Eigen opfok starten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Eigen opfok starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-17 09:10

Hoi!
Wij hebben een groot stuk wei over en ik vroeg me af of we daar misschien een opfok van kunnen maken. Het lijkt mij heel leuk maar waar moet je aan voldoen als je een opfok hebt? En wat komt er allemaal bij kijken?

_Lorette_

Berichten: 12082
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 09:18

Een klein groepje veulens bij elkaar (bijv. 4) of een echte opfok?
Hoe groot is 'een groot stuk'? Blijft de wei droog met nat weer en is er een schuilstal of loopstal beschikbaar?
Je moet gras en goede kwaliteit ruwvoer in overvloed hebben zodat ze onbeperkt kunnen eten. Als opfokker ben je doorgaans verantwoordelijk voor het ontworpen, bekappen en inenten (bij pension is dat vaak niet zo) en je moet uiteraard de gezondheid van de paarden in de gaten houden.

Is het niet eenvoudiger om het stuk weiland gewoon te verhuren ipv een opfok te beginnen?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 09:21

Hoe groot is het stuk? Want je moet wel kunnen rouleren van wei.
Wil je zomer en winter opfok? Of alleen zomer? Kunnen de paarden dan schuilen voor insecten of slecht weer?
Hengsten of merries?
Hoe is je omheining?
Ben je zelf gewend met jonge paarden om te gaan en dus ook als er wat aan de hand is zo'n groep in te lopen.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 09:36

Een opfok is niet zomaar iets. Je moet voldoende (voedzaam) gras hebben en genoeg weiland om te kunnen rouleren.

Het alles weten van veulens, jaarlingen, 2 en 3 jarigen is een must en je moet eigenlijk wel de hele dag thuis zijn om op te letten.

Ik zou er niet zomaar aan beginnen, met alleen een stukje grond kom je er niet.

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 09:58

Change3x schreef:
Een opfok is niet zomaar iets. Je moet voldoende (voedzaam) gras hebben en genoeg weiland om te kunnen rouleren.

Het alles weten van veulens, jaarlingen, 2 en 3 jarigen is een must en je moet eigenlijk wel de hele dag thuis zijn om op te letten.

Ik zou er niet zomaar aan beginnen, met alleen een stukje grond kom je er niet.


Bij ons in de buurt zijn genoeg weilanden met veulens waar niet 24/7 iemand is.

Ook stallen met opfok die ze een paar km verderop in de wei hebben staan.
Meerdere malen per dag controleren lijkt me voldoende.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Eigen opfok starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 10:10

Het is ook niet mogelijk om 24/7 thuis te zijn maar het moet wel zo zijn dat je altijd de mogelijkheid moet hebben om je opfokpaarden te checken. Het moet niet zo zijn dat je gebonden bent aan je kantoorwerktijden.

Ik zou ook veel eerder voor een opfok kiezen waar de weilanden om het huis liggen zodat de opfokeigenaar altijd kan zien wat er allemaal gaande is.

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Eigen opfok starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 10:16

Ik verplaats het topic naar VSW - Verzorging Stalling Weide :)

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: Eigen opfok starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-17 12:49

Mijn moeder werkt niet en is meestal thuis tenzij ze boodschappen moet doen ofz en het is ond 1 hectare denk ik en er is een grote schuilstal en ik denk n stuk of 15 veulens miss 20

eridinges

Berichten: 2270
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 12:52

yarkayunda schreef:
Mijn moeder werkt niet en is meestal thuis tenzij ze boodschappen moet doen ofz en het is ond 1 hectare denk ik en er is een grote schuilstal en ik denk n stuk of 15 veulens miss 20


Ik hoop dat dit een grapje is ?

Anomien

Berichten: 7387
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Eigen opfok starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 12:53

Ik zou meer gaan voor 2 of 4 stuks.
Heeft je moeder ervaring?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 13:02

yarkayunda schreef:
Mijn moeder werkt niet en is meestal thuis tenzij ze boodschappen moet doen ofz en het is ond 1 hectare denk ik en er is een grote schuilstal en ik denk n stuk of 15 veulens miss 20

Je hebt geen idee waar je het over hebt.
Niet aan beginnen, dat gaat fout.

Ook met 4 paarden red je het niet op 1 hectare om genoeg gras te houden.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 14:29

yarkayunda schreef:
Mijn moeder werkt niet en is meestal thuis tenzij ze boodschappen moet doen ofz en het is ong 1 hectare denk ik en er is een grote schuilstal en ik denk n stuk of 15 veulens miss 20

Proest :wow: _O- . Sorry, maar je rekent je een beetje rijk.

Wil het niet vlotten met pensionstalling? Of hebben jullie daar geen zin meer in?

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Eigen opfok starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 15:00

Met 1 hectare ga je het niet redden. Wil je de veulens het hele jaar laten uithongeren omdat het gras snel op is? >;)

Lekker je eigen paarden houden en geen gekke plannen bedenken.

dierliefde
Berichten: 84
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 15:14

1 hectare lijkt misschien heel veel, maar als je er een aantal paarden/veulens op zet is het gras zo op.. Laat staan als je ze er 24/7 365 dagen per jaar op moeten staan.

Ik zag in je profiel dat je 15 bent. Waarschijnlijk moet jij door de weeks gewoon naar school, dus toezicht houden gaat voor jouw lastig worden. Ik las dat je moeder wel een paar x per dag zou kunnen checken, maar heeft je moeder verstand van paarden? Weet zij wat ze moet doen als er problemen zijn? Als er een paard ontsnapt of als er een of meer gewond raken?

Daarbij zit je ook nog met kennis, is die wel aanwezig? Veulens, jaarlingen, twenters etc. er lijkt niet zo veel mee te moeten gebeuren, maar ze zullen ook opgevoed moeten worden.. Je zult niet de eerste zijn die een bijt of een trap krijgt.

Wij hebben toen ik klein was jarenlang paarden gefokt en de veulens zelf opgefokt, maar NO WAY dat ik daar als meisje van 15 tussen mocht gaan lopen, dat is simpelweg niet verantwoord.

Afgezien van het feit dat je hier niks op gaat verdienen, moet je dit dus ook niet eens willen. Je loopt zo veel risico en krijgt er niets voor terug!

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-17 19:32

GDG schreef:
yarkayunda schreef:
Mijn moeder werkt niet en is meestal thuis tenzij ze boodschappen moet doen ofz en het is ong 1 hectare denk ik en er is een grote schuilstal en ik denk n stuk of 15 veulens miss 20

Proest :wow: _O- . Sorry, maar je rekent je een beetje rijk.

Wil het niet vlotten met pensionstalling? Of hebben jullie daar geen zin meer in?

Pensionstalvis al gelukt alleen we hebben gwn veel wei dus ik vroeg me het gwn af ik wou gwn meer informatie je hoef niet meteen zo te reageren!

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Eigen opfok starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:10

1 hectare is misschien voldoende voor 2 paarden

Alja

Berichten: 25596
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Eigen opfok starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:15

1 Hectare Voor 15/20 Veulens Is Iets Opportunistisch :+

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:15

Je bent niet realistisch. Je denkt echt zoveel veulens op een klein stukje grond te kunnen houden?

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:15

Uhm niet doen. Opfok klinkt simpel maar is ook een verantwoording. En 1 hectare is niet genoeg. Al helemaalniet voor de aantallen die je zelf noemt. Ik zou deze wei anders gebruiken als winterwei voor je pensionners