modderpaddock en hele dag geen voer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koekie73

Berichten: 2671
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 21:56

Nouvel schreef:
En honger hebben...

je hebt het goed gesignaleerd!


Ja joh, vanavond haalde ik zelf de paarden binnen met iemand anders en ik zag ze gewoon aanvallen op het kuil. Maar dat krijgen ze dan dus om 18.oou (want dat ligt er als ze binnen komen) en dan om 20u brok en dan is het dan. Ik heb ook geen idee hoe lang ze dan doen met de bult kuil die ze krijgen maar ik geloof niet dat ze daar de hele nacht mee doen?

Hoe is dat bij jullie op stal dan? Krijgen ze dan nog een extra voerbeurt met kuil of hooi? Of is er dan gewoon altijd kuil/hooi waar ze bij kunnen?

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:57

Koekie73 schreef:
@BianCatjee ze gaan gemiddeld rond 18:00u weer naar binnen

@Jennanne ja ik weet dus ook niet of er wat zal veranderen nav een gesprek maar voordat ik vertrek vind ik wel dat ik het er minstens over gehad moet hebben en een kans moet geven. Maar dan moet het ook wel écht veranderen en niet pas over een paar maanden.

@speirs nou ja, ik verwacht wel dat er zoiets als antwoord zal komen; dat het prima zo kan. Ik heb allerlei artikelen gelezen over maagzweren als paarden niet te eten/knabbelen hebben een aantal uren achter elkaar. Dat artikel heb ik iig als een onderbouwing. Dat ze extra eten met slecht weer nodig hebben, klinkt ook heel logisch uiteraard.
Slowfeeders zouden dan in de wei komen te staan, daar zouden ze idd vanuit de paddock dan bij moeten kunnen. Wat mij betreft zou er ook gewoon een drinksysteem moeten komen. Laatst was het water in de paddock gifgroen :-( Toen heb ik pony er meteen uit gehaald en na rijden en wandelen op stal gezet :-(

Ik ben al even aan het zoeken naar een andere plek, maar veel lijkt op waar we nu staan of zelfs; alleen buiten in paddocks of wei als je er zelf bij blijft?!
Nu heb ik as zaterdag een afspraak bij een stal waar het, als het goed is, beter geregeld is. Hopelijk is dat wat.
Stalhoudster zie ik pas weer over een dag of 10 dus dan ga ik iig ook het gesprek aan. Het fijnste zou zijn als het hier verbeterd want we hebben echt fijne stalgenoten en mijn dochter heeft het er zo fijn. Pony gaat echter voor, dus geen verbetering is verhuizen.


ja, ook als er niks verandert is het voor je eigen gevoel misschien wel fijn dat je er in ieder geval iets van hebt kunnen zeggen voordat je weg gaat. En mocht er wel iets veranderen dan is het natuurlijk al helemaal top

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:58

Koekie73 schreef:
Nouvel schreef:
En honger hebben...

je hebt het goed gesignaleerd!


Ja joh, vanavond haalde ik zelf de paarden binnen met iemand anders en ik zag ze gewoon aanvallen op het kuil. Maar dat krijgen ze dan dus om 18.oou (want dat ligt er als ze binnen komen) en dan om 20u brok en dan is het dan. Ik heb ook geen idee hoe lang ze dan doen met de bult kuil die ze krijgen maar ik geloof niet dat ze daar de hele nacht mee doen?

Hoe is dat bij jullie op stal dan? Krijgen ze dan nog een extra voerbeurt met kuil of hooi? Of is er dan gewoon altijd kuil/hooi waar ze bij kunnen?


bij mij staan ze 's zomers gewoon 24/7 op gras. In de winter staan ze op de paddock en krijgen ze hooi en vult iedereen bij als er te weinig is. En ze gaan dan ook nog twee uurtjes de wei op per dag.

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 22:02

Let wel op als er gevoerd mag gaan worden dat er geen heibel ontstaat. 4 paarden in 10x10m is imo onverantwoord als er eten in het spel is. De laagste(n) in rang kan geen kant op.

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Re: modderpaddock en hele dag geen voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 22:06


Nikass

Berichten: 16728
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 22:07

zefiros schreef:
Goedenavond,

Al het begin is moeilijk, naar mijn mening maak je je terecht zorgen om jullie nieuwe paardje.

