Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:32

Klopt Hilary, 90% van dat soort vrachtwagentjes mogen echt geen 2 paarden in vervoerd worden.
Neemt niet weg dat ze wel echt rete handig zijn.
Prettige wegligging, stuurt een stuk makkelijker achteruit dan met een trailer en geen gezeur met aan en afkoppelen.
En Melle krijg ik met geen mogelijkheid in een trailer maar de Ducato liep hij altijd naar enig twijfelen toch altijd in.
Hij stond er ook altijd mooi stevig in en je voelt ze amper tijdens het rijden.
We hadden een zijlader en paard werd dus achterstevoren vervoerd..

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 00:37

De kentekens staan op de site, dus even de rdw gecheckt. Toch wel nieuwsgierig :D . Maar de gegevens die op de site vd rdw staan komen overeen met wat hij zegt op zijn website. En hij zegt dat ze voor een deel als pasrdentransport geboekt staan (bij rdw als bedrijfsauto) en daardoor goedkoop in de wegenbelasting.

Als ik het zo bekijk, lijkt t me erg krap voor 2 paarden. Maar goed, ik heb er niet naast gestaan. Maar ik kan me bijna niet voorstellen, dat in NL, waar elke scheet geregistreert moet worden en gekeurd, dat zo n busjesbedrijf gewoon open en bloot met wanpraktijken kan adverteren.

Ik weet niet wat ikke is. Is dat een persoon die er verstand van zou moeten hebben?

Maar niet om het 1 of ander, maar ik zie zo n busje niet gebeuren. Dat ding kost 20.000 euro. Een trailer kost 5000 (ong) en je rijbewijs 1000 (als het wat tegen zit). Vind ik een aardig prijsverschil. Kun je daarvan een auto kopen die de trailer kan trekken en waar je met je gezin ook nog iets aan hebt. Aan zo n bus heb je weinig met een gezin van 2 kinderen (en 2 honden, zoals bij ons). Dus die geruik je alleen voor bij je paarden. I ga gemiddeld 1 x in de 10-14 dagen weg met de trailer (les, ergens rijden, hooi halen). Dan staat ie ook maar te staan. Maar wel natuurlijk wegenbelasting etc. Ik vind het best duur. Dan liever maar de BE.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 00:40

Maar goed, heel wat anders nu: mijn menkar (pony) is echt helemaal doorgerot. Laatst verloren we gewoon onder het mennen de bodem. Gelukkig niet die bij de bok :+ . Maar dit is echt wel einde verhaal. Dus ik ben op zoek naar een nieuwe. Nu had ik iets gevonden op MP. Die is geremd, maar er moet een nieuwe remcilinder in om hem weer echt geremd te krijgen.

Waar laat je zoiets maken? En is dat duur?

En verder: waar laat ik die ouwe kar? Is er een koetsenkerkhof ergens?

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 02:33

Even snel, wil niemand wakker appen. Je het idd koets makerij. Bijvoorbeeld in Houten : http://www.wagenmakerijverweij.nl

Oude kar kan vast naar de stort, maar wie weet kan zon makerij nog iets met onderdelen? Als het frame goed is.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 08:35

Weet niet hoe de rest van de kar is maar misschien is het idd de moeite om er wat nieuw hout op te laten zetten zodat hij weer een paar jaar mee kan ;)

Die bovengenoemde busjes heb ik geen ervaring mee eigenlijk, maar vaak is het idd zo zoals al genoemd, dat ze eerst de bus laten registreren (en je dus alle mooie gewichten op papier hebt staan) en gaat men daarna pas beginnen met de opbouw aanpassen. Nu zal het bij deze busjes wat minder schokkend zijn als een auto waar een rvs tussenschot in gezet is bijvoorbeeld.

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 08:40

Morning!

Ik vraag het lekker gewoon nog een keer; iemand wel eens zelf een gasveer van de trailer vervangen? Hoe kom ik erachter welke van de twee kapot is? Het is nu zwaaaaaaarr!

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 08:46

:)* oja die veer, ik heb wel iets gedaan met een veer en een klep maar dat was de klep van het legnest van de kippen :Y)

Maar over het algemeen is het wel te doen, vooral goed kijken welke veer je moet bestellen (maat en druk) daarna is het vaak een kwestie van boutjes los draaien, oude er tussenuit, nieuwe er tussen en boutjes weer vast.

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 08:49

Mijn man is echt suuuuper handig en zou het je zo kunnen vertellen... ikzelf heb daarentegen geen idee, sorry :(

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 08:52

Gasveren zijn echt heel simpel te plaatsen/vervangen. Vooral goed kijken en logisch nadenken.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 09:30

Deze kar heb ik voor 200 euro gekocht. En niet alleen de bodem is rot. Volgens mij de rest ook. Dus verbouwen kan wel, maar dan zou ik dat zelf moeten doen. Maar ik ben niet zo n klusser. En anders kan ik beter een andere kopen, denk ik.

