Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin_deB

Berichten: 8248
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 14:00

Chasey schreef:
Stella_Fara, Ohh wat erg!! Heel veel sterkte.

Hier na een bewogen weekend een fijne middag gehad. Gisteren nacht is mijn tante overleden. Gisteren afscheid genomen.
Maar ook hadden we gisteren de verjaardag van mijn schoonmoeder. Pfff die emoties. Van intens verdriet naar een feestje waarbij we vieren dat m'n schoonmoeder een jaartje ouder is.
Vandaag zat ik er dan ook helemaal doorheen. Dus ben heel fijn bezig geweest met de kinderen en paard.


Gecondoleerd en sterkte met het verlies van je tante :(:)

Chasey schreef:
Dankje Wendy.
Mmmm wat een rare bult. Dat zal vast vervelend voelen. Staat er druk op? Hopelijk is het is simpels.
Ik vind het ook niet fijn om alleen thuis te zijn. Manlief is nu ook weg. Maar wel een fijn kinder/pony dagje gehad.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]


Wat een brave paarden <3

Mer1980 schreef:
Stella_Fara: heel veel sterkte wat naar zeg dat je zo plotseling afscheid hebt moeten nemen van je maatje.

Chasey gecondoleerd met je tante. heel veel sterkte....

Onze nieuwe kippen mochten na een week in het grote kippenhok afgelopen zaterdag naar buiten op hun eigen weitje. Ze vonden het geweldig, jammer dat van de 17 kippen er 2 NIET meer naar binnen wilden en we 2 uur bezig zijn geweest om ze te vangen. Als ze niet naar binnen gaan worden ze opgegeten door de vossen. Het hok is 100% vos-proof, maar de weide natuurlijk niet. Gisteren kreeg ik het in 10 min voor elkaar met hulp van 2 hele aardige mensen die de honden aan het uitlaten waren. Overigens waren er dus weer 2 die niet naar binnen wilden. Ik kan helaas niet zien of het dezelfden zijn we hebben namelijk 8 bruine en 9 witte. Het waren wel weer 2 witten. Ben benieuwd vanavond of ze weer lastig gaan doen.

[ [url=m/ie7mZn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Verder is vanmorgen mijn merrie gescand en ze heeft een ei van 3,9 cm. Dus morgen wordt ze geïnsemineerd door Gladiator (nieuwe pas gekeurde hengst V: Glamourdale) Ben benieuwd. Dan begint het duimen. het wordt haar eerste veulen. Ze is immers al bijna 11.


Ik snap wel dat ze niet meer naar binnen willen, paradijsje toch :D


Niwla schreef:
Wat doen jullie met jullie shetters die nog laaaang niet door de wintervacht heen zijn met komend weer? De scheermachine er op? Deels of helemaal? En dan ‘s nachts een deken? Die van mij heeft nog een mega vacht en heeft het snel warm dus ik neig naar scheren.


Ik scheerde mijn shet altijd in het voorjaar.
Wonderbaarlijk is ze er dit jaar zelf doorheen gekomen dus lijkt het niet nodig te zijn.

Niwla schreef:
Ik heb geen idee wat voor zitmaaier wij hebben, we hebben deze nogal impulsief aangeschaft toen we langs de dealer kwamen. Hij is rood. :')


_/-\o_ :')
Een echte vrouw haha.

Mer1980 schreef:
Ik kopieer even een bericht van mijn facebook pagina....

Helaas is gisteravond / vannacht een vandaal bij ons op het landje aan de Beukenweg in #Lelystad geweest. Nadat om 20.30 uur nog alles is gecontroleerd moet iemand over het hek zijn geklommen en heeft het kippenhok open gezet. Alle deuren zijn open gemaakt. Hierdoor hebben de plaatselijke vossen hun gang kunnen gaan. Met groot verdriet heb ik vanmorgen de resten opgeruimd. Ik ben er stuk van... vanmiddag aangifte doen....


Nee wat verdrietig :oo Sterkte!
Arme kipjes


@Wendy ,wat een rotnieuws, sterkte!
@Chasey, ik ben zo jaloers dat jouw shet wel achter die 3 draadjes blijft staan!