De stelregel qua voer is:

Dit is 1 - 1,5 kg ruwvoer per 100 kg lichaamsgewicht. Deze richtlijn is voor alle paarden hetzelfde, ongeacht hoeveel een paard moet presteren. Een paard heeft deze hoeveelheid ruwvoer nodig om de spijsvertering gezond te houden. Let op: kuilgras bevat meer water dan hooi, waardoor je van kuilgras meer moet voeren.

Daar komt bij dat paarden niet langer dan 6-8uur zonder ruwvoer horen te staan.

Beschikking tot drinkwater lijkt me logisch.. hoort er écht bij hoor..
Max 5 uur zonder. (Even googlen en alle informatieve sites zullen hier nagenoeg hetzelfde in aangeven)

De blubber en te weinig bewegingsruimte per paard is natuurlijk niet wenselijk maar regelmatig eten en drinken is écht een must!

Hier zijn genoeg artikelen en naslagwerken van te vinden.
Persoonlijk zou ik mij heel erg gaan afvragen waarom je daar zou willen blijven staan met het paard en niet wilt verhuizen naar een plek waar ze wel goed in de basisbehoeften voorzien.

Helemaal gezien de leeftijd van je paard, zou ik mij zorgen maken voor de winter..

Succes


Sorry dit klopt niet helemaal. Vers drinkwater moet continu ter beschikking staan, dus niet vijf uur zonder, en van hooi moet je juist meer geven dan van kuil. Vooral als je niet wil dat je paard moddervet wordt. Het is ook niet zo dat elk paard evenveel nodig heeft. Alleen al het verschil tussen de meeste koudbloeden en volbloed paardjes, oudere of opgroeiende of drachtige paarden enz.
Beweging is voor een paard heel belangrijk, en met vijf op zo'n klein stukje kan er niet veel bewogen worden. Dagelijks in de drek lopen geeft risico op mok.

Ik zou inderdaad een andere plek zoeken. Hierover in discussie gaan is zonde van je energie. Als mensen dit normaal vinden gaan ze het echt niet ineens radicaal anders doen. Misschien hebben ze daar ook niet direct de mogelijkheid voor, dus daar zou ik niet op gaan wachten.
Een goede plek vinden kan lastig zijn. Misschien even een oproepje plaatsen bij ervaringen en diensten?

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 22:12

Waardeloos. Bij onze stalhouder is het nu eindelijk zo ver na eindeloos gezeur dat er een slow feeder op de paddock staan maar hiervoor stonden ze van plm 11.00 - 17.00 zonder voer wel met water op de paddocks in de winter. Echt waardeloos. Ik ging ook altijd heen rond de middag om mijn paardje bij te voeren als dat mogelijk was. Want ze kon er gewoon niet tegen, eigenlijk kan geen enkel paard daar tegen maar goed...

Als het niet anders wordt andere stal zoeken. Heel goed dat je dit ziet en je hebt helemaal gelijk dat dit geen doen is. Echt ultra sneu dat die dieren dan in een treintje rond gaan lopen -O- zo triest...

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 22:14

@zefiros》 Graag gedaan. Goed dat jullie er mee bezig zijn. Alsandere stalgenoten zich ook durven uitspreken zou ik dat zeker meenemen. Mbt het gesprek bereik je waarschijnlijk het meeste als je het bij jezelf houdt en het gesprek open en redelijk zakelijk houdt (daarmee bedoel ik rustig blijven en niet vanuit emotie reageren/aanvallend/ beschuldigend overkomen ..

Geef duidelijk aan wat het doel van het gesprek is bv' We zouden graag een aantal punten willen bespreken..., wat schiet zij hier mee op (gezonde paarden, tevreden klanten.. etc) en (heel belangrijk) we willen er graag SAMEN uitkomen.'

Als ze tot nu toe alle ideeën van jullie kant afbranden.. laat hun met een voorstel/idee komen over wat zij wél willen/kunnen bieden.

