Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 23:17

Hi!
Ik hoop dat ik even mag storen :D? Ik vroeg me af of dit het goede topic is en zo niet, of jullie me de goede kunnen wijzen? Ik twijfel over het knippen van mijn paard zijn manen, heb ook geen knipervaring.

Mijn volbloed heeft lange manen, staat niet op stal, en is niet geschoren. Waar wij wonen regent het veel en is het vaak koud: dan zijn de manen heerlijk om z’n nek warm te houden! In de winter draagt hij dekens maar vooralsnog geen nekstuk nodig gehad.
Maar. Hij houdt heeeeeeel erg van rollen dus heel vaak ziet het er dan zo uit:

Afbeelding

Maar hij rolt niet altijd en dan regent het schoon en is hij zo. He ziet hier ook goed dat de manen aan beide kanten vallen. Er is wel 1 zijde met meer manen maar enkele stukken vallen ook de andere kant op. En hij heeft heel dik haar!

Afbeelding

Omdat wij een western look hebben vraag ik me nu af: zou hem een sport coupe staan?


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Mijn paard is erg veranderd in karakter vanwege een training die we doen en ik betrap mezelf er vaak op dat ik hem nog als irritante peuter zie met die lange manen! Hij verdiend misschien wel een volwassen coupe? Al issie heel soms nog steeds die peuter :=

Daarnaast is het onmogelijk te kammen, dit doe ik eigenlijk nooit omdat het voor hem heel pijnlijk is, er zit zo vaak modder in. Maar vanwege de western stijl staat het ook wel tof. En het houdt hem warm!

We wonen op een eiland in de ierse zee, zomers zijn hier niet bepaald warm, misschien enkele dagen maar meestal onder de 20 graden en we hebben regelmatig regen ongeacht seizoen.

Indien ik besluit te knippen: hoe moet ik te werk gaan voor een sport coupe? En dan bedoel ik rechtop staand, dus echt heel kort.

Dit waren zijn manen 1,5 jaar geleden toen ik hem net gekocht had. Een beetje afrohaar was het, dik met krul/slag. ou bij dit type haar uberhaupt een sport coupe mogelijk zijn?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 12-12-17 23:22, in het totaal 2 keer bewerkt

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 23:19

Kort staat hem veel beter. Ik denk ook niet dat deze vlassige manen echt helpen met warm houden.

Zijn manen lijken niet super dik. Ik zou snijden op handbreedte. Manen naar 1 kant doen en dan plukje voor plukje snijden

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 23:21

Afbeelding

Hier zie je de dikte. Ze zijn echt dik ook al lijkt dat niet zo ;) als het geregend heeft ogen ze dunner (op de modder en sneeuw foto)
En eronder voelt het altijd lekker droog en warm :)

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-17 00:46

Ja ik vind het ook leuker staan met korte manen. Dat gaat voor jou ook makkelijker zijn in onderhoud. Ik zou ze echter voorlopig nog even lang laten tot het ergste winterweer voorbij is. Ik weet niet hoe de ierse winters zijn maar heel waaierig heb ik het idee. Ik zou ze eens goed wassen, dan een conditioner erop, dan antiklit en helemaal uitkammen. Desnoods laat je het in vlechten hangen, maar dan kan je net zo goed knippen natuurlijk! De staart van mijn paard is ook na een paar dagen slierterig, grijs en vies maar die was ik 1 keer per week. Dan kam ik hem ook gelijk uit en voor de rest doe ik er niet bizar veel aan. Het haar lijkt properder te blijven als ik de staart regelmatig was en uitkam :)

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 00:48

Thanks!

Zou graag willen wassen maar er is geen warm water op onze stal :brr:

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 08:55

Neee!! Lange manen staan bij dit beestje veel leuker!

Lekker zo laten. Bijna Iedereen in dit topic wilt dat alle paarden korte manen heeft dus je hebt niet zoveel daaraan. :p

Daarin tegen vind ik dat hij hele mooie dikke manen heeft.

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 08:56

Ik vind dat hij mooie manen heeft..maar hier ook meer fan van sportcoupe O:) een keer goed uitborstelen en dan trekken of knippen O:)

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 09:01

Ik vind korte manen eigenlijk altijd mooier, bij deze ook.

Maaaar...

Western. Dus lekker lang laten en goed verzorgen :)

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 09:13

Kort vind ik wel stoer :D
Maar voor western had ik ze lekker lang gelaten. Misschien een idee om r van die anti klit gel in te doen? Hoe lang ik hier de manen ook niet kam, ze blijven door dat spul gewoon mooi doorkambaar :):)

En anders vlechten als hij Echt niet tegen die knopen uitkammen kan? Dan blijft het meestal langer knooploos

Josien_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 10:10

Haha als je die vraag hier stelt kun je er vanuit gaan dat 90% voor sportcoupe gaat :D .
Ik weer niet wat ik zou doen, het lijkt me allebei leuk!