Wij willen in de toekomst ook kippen maar eerst maar eerst hebben we nog een andere waslijst aan klussen staan die meer prioriteit hebben haha.

Van het weekend gaan we aan de slag met de tuin en het gras.
Binnenkort komt er iemand om mn bak los te freesen (schrijf je dat zo?!)
Die is al 2 jaar niet gebruikt dus is compleet plat en dichtgeslagen met een berg onkruid erin.

Verder lekker aan het genieten van het weer :)

Dat zou bij ons zoveel bakken met geld schelen voor het omheinen van de paddock en weide -O-

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 15:51

Ah wat sneu zeg...en wat baldadig om te doen.

Heerlijke zonovergoten geniet-foto's.

Wat fijn als de bak weer functioneel is.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 15:53

Hij is goedgekeurd bij het appaloosa stamboek.
Daarna hoort ook DNA en sperma onderzoek.
En vervolgens dienen veulens getoond te worden en beoordeeld.
Komt heel wat bij kijken.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 17:06

Niwla, een van mijn 2 paarden (mijn uk van 3 jaar oud) staat ook nog helemaal teddy. Als je hem zo naast mijn ander paard ziet staan valt het heel hard op. Ik laat het zo, ik wil de zomervacht niet beschadigen. Hij heeft er ook geen last van.

Afbeelding
(let niet op de dikke grasbuik bij mijn andere paard, die heb ik nog maar 1 week, maar er wordt aan gewerkt!)

Als ze zo muisstil uitgestrekt liggen kan idd verschieten zijn! Stiekem vind ik het ook wel een hele eer als ze zich niet meteen recht zetten als ze neerliggen en je komt bij hen zitten. Mijn ene paard viel afgelopen week naast mij in slaap en viel echt helemaal plat om. Hij lag instant te dromen met bewegende neusgaten en benen enz. Ik zo stil mogelijk proberen wegsluipen maar hij had mij toch gehoord en schrok ook wakker, ocharme. Achja hij lag daarna alweer heel snel terug te maffen :o

Iemand hier die een klein vijvertje/ inloopwaterbak heeft? Ik zag een filmpje passeren van iemand die dat heeft op de fb van paard natuurlijk. Ik zou dat met dit weer precies wel iets leuks vinden om te hebben in de weide :P

MizzMontana

Berichten: 5678
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 17:42

Wendy wat een rotnieuws :( hopelijk slaat de behandeling aan!

Mer, wat vreselijk van je kipjes :(:)

Vliegenkapjes heb ik vandaag ook voor het eerst op gedaan. Maar het paard van mijn vriendinnetje kende het denk ik niet want die stond verbaasd te kijken en heeft er eerst hoofdschuddend mee rond gerend :')

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 18:03

Ilsey schreef:
Iemand hier die een klein vijvertje/ inloopwaterbak heeft? Ik zag een filmpje passeren van iemand die dat heeft op de fb van paard natuurlijk. Ik zou dat met dit weer precies wel iets leuks vinden om te hebben in de weide :P

Ik heb er geen, het lijkt me best leuk om zoiets te maken, mits het water zichzelf ververst (dus aangelegde doorwaadbare plaats in een beekje) of makkelijk ververst kan worden (bijv. door leeg laten lopen en opnieuw vullen, of een licht waterdoorlaatbare bodem in combinatie met een zacht stromende invoer). Ik zou anders bang zijn voor bacterie- en algengroei bij warm weer. Oh ja, en ik wil het wel af kunnen sluiten, want ik vind mijn pony's niet geschikt voor schaatsen :+