Over het algemeen zijn mensen meer bereid te doen voor hun eigen ideeën dan die van een ander ;) -uiteraard moet het einddoel..voorzien in basisbehoeften vh paard.. worden voldaan ook door haar ideeën-


Afhankelijk van de stalprijs kan het zijn dat je dan meer moet gaan betalen.. of dat je voer zelf moet inkopen (wat je samen met de rest zou kunnen regelen allicht).

Ik heb geen idee hoeveel het bergje kuil is dat ze nu 2x krijgt eigenlijk, hoeveel het weegt. 》》 je kan natuurlijk een weegschaal meenemen naar stal en zonder en met het voer erop gaan staan. Dan heb je een indicatie van wat ze ongeveer per keer krijgt. Helpt misschien ook bij de onderbouwing van het gesprek.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 22:18

Sorry, dubbelpost
Laatst bijgewerkt door Chubby op 10-10-17 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Telpeva

Berichten: 14732
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 22:19

Hoe laat krijgen ze in de ochtend hun voer? Want ruwvoer geven om 18:00 en nog wat brok om 20:00 uur klinkt voor mij alsof er niet alleen overdag honger is, maar ook in de avond en nacht. Paarden slapen niet in de nacht zoals wij doen, die staan wakker in de stal en die hebben honger. Bij ons kregen ze rond 23:00 uur nog ruwvoer, en mijn oude verzorgpaard die op een andere stal stond die had slowfeeders in de stal hangen, die zat nooit zonder voer.

Wat je nog zou kunnen overwegen, als je de nacht zonder voeding te lang vindt, is om een slowfeeder (of 2) in je stal op te hangen, dan heeft ze in elk geval in de nacht geen honger.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 22:25

Ilsiie schreef:
Op Facebook zijn verschillende groepen, daar kun je wellicht een oproepje doen. Hoop dat ik ze mag doorlinken hier?

https://www.facebook.com/groups/780043492045024/

https://www.facebook.com/groups/EquiHab ... nPlaatsen/

Hopelijk vind je gauw een ander plekje. Goed dat je je zorgen uitspreekt en je verdiept en leert!


Helemaal eens.
heb je een pb gestuurd met wat linkjes.
Het kan óók voor een nette prijs heel goed om je paard op een goed adresje te te stallen. Soms zullen wat concessies gedaan moeten worden, en wat luxe worden opgeven.
Feit is dat je paard 247 bij zo'n stalling moet leven, en de eigenaar na een uurtje of wat weer op de bank zit achter de koffie ;) Met kinderen kan het wat lastig zijn, maar het is niet erg dat ze leren dat een paard het verdient om de tijd dat zij er niet bij zijn, in een prettige omgeving te leven.
Mijn ervaring is dat het weinig zin heeft om met de pensioneigenaar te gaan praten. Been there, done that.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 22:26

Koekie73 schreef:
Nouvel schreef:
En honger hebben...

je hebt het goed gesignaleerd!


Ja joh, vanavond haalde ik zelf de paarden binnen met iemand anders en ik zag ze gewoon aanvallen op het kuil. Maar dat krijgen ze dan dus om 18.oou (want dat ligt er als ze binnen komen) en dan om 20u brok en dan is het dan. Ik heb ook geen idee hoe lang ze dan doen met de bult kuil die ze krijgen maar ik geloof niet dat ze daar de hele nacht mee doen?

Hoe is dat bij jullie op stal dan? Krijgen ze dan nog een extra voerbeurt met kuil of hooi? Of is er dan gewoon altijd kuil/hooi waar ze bij kunnen?


Ik sta op een stal waar we alles zelf doen met elkaar en eigen voer klaar zetten.
Ze krijgen bij ons 4x per dag hooi/kuil in fijnmazige netten, zowel op stal als in de paddock, en 2x krachtvoer.
Ze staan de hele dag buiten en de nacht op stal.
In de zomer krijgen ze 3x buiten hooi en de avond binnen en in de winter ook eind van de middag binnen.
We voeren de laatste beurt hooi meestal rond 9u 's avonds.

