me af of ik hier goed mee doe |o

Het is overigens niet de eerste keer dat hij dit heeft, bij zijn vorige stal heeft hij dit gedrag ook vertoond.

Hebben jullie nog tips of advies? Ik ben altijd van mening geweest dat paarden bij soortgenoten moeten staan maar misschien dat die van mij op zijn oude dag liever rust heeft en kriebelen over het draad voldoende voor hem is? Ik weet het niet meer...ik ben bang dat hij door het gestress en rennen zijn oude lichaam overbelast :(:)

Ik hoor graag jullie mening!

Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Oud paard bang voor andere paarden, liever alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 15:23

Ik zou het wel een paar dagen aankijken en bedenken of er misschien een vriendelijker paard is als maatje voor hem. We hebben met paarden dit probleem niet gehad, maar wel heel vaak met oudere geiten (ook kuddedieren). Een oude geit wordt vaak door jongere dieren gepest, nagejaagd, weggejaagd etc. Die geit werd dan veel gelukkiger als ze alleen mocht lopen terwijl ze de andere wel kon zien. Zo nu en dan zetten we ze wel weer bij elkaar, dat ging soms een poos goed, maar zodra het mis ging kwam de oude geit naar het hek, zo van 'mag ik er alsjeblieft uit?!'

barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 15:25

Ik zou het nog even aankijken, omdat het in het begin wel goed ging heb je best kans dat dit even een fase is en dit met een paar dagen weer over is. Het kan ook best dat hij bang blijft, dan zou je miss nog een ander, rustiger paardje kunnen proberen? Als de angst blijft dan is het miss iid beter om hem "alleen" te laten staan. Bij ons staat er ook zo'n paardje, bang voor bijna alles wat vier benen heeft, er zijn 2 paardjes waar ze wel goed mee kan en daar staat ze dan ook af en toe een paar uur mee.

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Re: Oud paard bang voor andere paarden, liever alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 15:32

Er loopt ergens een topic over ‘paarden die alleen staan’. Het zou strafbaar zijn en mishandeling maar er stonden veel verhalen tussen over paarden die echt gelukkiger zijn als ze alleen staan. Uitzonderingen zijn er altijd!

Zou de situatie even aankijken en vooral je gevoel volgen. Jij kent je paard als beste :)

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Oud paard bang voor andere paarden, liever alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 15:36

Hoe is het gedrag van de pony naar jouw paard? Als.die vrij dwingend of dominant overkomt, is een rustiger paardje mss beter?
Er loopt daar toevallig niet nog een oudje rond?

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 15:42

Zomaar 2 paarden bij elkaar kan goed gaan, maar de karakters moeten elkaar wel een beetje liggen. Even in de gaten houden waar hij zich het comfortabelst bij voelt, en zo nodig aan een ander maatje koppelen.

Maggy1989

Berichten: 27
Geregistreerd: 15-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 15:50

Dank iedereen! Ja het is moeilijk, een andere optie qua maatje is er op het moment niet maar misschien op ten duur wel. Ik kijk het nog een paar dagen aan, als hij dan nog steeds zo bang reageert gaat hij voorlopig weer even naar zijn eigen paddock. Een maatje voor hem zou echt super zijn maar we kunnen ze moeilijk dwingen om vriendjes te worden. Ik heb ze zitten observeren van een afstandje *-:) en het is die pony die met zn oren naar achteren op mijn seniortje afkomt. Ik hoop dat dat minder wordt.

Gelukkig denken ze wel heel erg mee op de nieuwe stal. Er staat inmiddels ook al een tweede voerbak bij zodat ze wel rustig kunnen eten. Maar hij blijft op zn teentjes lopen :(:)

Rizette
Berichten: 4373
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Oud paard bang voor andere paarden, liever alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 15:59

2 paarden beetekend in 99 % van de gevallen dat er ook 2 voerbakken moeten zijn. Ik vind het niet goed dat die er meteen niet waren. Nu is je paard w.s. weggejaagd bij het voer en dat is jammer. Misschien gaat het nu beter.maar bij een paard in staan waar het echt bang voor is en die geen klik hebben gaat niet werken. Je paard niet met een dominant paard staan denk ik.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 16:13

Tja, hier staat een schat van een oudje (Echt een schatje en zo gruwelijk voorbeeldig in zijn gedrag dat die brutale aap van mij al helemaal onopgevoed lijkt), maar is ook bang voor andere paarden, zolang er hek tussen zit, komt hij ook kroelen en wat rommelen met de buren, maar als het hek weg is dan komt hij echt niet meer in de buurt. Nou staat hij bij die van mij in de wei en die laten hem gewoon met rust, dus hij vind het wel prima, maar het zou voor hem zo leuk zijn als hij ook zonder het hek ertussen met ze zou kroelen....
Je kan ze niet dwingen, nou is hij gelukkig niet zo bang als de jouwe, hij blijft gewoon keurig uit de weg (staat er wel bij in de buurt, maar nooit echt erbij) van de mijne en die negeren hem maar gewoon, maar gun hem best wel vriendje, nou shcijnt hij dit altijd al zo te hebben gehad, dus niet vreemd.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Oud paard bang voor andere paarden, liever alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 16:53

