Schrikdraad/lint--> ik zie door de bomen het bos niet meer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
12Magic

Berichten: 99
Geregistreerd: 07-01-12
Woonplaats: Heerde

Schrikdraad/lint--> ik zie door de bomen het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 21:04

Onze paarden komen binnenkort aan huis te staan. Er is ruimte om een track aan te leggen.
We zijn ons nu dus aan het verdiepen in de wereld van het schrikdraad/schriklint.
Wie kan ons een beetje op weg helpen?
Alle tips zijn welkom!

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Schrikdraad/lint--> ik zie door de bomen het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 21:15

Advies 1 : koop bruin draad/lint, die kleur valt mooi weg in het landschap en je paarden respecteren/zien het net zo goed als alle andere kleuren waar net zo goed klap op staat (dat is nl de motivatie om te weten waar de draadjes zijn, kleur niet).
En dus daaruit volgend advies 2 : goede sterke stroomklok. Output 1J of meer (afhankelijk van hoeveelheid draad) en let op dat je draad geschikt is voor lange(re) afstanden, dus lage weerstand. Etiket vermeld alles keurig.

12Magic

Berichten: 99
Geregistreerd: 07-01-12
Woonplaats: Heerde

Re: Schrikdraad/lint--> ik zie door de bomen het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 22:18

Bedankt voor je adviezen!
Ik vraag me echter nog wel af wat beter is ... Lint of draad?

Esser
Berichten: 181
Geregistreerd: 29-12-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 22:19

Afbeelding

Wij hebben onlangs het koord van Koltec laten plaatsen. Zijn er erg tevreden over!

https://www.koltec.nl/geleiders/hippo-long-life

Wij hebben drie koorden, en afstand tussen iedere paal is 5 meter. We hebben in totaal 680 meter geplaatst voor 1,5 hectare. Volgend jaar wordt nog eens omheining geplaatst voor de track.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 22:25

Ik heb beide en beide hebben voor en nadelen, wat je kiest hangt af van wat voor omheining je wil en hoe essentieel het is dat ze er niet doorheen komen. Er heeft hier een aantal keer pony been door draad gestoken, maar met genoeg flex om wat mee te geven en niet genoeg om om been te draaien waren ze ook zo en zonder schade (enkel wat schrik) los, en nog steeds binnen de omheining. Vast zitten in lint nooit meegemaakt, deels ook omdat lint stuk hoger hangt, "vast" was eerder met rollen of grasjes snaaien. Maar belangrijkste deel van veilig draad of lint is respect ervoor en dat komt van een goede klap stroom er op.

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 22:33

Houdt er rekening mee dat lint heel veel wind vangt.
Mocht je weide in het open landschap zijn is draad of koord handiger

12Magic

Berichten: 99
Geregistreerd: 07-01-12
Woonplaats: Heerde

Re: Schrikdraad/lint--> ik zie door de bomen het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 08:00

Bedankt voor jullie tips!

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Schrikdraad/lint--> ik zie door de bomen het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:39

Lint is beter zichtbaar voor de paarden, maar je moet het wel perfect plaatsen en onderhouden. Dus altijd stroom opzetten. Als er eens geen stroom opstaat en de paarden duwen er tegen is het moeilijk terug perfect strak te krijgen. Vangt idd veel wind.
Schrikdraad is makkelijker in onderhoud en kan altijd terug helemaal strak getrokken worden en dan ziet je omheining er weer als nieuw uit.
Mijn conclusie is dat lint in theorie beter is en schrikdraad in praktijk beter is.

ampi
Berichten: 89
Geregistreerd: 16-03-15

Re: Schrikdraad/lint--> ik zie door de bomen het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 09:10

Draad met goed stroom erop, lint rekt veel meer uit waardoor je van die wapperlijnen krijgt

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 09:16

Wij hebben gekozen voor 3 rijen bruin koord van gallagher. Palen staan om de 2,5 meter. Grote weide in open landschap waar paarden en kleinvee achter gehouden moeten worden. Staat nu ruim een jaar en nog geen schade en nog superstrak.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Schrikdraad/lint--> ik zie door de bomen het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 09:18

2 koorden met daartussen een strook beoband of hippo safety fence... zo zou ik het gedaan hebben hadden wij geen hout gebruikt.