Mandy73_unes

Berichten: 300
Geregistreerd: 05-01-13

Re: modderpaddock en hele dag geen voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 22:38

Ik heb de paarden thuis maar ze hebben de hele dag hooi tot hun beschikking (of halve dag op de wei). Vul elke dag een speciekuip met water en als ze naar buiten gaan s morgens krijgen ze brok. Als ze op stal komen ligt er dus ook een flink pak hooi en om half elf s avonds weer brok en een hele plak hooi. Overigens is zo'n plak zo op hoor...doen ze niet zo lang mee maar in ons geval krijgen ze genoeg over 24 uur gerekend. Goed dat je actie onderneemt (kennnelijk hebben de andere klanten nooit hun beklag gedaan...of wel en heeft het niet geholpen...dan weet je genoeg...ander plekje zoeken...)

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 23:05

Modder is helaas niet altijd te voorkomen... maar de rest wel.

Bij ons krijgen de paarden die 24/7 buiten staan, genoeg bijgevoerd om met gemak een dag op vooruit te kunnen, plus aanvullend voer waar nodig.

De oudjes, die ook 's nachts binnen staan als het weer buiten staan niet meer toelaat, krijgen 's ochtends ontbijt, hebben dan buiten sowieso hooi, en hebben ook al meteen weer wat anders ter beschikking. Dan wordt door de dag heen naar behoefte bijgegeven (minimaal 3 keer).

's avonds wanneer ze binnen gaan krijgen ze weer, en dan rond 22/22.30 nog eens. Natuurlijk hebben ze in hun stal ook hooi...

Daarnaast hebben we voor de oudjes in de paddock bij de voerbakken een laag puin, zodat ze daar niet in de modder kunnen staan, en goed van bak naar bak kunnen, en het is goed voor hun hoeven, die verschillende ondergronden. Ze kunnen altijd droog staan, eten, lopen en stoeien. (ja, ook de 30 tot 40 jarigen strekken graag de beentjes!)

Dat geeft misschien nog een voorbeeld van hoe het op een andere stal is.

Persoonlijk zou ik je mening en je vragen delen :)

goed dat je erover nadenkt!

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 23:10

Nikass schreef:
zefiros schreef:

Beschikking tot drinkwater lijkt me logisch.. hoort er écht bij hoor..
Max 5 uur zonder.

De blubber en te weinig bewegingsruimte per paard is natuurlijk niet wenselijk maar regelmatig eten en drinken is écht een must!


Sorry dit klopt niet helemaal. Vers drinkwater moet continu ter beschikking staan, dus niet vijf uur zonder,

》》Dat bedoelde ik met 'beschikking tot water hoort erbij'
Is continu wenselijk: ja uiteraard is dit het meest ideaal.
Lukt dat in de realiteit altijd: nee
-bv tijdens het rijden of als de waterbak bevriest straks in de winter..-
Gaat een paard gelijk dood als hij even geen schoon tapwater heeft: nee hij kan best even zonder

De '5 uur' is niet wetenschappelijk onderbouwd ;)

Goed dat je aangeeft dat het niet duidelijk was geformuleerd.

en van hooi moet je juist meer geven dan van kuil.
Het is ook niet zo dat elk paard evenveel nodig heeft. Alleen al het verschil tussen de meeste koudbloeden en volbloed paardjes, oudere of opgroeiende of drachtige paarden enz.

》》Er zijn inderdaad verschillende richtlijnen voor hooi/kuil/voordroog. Vandaar dat ik er ook bijzette dat het een ' stelregel' is (staat trouwens op voergelijk.nl), richtlijn/stelregel is per definitie niet voor elke situatie/paard gelijk. Sorry als ook dat onduidelijk was, zijn wel belangrijke dingen om helder te hebben natuurlijk.



Mijn paardjes staan inmiddels thuis, hier hebben ze een paar zelfgebouwde slowfeeders, als ze niet op het gras staan, of weinig gras hebben vul ik deze minimaal 3x per dag met goed en voldoende hooi.
Er staan spacietonnen op verschillende plekken met schoon drinkwater. Ze knoeien nagenoeg niet :) dus het kan wel zonder dat je paddock verpest wordt.

Misschien kan je afspreken dat jullie het dagelijks/om de dag schoonharken als dat een groot bezwaar is? Neem aan dat je het met het uitmesten makkelijk mee kan nemen (als jullie dit zelf doen natuurlijk)?

