Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 20:21

Hier staat mijn shet in de winter helaas ook langer dan mij lief is op stal. Ik probeer hem zoveel en zo lang mogelijk buiten in de paddock te hebben, helaas niet altijd haalbaar. Echter krijgt hij voldoende hooi en stro dus is hij verder wel tevreden. Iets meer energie dan normaal, maarja dat is niet gek. Naast het buiten staan, waarbij hij trouwens 2 sprintjes trekt en daarna kantjes gaat maaien, maak ik altijd een 'rondje om de kerk', als ik hem niet longeer of de bak laat slepen. Ideaal? Verre van. Maar hij is tevreden en nooit chagerijnig.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 20:25

Yes. Bij ons op stal mogen ze in de winter op het land. We hebben ongeveer 50/60 paarden gok ik zo, en we hebben maar 2 paddocks, als niemand vraagt of ze na jou mogen dan kan je ze rustig zo lang je wilt laten staan, maar als iemand na je wilt dan heb je de tijd om de stallen te mesten (half uurtje) en dan rijden/longeren/weer op stal. Dus het ligt eraan of ik na het werk en school kom dan staan ze dus 23,5 uur op stal, en als ik smiddags kom en het rustig is dan laat ik ze meestal wel een uurtje of 2 staan.

Heb niks tegen 24/7 buiten staan maar het mag bij ons gewoonweg niet wat wel jammer is voor de paarden.

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 20:46

Ik heb ze ook echt het liefst zo lang mogelijk op de weide, hoewel ik niet wil dat ze 24/7 buitenstaan, dat kan overigens ook niet, maar 's winters is het helaas niet altijd mogelijk. Ik heb alleen beschikking tot een stuk land op klei, maar dat hebben ze zo snel stuk. Dus komt hij er nu enkele uurtjes per dag echt uit, buiten het rijden. Het is even niet anders. En hier komt een stukje stalmanagement bij kijken! Dat is wat de meesten vergeten als ze de paarden de hele of bijna de hele dag op stal zetten! Frisse, luchtige en ruime! stallen met genoeg lichtinval, het liefst een rek waar ze met de kop naar buiten kunnen,contact met andere paarden en genoeg voer!!
Genoeg hooi over de hele dag is zo belangrijk!

En heel eerlijk, als ik in januari/februari of eigenlijk nu al, al die stukgelopen landerijen zie waar er een stuk of wat paarden buitenstaan aan een bult hooi, in de modder, zie ik het verschil niet meer hoor. Sterker nog, dan heb ik ze zelfs liever binnen ivm mok en andere ziektes.

En de paarden zijn zo veranderd over de laatste (1000-en) jaren, naar mijn mening hoeft, met de juiste stalmanagement, het gros van de (sport)paarden echt niet 24/7 naar buiten. Overigens, voor ik heel bokt over mij heen krijg, 's Zomers staan ze gewoon van zonsopkomst tot neergang buiten, moet het land alleen wel te doen zijn. :)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-17 20:49

Daar heb je zeker gelijk in. Dat is al een stuk diervriendelijker dan 20 uur achter elkaar in de stal. Alleen dan doe je ze 3 x 1,5 uur naar buiten ofzo? Of hoe deel jij dat in




Heleennn schreef:
Lieshorses schreef:
Maar voor degene die ze echt 20 of zelfs 22 uur gestalt hebben, vinden jullie dat niet te ver gaan dan? Dat is echt bijna dag en nacht in een hokje

Dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf hoe je dat dan gaat indelen. Als ze echt van 20u 's avonds tot de volgende avond 16u op stal stil staan is dat niet handig nee. Maar hier staan ze ook vaak 20 uur op stal maar dan wordt er wel voor gezorgd dat ze 's morgens, 's middags, 's namiddags en 's avonds altijd buiten gaan. Dat is voor een paard toch een heel andere beleving dan echt die 20 uur na mekaar opgehokt staan. En ook hoe dat hokje er dan uitziet geeft een verschil. Een donkere stal tussen vier muren, geen sociaal contact, 1 keertje hooi, onvoldoende stro, etc... Of (zoals bij ons het geval is) een buitenstal, tralies naar de buurman, de hele dag met hun koppie in de frisse wind, drie keer ruime porties hooi, royale portie stro om wat te scharrelen tussen voerbeurten en trainingen/vrij uurtjes paddock door en over het algemeen een goede verluchte ruime box. Ik kan me voorstellen dat paarden die daadwerkelijk die 20u na mekaar op stal staan toch ook gezondheidsproblemen krijgen. Zolang de hoeven niet uitkrabben geeft toch dikke plakken mest en op zijn beurt weer rotstraal... Om nog maar te zwijgen over de impact die het heeft op de bloedsomloop en de gewrichten/spieren. Het is niet zo moeilijk bij ons om een beurtrol op te stellen met stalgenootjes zodat alle paarden voldoende buiten kunnen.