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 09:43

Is ook afhankelijk van je dieren, heb je uit brekers op schaalmodel (Shetlanders) dan kan lint juist handiger zijn.

12Magic

Berichten: 99
Geregistreerd: 07-01-12
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 17:26

Het gaat om twee rustige paarden die nog nooit zijn uitgebroken. Rondom de twee velden staat een hele hoge, dichte heg. Tussen de velden loopt de oprijlaan. Ook langs deze laan staat dezelfde heg. We willen de velden met elkaar kunnen verbinden wanneer dat nodig is. Op het ene veld komt de rijbak en wat grasland en het andere veld komt de Paradise Paddock.
Er komen een aantal openingen omdat we een soort B&B willen creëren voor mensen die met hun paard willen komen logeren (700 m van de Veluwe trail gelegen), omdat we twee overkappingen hebben , omdat er grasvelden liggen tussen de paden waar ze zomers ook op mogen en omdat er een longeercirkel in de track komt die afgesloten moet kunnen worden. Is het aan te raden om al de openingen te voorzien van elastisch schrikdraad of gaat de kern (ijzeren draadjes) daarvan snel stuk?
Ik ben blij met al de ideeën en ervaringen!

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Schrikdraad/lint--> ik zie door de bomen het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 17:35

Wij hebben van Gallagher (dikke) bruine draad en bruin lint. Bruin lint rondom de piste en gastpaddocks, 2 stroken. De bruine draad zit rond de paddock en buitenomheining track die rondom de weides loopt, in drie stroken. De binnenomheining van de track, dus de omheining van de weilanden, die hebben we met dunnere witte draad gedaan, ook drie stroken. Dunner, dus die valt ook niet zo op, die omheining staat ook al wat verder van ons af natuurlijk. Maar voor dikke draad of lint: idd neem bruin! Dat is vééééééél rustiger voor het oog. Hier in de buurt is er een stuk land omheind met wit lint in verschillende delen opgedeeld, vreselijk, je ziet gewoon 1 groot dikke-lijnenspel in het wit . Wij hebben hier 3 gastpaddockjes (voor nieuwkomers/ lespaarden/ paard dat door medische redenen even apart moet op een kleiner stuk/ ...) met bruin lint en je wordt daar tenminste niet onnozel van. Lint gaat wel wapperen in de wind natuurlijk... De dikke draad v Gallagher is heel stevig en knapt niet snel. Daarom namen we die voor de buitenomheining en paddock. Wij hebben geen schrikachtige paarden, maar toch, je weet maar nooit. Wij hebben in de openingen die veel gebruikt moeten worden doorgangssets van Gallagher (lol ik lijk wel een vertegenwoordiger :+ ), zijn heel handige dingen!

12Magic

Berichten: 99
Geregistreerd: 07-01-12
Woonplaats: Heerde

Re: Schrikdraad/lint--> ik zie door de bomen het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 17:09

Bedankt voor je duidelijke uitleg, ik ben er blij mee.
Ik denk dat Gallagher een hele goede vertegenwoordiger aan jou zou hebben! :))

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Schrikdraad/lint--> ik zie door de bomen het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 17:27

Wij hebben ook recentelijk een paddock paradise aangelegd en na veel opzoekwerk toch gekozen voor de duurdere merken wbt omheining: Gallagher. Ook bruine bedrading owv het zicht en twee rijen, een nieuw Gallagher stroomtoestel en alle verdere materialen ook van Gallagher. Ik wou wat betreft geleiding niet besparen, ten koste van de veiligheid van de paarden. Kost even wat, maar daarna kan je hopelijk wel een hele poos verder.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 17:38

12Magic schreef:
Bedankt voor je duidelijke uitleg, ik ben er blij mee.
Ik denk dat Gallagher een hele goede vertegenwoordiger aan jou zou hebben! :))


Haha :+


neile schreef:
Wij hebben ook recentelijk een paddock paradise aangelegd en na veel opzoekwerk toch gekozen voor de duurdere merken wbt omheining: Gallagher. Ook bruine bedrading owv het zicht en twee rijen, een nieuw Gallagher stroomtoestel en alle verdere materialen ook van Gallagher. Ik wou wat betreft geleiding niet besparen, ten koste van de veiligheid van de paarden. Kost even wat, maar daarna kan je hopelijk wel een hele poos verder.