Hoe doet jullie paard het? Als hij daar nu 9mnd staat.. merk je veranderingen in haar gedrag/fysieke conditie? Als ze pas over 10 dg terug is zou je kunnen overwegen een paar hooipakjes oid zelf in te slaan om de dagen te overbruggen en het water te verversen.

Hopelijk is de stal van zaterdag een succes. Kan/wil een leuk stalgenootje evt. meeverhuizen?

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 23:17

Daar zeg je wat, Eliine. Er zou dan eigenlijk in elke hoek een voerplek moeten komen.

Ik zou ook niet zomaar weg gaan zonder te proberen de omstandigheden te verbeteren. Ook voor de andere paarden. Zijn het jonge meisjes die er staan met hun paarden, ofzo? Dat ze het treintje grappig vinden en hun mond niet open durven te trekken? Nouja, doet er ook niet toe maar dat beeld krijg ik d'r bij. Alsof ze jou wel kunnen gebruiken bij het aanzwengelen van het gesprek.

In het beste geval krijgen alle paarden na een gesprek iedere dag hooi en water in de paddock. Dan is het nog steeds geen ideale plek. De paddock is wel erg klein zo te horen, en hebben ze wel beschutting daar als het straks pisweer wordt? Regen + wind is écht wel koud. Ook voor paarden die gewend zijn aan buiten staan.

Dat water klinkt wel vreselijk vies trouwens zeg!! Geen wonder natuurlijk ook, ze piesen en mesten er ook gewoon in.

Bij ons staan de paarden in een redelijk droge paddock, met mogelijkheid om binnen te staan. De ruiven zijn nooit lang leeg. De wei is nu ook open omdat we te veel paarden hebben staan en ik heb gepiept dat ik de ruimte zo te klein vond. Het is een modderzooi geworden maar ze vinden het vaak toch leuk om er af en toe even wat gras of riet te plukken.

Met een bult kuil zullen ze niet de hele nacht doen, gok ik. Zeker als het gewoon ligt en ze er niet hun best voor hoeven doen om het ergens uit te pielen. Ze hebben dus 's nachts ook best een lange tijd niks waarschijnlijk.

Ilse_Ven

Berichten: 156
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Nijmegen en Tilburg

Re: modderpaddock en hele dag geen voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 23:53

Wat goed dat je hierover aan de bel trekt TS!

Het is misschien ook handig om met een aantal stalgenootjes te overleggen en eventueel samen het gesprek aan gaan met de eigenaar, samen sta je toch sterker! Het zal voor de staleigenaar dan ook niet zo makkelijk zijn om je af te wimpelen met het antwoord; het is prima zo.

Veel succes er nog mee! Ik hoop dat er snel een oplossing komt

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 00:07

Wat super dat je je zo inleest en dat je je ogen niet sluit voor de slechte omstandigheden +:)+ . Ik hoop dat het je lukt om de omstandigheden te verbeteren en anders een andere, wél goede plek te vinden.

Tegen de modder kun je nog denken aan tapijt (loopt hier een topic over), een slowfeeder kun je ook op het tapijt zetten zodat het gemorste daarop valt en dagelijks opgeruimd kan worden. Water moet er natuurlijk altijd zijn, het is verplicht om altijd vers drinkwater beschikbaar te hebben voor de dieren (welzijnswet voor dieren). En ruwvoer is inderdaad zéker nodig gedurende de dag, dus een slowfeeder zou een mooie optie zijn (langwerpige of juist grote waar alle dieren tegelijk uit kunnen eten bijv.).
Ook in de stal zou ik gebruik maken van een slowfeeder en ervoor zorgen dat die elke avond goed gevuld is zodat je pony niet de hele nacht zonder eten staat.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: modderpaddock en hele dag geen voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 08:27

Echt verbazingwekkend dit...
4 paarden op 10 x 10,dat is echt ontzettend krap.
Zonder water, onacceptabel.
Zonder hooi, dat is vragen om medische problemen.
Voor wat betreft het hooi op stal, dat hoef je niet te wegen. Er zou in de ochtend nog wat over moeten zijn van de bult van de avond ervoor. Dan is het genoeg.
Goed dat je er actie op onderneemt!

meggiemeg

Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 08:44

Koekie73 schreef:
Nee zoals @moorcats hierboven ook al zegt, ben ik er ook bang voor dat er weinig (direct) zal veranderen. Er zijn net al 2 stalgenoten vertrokken hierdoor.


