Veulen wel of niet hier stallen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Veulen wel of niet hier stallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 13:37

Ik loop de laatste tijd een beetje te dromen over een veulen (of jaarlinger). Ik weet niet zeker of ik er wel een ga kopen want ik vind een ouder paard net zo leuk. Maar ik kijk dus naar waar ik het veulen kan stallen, als ik er een zou kopen. Nou is een opfok een optie. Het probleem met de opfok is dat ik de prijzen wel erg hoog vind, terwijl je er niet veel voor terugkrijgt... En vaak zijn ze ook nog ver weg. Ik vind het geweldig om mijn veulen dan zo vaak mogelijk te zien, maar bij de meeste gaat dat soms nog wat lastig. Hierdoor vind ik de opfok net wat minder aantrekkelijk. Nu heb ik nog een andere optie.

Niet zo heel ver weg woont een hele lieve man met veel weide grond. Hij heeft er nu een hele lieve merrie op staan. Merrie heeft zelf ook al een veulen gehad en opgevoed. Ze is heel sociaal naar andere paarden. Ik heb een mogelijkheid om mijn veulen daar te stallen. Daar staat het veulen 24/7 buiten op wei en met de mogelijkheid om op een stal te staan. Het weiland staat bij de man aan huis en er is veel overzicht. Er komt binnenkort nog een ruin bij maar van wat ik tot nu toe gehoord heb is die ook heel sociaal. Er is een bos dichtbij waar ik leuke wandelingen kan maken. De stalling is dus goed, veel weidegang, mooie locaties, niet al te duur qua huur en veel overzicht. Het enige probleem wat ik hier nu bij heb is dat er geen een leeftijd genootje bij is...

Het zou fijn zijn als hij bij leeftijdsgenootjes staat, maar aan de andere kant vind ik de locatie bij de merrie veel fijner dan wat ik tot nu toe bij opfok gezien heb...

Als ik een veulen heb wil ik het beste voor met het veulen dus ik vraag even of het verstandig zou zijn hem bij de merrie te zetten. En anders of jullie nog goede opfok stal weten in Apeldoorn/Vaassen/Wenum-Wiesel/Beekbergen/Klarenbeek?

Het is dus nog niet zeker dat ik een veulen wil, want een volwassen paard vind ik net zo leuk. Ik vraag dit omdat ik wil weten of ik wel het beste voor het veulen kan regelen.


Tips/opmerkingen/vragen zijn altijd welkom!

Anoniem

Re: Veulen wel of niet hier stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 13:39

Jonge paarden horen bij jonge paarden
Leuk zo'n oudere merrie maar stoeien en spelen doen ze met leeftijdgenoten. Of met jou.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 13:44

Niet de makkelijkste omgeving om een plekje te vinden.

Ik zou het doen, als jij er een goed gevoel bij hebt. Belangrijkste is dat de dieren waar je veulen mee staat goed sociaal zijn. Ik vind het een grote pré dat de merrie al eens een veulen heeft opgevoed. Oudere, sociale dieren is toch prima? In de opfok staan ze vaak met alleen maar leeftijdsgenootjes zonder oudere dieren die de boel bijsturen. Dat vind ik veel minder ideaal.

Ben zelf ook van plan om het zo te doen. De bedoeling is dat er hier eind volgend jaar een veulentje bij komt. Mijn huidige paardjes zijn zeer sociaal, maar wel al wat ouder. Mijn merrie heeft zelf 16 veulens gehad en talloze andere veulens helpen opvoeden. Daar is ze goed in, en dat is haar rol in de groep (die ze nu bij gebrek aan jonge pony niet kan vervullen). En ik heb ook een ruin waar je qua opvoeding niks aan hebt maar die wel heel dol is op veulens en jonkies en die er graag mee speelt. Het type leuke oom dus. Ik wil persé een hengstveulen, vanwege het spelen van kerels onder elkaar. Merries spelen minder. Gezelschap van het zelfde geslacht, stokmaat en matchend temperament vind ik fijner dan persé de zelfde leeftijd. Mijn ruin is een ruinen-ruin, ik ben een ruinenmens en mijn merrie (shet) is bang voor merries die groter zijn dan zij. Voor hengstjes komt er sowieso een moment waarop ze weg moeten uit de kudde waar ze in opgroeien, en dan terecht komen in een (hengsten)groep met verschillende leeftijden. Natuurlijk is het goed voor een veulen om met andere veulens te kunnen spelen. Dat kan mijn toekomstige veulen ook, tot hij een maand of 8 is (hopelijk). En daarna krijgt hij gezelschap van een volwassen paard wat heel graag speelt, en van een merrie die hem onder haar hoede zal nemen. Lijkt me heel niet verkeerd :o

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Veulen wel of niet hier stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 13:58

Zou het zeker niet doen, veulens/jonge paarden horen met leeftijdsgenootjes te kunnen spelen...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Veulen wel of niet hier stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 14:03

Persoonlijk zou ik van mijn merrie alleen een veulen willen binnen een gemengde kudde.

Dus zowel minimaal 1 leeftijdsgenootje als ook oudere paarden.

