Wat heb ik te accepteren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Wat heb ik te accepteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 19:07

voordat ik op mijn huidige stal kwam te staan, is besproken dat ik wilde springen met mijn paard. Was geen enkel probleem. Eigenaar heeft mijn springstaanders mee opgehaald en ik heb meermaals een vrije springtraining gedaan met mijn paard waar hij erg veel plezier in heeft en ook goed kan.

nu kreeg ik bericht van de dochter (rijd er ook) dat er geen paarden meer los in de bak mochten ten behoeve van behoud van de bak. Ik mocht dus ook niet meer springen met mijn paard.
(noot: paard is 3, niet ingereden dus niet onder het zadel).
Ik vind dat ze daarmee een groot onderdeel van zijn ontwikkeling/training wegneemt en daar baal ik van.

Ik heb dochter gesproken en kreeg te horen dat er blijkbaar voor mij een uitzondering is gemaakt omdat de regel is dat de paarden niet los in de bak mochten. blijkbaar was afgesproken dat als er iemand last van zou hebben dan mocht het niet meer. Dochter heeft geruime tijd niet gereden, heeft mij recent voor het eerst zien springen (vrije training) met paard en nu krijg ik dit bericht.

Er zijn geen onregelmatigheden in de bak te zien (op natte plekken van de regen na), ik heb stalgenoten gevraagd en die hebben nergens last van, ik ruim altijd achter mijn paard op zodat anderen er geen last van hebben.

ik ga zeker nog in gesprek met de eigenaar, maar ik betaal wel volle pont plus vooraf is me vertelt dat springen geen probleem was.
ik baal van het feit dat er nu iets geconcludeerd wordt, wat niet bewezen kan worden. (gaten/sporen kunnen ook door een ander paard komen, of haar paard tilt zijn benen niet op, misschien een blessure?)
nu wordt ons plezier afgenomen en daar baal ik van.

Wat is hierin logisch? Als ik paardenmensen om me heen vraag geven zij aan dat de bak dan beter onderhouden moet worden (slepen) als ze er last van heeft. ik wil met liefde naharken maar dat had volgens dochter geen enkele zin.

iemand die me van een mening kan voorzien?

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 19:15

Tja op meerdere stallen is het niet toegestaan je paard los te gooien in de bak, laat staan vrij te laten springen. Maar jij hebt een afspraak gemaakt met de eigenaar dat dit geen probleem zou zijn. Op basis hiervan heb je voor deze stal gekozen.

Ik zou dit bespreken met de eigenaar en aangeven dat dit juist de reden was voor deze stal te kiezen. Is er een tussenweg? Misschien mag je in een stuk paddock/ afgezette wei wel vrijspringen?
Probeer met hem tot een oplossing te komen.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 19:16

Volgendsmij mogen ze dit gewoon eisen zolang je geen contract hebt waar duidelijk in staat dat je mag vrijspringen. Bij onze stal is dit ook ineens een eis sinds vorig jaar, sta er al 5 jaar, groot deel van de training word mij ontnomen, vooral vrijheiddressuur en grondwerk moet ik nu aan een touwtje doen, dit werkt dus voor geen meter.. baal er ontzettend van maar heb mij er aan te houden of kan verhuizen

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat heb ik te accepteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 22:30

Vrijspringen of gewoon springen lijken mij dezelfde mogelijke schade aan de bodem te geven. Reden niet los is eerder schade omheining (knagen/slopen) en gaten graven om in te rollen (waar ik dan dit soort dingen hoorde van stalhouder als reden van niet los mogen). Beide zijn ook dingen die paard aan longe of onder het zadel niet zo makkelijk doet.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Wat heb ik te accepteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 22:36

heb je dit al met de staleigenaar zelf besproken? Want de dochter kan wel zeggen 'het mag niet meer', maar jij hebt een afspraak met de stalhouder, niet de dochter. En wie weet is de stalhouder zelf het niet eens met wat zn dochter tegen je heeft gezegd juist vanwege jullie afspraak.