Mer1980

Berichten: 18834
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 20:27

Als het flink geregend heeft heb ik een heel zwembad :=

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 20:52

Wij gaan zoiets maken.
Er moet een aantal bepaalde planten en niveaus zijn om het water zuiver te houden. Het moet in balans zijn.
Het wordt een grote, diepe plas met verschillende niveaus. Die zich uiteindelijk zelf moet zuiveren dmv de goede beplanting. Dat schijnt nog best wel een werk te zijn, maar ik ben altijd al fan van vijvers ed. geweest dus dat wordt mijn dingetje :D
Zo doe je in de ondiepte stukken moeras planten die filteren bepaalde stoffen, riet aan de kanten, in de diepste stukken de zuurstofplanten, en in de niveaus daar tussen in moeten weer andere planten die weer andere stoffen uit het water halen en filteren.
Ik moet me daar nog wel even meer in verdiepen nog.
Maar het komt er op neer dat 1 3e straks doorwaarbaar wordt en de rest beplant om het geheeld zuiver te houden.
Want je wilt geen dood, stinkend water wat een broedplaats is voor muggen.
En je wilt er ook niet ziek van worden.

Te veel zon heb je weer bepaalde planten nodig die voor schaduw zorgen. Ook weer niet te veel, want andere planten hebben zon nodig. Een hele klus :p

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:01

Ik ben benieuwd, Chasey! Het klinkt goed, in ieder geval :j

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:09

Daan en ik zijn ook heel benieuwd hoe het gaat worden. Het is ook een soort van experiment.
Wel is ons verteld dat de poel of vijver, hoe je het noemen wilt, laag voor laag uitgegraven moet worden. We zitten hier op leemhoudend zand en het schijnt zo te zijn dat als je door een bepaalde laag graaft, dat je helemaal geen water meer hebt.
Tenminste, dat is ons verteld. We zullen het zien. :Y) We gaan de uitdaging gewoon aan om er iets moois van te maken. En blijkt het achteraf een grote flop te zijn, dan schuiven we de bult zo weer in het gat :')

Ik vind het allemaal nog een beetje onwerkelijk dat het echt gebeuren gaat. Vond ten eerste al heel onwerkelijk dat we eigenaar van de grond zijn geworden! Dus leef een beetje in een waas nu nog met al die plannen.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:21

Wat fijn dat je daar toestemming voor gekregen hebt.

Die kippen, wat jammer. Wie doet nou zoiets.

Morgen een dagje vrij maar druk aan het knutselen. Zaterdag een fantasydagje. Heerlijk. En zondag weer lekker met de paardjes bezig. Ze zijn nu dan eindelijk dan toch druk met het hout in de wei. Al het snoei hout is nu gehakseld. Dat is nog heel wat kuubs. Ze zijn het ook aan het weg halen. Ben benieuwd wanneer het klaar is.
De verlichting zit op het aanhangertje. Zondag ook de tank weer uit de wei halen en die op de aanhanger bevestigen. Ben benieuwd of het goed werkt.
En als ze dan echt het hout weg hebben kunnen wat mij betreft de paarden die kant op. Ben erg benieuwd hoe het gaat bevallen. Als de paarden dan daar zijn, kan ik hier ook weer verder met klussen. Mochten ze dan in het najaar toch weer thuis staan, dan is alles netjes voor elkaar. Het wordt een mooie klus zomer. Stal schuur en misschien het huis.

Ik dacht dat er wel een verschil is. Poel is een soort grote waterplas en vijver heeft beplanting. Zo hebben ze het mij altijd verteld.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:55

Chasey, zoiets hebben ze jaren geleden bij de Leersumse plassen gehad. Daar zit ook een laag onder (ik denk ook leem); men vond dat er een laagje van de bodem gegraven moest worden, maar ze gingen een tikkie te diep met de graafmachine, dus toen liepen de Plassen langzaam leeg. Foutje :+

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:18

Oh het kan dus echt! Waar zal dat water dan blijven?
Hier aan het einde van de straat hebben ze ook gegraven voor nieuwe leidingen, ze zitten daar best diep, maar moeten continue de pompen aan laten staan.
Ik denk dat onze poel dan wel de gewenste diepte kan krijgen. Ongeveer 2 meter vanaf het maaiveld op het diepste punt.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 00:39

Leuk Chasey! Ivm afsluiten v vijver, wij hebben een PP met twee weilanden die afgesloten kunnen worden. Dus we kunnen dat dan perfect doen in 1 vd weilanden. Maar first things first, we hebben nog andere werken te doen ook en een vijver heeft niet de prioriteit. Zou het wel leuk vinden voor in de toekomst!