Oudere paarden worden wel vaker opgejaagd en gepest door jongere.Als er geen passend weidemaatje voor hem is dan kan hij toch ook op zijn eigen stukje staan met de draad tussen hem en de anderen.Zodat hij geen stress krijgt.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Oud paard bang voor andere paarden, liever alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 16:56

Klinkt ook alsof jouw paard vreselijk onderdanig is, eigenlijk zou er ook een heel onderdanig paard bij moeten dan. Ik zou het ook even aankijken en anders of apart of een ander paard erbij proberen.

melody2
Berichten: 891
Geregistreerd: 26-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 17:10

Ik heb ook een oudje gehad van 35+. Voorheen liep hij altijd in de kudde, maar op een gegeven moment gaf hij zelf aan, dat hij niet meer met de anderen buiten wilde staan. Dit opgelost door hem op het stuk voor de stallen te laten lopen met aan de andere kant van het hek de andere paarden. Sociaal contact was dus mogelijk, maar als hij dat niet wilde dan hoefde hij er dus niet voor op de loop gegaan.

Maggy1989

Berichten: 27
Geregistreerd: 15-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 17:39

Ja hij is inderdaad heel erg onderdanig - misschien door zn leeftijd maar ook door wat hij in het verleden alllemaal heeft meegemaakt.

Ik heb met de staleigenaar afgesproken dat we het een paar dagen aankijken. Blijft hij nou zo bang reageren dan gaat hij weer naar zn eigen paddock met draadje naar de grote kudde voor “contact”.

De pony is niet super dominant maar waarschijnlijk toch iets te fel voor die van mij. In zn oude paddock lag hij altijd heerlijk languit te soezen en als hij behoefte had aan wat contact zocht hij het op. Als hij zo gestresst blijft in de huidige situatie is het niets :n Dan zoeken we door, mss dat er op ten duur wel een geschikt maatje komt en anders maar even “alleen” als dat hem meer rust geeft inderdaad...

xEliine

Berichten: 657
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: België

Re: Oud paard bang voor andere paarden, liever alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 18:45

Mijn fjord is net zo. Toen hij samenstond met andere paarden, ging hij deze steeds uit de weg met als gevolg hij in de winter ook nooit hooi ging mee eten en telkens alleen in een hoekje stond. Het was zelfs zo erg dat ze hem tot bloedens toe beten en hij zich niet verderdigde. Als een ander paard hem naderde, draafde of galoppeerde hij in paniek al weg. Het is inderdaad raar voor een paard. Zelfs met de minst dominante gaat hij nog aan de kant. Nu staat hij alleen op een stuk wei maar met andere paarden rond hem. Zo is hij heel gelukkig en heeft gij geen stress meer.. elk paard is anders en sommigen zijn gewoon niet op hun gemak met andere paarden.. dan moet je kijken naar je paard en niet inzitten met het feit dat paarden 'kuddedieren' zijn.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Oud paard bang voor andere paarden, liever alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 20:08

Mijn oudje werd ook doodongelukkig in een kudde, werd weggejaagd en was continu gestresst. Na een paar keer verschildende dagen geprobeerd te hebben, besloten dat ze gewoon naast de groep kon blijven en lekker in dr eentje. Je zag haar weer opfleuren en zocht vanuit haarzelf weer contact met de anderen. Maar alleen wanneer zij het wilde en niet dat het opgedrongen werd.
Zolang ze over het draad kunnen kroelen en contact zoeken, is het toch prima.

geshahquille

Berichten: 830
Geregistreerd: 11-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 20:14

Ik zou hem lekker apart houden zolang hij tevreden lijkt en wie weet geeft hij na een tijdje zelf wel aan dat hij graag toch samen wil en dat kun je het altijd weer een keertje probeeren . Ben ook echt van een paard samen maar ja soms is het beter van niet .

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 20:16

Sinds eind februari heb ik een projectfjordje van 24. Toen ik haar bij mijn eigen 17-jarige fjord zette, joeg mijne haar steeds weg bij het eten. Na een half uur vielen ze elkaar aan en na een uur was de 24-jarige de baas en durfde mijn fjord er een week niet meer in de buurt te komen, na die week konden ze naast elkaar eten zonder dat die van mij steeds wegrende en na twee weken waren ze beste vriendinnen, nu hinniken ze naar elkaar als er eentje uit de paddock wordt gehaald :')

Zou het dus even wat tijd geven, ze moeten het waarschijnlijk gewoon even uitzoeken en sommige doen daar wat langer dan een dag over :=

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 20:29

Herkenbaar! Mijn ruin is echt heel erg onderdanig en bang van de meeste paarden (aan de hand niet, los wel). Hij is een paar keer flink getreiterd en in elkaar gemept en dat werkt natuurlijk niet mee. Hij kan dus zeker niet met elk paard staan. Gelukkig heeft hij een vaste vriendin waar het heel goed mee gaat en waar hij zich comfortabel bij voelt. Ze staan dus met zijn tweeën, en niet in een groep.