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 08:37

Dani199764 schreef:
Volgendsmij mogen ze dit gewoon eisen zolang je geen contract hebt waar duidelijk in staat dat je mag vrijspringen. Bij onze stal is dit ook ineens een eis sinds vorig jaar, sta er al 5 jaar, groot deel van de training word mij ontnomen, vooral vrijheiddressuur en grondwerk moet ik nu aan een touwtje doen, dit werkt dus voor geen meter.. baal er ontzettend van maar heb mij er aan te houden of kan verhuizen


Haha dit hadden ze op mijn stalling ook ineens ingevoerd.
Ik zei toen dat er een onzichtbare verbinding was tussen mij en mijn paard, waarna hij t maar weglachte.
Zonder gekheid, schade aan de omheining komt veelal door paarden die los (zonder toezicht) in de bak staan. Als je je paard er los in hebt staan terwijl je ermee aan het werk bent lijkt mij dit geen schade te geven.

@TS: Ga een gesprek aan met de eigenaar van stal. Misschien weet hij niet eens dat dochterlief achter zijn rug om, jou probeert weg te werken.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wat heb ik te accepteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 15:04

de eigenaar heeft een dag nadat ik dit te horen kreeg ook zelf via whatsapp aangegeven dat paarden niet los in de bak mogen en dus ook niet voor vrij springen. ik hoop vanavond in gesprek te kunnen.

MarijkkeL
Berichten: 14
Geregistreerd: 27-06-16

Re: Wat heb ik te accepteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:23

Hoe is het afgelopen?

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wat heb ik te accepteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:26

Waarom een drie jarige elke keer vrij laten springen. Vind dat niet slim. Dat je ze wat cavaletti's laat lopen, oke. Maar een driejarige over hindernissen laten springen heeft geen enkel nut.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: Wat heb ik te accepteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:30

Ik begrijp alleen niet helemaal uit TS verhaal of er afgesproken was dat er vrijgesprongen mocht worden of gewoon springen. Dat verschil is namelijk best groot. Vrijspringen is wel degelijk een zware belasting voor de rijbaan.

Ann99

Berichten: 439
Geregistreerd: 03-11-14
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:37

bigone schreef:
Waarom een drie jarige elke keer vrij laten springen. Vind dat niet slim. Dat je ze wat cavaletti's laat lopen, oke. Maar een driejarige over hindernissen laten springen heeft geen enkel nut.


wat een rare reactie

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:50

persoonlijk is mijn mening dat stalregels voor iedereen moeten gelden, als je met uitzonderingen gaat beginnen is het eind zoek en ga je juist gezeur krijgen.
Dat het eerst geen probleem was en nu wel is erg jammer, waarschijnlijk was je er niet naar toe verhuisd als je dit van te voren had geweten.
Dat anderen er geen last van hebben is tot daar aan toe maar zij zijn niet diegene die er uiteindelijk wat over te zeggen hebben. Ik zou het ook niet in je gesprek aankaarten want dat krijgt de staleigenaar het idee dat er achter zijn rug om geroddeld wordt, hou het gesprek bij je zelf en de afspraken die jij met de eigenaar hebt gemaakt.

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Wat heb ik te accepteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:55

Ben je al in gesprek geweest met de stal eigenaar, ts? En zo ja, is er nog wat opgelost?

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 17:14

bigone schreef:
Waarom een drie jarige elke keer vrij laten springen. Vind dat niet slim. Dat je ze wat cavaletti's laat lopen, oke. Maar een driejarige over hindernissen laten springen heeft geen enkel nut.

Ann99 schreef:
wat een rare reactie

Zo raar vind ik die reactie niet. Springen is voor een jong paard een behoorlijk belasting op de botten/groeischijven. Die zijn op die leeftijd nét gesloten, maar nog zeker niet op volle sterkte.
Nu zal af en toe een sprongetje geen kwaad kunnen, maar zeker niet wekelijks en hoger dan 50 cm. Grote kans dat ie daar slijtage van op gaat lopen en op latere leeftijd last van vroegtijdig artrose gaat krijgen.

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 17:22

DubbelDun schreef:
Zo raar vind ik die reactie niet. Springen is voor een jong paard een behoorlijk belasting op de botten/groeischijven. Die zijn op die leeftijd nét gesloten, maar nog zeker niet op volle sterkte.
Nu zal af en toe een sprongetje geen kwaad kunnen, maar zeker niet wekelijks en hoger dan 50 cm. Grote kans dat ie daar slijtage van op gaat lopen en op latere leeftijd last van vroegtijdig artrose gaat krijgen.


Maaaar.. We weten niet hoevaak ze dit doet, we weten niet of ze dit juist in de toekomst pas meer wil gaan oppakken, we weten niet of ze met springen cavaletti bedoelt of 1.40m en ze vraagt niet hoe haar paard opgeleid moet worden maar hoe ze een conflict met de stalhouder kan oplossen.