Ja inderdaad, bij ons zijn alle bevestigingsmaterialen enz ook van daar gehaald. Voor onze buitenomheining en paddock wouden wij ook gewoon echt goede kwaliteit, zodat de paardjes er veilig achter blijven.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Schrikdraad/lint--> ik zie door de bomen het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 17:53

Wij hebben lint gebruikt en ik doe het nooit meer. Wappert en rekt daardoor uit, hangt niet meer mooi, gaat dubbel zitten aan de isolatoren etc.. nee nee, hier gewoon koord nu.

1 draadje rond de wei op dik een meter hoog en genoeg stroom er op

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Schrikdraad/lint--> ik zie door de bomen het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 17:56

Eens met jou over dat lint.
Maar 1 draadje vind ik dan weer te weinig. Doe mij maar 3 draden.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 17:59

Sclimpre schreef:
Eens met jou over dat lint.
Maar 1 draadje vind ik dan weer te weinig. Doe mij maar 3 draden.


Wij hebben er ook 3, maar wij hebben dan ook alle formaten van shetlander tot 1m80 :D

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Schrikdraad/lint--> ik zie door de bomen het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 18:06

Ja ik heb alleen maar >1m80 en die springen nog niet over een balk die plat op de grond ligt, zelfs niet als ik het wil. En met hun dikke buik er onderdoor rollen is ze ook nog niet gelukt haha.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Schrikdraad/lint--> ik zie door de bomen het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 18:15

Ik doe 3 draden voor het geval er iets gebeurt met 1 draad. Dan heb je er nog 2 over en blijft het een veilige omheining.

jaji
Berichten: 169
Geregistreerd: 16-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 18:40

Hier indertijd ook het advies gekregen alles van een goed merk te kopen en niet het goedkoopste want dat kan je na een paar jaar weer allemaal vervangen. Dus ook alles van gallagher en bevalt heel goed. Wij hebben voor lint 40 mm gekozen omdat ze dat naar mijn idee toch beter zien dan koord en inderdaad ook bruin oranje. Met houten palen ziet dat er ook heel mooi en rustig uit, kreeg er vaak complimenten voor.

Voor de hoeken dikkere palen gebruiken of ze stutten omdat daar flink kracht op komt natuurlijk.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 18:43

Sclimpre schreef:
Ik doe 3 draden voor het geval er iets gebeurt met 1 draad. Dan heb je er nog 2 over en blijft het een veilige omheining.


Ja precies, met enkel grote paarden zou ik toch ook voor minstens 2 rijen gaan.


jaji schreef:
Hier indertijd ook het advies gekregen alles van een goed merk te kopen en niet het goedkoopste want dat kan je na een paar jaar weer allemaal vervangen. Dus ook alles van gallagher en bevalt heel goed. Wij hebben voor lint 40 mm gekozen omdat ze dat naar mijn idee toch beter zien dan koord en inderdaad ook bruin oranje. Met houten palen ziet dat er ook heel mooi en rustig uit, kreeg er vaak complimenten voor.

Voor de hoeken dikkere palen gebruiken of ze stutten omdat daar flink kracht op komt natuurlijk.


Die is inderdaad belangrijk. Hier voor de hoekpalen of openingen, de palen die veel spanning dragen, dikkere vierkante palen gekozen en/of in stabilisé/ gestut met stutpaaltjes.

12Magic

Berichten: 99
Geregistreerd: 07-01-12
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 19:03

Heerlijk al die informatie!
Ik ben een leek op dit gebied, ik weet alleen hoe het voelt als je het aanraakt _O-

Ik heb nog een vraag....
Het terrein is rondom voorzien van een dikke, volle Meidoornhaag 1.70 m hoog (wij kunnen er niet overheen kijken).
Zouden jullie hier ook nog schrikdraad voor spannen of een hek plaatsen? Volgens mij halen ze het niet in hun hoofd om er doorheen te gaan maar misschien heeft iemand anders een hele andere ervaring.....

Afbeelding

p.s. we hebben geen springpaarden :D