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 20:52

Langer vind mijn paard er niks aan en begint dan te rennen. Ook al bouw je het rustig op..Liever zou ik hem langer buiten willen hébben.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 20:57

die van mij staat alleen snachts op stal met buitenluik open (binnenluik gesloten).
staat op houtkrul of iets dergelijks onderop, flinke hoeveelheid stro erop, bult hooi en wat er eventueel overblijft na de nacht, mengt de boer door het schone stro heen..

stallen zijn net iets kleiner dan voorgeschreven tegenwoordig, ze staan er nu eenmaal al een tijd.. Ik heb een e pony die rustig en schoon op stal is en iedere avond in een schone box komt.. dus die kleine vierkante meter die mist hij gelukkig niet.. Hij is er intens tevreden en ik ben ook niet van plan hem daar nog weg te halen..

de tijd op het land (ook al is die ruim) is voor hem minder belangrijk dan de kwaliteit van het land.. groot stuk land met voldoende gras om te knabbelen en een paar keer een flinke sprint te trekken (met name erin en eruit), is voor zijn welzijn veel beter dan 24/7 op een klein stukje, of met zoveel bochten en hoekjes dat hij niet echt vol kan sprinten als hij dat wil.. kan hij dat niet, dan gaat hij lopen pezen bij de draad of bij het hek.. Nu als ik op stal kom staat hij meestal ergens gewoon midden op te grazen. paar pasjes hier paar pasjes daar, knabbeltje her en der.. maar hij heeft de keuze om te blijven staan of te vliegen.. dat is hier erg belangrijk.

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 20:58

Mijn paard staat 24 uur op stal, door een peesblessure mag ze nu niet los. Ik stap haar wel 3x20 min en sinds kort mogen we rijden weer opbouwen. Het is dus geen keuze voorheen en straks gaaf ze weer 4 tot 6 uur naar buiten. Door intensieve training en Voedingschema is het niet bevordelijk om haar de hele dag in de wei of zand te hebben staan. Wat met mooi weer wel gebeurd is dat ze sochtends en savonds naar buiten gaat Ong 8 uur.

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 21:01

Mijn paard heeft altijd hele dagen op de wei gelopen. Zon 9 uur per dag soms meer.
Hij moest vaak met een graasmasker om, was ontzettend zwaar en kon in de training ook niet lekker z’n rug gebruiken. Hij was wel tevreden en rustig.

Sinds dit jaar ben ik tijdelijk naar een andere stal verhuist waar de nadruk op sport ligt. Kleinere weides, en minder weidegang. Azrael stond daar zon 4 uur p dag in de wei en voor de rest op stal. En wat is hij opgeknapt! Er komt veel meer van zijn karakter naar boven, zit lekkerder in z’n vel en glimt als een glimworm. :))

Dus voor mij is het in de hand houden van de weidetijden echt zon eye opener geweest. Heb d’r een gelukkiger, gezonder en vooral veeeeel fitter paard voor terug.

Vandaar mijn keuze :D

Ik zou zeggen: kijk naar je paard wat goed voor hem is. Niet alleen maar in de wei zetten omdat je zelf het idee hebt dat je paard zo veel mogelijk buiten moet. (Of vice versa)

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 21:03

Lieshorses schreef:
Ik vraag me af of er nog mensen zijn die hun paard 15 uur of meer per dag op stal hebben staan. En of die mensen ook iets hebben tegen het 24/7 buiten lopen. En waarom dan?

Puur uit nieuwsgierigheid hoor :P Maar ik vroeg me dit nogal af.

Bedoel je in de zomer of in de winter?

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 21:11

Pipodipo schreef:
Lieshorses schreef:
Ik vraag me af of er nog mensen zijn die hun paard 15 uur of meer per dag op stal hebben staan. En of die mensen ook iets hebben tegen het 24/7 buiten lopen. En waarom dan?