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 15:25

Haha ik ben ook voor sportcoupe, vooral omdat z'n hals dan nog mooier uit zou komen :)

Hier alles weer lekker schoon en kaal:

Afbeelding

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 21:00

Ik vind korte manen 9/10 keer het mooist :)) denk dat die van jou dat ook wel kan hebben!

Vandaag weer concours gehad met een van de bontjes, kon weer aan het wassen met al dat wit :P maar was de moeite waard!

Afbeelding

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 22:16

Moooooiii <3

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 09:30

Heel mooi! En wat een dikke manen moet die hebben als je 11 knotjes kan maken :P

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 10:57

Wilde vandaag paarden wassen en vlechten om ze op de foto te zetten... het is echt prachtig hier nu! Maar om ze nu te wassen met koud water... brrr. Denk dat ze mij ook niet zo leuk en lief vinden als ik ze zonder deken buiten zet n

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 14:44

Glimworm.. zonder wassen en poetsen <3

Afbeelding

Josien_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 17:14

Prachtig!!

Gooi ik even een lekkere tegenhanger erin :D :
Afbeelding

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:38

Hahaha Josien zo lopen ik en m'n paarden er ook de hele week bij :P Kan me weinig schelen als er nog zand in z'n manen zit of een strontvlek op z'n kont :+

Knap dier Sharon! Goed voer kan geen borstel tegenop!

Peelie: ik rij ook nog een hengst en die heeft echt niet normaal dikke manen :)) Maak ze altijd een kammetje breed, hier zie je het niet zo goed maar als je na gaat dat de witte knotjes aan het einde al net zo dik zijn als het paard op mijn vorige foto kun je wel een inschatting maken :D

Afbeelding

Josien_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 21:41

Haha dit was na heerlijk 1,5 uur door de bossen crossen, daar word je na die nattigheid van afgelopen weken behoorlijk vies van :D . Maar ach we hadden de grootste lol!!

Mooi die dikke knotten!! Ik krijg de dikke manen niet nooit zo mooi in de knot helaas.

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 05:58

Oohh ik hou van dikke knotten. Zo mooi <3

Zo grappig trouwens iemand reageerde op mijn instagram met "jou paarden zijn altijd zo schoon!". Toen dacht ik bij mijzelf "Nou. Kom ze eens irl bekijken. Het zijn echt varkens :')"

Hahahah :P

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 16:38

Wat doen jullie met hele vettige manen? Haar staart kan ik nog wel wassen, maar als ik mijn merries manen wil wassen, dan wordt haar hals natuurlijk ook zeiknat en dat lijkt me niet handig met dit weer of geeft dat niet? Heb wel gewoon warm water. Manen zijn echt heel vies en vettig, eigenlijk haar hele lichaam is zo, wil dat Warming Wash van NAF proberen :)

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 16:39

Staan ze op stal? Dan zie ik echt geen problemen haha

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 16:41

Ja ze staat wel op stal 's avonds en 's nachts. Overdag gewoon buiten. In mijn ogen is dit gewoon heel gek om nu de manen te gaan wassen namelijk...staat ze doorgaans met een dikke deken op en zet ik de slang er lekker op :P Vermenselijk ik mijn paard te veel? :P

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 17:35

Het is de aankomende dagen 8 graden overdag dus perfect weer om der manen te wassen hoor!! Ik was zelfs als het 3 graden is der hele lichaam. Warm water en 2 dekens en ze heeft t niet koud hoor

MyWishMax

Berichten: 25312
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 18:05

Even een vraagje tussendoor, hoe houden jullie de staarten en benen schoon onderweg naar een wedstrijd oid?

Ik was de benen en staart een dag van te voren, maar 's ochtends staat ze in de paddock en dat is grijs, nat plakzand. ;) Nu heb ik dat witte spul van NAF en dat werkt erg goed. De staart smeer ik goed in met antiklit (CM) en daarna in een vlecht, maar deze haal ik er uit voor ze de trailer op gaat. Ze staat zonder bescherming op de trailer, dat is ze niet gewend en wordt ze onrustiger van. Maar ze mest wel veel op de trailer, waardoor stuk van de staart toch weer vies wordt... De benen vallen gelukkig mee, soms wel een vlek maar die neem ik dan maar voor lief (vreselijk, want ik haat een vies paard en mestvlekken op wedstrijd :') )

Met dit weer was ik het lijf trouwens als het nodig is, maar niet als ze zonder deken buiten staan. Wel met warm water en zweetdeken daarna.