;)

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 17:22

Maar er staat toch niet dat TS elke dag springt? Misschien doet ze dat maar 1x pw of zelfs 2wk...noem maar op. Dus de reactie van Bigone slaat wel ergens op als ze weet hoe vaak TS het doet. Nu draait het er gewoon om dat TS daar op stal is gaan staan omdat ze mocht springen en ineens mag dat niet meer.

Persoonlijk zou ik gaan uitkijken naar een stal waar dat wel mag als het iets is wat je ook in de toekomst wilt meenemen in je training en de nieuwe regel blijft van kracht waar je nu staat. Een andere optie is er denk ik niet.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wat heb ik te accepteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 17:26

Ik ga niet in op opmerkingen wanneer, hoe hoog en hoelang TS haar paard laat springen maar puur op de opmerking van Ann99 ;)

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wat heb ik te accepteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 17:41

Ts laat het paard één keer per week springen, daarom zeg ik dat je beter zo'n jonkie aan de longeerlijn cavaletti kunt laten lopen, ik vind dat beter voor de ontwikkeling. Maar dat is mijn mening, deskundigen zijn er van overtuigd dat een paard maar een bepaalde hoeveelheid sprongen in zijn leven aankan en er dan al mee beginnen op de leeftijd van drie voegt weinig toe. Ze leren hun lichaam en beenplaatsing veel beter te gebruiken door balkjes op de grond dan door een sprong(etje)

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Wat heb ik te accepteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 17:44

Ah daar had ik overheen gelezen geloof ik. Hoe vaak goed is weet ik niet maar wel dat t bij jonge paarden weinig/kort is? Maar goed of slecht, dat is toch aan TS. De vraagstelling is meer in de plotselinge wijziging van de afspraak.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 09:29

RoyceMack schreef:
de eigenaar heeft een dag nadat ik dit te horen kreeg ook zelf via whatsapp aangegeven dat paarden niet los in de bak mogen en dus ook niet voor vrij springen. ik hoop vanavond in gesprek te kunnen.

Hoe is je gesprek gegaan?

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 12:21

Tja voor mij is het simpel: als de paarden niet mogen dollen, alleen of met elkaar, in een binnen of buitenbak ben ik snel vertrokken van zo'n stal.
Een paard - paard laten zijn is een basis behoefte, en kan er erg van genieten om zo met ze bezig te zijn *\o/*


En ja, natuurlijk ploegen ze daarbij de bodem om, maar dat is op te lossen door wat vaker slepen en vlaktrekken en zelf niet te beroerd te zijn om es de hoefslag randen naar binnen toe vlak te scheppen met het handje.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Wat heb ik te accepteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 12:30

Dollen kunnen ze in de paddock of de wei. Niet in de rijbaan.

Ann99

Berichten: 439
Geregistreerd: 03-11-14
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 13:15

DubbelDun schreef:
bigone schreef:
Waarom een drie jarige elke keer vrij laten springen. Vind dat niet slim. Dat je ze wat cavaletti's laat lopen, oke. Maar een driejarige over hindernissen laten springen heeft geen enkel nut.

Ann99 schreef:
wat een rare reactie

Zo raar vind ik die reactie niet. Springen is voor een jong paard een behoorlijk belasting op de botten/groeischijven. Die zijn op die leeftijd nét gesloten, maar nog zeker niet op volle sterkte.
Nu zal af en toe een sprongetje geen kwaad kunnen, maar zeker niet wekelijks en hoger dan 50 cm. Grote kans dat ie daar slijtage van op gaat lopen en op latere leeftijd last van vroegtijdig artrose gaat krijgen.


Nee dat snap ik; is precies wat ik dacht...maar ik mis de onderbouwing, komt gewoon raar over zo, en alleen maar cavaletti's is ook wel overdreven

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Wat heb ik te accepteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 13:56

Mag springen onder de man wel dan?

Want ook daarmee kan er flink worden omgeploegd.
Al is dat uitstekend op te lossne door de bak erna te slepen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 14:09

Wat de schade aan de bodem betreft, is er toch geen verschil in of jij op je paard zit of er naast staat?
Los van of je paard er los mag of niet, vind ik dat argument heel vreemd...
Of mag er ook niet onder het zadel gesprongen worden?