Puur uit nieuwsgierigheid hoor :P Maar ik vroeg me dit nogal af.

Bedoel je in de zomer of in de winter?



15 uur per dag.. komt het hier af en toe nu wel op neer.. Maar je wilt niet hebben dat 10 paarden over een donker erf scheuren om zo snel mogelijk bij hun brok te komen (of dat de boer in het donker op de wei moet gaan zoeken als er een paard achter zou blijven, staan een paar flinke oudjes tussen).. Dus voor het echt donker is, gaan ze meestal naar binnen..

In de zomer is het afhankelijk van hoe laat de groep aan het hek komt staan.. Daar is het namelijk enorm droog waardoor het met 10 onrustig dralende paarden enorm gaat stoffen en de buren daarvan behoorlijk overlast hebben.. Dus zodra de paarden naar binnen willen, worden ze vrij vlot naar binnen gelaten.


Vraag is dus even hoe je op die grens van 15 uur komt, want t proeft een beetje alsof je dat dus als ophokken ziet.. terwijl met het licht mee naar buiten en binnen prima in orde is.

ZONSOPGANG 08:38 ZONSONDERGANG 16:27
Is dus krap 8 uur buiten, terwijl je de grens bij 9 legt?

Spaansepony
Berichten: 992
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 21:16

In feite staat hier alles binnen in de winter, en gaan aantal uurtjes naar buiten. Maar sommige lopen toch ook jaarrond buiten.

Oudje van de week op stal gezet ivm weer en naar smid en liep daarna wat licht ongeregelmatig, even binnen gehouden maar binnen een week zeker weer 50 kilo kwijt aan vlees op dat lichaampje, dus weer naar buiten gegooid op de wei met alle jong spul.

Al het jongspul jaarlingen en twee jarige lopen eigenlijk buiten jaarrond op de wei en verweiden we. Ze hebben een loods van 15 bij 20 waar ze in kunnen. Deze zien er ondanks verzopen katjes soms prima uit.
De groep op stal die ook zelfde leeftijd heeft maar al voor de verkoop is ziet er eigenlijk net ff beter uit.

Onze sportpaarden draaien al na 2 u buiten lopen voor het hek, ondanks ruwvoer in de paddock onbeperkt. Ze willen echt graag naar binnen, eten toch niet en gaan lopen donderjagen.
Deze groep word dan ook weer na 4 u binnen gehaald. Daarnaast komen ze in beweging aan de longe of onder zadel.

Sommige paarden trekken het wel langer buiten en gaan dan in de andere groep die hèt wel oké vinden. Het is dus heel erg 50/50 wat ze willen en behoefde aan hebben.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 21:16

Hier ook >15u per dag op stal, hele jaar door. Kleigrond, en dus veel problemen met de bodem in de regio.
Zelf de keus moeten maken tussen meer buiten kunnen staan of uitrijmogelijkheden, en heb gekozen voor het laatste. Heb paarden die niet van bakwerk houden, dus bos is echt een pre. Alleen lever je daarvoor in deze buurt wel in op wei/ruimte.
Moet wel zeggen dat de paarden waar ik nu sta fijne stallen hebben. 3x3 box met 3x6 zand uitloop eraan. Boxen hebben open voorkant en tralie zijwand, uitlopen zijn gescheiden door stangen, dus wel altijd contact. Achterwand is open, dus overdekt maar toch buiten.

Ideaal is het (nog) niet voor mij, zou ze het liefst op een mooie pp hebben, veel buiten en in een groep, maar dat is hier utopie. De pp's die er zijn hebben veel problemen met de bodem/hoeven, dus dan maar liever zo.

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 22:10

Mijn vraag voor de mensen die hun paard veel op stal hebben staan, wat doen jullie eraan of regelen jullie voor je paard, dat deze zo vaak mogelijk de box uit is?

Wat is jullie belevingswereld als je paard zoveel op de box staat en jijzelf bv aan het studeren bent, op het werk zit, of e.d.? * serieuze vraag, houdt het graag onderling vriendelijk.

