Lastig; benen koelen shetlander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Lastig; benen koelen shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-17 22:29

Het zal wel aan mij liggen maar ik probeer nu al een dikke week een goede manier van koelen te vinden voor mijn shet met in elk voorbeen een tussenpees blessure.

Verschillende soorten coolpacks, op verschillende manier vastgebonden en bij geen 1 manier zijn de beentjes koud als ik het eraf haal na 15-20 minuten. Of de coolpacks zijn te zacht dus niet koud genoeg. Of ze zijn te hard en niet meer te buigen.
Ze liggen zelfs gebogen al in de vriezer maar dat zit dan nog steeds niet handig om die kleine pootjes....
Vastgezet met theedoek en grote peeskap, vastgezet met medische bandages (wat nog beste manier bleek) etc....

Iemand tips en ideeën? Anders toch maar gewoon 2 x aan de kraan...

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 22:38

je pony leren in een grote emmer te staan? met een groot paard zijn emmers niet hoog genoeg maar met een shet misschien wel? of anders in een sloot/ ander water gaan staan met hem? wij hebben op stal een poel voor de paarden, ik weet wel dat niet iedereen die heeft maar als het je eigen land is is het mischien de moeite om er een te graven? nogmaals voor een shet hoeft die gelukkig minder diep te zijn ;)

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 22:45

Ik heb een heleboel coolpacks geprobeerd van allerlei merken, ook de duurdere, maar ik vind niks zo goed werken als ouderwets koelen met water :)

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Lastig; benen koelen shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 22:46

Een emmer met koud water?

Ik moest - toen onze shetlander een hoefzweer had - ook de voeten elke dag in een emmer doen. Had hem binnen 5 minuten geleerd in een emmer stil te staan.

Prisjee91
Berichten: 1350
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: Zoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 22:51

Als er geen wondjes zijn: Ice klei! :D

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 23:05

Koelen is wat anders dan zorgen dat een paard ijsklontjes aan zijn benen krijgt. Een been slinkt wat door verkoeling, maar het komt vooral doordat de doorbloeding wordt gestimuleerd. Hierdoor worden afvalstoffen sneller afgevoerd.
(Na een koude douche ga je ook gloeien.)

_Lauwtje_

Berichten: 1183
Geregistreerd: 17-03-05

Re: Lastig; benen koelen shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 12:22

Coolpacks van stubben heb ik een keer van een stalgenoot geleend en daar was ik qua koeling over te spreken, vond hem alleen wat lastig omdoen (nu ben ik ook niet zo handig met losse bandages moet ik toegeven): http://www.dochorse.nl/st-bben-kryo-kom ... elzak.html
Deze blijven én cool én blijven in model te kneden.

Heb bij een paard van een stalgenoot wel eens de equi-n-ice bandages omgedaan en die gaven bij mijn handen in elk geval een koelend effect: http://www.dochorse.nl/equi-n-ice-bandage.html
Misschien is dat ook nog een optie.

odenxia

Berichten: 1301
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 12:26


Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Lastig; benen koelen shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 12:34

En een maandverband nat maken,en in de vriezer doen.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Lastig; benen koelen shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 12:49

of een pakdiepvries doperwtjes uit de vriezer met een theedoek om het been bandageren

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Lastig; benen koelen shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 13:02

Haar isoleert goed, misschien eerst been goed nat maken en dan pas coolpack er op?

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 13:03

Equinice als er geen wondjes zijn :j

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: Lastig; benen koelen shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 13:08

Gewoon afspuiten 10 tot 15 min warme benen betekent ook goede doorbloeding. Een goede door bloeding betekend ook dat been beter kan herstellen. Een koud been zou me meer zorgen om maken

AthosjeJarig
Berichten: 99
Geregistreerd: 26-09-17

Re: Lastig; benen koelen shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 13:14

Scheren! Oké, het ziet er niet uit, maar functioneel en het groeit zo weer aan....

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Lastig; benen koelen shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 08:32

Iedereen bedankt voor de reacties!

Sas-mon en Chasey; dat kan helaas niet. Koelen moet met koud zacht stromend water of met coolpacks. Gewoon in een emmer staan is niet voldoende koelend.

xMalibu; ja ik neig daar ook naar geloof ik. Maar was het bij jou ook zo dat de beentjes niet koel/koud waren als je de coolpacks eraf haalde? Dat is eigenlijk mijn ding waardoor ik bang ben dat het niet voldoende werkt.

Prisjee91; interessant, ik ga googlen. Maar koelt dat ECHT goed? Wordt het daarna niet warm zoals vaak met cooling gel?

Senna; bedankt voor je info. Maar is dat dus ook al na een kwartier? Als ik een coolpack op mijn arm of been heb is die echt niet warm na een kwartier met icepack.........?

Lauwtje; bedankt voor je tips! Die equi-n-ice had ik ook al gespot ergens.

El Camino, misschien ga ik DAT ook wel proberen! Makkelijk te vormen inderdaad!

Tamary en Athosje; ivm scannen zijn beide pootjes helemaal tot op huid toe geschoren :-)

Fortitude; ga ik ook googlen!

Keona; ik begrijp wat je bedoelt maar klopt het dus dat het been niet koud aanvoelt als ik icepack eraf haal? Zou je toch wel verwachten?. Mijn arm/been is ook niet warm na 15 minuten icepack.....

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: Lastig; benen koelen shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:19

Coolpacks werkten echt maar heel even hier, zeker als de benen echt warm waren dan waren de coolpacks binnen 10 minuten net zo warm als het been. Vandaar mijn voorkeur voor koelen met water, dan blijf je koelte op het been brengen en met coolpacks doe je dat echt maar heel kort

Prisjee91
Berichten: 1350
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: Zoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:23

IngridM schreef:
Iedereen bedankt voor de reacties!

Prisjee91; interessant, ik ga googlen. Maar koelt dat ECHT goed? Wordt het daarna niet warm zoals vaak met cooling gel?
.


Ja koelt echt fantastisch! Word niet warm daarna want dan is het gewoon uitgewerkt. Als je de klei opdoet en daarna nog natte kranten en een bandage omwikkelt koelt het nog langer!
Word héél veel gebruikt in de eventing om na een zware cross goed te kunnen koelen!
Werkt uit mijn hoofd gezegd zo'n 24 uur.. met de natte kranten en bandages geloof ik 48 uur.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Lastig; benen koelen shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 10:24

Klinkt goed Prisjee91 , ga vanavond eens googlen

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 19:15

Ehm, je kunt een lijf niet zomaar onbeperkt koelen. Dat moet met beleid en kennis gebeuren. Niet knoeien met blessures waar je onvoldoende kennis van hebt.
Ts, wat adviseert je DA?