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 00:47

Vijver lijkt mij ook leuk, maar wij zitten op een helling... dat word lastig denk ik

rover_
Berichten: 1358
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 06:43

Fijn dat het zo makkelijk ging met de kleine man Anke!

Bizar Mer, dat is toch niet te bevatten. Sterkte!

Interessant Chasey, ben benieuwd naar het eindresultaat.

Leuke foto’s gezien, heerlijk dit weer hè.
Gisteren is hier gespoten tegen hardijzers dus ergens volgende week de wei op. Lekker vooruitzicht.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 09:37

_O- _O- _O- _O- Ik had nog nooit van hardijzers gehoord, blijkt het gewoon ridderzuring te zijn :') :') :')

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 10:05

Toch spuiten rover_? Gister weer bij het nieuwe huis geweest en er staat helaas best wat brandnetel en zuring in de weide. Verbaas ik mij over. Ik dacht dat schapen hier korte metten mee maken? (voormalige eigenaar had schapen)

Iemand een idee voor een milieuvriendelijk alternatief voor spuiten? Ik kan ze allemaal uitgraven maar op 2,8 ha is dat nogal wat werk. Een beestje dat het eet ofzo mag ook.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 10:11

Ik ga wel een stukje spuiten.
Ik heb een stuk waar ook zuring groeit en ik heb van de week al aardig wat klein kruiskruid gevonden #)
Nu is klein kruiskruid nog redelijk makkelijk er uit te trekken maar kom elke keer weer nieuwe tegen.
Stuk moet toch bijgezaaid worden dus voorlopig kunnen ze er toch niet op.

Ben benieuwd hoe je stekkie wordt Chasey.
Poel en bult lijken mij ook heel leuk maar ik denk dat ik het bij een track houd.
Laatst een klein stukje track gemaakt naar de achterste weide.
Puur om te kijken of 3.5m breed genoeg is.
Vind het er erg leuk uit zien en de paarden vinden het ook leuk. :)

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 10:28

Wij zijn gaan spuiten. Zoveel brandnetels, zuring en ander onkruid hier. Teveel randen en hoekjes waar het slecht maaien is.

Wat gaaf een vijver, ben benieuwd. Ben je niet bang voor muggen? Ik was echt blij dat er hier een dicht ging dat maakte echt een groot verschil.

Niwla

Berichten: 4116
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 11:32

Waar spuiten jullie mee? Wij hebben wat hondsdraf staan, maar dat woekert als een malle. Ik las dat MCPA goed werkt, maar dat is nergens meer verkrijgbaar.

Gaaf project Chasey. Je houdt ons wel op de hoogte van de vorderingen toch?

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 11:34

Vorig jaar heb ik geprobeerd de zuring te spuiten, maar dat heeft niet gewerkt, het kwam dit voorjaar gewoon weer op... dus ik ben druk bezig om het uit te steken.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 11:37

Dus toch Wendy? Heb dit ding daarvoor gekocht: Afbeelding

Maar helaas breekt de wortel alsnog vaak af.

Hoe doe jij het?

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 11:44


ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 12:07

Ik heb vorig jaar zuring weg gespoten en dit voorjaar goed gekalkt. We hebben dit jaar nog maar een derde over van vorig jaar dus hopelijk met hetzelfde beleid over 2 jaar zo weinig over dat we kunnen gaan steken. (het leek vorig jaar wel of we kropsla verbouwden ;-))

Wij hebben ook heermoes, wat een ellende. Het lijkt wel of het erger wordt naarmate je er meer aan doet. De man van de plantsoenen dienst zei dat ik moest volhouden, want de aanhouder wint...
Maar misschien heeft iemand nog de gouden tip?
(mijn baas had het in haar tuin en had het weg gekregen door ieder staafje afzonderlijk in te smeren met mcpa. Heb gezegd dat ik dat ook wel wil doen maar dat ik dan geen tijd meer heb om te komen werken deze zomer...)

Jaloers op de poel!!!