Tips voor indeling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Tips voor indeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 11:25

Ik ben ondertussen voor de winter aan het kijken of we de paddock iets kunnen verbeteren wat betreft de indeling.

Het gaat om 3 oude paarden en 2 jonge paarden. Paarden staan overdag hele dag in paddock en 's nachts op stal.
Wensen:
- voor de jonge paarden zou meer ruimte om gek te doen goed zijn
- voor de oude paarden zou wellicht uitloopstallen/overkapping aan bestaande boxen fijn zijn
- oude paarden van de jonge paarden gescheiden ivm voeren
- korte/efficiƫnte route om buiten te zetten vanuit stallen

Bestaande situatie
Afbeelding


Paddocks zijn altijd droog. 'Dijk' ook maar wel met wat stenen en zwart zand, wordt nu niet voor paarden gebruikt, maar zou wel kunnen.
Weiland gebruiken we 's winter niet. Maar op het groene stukje weiland zit wel een extra 'paddock' die ik kan gebruiken, maar niet altijd droog (en ver lopen).
Jonkies staan nu in boxen onderin en oudjes boxen bovenin, maar zou eventueel kunnen omdraaien.
Paddock draden kunnen anders gemaakt worden.

Iemand een geniaal idee waar we zelf nog niet aan gedacht hebben?

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 11:41

Hebben ze overdag ook toegang tot de bestrating of alleen de paddock? Wat zijn de afmetingen van de paddocks/bestratingen?

Wellicht de jonkies in de bovenste boxen (die paddock is groter?) en dan kun je het stuk dijk en wellicht die extra paddock ook opengooien, zodat de jonkies veel plek hebben om te rauzen?
Op de verharding kun je dan nog een scheiding ergens in het midden van de molen maken zodat jong en oud altijd gescheiden staat? Of heb je dit al?

Edit: wellicht dat je dan een overkapping aan de onderste boxen kan maken (hoe staat de wind daar??) en dan de bestrating + paddock openlaten, zodat ze zelf op en neer kunnen lopen. Boxen kun je dan eventueel gewoon dichtzetten. Maar zou ook open kunnen blijven, zodat ze ook binnen kunnen liggen.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Re: Tips voor indeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 13:18

Overdag nu alleen toegang tot paddock waar ze aan de hand dagelijks in gezet worden.
Alleen de bestrating bij de bovenste boxen is wellicht te gebruiken, daar zaten wij ook aan te denken.
Paddock maten bovenste circa 20x40m en onderste 25x25m

Wat bedoel je precies met scheiding bij verharding in het midden van de molen? Binnenin de molen kunnen ze niet komen.

Onderste stallen zijn binnenboxen in een schuur dus helaas geen overkapping mogelijk. Maar ik zat wel de denken aan een overkapping bij bovenste boxen. Maar heeft dat zin? Staan ze dan niet alsnog in de wind/regen van opzij?

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 13:29

Als je de oude paarden in de bovenste boxen laat staan, kun je dan niet een stukje bestrating bij de paddock trekken zodat ze altijd hun box in en uit kunnen lopen als beschutting? En dan een stukje van de grootste paddock bij de onderste paddock nemen. Wellicht kunnen de oudere paarden wel ook op de dijk lopen zodat je een groter stuk kunt nemen?

Zoiets?

Afbeelding

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Re: Tips voor indeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 14:53

He bedankt! Dat is weer een nieuw inzicht!
Enige uitdaging is het hooi voeren in de paddock van de oudjes, omdat je daar nu vanaf de bestrating rechts niet meer bij kan komen.

Zelf dacht ik een nieuwe 'paddock' te maken van de dijk + eerste stuk weiland (is heel groot stuk) voor de jonkies. Alleen dan is het best wel ver lopen met de paarden en voor het voeren. En geen garantie dat het droog blijft van de winter.

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Re: Tips voor indeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 15:00

Zoals Micca zegt kan het inderdaad ook! Dan hoeven de jonkies ook niet zover te lopen en blijft het wel mooi droog. Kun je niet vanuit een andere plek hooi voeren? Aan de kant van de dijk (of op de dijk als je die bij de paddock betrekt).

Wat ik bedoelde met een draadje op de bestrating: als je een draadje trekt van bijvoorbeeld de bovenkant van de onderste stallen tot de molen. Dan is de bestrating ook in 2 delen opgedeeld. Zo kun je dus de stallen+bestrating+paddock in principe openlaten zonder dat jong en oud bij elkaar kan komen.

Qua overkapping bij de bovenste stallen.. Ik weet niet wat bij jullie de ergste windzijde is. Maar wellicht kun je de zijkanten dan wel dichtmaken dat het een soort grote uitloopstal wordt? Waait het van de zijkant niet meer door en kunnen de oudjes toch droog en tochtvrij staan.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Tips voor indeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 15:35

Kun je niet hooi voeren vanaf de bestrating voor de stallen voor de oudjes? Lijkt me ideaal om geen hooi op zand te hoeven voeren.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 15:44

miccamaaike schreef:
Kun je niet hooi voeren vanaf de bestrating voor de stallen voor de oudjes? Lijkt me ideaal om geen hooi op zand te hoeven voeren.


Zat ik ook te denken inderdaad. We voeren de oudjes altijd op 2 plekken, dat past niet, maar op 1 voerplek kan daar inderdaad zeker.

Kim: De overige bestrating op het erf moet helaas wel vrij blijven. Dat zijn echt de paden naar het weiland en de stallen etc.
Anders was het inderdaad wel ideaal geweest door gewoon allemaal uitloop stallen te maken!