Er is - in mijn ogen - toch een groot verschil tussen 15u+ op stal staan -aaneengesloten of 15u+ op stal gedurende de hele dag zonder dat hok uit te komen. Dat je in de nacht weinig verschil kan maken, voila. Maar over de dag heen, kan je toch minimaal zorgen dat je paard er meerdere keren uitkomt. Zeker op luxe accommodatie of in combinatie met stalgenoten samen. Een paard 23u achtereen of nog langer op stal houden, nee -O-

> paarden zijn bewegingsdieren, vergeten we dat soms? We verwachten wel dat ze op ''top''sport niveau draaien (al dan niet recreatief), dan mag je er ook als verzorger/eigenaar/baas voor zorgen dat je paard naast het rijden (of what ever) afdoende de stal uitkomt. Liever 2x daags een half u dan 2u en dan weer 22u op stal. Echt? ;( En ja, hier ook Randstad taferelen. Tusen 24 u op de box en 24 u buiten zit een groot grijs gebied.

Hier zie je steeds meer initiatief loskomen van paarden die in elk geval een dagdeel de stal uitkomt, al dan niet aaneensgesloten of buitenzet service=/paddockservice en stapmolen service, wandelservice, etc. Voor degene die alleen of doe-het-zelf staan, vaak onderling valt er nog wel iets te regelen. |Verantwoordelijkheid ligt niet alleen bij de accommodatiehouders, maar ook bij ons eigenaren.

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 22:24

Willekes schreef:
Mijn vraag voor de mensen die hun paard veel op stal hebben staan, wat doen jullie eraan of regelen jullie voor je paard, dat deze zo vaak mogelijk de box uit is?

Die van mij is heel makkelijk en een enorme allemansvriend en daardoor populair bij stalgenootjes om buiten te zetten als gezelschap. Handig toch? Hij staat ook graag op stal hoor, lekker met een berg hooi en af en toe een dutje.

IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 22:26

Willekes schreef:
Mijn vraag voor de mensen die hun paard veel op stal hebben staan, wat doen jullie eraan of regelen jullie voor je paard, dat deze zo vaak mogelijk de box uit is?

Wat is jullie belevingswereld als je paard zoveel op de box staat en jijzelf bv aan het studeren bent, op het werk zit, of e.d.? * serieuze vraag, houdt het graag onderling vriendelijk.

Er is - in mijn ogen - toch een groot verschil tussen 15u+ op stal staan -aaneengesloten of 15u+ op stal gedurende de hele dag zonder dat hok uit te komen. Dat je in de nacht weinig verschil kan maken, voila. Maar over de dag heen, kan je toch minimaal zorgen dat je paard er meerdere keren uitkomt. Zeker op luxe accommodatie of in combinatie met stalgenoten samen. Een paard 23u achtereen of nog langer op stal houden, nee -O-

> paarden zijn bewegingsdieren, vergeten we dat soms? We verwachten wel dat ze op ''top''sport niveau draaien (al dan niet recreatief), dan mag je er ook als verzorger/eigenaar/baas voor zorgen dat je paard naast het rijden (of what ever) afdoende de stal uitkomt. Liever 2x daags een half u dan 2u en dan weer 22u op stal. Echt? ;( En ja, hier ook Randstad taferelen. Tusen 24 u op de box en 24 u buiten zit een groot grijs gebied.

Hier zie je steeds meer initiatief loskomen van paarden die in elk geval een dagdeel de stal uitkomt, al dan niet aaneensgesloten of buitenzet service=/paddockservice en stapmolen service, wandelservice, etc. Voor degene die alleen of doe-het-zelf staan, vaak onderling valt er nog wel iets te regelen. |Verantwoordelijkheid ligt niet alleen bij de accommodatiehouders, maar ook bij ons eigenaren.



Ik haal hem sowieso 1 keer per dag uit stal om te werken en/of los te gooien en mijn vader gaat ook 1 keer per dag om hem los te gooien of buiten te zetten. Als de weides het toelaten blijft hij dan enkele uren buiten, anders gewoon tot de stal gemest is.

Ik heb hem aan een buitenluik dus hij kan wel buiten kijken, krijgt heel veel stro in de stal en veel hooi ( op de grond + groot hooinet 2x per dag). Tralies aan beide kanten dus kan zijn vriendjes nog zien en aanraken. Dus wel veel licht/lucht in de stal. Staleigenaren doen niets aan de paarden of de stallen, stalgenoten heb ik maar weinig. We zijn maar met 4, 1 iemand werkt van 's ochtends tot vrij laat 's avonds, dus die komt enkel even rijden/longeren. Andere persoon durft geen andere paarden te hanteren (heb ik ook liever dat ze het gewoon zeggen als dat er iets gebeurd etc.). En dan hebben we nog 1 iemand over, die komt wegens persoonlijke redenen echt niet vaak meer naar stal dus haar paard zetten wij ook zo vaak als mogelijk buiten of in de piste.

