Afrastering

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje_M

Berichten: 9365
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-17 22:29

In februari komen onze paarden aan huis en moeten we zelf de weide gaan maken. Nu staat er prikkeldraad dus alles moet weg. Ik weet dat ik houten palen wil met koord, maar mijn pony ziet erg slecht dus ik ben eigenlijk op zoek naar iets zichtbaars. Bovendien kan ik online maar slecht heldere informatie vinden. Kunnen jullie mij helpen?

- Hoe ver zet je de palen uit elkaar?
- Hoe hoog staan de palen boven de grond? En hoe ver er in?
- Hoe dik zijn de palen?
- Lint/koord/draad?
- Tips voor merken isolatoren en/of koord?

In eerste instantie word alleen het groene gedeelte afgezet, de rest volgt later. Buitenom zou ik idealiter een stevigere omheining hebben dan tussen de vlakken zeg maar, maar dat is nu dus even niet zo handig
Afbeelding

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 23:02

Hoe ver zet je de palen uit elkaar
Wij hebben gekozen voor 5 meter, omdat dit het makkelijkst was met uitmeten (longeerbak 15x15, rijbak 20x45, etc). Bij uitbrekers zou ik ze dichter bij elkaar zetten. Als ik nu midden in de wei een draadje zet om een lang pad te maken, gaan de palen richting 7-8 meter uit elkaar.

Hoe hoog staan de palen boven de grond? En hoe ver er in?
Hoogte van je palen boven de grond zou ik bepalen aan de hand van de stokmaten en ontsnap-driften van je paarden. Bij ons steken de palen van de buitenomheining 1.50m uit, bij de binnenomheining 1.20m. De buitenomheining stond al toen wij kwamen, de binnenomheining hebben we zelf gezet. Stokmaat van het grootste paard destijds was 1.65m, nu 1.55m. Kleinste 1.05m (Shet-die-niet-uitbreekt).

Ik heb altijd geleerd dat een paal 1/3e in de grond moet staan en 2/3e erboven. Onze binnenomheiningspalen (leuk woord voor Scrabble :D) zijn dus minimaal 180 cm (sommigen richting 2 meter).

Hoe dik zijn de palen?
Buitenomheining ca 10 cm doorsnee, gok ik. Sommigen iets dunner. Maar die stonden er dus al toen wij kwamen. Onze binnenomheiningspalen zijn ca 6 cm doorsnee, soms iets meer, soms iets minder. Ze breken sneller dan de buitenomheining, in ieder geval (in 2,5 jaar tijd zijn er twee palen gesneuveld, eentje omdat iemand de bocht te kort nam en eentje onbekende oorzaak (ik vermoed rollen en been erachter oid).

Lint/koord/draad?
Onze buitenomheining: onderste drie lagen is wit koord (ik denk deze klik), de bovenste laag (4e) en op sommige plekken ook onderste laag (1e) is dunner zwart koord (ik gok deze klik. Deze vind ik eigenlijk iets te dun; ik heb de ervaring dat die (en ander koord ook) niet snel breekt, maar eerder snijdt. Hoe de boel bevestigd is, is daarbij wel belangrijk. Hoe langer de draad zonder vast punt, hoe meer rek erin zit en dus hoe minder snel de boel breekt.

Onze binnenomheining heeft dit lint (klik; wij kozen expres bruin, zodat het wegvalt in het landschap. De paarden zien het echter prima. Zetten we ergens een nieuwe (vrij permanente) draad, dan laten we ze dat eerst even zien. Is het echt een tijdelijk draadje (zoals bij strookbegrazing) dan gebruiken we wit lint.

Als isolatoren gebruiken wij de ronde, eigenlijk voor koord, maar 2 cm lint past ook. Op de punten waar een poortgreep zit, gebruiken we poortgreepisolatoren. De paal vóór de poortgreep heeft een lintisolator die klemt; zo hangt de draad niet door als je de poortgreep losmaakt.

~~~~~

Voor een buitenomheining zou ik gaan voor stevig lint (Gallagher of Koltec) van 4 cm breed, in lintisolatoren. Normaal zou ik gaan voor bruin, i.v.m. wegvallen in het landschap, maar wellicht is het met jouw slechtziende pony handig om minimaal één rij lint wit te nemen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 08:50

Onze palen zijn 8cm, met breed, wit schriklint. Volgens mij staan ze hier 4 meter uit elkaar. Bij een paard dat niet goed ziet zou je bv wat losse stukjen plastic lint in het schriklint kunnen knopen, van dat rood/witte lint, dat maakt een beetje geluid als de wind blaast. Of als je het iets netter wil; met kattenbelletjes hier en daar.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 09:01

Bij lint of koord erop letten dat het kan breken. Klinkt raar, maar als het niet kan breken kan het lelijke brandwonden veroorzaken. Minstens 3 lagen boven elkaar zetten. Moest er dan met 1 rij een ongelukje gebeuren heb je nog altijd een omheining. Lint vraagt iets meer zorg dan koord.

Maartje_M

Berichten: 9365
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-17 09:34

Bedankt voor je uitgebreide antwoord Hilary!

Waar we nu staan, zitten ook plasticjes rondom vastgeknoopt voor het zicht inderdaad, maar als er (mooiere) opties zijn is dat het overwegen waard.

Ik zit nu te denken aan koord op 2 hoogtes en dan nog 1 laag lint. 1.50 m klinkt dan wel als een mooie hoogte, mijn merrie is 1.61 dus dat is dan ook hoog zat. En ik denk dan inderdaad breed wit lint, zodat het goed zichtbaar is.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 09:49

Onze omheing is houten palen met een combi van lint en koord. De palen zijn 10 a 12 cm dik en 2 meter lang. We hebben ze op de buitenlijn op 4 of 5 meter tussenruimte gezet, afhankelijk van beschutting of geen beschutting van het lint. De wind heeft nl veel meer speelruimte op lint en koord wat een grotere afstand ertussen heeft. En dus om het lint en koord te beschermen kan je op openvlaktes beter 4 meter tussen de palen hebben.

De combi van lint en koord was omdat ik ook een merrie had die niet zo veel meer zag. Beide waren wit van kleur en door het lint zag ze de omheining goed staan. En niet permanente lijnen die ik zette maakte ik van dat roodwitte flapperlint aan (wat de politie gebruikt om dingen af te zetten). Wij hebben Ako Premium line. Het lint is al 14 jaar oud, en ja er zijn wat slechte stukken maar over het algemeen komt er nog best aardig stroom doorheen. Het koord is 2 of 3 jaar geleden vervangen door nieuwe. Ook weer Ako Premium line. En ik heb toen direct ook alles omgezet van verzinkt op Aluminium. Ik had nogal erg last van roest op de poortgrepen en ogen. Alu roest minder snel al moet je wel opletten dat je alu niet in combi met verzinkt gebruikt. Die 2 bijten elkaar nl :D