Hebben diegene die vertrokken zijn ook aangegeven wat de reden is dat ze zijn weg gegaan bij de eigenaar? Als zij dat niet doen zal het kwartje ook niet vallen denk ik bij de eigenaar.

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 08:46

meggiemeg schreef:
Koekie73 schreef:
Nee zoals @moorcats hierboven ook al zegt, ben ik er ook bang voor dat er weinig (direct) zal veranderen. Er zijn net al 2 stalgenoten vertrokken hierdoor.


Hebben diegene die vertrokken zijn ook aangegeven wat de reden is dat ze zijn weg gegaan bij de eigenaar? Als zij dat niet doen zal het kwartje ook niet vallen denk ik bij de eigenaar.

Als er andere mensen voor in de plaats komen die betalen en niet klagen, waarom zou de stadhouder iets veranderen? Mooi handig toch?

Monique1963

Berichten: 8648
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 09:12

Mijn paardjes krijgen om 8 uur brok en hooi. Om half tien pak ik mijn paardje even om wat grondwerk te doen, dan gaat ze naar buiten, waar schraal gras staat. om een uur of 12 haal ik haar weer binnen, hooi eten, even rijden. Daarna tot 19.30 weer buiten. Dan naar binnen voor de nacht met weer hooi en brok. Om 23u laatste controle en weer hooi. In feite hebben ze dus de hele dag door wat te knagen dat doen ze in de natuur ook en daarnaast hebben ze hun beweging om het goed te kunnen verteren.

Een modderige paddock is ook nog eens erg slecht voor de hoeven.

Drinkwater lijkt me de minste moeite, als is het maar een kuip met een tuinslang.

Dat treintje klinkt mij ook droevig.

Ik ben benieuwd wat de stalhoudster zegt en of je terecht kan op die andere stal. Goed dat je je gezond verstand gebruikt en dit niet accepteert. Succes!

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: modderpaddock en hele dag geen voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 09:25

Afbeelding

Wij werken met hooibakken op de paddocks en slowfeeders voor op stal!
Mensen moeten hier wel hun eigen paddock bijhouden ( mestvrij houden en losse hooi verwijderen)!
Vrees dat een andere stal enige optie is!

meggiemeg

Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 09:31

eclair98 schreef:
meggiemeg schreef:
Hebben diegene die vertrokken zijn ook aangegeven wat de reden is dat ze zijn weg gegaan bij de eigenaar? Als zij dat niet doen zal het kwartje ook niet vallen denk ik bij de eigenaar.

Als er andere mensen voor in de plaats komen die betalen en niet klagen, waarom zou de stadhouder iets veranderen? Mooi handig toch?

Klopt zeker als er meer beloofd wordt dan waargemaakt. Het lijkt me dat als je van te voren weet wat en hoe dat je er niet voor kiest. Het gebeurt vaak, het is nu nog even dit of dat maar binnenkort gaan we dat zus en zo doen en dan is het beter.. alleen dat binnenkort is een zeer ruim begrip.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: modderpaddock en hele dag geen voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 09:55

De hele dag zonder eten en water is echt niet gezond. Het valt me mee dat er nog geen paard een fikse maagzweer heeft.
Ik heb een groot fijnmazig net waar ik voor ongeveer 2 dagen hooi in kan doen, ze hebben bij mij dus onbeperkt. Ik prop hem altijd helemaal vol en voer dan ook maar 1x per dag. De ene keer eten ze meer dan de andere keer, maar ze hebben altijd meer dan voldoende. Bij mij krijgen ze ook alleen aan het einde van de dag een beetje muesli. Drinkwater hebben ze direct van uit de waterleiding en een grote speciekuip met water.
De modder vind ik dan weer niet zo'n groot probleem. Bij mij is de paddock ook 1 grote moddelpoel op het moment (ze kunnen wel de inloopstal in), maar ik vind in de modder altijd nog beter dan de hele dag op stal.
Ik zou wel kijken of je wat geregeld krijgt met het eten en het water. En anders een andere stal zoeken