Bakrand houten planken bevestigen, hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Bakrand houten planken bevestigen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 15:45

Langs mijn buitenbak heb ik vierkante hardhouten palen van 6,5 cm in het vierkant staan, daarlangs heb ik schaaldelen planken bevestigd als bakrand. Ik heb de planken op de rand van de kopse kant op de palen geschroefd. Ik heb twijfels over deze bevestiging. Nu de planken door de tijd wat slechter worden heb ik niet veel speling om op een andere plek op de plank schroeven bij te plaatsen. Hier en daar heb ik nog ijzeren hoekjes gebruikt op plank en paal.

Ik heb het hier en daar opgelost met een stuk plank erachter waarmee ik delen plank weer aan elkaar schroef. Maar ideaal is het niet en het laat ook weer los. Ook moet ik dan exact de goede maat schroeven hebben anders steken de punten uit. Boutjes heb ik ook geprobeerd.

Het is het allemaal niet echt. Wat is hier de beste oplossing voor? De planken over elkaar heen is ook niet handig, dan steken ze iets uit aan de kant van de hoefslag, en dan zit ik ook met het draad dat ik aan de binnenkant van de bak heb bevestigd (gebruik bak ook als paddock). Misschien is hier materiaal voor of moet ik het anders doen?

Afbeelding
Afbeelding

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Bakrand houten planken bevestigen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 16:47

Volgende keer bredere palen zetten is de enige tip die ik kan geven...

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Bakrand houten planken bevestigen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 17:12

Op 6,5 kun je toch prima twee planken vastmaken? Heb je 3 cm per plank om in te schroeven. Je moet wel je planken precies hart-op-hart op maat maken tussen de palen.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Bakrand houten planken bevestigen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 10:34

Hout werkt en zeker als het niet(voldoende) behandeld is. Met een simpele schroef hou je de boel dan niet op zijn plek.
Een stuk plank als versteviging er achter is een goede oplossing, maar eigenlijk moet je dit dan al bij aanleg doen , want als de boel eenmaal gaat werken/krom trekken krijg je het nooit meer goed aansluitend.
Voor de bevestiging van de dubbele plank kun je ipv schroeven ook boekbouten met ringen gebruiken of houtbouten met ringen+moeren. Dat geeft een steviger manier om de 2 delen samen te klemmen.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 11:27


Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Re: Bakrand houten planken bevestigen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 11:07

Je kunt kramplaten in je planken slaan. Dan splijten ze niet zo snel en blijven ze langer zitten.
Bij het monteren de schroeven even voorboren helpt ook wat.