Weidepalen maar verplaatsbaar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Weidepalen maar verplaatsbaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 16:07

Hoi,

Om een weide in te delen zou je houten palen kunnen gebruiken, maar dat is nogal veel werk en zeker als je achteraf de hele constructie moet afbreken voor bv het maaien of bemesten van het land of het land niet meer gebruikt.

Je ziet vaak van die steigbeugel palen, maar mijn ervaring is dat deze snel breken zodra een paard door de draden rent en veelal ook te laag zijn.

Nu zag ik ook de glasvezelpalen maar zie nergens ervaringen over deze palen.
Ze zijn wel langer (1m60) maar nergens staat de lengte van de pin vermeld.

Ik vroeg me dus af of er prikpalen zijn die makkelijk te verplaatsen zijn maar toch een draadhoogte van ten minste 1m45 hebben en een beetje steviger en niet onmiddellijk breken bij wat duwkracht van een paard.

Mvg

bruintje123

Re: Weidepalen maar verplaatsbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 16:11

Die stijgbeugel palen heb je ook in die lengte. Dus voor de lengte hoef je het niet te laten.

Met die andere geen ervaring.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 16:13

Palen zetten is niet zo een grote moeite hoor! Met een grondboor heb je dat echt zo gedaan, de isolatoren etc is wel iets meer werk. Prikpalen heb je wel groot, bijvoorbeeld 1.65 alleen heel sterk zullen ze nooit echt zijn. Vooral voor de hoeken moet je echt stevige palen hebben, anders gaat het allemaal scheef staan. Wij probeerde dit jaar strookbegrazing met prikpaaltjes, dat heeft niet lang gestaan helaas. :+

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 16:15

Ik zag alleen prikpalen 1m50 maar zit 15cm in de grond dus de hoogste draad is dan maar 1m35.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 16:17

Wij doen al heel veel jaren strookbegrazing met prikpalen en het gaat prima. Ook een hoekje om zo nodig.
Op een hoekje 2 palen.
Voor de rest om de 4 meter ongeveer en smal lint. Geen breed, dat vangt teveel wind.

En is 135 niet hoog genoeg dan?
Flinke stroom erop en je houd een olifant erachter :P
Alleen het echte springpaard zal eruit gaan, maar die pakt hoger ook wel. En dat is dus zelden.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 16:19

Wij gebruiken al 10 jaar gewoon prikpaaltjes, met op de hoeken ijzeren hoek prikpalen

Tamsin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 16:25

Gebruik al jaren prikpaaltjes. Op de hoeken een houten en om de 5 paaltjes ook een houten paaltje. En dan geen band maar draad, dit waait er niet zo snel af en flink stroom erop. Werkt uitstekend en is niet veel werk. :D :D

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 16:46

Wij hebben zelf prikpalen van ijzer gemaakt zo'n 15 jaar terug, omdat die plastic palen allemaal kapot gingen. Zijn er een paar krom, maar de meesten functioneren nog steeds top! Zal zo even een foto maken.

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 17:58

Bij deze de foto's.

Afbeelding
Afbeelding

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 18:13

Mijn ervaring met stijgbeugelpalen is minder. Wij hebben 's winters altijd een weide van zo'n 1,5 ha uitgezet met houten hoekpalen en ertussen stijgbeugelpalen van 1.50m. Ze gaan bij wind al snel schuin hangen en blijven dan ook krom.

Iemand hier in de buurt heeft haar weide afgezet met T Pfosten, zie link als voorbeeld; http://www.weidezaun-discount.com/T-PFO ... LLPFAEHLE/

Echt superstrak en makkelijk te verplaatsen. Kan ook als permanente omheining worden gebruikt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 19:44

suffie schreef:
Mijn ervaring met stijgbeugelpalen is minder. Wij hebben 's winters altijd een weide van zo'n 1,5 ha uitgezet met houten hoekpalen en ertussen stijgbeugelpalen van 1.50m. Ze gaan bij wind al snel schuin hangen en blijven dan ook krom.

Iemand hier in de buurt heeft haar weide afgezet met T Pfosten, zie link als voorbeeld; http://www.weidezaun-discount.com/T-PFO ... LLPFAEHLE/

Echt superstrak en makkelijk te verplaatsen. Kan ook als permanente omheining worden gebruikt.

Dit dus.
Mijn ervaring met die steugbeugelpalen is ook negatief. Staat ook vermeld in de openingspost.
En qua hoogte is een 1m35 echt niet hoog genoeg. Meer info via pb

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 20:47

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 09:18

Ben je per se op zoek naar prikpaaltjes?
Als het puur gaat om het makkelijk betreden van het perceel kun je eenvoudig gaten boren en daar ijzeren of kunststof pijpen in slaan. Kies de binnendiameter zo uit dat je houten heiningpalen er precies inpassen. Je kunt de palen dan zo uit de grond trekken, en ze staan toch stevig. Dit kan ook met vierkante palen en kokers.
Zorg er overigens wel voor dat ze iets onder het maaiveld zitten, dan blijf je er nooit achter hangen o.i.d..

Als je binnenkort naar een ander perceel zou willen verhuizen is deze oplossing natuurlijk minder geschikt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 12:08

Wat Loonwerker zegt is idd een handig systeem. Om te zorgen dat je weet waar de palen zijn ingegraven is het handig om ze af te dichten met felgekleurde plastik dekseltjes of korte paaltjes die net onder het maaiveld blijven. Dan hoef je ook niet bang te zijn dat er een hoef in het gat kan komen.

viv_sen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 08:56

T-post palen, aanrader! Zo erin en eruit te halen en staat super stevig. Wij gebruiken ze al jaren. Zijn ook gewoon in Nederland te koop.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 09:35

Om vakken op onze weide te maken gebruiken wij die plastic palen (1.10 mtr). Deze heb je tot zeker 1.50 mtr. Zij zijn makkelijk en eenvoudig in gebruik. Inderdaad bij doorbraak kapot maar dat heb ik liever dan dat ik mijn paard(en) zwaargewond aantref na een doorbraak.

Buitenom hebben wij dik lint en houten omheining.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 09:40

Hier gebruiken we een combinatie van stijgbeugelpalen en ijzeren paaltjes. De ijzeren paaltjes zijn voor ons hoog genoeg. Zijn makkelijker om in de grond te krijgen dan de stijgbeugelpalen. De glasfiberpalen vind ik een drama om in de grond te krijgen, vooral als de grond erg droog is en hard.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 09:46

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 09:51

8nnmiek
Dan lijken me deze nog gemakkelijker. Maar het wordt wel een dure aangelegenheid :)
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 06:49

Die paalankers was ik ook aant bedenken maar staat de paal dan nog wel stevig vast? Nu heb ik enkele palen in de grond staan dmv een handmatige grondboor (veel werk en pijn in armen) maar de palen staan 50cm diep en amper beweging in te krijgen.

Pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 16:19

Een automatische grondboor kan je huren bij de palenboer. Een dag werk hebben we hier 1 ha palen kunnen plaatsen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 17:07

Bedoel je een grondboor op benzine ?? Automatisch heb ik nog niet gezien :)