Echt een beurtrol is hier dus niet mogelijk, het meeste valt op ons. Wij doen echt heel erg onze best om hem zo veel mogelijk uit de stal te hebben en als hij er wel in staat, het hem zo aangenaam mogelijk te maken! Verder ga ik waarschijnlijk binnenkort verhuizen naar een stal waar de paarden buiten kunnen op een mooi afgemaakte weide met stroomdraad, waar ze dus onbewaakt op kunnen. Wij hebben op stal geen stroomdraad dus mijn paard kan enkel buiten als er iemand is. Staat ook snel aan de draad om terug op stal te mogen dus als hij echt geen zin heeft om te blijven staan, dan zou hij er gewoon doorheen gaan...

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 22:30

Lieshorses en Willekes, ik beantwoord jullie even samen want de vraag komt goed overeen. Het is inderdaad zo dat ik een beurtrol heb met een stalgenoot. Wanneer zij in de ochtend (rond 8u/9u) haar paard komt rijden zet ze mijn paarden op de paddock. Zij zet ze ook weer binnen als ze klaar is. Dan kom ik op de middag (rond 14u/15u) rijden en zet ik haar paard in de stapmolen (ze wou geen paddock) terwijl ik mijn paard opzadel. Dat is ongeveer de regeling die we nu hebben vanwege het brakke weer natuurlijk. Als het lekker weer is en de paddocks zijn droog ga ik ze vaak na school (dat wisselt maar is vaak rond een uur of één) mijn paarden buiten zetten met hooi. Dan kan ik rustig stalwerk doen. En dan kom ik rond een uur of zes rijden. Mijn paarden heb ik niet graag in de molen en liever met een slowfeeder op een paddock zoals ze nu staan, dat is voor hen gezelliger met z'n tweetjes en makkelijker voor mijn stalgenoot omdat zij ondertussen iets anders kan doen met haar paard zonder te onthouden dat ze op tijd de paarden uit de molen moet doen. Dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk, of je liever de molen of de paddock gebruikt. Hier op stal is er voor ieder wat wils. Ik geef 's middags ook altijd hooi als ze op stal gaan zodat ze de periode tussen de ochtend-voerbeurt en de avond-voerbeurt kunnen overbruggen. Ze krijgen veel stro maar ik heb liever dat ze hooi eten.

Vroeger (vorig jaar dus, haha) waren er zelfs geen paddocks op stal hier. Verschrikkelijk vond ik dat, je paard willen buiten zetten maar gewoon de mogelijkheid niet hebben. Ik vind het fijn dat die mogelijkheid er nu gewoon is. Niet iedereen maakt er even vaak gebruik van maar het kan dus wel :)
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 09-12-17 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 22:30

Hier staan ze 24/7 buiten met schuilstal en paddock in de winter, zomer overdag op de wei nachten op de paddock. Ze staan er met 4 paarden. Maar wat mis ik mijn stallen......zeker nu als het soms een hele dag regent 2 staan echt binnen en de andere 2 willen/ durven/ mogen niet binnen. Ik zou ze graag als het echt veel regent graag een poosje op stal willen zetten zodat ze goed kunnen drogen en dan ook kunnen liggen.
Dussss manlief gaat er nog wat op bedenken, er komen als de schuur aan de beurt is voor de verbouwing 5 stallen in helaas moet ik daar op wachten eerst huis afbouwen :o . Helaas moet mijn ruin 24/7 buiten vanwege copd en ja dan de rest ook buiten. in de zomer staan ze daar super. Dan wil ik ook niet anders maar met die regendagen.......

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 22:31

Willekes schreef:
Mijn vraag voor de mensen die hun paard veel op stal hebben staan, wat doen jullie eraan of regelen jullie voor je paard, dat deze zo vaak mogelijk de box uit is?