Ik zou jouw paard nog even de tijd gunnen, of anders eerst een draadje er tussen om te wennen. Als dit niet werkt zou ik hem lekker zijn rust gunnen en apart houden, gewoon naast de kudde maar dan een draadje er tussen. Soms is dat gewoon beter en veiliger.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Oud paard bang voor andere paarden, liever alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 20:41

Dat hij nu nog niet languit ligt te soezen met een nieuw maatje erbij is nog niet raar.
Maar het moet inderdaad niet te lang duren, oudjes zijn toch wat anders dan jongere paarden.
Hoe oud is het maatje wat er nu bij staat?

Maggy1989

Berichten: 27
Geregistreerd: 15-12-15

Re: Oud paard bang voor andere paarden, liever alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 21:59

Dank voor jullie advies allemaal!

De pony waar hij nu mee staat is een stuk jonger ik schat zo ergens rond de 12/13 jaar. Het is geen trapper of bijter, maar hij is wel goed aanwezig.

Ik geef het 2 daagjes de tijd, tenzij het verslechterd oid. Als hij dan nog steeds niet op zn gemak is en weg blijft lopen/rennen gaat hij weer appart. Hij staat s nachts op stal dus dan kan hij wel zn rust pakken maar hij moet overdag ook gewoon lekker kunnen liggen of tukken als hij dat wil zonder dat hij bang hoeft te zijn.

En wat je zegt siskeh, met een jonger paard had ik het waarschijnlijk langer aangekeken maar ik ben erg voorzichtig met mn 25 jarige maatje <3 hoop dat hij nog lang bij me is. Dan maar een andere oplossing zoeken en mn visie over kuddedieren in dit geval even bijstellen +:)+

ogidni
Berichten: 458
Geregistreerd: 16-10-13

Re: Oud paard bang voor andere paarden, liever alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 22:29

Die van mij (28) heeft sinds afgelopen winter ook zijn eigen stukje naast de anderen. En nu op zijn eigen stuk land, wel zorgen we ervoor dat hij altijd bij het land van de anderen kan komen.
Ik zie nu weer een paard wat super in zijn vel zit, hij kan eten zoveel hij wil en wanneer hij wil terwijl de rest strookbegrazing heeft omdat ze veel te dik worden.
Terwijl hij altijd een vreselijk sociaal dier was, een leider op een hele nette manier en ook letterlijk met alles heeft samen gestaan. Werd ook altijd gebruikt om nieuwe en jonge paarden te laten wennen.
Het is even wennen maar als ik hem zie weet ik dat het zo goed is.
Hij vind het ook nog steeds geweldig om met een groep een buitenritje te maken.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Oud paard bang voor andere paarden, liever alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 10:43

Rond 12/13 is ook de leeftijd waarop een paard het "sterkste" is, is mijn ervaring.
De natuur leert dan ook dan een paard van die leeftijd voorrang heeft op een oudje van 25.
Ik merk het met mijn merrie van 24 ook, die is naarmate ze ouder is geworden ook veranderd in haar rol, nu heb ik een kudde waarin ze past, maar ze zal áltijd als laatste komen.

Veel natuurlijk zou zijn dat hij met een leeftijdsgenootje samen komt te staan, of anders misschien inderdaad toch alleen, dat geeft ze echt meer rust.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Oud paard bang voor andere paarden, liever alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 10:55

Bedenk ook dat het "natuurlijk" is, dat een ouder paard niet meer geaccepteerd wordt in de kudde altijd.
Zeker een jonger paard kan besluiten dat hij geen oudje in "zijn" kudde wil.
Zie ik bij ons op stal ook, mijn (12 jarige ofzo) paard wil er geen hele oudjes/zwakke bij. Die moeten weg van hem.
Is er nergens een ander oud paardje waar je hem bij kan zetten?

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Oud paard bang voor andere paarden, liever alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 11:18

zou heel even aankijken maar als het te heftig wordt even verplaatsen, leeftijd genoot zou ideaal zijn.

Tosadog

Berichten: 2866
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: NH.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 12:42

Ik heb een ponyruintje van 22, een heerlijk supersociaal mannetje.
Hij staat in mijn kudde van ponies, allemaal kleiner spul dus gelijke grootte.
Hij kroelt en is heel sociaal met allen, hij heeft ontzag voor de "leidmerrie", daar gaat hij voor op de loop als ze eraan komt lopen maar ze jagen elkaar niet achterna, het gaat allemaal rustig.
Wel staat hij vaak alleen, zelfgekozen, ik vind dat vaak "zielig" maar hij voelt zich er prima bij.
Voor hem hangt ook een apart hooinet; de rest eet meestal gezamenlijk uit de slowfeeder maar hij staat echt te wachten tot ik zijn net apart ophang.
Hij zondert zich vaak af, ook op het land blijft hij altijd op het voorste stuk lopen terwijl de merries vaak helemaal achterin te vinden zijn. En dat is niet omdat hij weggejaagd wordt of gebeten of iets dergelijks, hij kiest er echt zelf voor.
Gelukkig gaat het hier in goede harmonie, anders had ik hem ook wel moeten scheiden van de anderen denk ik.