Ik kan weinig vinden als koetsenmakerij hier in de buurt. Wel echt bouwers, maar die hebben geen opknapservice.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 10:00

Veer: als je de juiste koopt, is vervangen makkelijk
Niet alleen de goede lengte, ook de juiste druk moet het zijn.
Anders wordt de klep te zwaar of te licht (gaat niet meer tot de grond).

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 10:33

kristelhans schreef:
Morning!

Ik vraag het lekker gewoon nog een keer; iemand wel eens zelf een gasveer van de trailer vervangen? Hoe kom ik erachter welke van de twee kapot is? Het is nu zwaaaaaaarr!

Je bedoeld de veer van de klep?

Dat heb ik zelf gedaan. Wel aan denken dat hij goed om zit. Ze zitten vaak verkeerdom. Met het dikke gedeelte boven. Dan kan er nooit water inlopen en gaan ze langer mee. Je kunt bij een aanhanger trailer bedrijf een nieuwe kopen. Er zijn verschillen de sterktes.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 10:36

Fabster schreef:
Deze kar heb ik voor 200 euro gekocht. En niet alleen de bodem is rot. Volgens mij de rest ook. Dus verbouwen kan wel, maar dan zou ik dat zelf moeten doen. Maar ik ben niet zo n klusser. En anders kan ik beter een andere kopen, denk ik.

Ik kan weinig vinden als koetsenmakerij hier in de buurt. Wel echt bouwers, maar die hebben geen opknapservice.


En als je gewoon hout op maat koopt? Laat je het zagen en hoef jij het alleen erop te schroeven. Mijn kar heeft allemaal planken. Dat is nog makkelijker. En van de nieuwe als de rem het niet meer doet dan kun je er een ander wiel opzetten toch. Ik heb geen rem, maar wil er remmen op. Dan kun je er wielen met trommelrem opzetten. Ik moet dan alleen ook nog iets maken om te bedienen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 10:42

Een trailerbedrijf kan vast ook een menkar opknappen qua staalwerk en houtwerk.

En je koets kun je aanbieden als opknapper en anders is de oudijzerhandel een goede. Krijg je er wellicht nog een paar euro voor ;)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 10:57

Dat ding is voornl hout. Ook het frame. Zit af en toe wat ijzer bij om de boel bij elkaar te houden. Eens kijken of de draagbalken ook rot zijn.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 12:21

Ik heb mijn oude toen op mp gezet. Kwamen 2 jongens van een jaar of 14 ophalen. Ze gingen hem ombouwen tot carnavalswagen haha

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 13:23

O ja. Dat is ook nog een goeie. Maar ben ik nu een beetje laat mee. Over 3 wkn is het al carnaval

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 15:07

@Fabster. Ik zag van het weekend bij mij aan de overkant van het water (je weet wel) een man op een zo leek het tenminste een autoband vol met lucht met een stang er rechtop in staan en zo door zijn trekpaard voorgetrokken worden...

Wel een goedkope oplossing voor nu, vond het geniaal iig, ga effe zoeken of ik foto er van kan vinden op het internet.

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 15:23

Zooo, dat hebben we ook weer gehad! :7

Afbeelding

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 15:29

Wat ben je aan het doen?

MizzMontana

Berichten: 5678
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 15:31

Ahw, twee zware hoofden met gepoetst tanden zo te zien.
Heb je het rechter halsertouw nou met een lijmklem vast gezet?

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 15:33

Haha de tandartsen waren er, een duo dus stereobehandeling. Ja een zware klem want ik wil geen gaten in mn stal geboord en zo gaat het super. Ziet er altijd zo sneu uit hè Haha! Inmiddels staan ze al lang weer te vreten en te klieren.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 16:00

Dat is voor het goede doel.
Ziet er altijd ff sneu uit.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 16:11

Hoe vaak laat je ze doen kristelhans? Wel handig zo met die klemmen :j

Hier vanmorgen Diva haar staart staan wassen in de (natte) sneeuw. :brr: Had het al even uitgesteld maar met mooi weer heb ik geen tijd of energie en ze had echt harde stukken tussen haar billen dus ik voelde me er echt schuldig over. Nu is hij min of meer schoon en invlechten. Hopelijk houd ze het even zo..

zoefie

Berichten: 1168
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 16:17

That reminds me.....kan me iemand nog een goede tandarts aanraden? (Id buurt van Sittard/limburg)

Vanmorgen toch maar weer gereden, (in de bak) en daarna een droogstaprondje door het dorp. In de sneeuw.....ik vraag me dan altijd af wat anderen zien/denken. sow wat een fanatieke bikkel in de sneeuw of.....arm paard met zo'n dwaze baas....(gok toch het laatste haha)

Anke bedankt voor je aanbod nog een keer samen rijden vind ik zowieso leuk. (Mits het weer minimaal boven de 15 graden komt). Maar ik moet ozzy even herprogrammeren geloof ik als ik de zaakjes hier weer onder controle heb stuur ik je een pb-tje