Helaas heb ik niet het makkelijkste paard die stalgenoten zo maar kunnen pakken. Ene is super braaf en makkelijk, de andere daarentegen schiet snel in paniek en is snel overprikkeld. Na 5 jaar kan ik aardig inschatten wat wel en niet kan, relatieve vreemden kunnen dat helaas niet, dus neem ik geen risico. De een wel naar buiten en de ander niet is ook geen optie, makkelijkste paard wil niet zonder zijn vriend...

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 22:32

Hier paddock met inloopstallen. Staan ze alleen in als het bloedheet is. En als ik het hooi daarin doe, natuurlijk. Het lijkt me toch dat het vreselijk ongezond is voor paarden, om zo lang stil te staan? Voor mensen is een zittend leven ook de pest.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 23:41

mysa schreef:
Hier paddock met inloopstallen. Staan ze alleen in als het bloedheet is. En als ik het hooi daarin doe, natuurlijk. Het lijkt me toch dat het vreselijk ongezond is voor paarden, om zo lang stil te staan? Voor mensen is een zittend leven ook de pest.

Niet vergeten dat wanneer een box ruim genoeg is het paard niet de hele dag op dezelfde plek blijft staan. Ze bewegen heus wel hoor. Natuurlijk zijn dat eerder graasbewegingen en wat schuifelen terwijl ze tussen het stro zoeken, maar dat ze echt stokstil staan is niet zo. En als dat wel zo is, is de box te klein! :+

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 00:18

YellowLeaf schreef:
Mijn paard staat momenteel ongeveer 18 uur per dag "op stal". Ze kan zelf kiezen maar staat overdag veel in de deuropening naar buiten te kijken en s'nachts parkeert ze zichzelf op stal.

Voor de duidelijkheid: ze kan dus 24/7 naar buiten. Het is een kleine, stabiele kudde van 5 sportpaarden en 3 bejaarden die binnen, buiten en onder een overkapping kunnen staan. En op alle drie plekken kunnen ze eten, maar schijnbaar staat ze liever in hun stal.

En ik weet dat ze zoveel op stal staat omdat ik regelmatig camerabeelden terug kijk om het gedrag van de kudde te analyseren.


Wat mooi dit!
Heeft precies het mooie van een uitloopstal aan. Ze kunnen doen wat ze willen. Ook binnenstaan.

Mijn oudje gaat ook bij elk buitje binnen staan.
Maar als het tussendoor droog is gaat ze toch weer naar buiten. Dat kun je nooit zo nadoen wanneer je ze met de hand binnen en buiten zet.

pien_2010

Berichten: 43353
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 00:29

Hier 7x24 uur buiten. Elk paard heeft eigen inloopstal. Ruin staat er graag en veel in, merrie zelden. Onbeperkt hooi aanwezig in een overdekte ruif. Paarden liggen buiten meestal achter de heg als ze slapen.
Overdag breng ik ze naar de wei (1,5 ha), 200 meter van huis. Paddock naast het huis zal rond 500 vierkante meter zijn. Paarden zijn gelukkig en wij ook. In de lente en najaar staan ze 24 uur op de wei en zo nodig breng ik hooi, in de zomer overdag thuis en 'nachts op de wei vanwege de hitte. In de zomer gaat de ruif dicht anders krijgen ze te veel en geven we ze gras er bij rond het huis.

O ja ruin stond vroeger 's nachts op stal en dat vond hij prima. Wel vind ik hem sinds we hier in zuid frankrijk wonen veel vrolijker en gelukkiger over komen.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 01:01

IncelloAndMe schreef:
Willekes schreef:
Mijn vraag voor de mensen die hun paard veel op stal hebben staan, wat doen jullie eraan of regelen jullie voor je paard, dat deze zo vaak mogelijk de box uit is?

Wat is jullie belevingswereld als je paard zoveel op de box staat en jijzelf bv aan het studeren bent, op het werk zit, of e.d.? * serieuze vraag, houdt het graag onderling vriendelijk.

Er is - in mijn ogen - toch een groot verschil tussen 15u+ op stal staan -aaneengesloten of 15u+ op stal gedurende de hele dag zonder dat hok uit te komen. Dat je in de nacht weinig verschil kan maken, voila. Maar over de dag heen, kan je toch minimaal zorgen dat je paard er meerdere keren uitkomt. Zeker op luxe accommodatie of in combinatie met stalgenoten samen. Een paard 23u achtereen of nog langer op stal houden, nee -O-

> paarden zijn bewegingsdieren, vergeten we dat soms? We verwachten wel dat ze op ''top''sport niveau draaien (al dan niet recreatief), dan mag je er ook als verzorger/eigenaar/baas voor zorgen dat je paard naast het rijden (of what ever) afdoende de stal uitkomt. Liever 2x daags een half u dan 2u en dan weer 22u op stal. Echt? ;( En ja, hier ook Randstad taferelen. Tusen 24 u op de box en 24 u buiten zit een groot grijs gebied.

Hier zie je steeds meer initiatief loskomen van paarden die in elk geval een dagdeel de stal uitkomt, al dan niet aaneensgesloten of buitenzet service=/paddockservice en stapmolen service, wandelservice, etc. Voor degene die alleen of doe-het-zelf staan, vaak onderling valt er nog wel iets te regelen. |Verantwoordelijkheid ligt niet alleen bij de accommodatiehouders, maar ook bij ons eigenaren.


waar komt die grens van 15 uur toch steeds vandaan als 'slecht'.. Of je paard nu snachts 15h op stal staat of overdag, 15 uur is 15 uur. het ligt eraan wat de kwaliteit van de loopruimte in de resterende uren is.. Die van mij staat absoluut 15 uur op stal momenteel.. maar zoals al gezegd, de wereld aan loop en bewegingsruimte gedurende de lichte uren van de dag. In de zomer tijdens een hittegolf wordt t omgedraaid of bij veel vliegen.. dan gaan ze in de schemering naar buiten en bij zonsopkomst weer naar binnen..

mijn paard heeft er nog nooit zo goed uitgezien als op dit moment.. nu hij niet meer zoveel hoeft te drentelen en snachts zijn rust heeft, met een open luik een een warme bedding.. En nee, hij heeft niets ter verrijking en ik haal hem er s avonds 99% van de tijd ook niet weer uit.. ik rijd overdag lekker recreatief in de bossen.. ik heb ook nog nooit achter mijn paard aan hoeven hollen..

echt, 24/7 op een kleine track met weilanden die nog geen uur per dag opengaan en een schuilstal waarin mijn pony niet warm genoeg kan liggen omdat er een hele kant open is, met blub op meerdere plekken en plassen water die bevriezen (en dan heb je het nog over ruim 100 meter bij 50 meter met 1 andere pony en dagelijks weide onderhoud).. daar wordt mijn paard een armoeig dier van.

niet ieder paard is beter af met heel veel uren buiten.. Ja ik ben het met je eens dat ik het niet prettig vind als paarden 23 uur op box staan en een half uurtje buiten of onder het zadel.. Maar tussen de 5 en 8 uur aaneengesloten op kwalitatief goede ondergrond met ruim voldoende ruimte om goed de benen te strekken, is in mijn ogen beter als sommige postzegels waarbij mensen prediken hoe goed hun paard het wel niet heeft omdat het 24/7 buiten kan staan (maar nog niet eens voldoende om eens een paar honderd meter aan de kletter te gaan zonder in te moeten houden bij bochten en hoeken).

Em_

Berichten: 2180
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 01:08

Die van mij heeft in z'n hele leven (hij is nu 20 jaar) nog nooit op stal gestaan!! Volgens mij maar 1 nachtje toen ie op trektocht was maar verder niet.. hij staat altijd 24/7 buiten (met onbeperkt hooi, gras, droge plekken, schuilmogelijkheden etc.). Ik vind dat prima! Zou hem niet eens meer op stal kunnen zetten want dan breekt ie denk ik de boel af :x

Jessix

Berichten: 16446
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 01:35

Mijn ponies kunnen 24/7 kiezen of ze buiten zijn of in hun stal. Ze hebben geen schuilstal, maar een ruime box die dagelijks wordt uitgemest en op gestrooid.

Mijn paarden hebben van 's morgens 7 uur tot 's avonds tenminste 7 uur de keuze om de stal uit te gaan. 's Avonds doe ik de deuren dicht en staan ze ieder in hun eigen stal.

Beide groepen staan zelf graag op stal. Ze spelen en rennen elke dag heel wat af hoor, maar als ze lekker willen rusten doen ze dat het liefst op stal. Nu met de regen en sneeuw zijn ze ook veel op stal te vinden, maar ook in de zomer vinden ze het fijn. Geen vliegen/muggen/dazen en schaduw.