WendyLotte

Berichten: 1138
Geregistreerd: 01-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 14:03

De veulens die wij hebben gehad, stonden altijd bij oudere paarden. Dus 1 op ouder.
Super paarden geworden ! Paarden normen en waarden worden bijgebracht door de oudere en ze zien alles wat je met de oudere paarden doet.
Bij 1 was het echt na 3,5 jaar, zadel erop, ruiter erop en stappen maar. Hi.j had alles al gezien en vond het dus helemaal niet eng of raar, hij wist niet beter. Dierenarts, hoefsmit, verkeer, veel herrie, deken, spelender wijs zadel op zijn rug en eraf...
Maakte niet uit, want hij leerde van de rest dat er niks aan de hand was.

Hij ging bijvoorbeeld ook van te voren al af en toe mee als hand paard met een oudere, verkeersmakke, merrie met ruiter. Nooit geen probelemen mee gehad.
2x zadel en ruiter ging hij (ruin) al mee op buitenrit (je). Geen verkeerde stap gezet.
Ik ben fan van veulen met oudere paarden !
Laatst bijgewerkt door WendyLotte op 22-02-17 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Re: Veulen wel of niet hier stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 14:07

Twee veulens kopen? En deze bij de ruin en merrie zetten. Gemengde kudde en leeftijdsgenootjes.
Mocht dat te prijzig zijn dan kun je zoeken naar iemand die ook een veulen heeft en ze samen stallen.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 14:08

Ts je bent 13 jaar, hoeveel ervaring heb je met ( eigen) paarden?

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Veulen wel of niet hier stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 14:11

... op jou leeftijd is dromen van een veulen/jaarling misschien leuk... maar nog leuker irl is een goed doorgereden pony waar je veilig mee kan wandelen/rijden in die bossen... en die heeft ook voldoende aan een lieve volwassen merrie als maatje.

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 16:21

Evelijn schreef:
... op jou leeftijd is dromen van een veulen/jaarling misschien leuk... maar nog leuker irl is een goed doorgereden pony waar je veilig mee kan wandelen/rijden in die bossen... en die heeft ook voldoende aan een lieve volwassen merrie als maatje.


Ik denk dat ik ook eerder zal kiezen voor een ouder paard :)) . Ben gewoon nieuwsgierig

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 16:25

Ineke2 schreef:
Ts je bent 13 jaar, hoeveel ervaring heb je met ( eigen) paarden?


Ik rij nu zo'n 4 jaar, op het moment ong 3 keer in de week. Ik heb verschillende verzorgpaarden gehad, nu 2. Ik heb nog geen eigen paard gehad, daarom denk ik dat ik eerst liever een ouder paard wil kopen, ben gewoon nieuwsgierig. Als ik een veulen koop zal dat waarschijnlijk pas over 2 jaar zijn, als ik 15 ben. Ondertussen ga ik nog even kijken bij een jong paard (jaarlinger) bij een vriendin van mij. Kan ik wat ervaring op doen en er achter komen of ik überhaupt wel een veulen wil. Loop nu gewoon een beetje te dromen.

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 16:30

Yvette81 schreef:
Twee veulens kopen? En deze bij de ruin en merrie zetten. Gemengde kudde en leeftijdsgenootjes.
Mocht dat te prijzig zijn dan kun je zoeken naar iemand die ook een veulen heeft en ze samen stallen.


Hmm, prijzig maakt niet zo veel uit maar bij de ruin en merrie weet ik niet of de eigenaar 4 paarden op het land wil hebben staan... Er zijn maar 2 stallen op het moment, eentje is wat groter en daar kunnen 2 paarden in. dan zal er 1 paard de hele dag buiten staan... En bij ons in de buurt zijn niet heel veel veulens, maar kan veranderen. Zal even vragen of dat kan.

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 16:32

WendyLotte schreef:
De veulens die wij hebben gehad, stonden altijd bij oudere paarden. Dus 1 op ouder.
Super paarden geworden ! Paarden normen en waarden worden bijgebracht door de oudere en ze zien alles wat je met de oudere paarden doet.
Bij 1 was het echt na 3,5 jaar, zadel erop, ruiter erop en stappen maar. Hi.j had alles al gezien en vond het dus helemaal niet eng of raar, hij wist niet beter. Dierenarts, hoefsmit, verkeer, veel herrie, deken, spelender wijs zadel op zijn rug en eraf...
Maakte niet uit, want hij leerde van de rest dat er niks aan de hand was.

Hij ging bijvoorbeeld ook van te voren al af en toe mee als hand paard met een oudere, verkeersmakke, merrie met ruiter. Nooit geen probelemen mee gehad.
2x zadel en ruiter ging hij (ruin) al mee op buitenrit (je). Geen verkeerde stap gezet.
Ik ben fan van veulen met oudere paarden !


Klinkt heel gezellig! :j

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 16:35

Gypsy schreef:
Persoonlijk zou ik van mijn merrie alleen een veulen willen binnen een gemengde kudde.

Dus zowel minimaal 1 leeftijdsgenootje als ook oudere paarden.


Precies.

Ik vind het niet belangrijk dat ze met alleen maar veulens staan.
Maar wél dat er een veulenmaatje bij is.
Oudere paarden kunnen veulens heel goed de basis leren.

Maar voor het spelen is een ander veulen fijn.

merithshadow

Berichten: 122
Geregistreerd: 30-01-11
Woonplaats: deventer

Re: Veulen wel of niet hier stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 16:39

misschien is het voor jou iets te ver weg, maar stal de Borgelink in Lettele is een hele goede! Mooie stallen, in de zomer altijd buiten in de winter grote paddocks. En hele aardige en kundige mensen.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 16:41

Een jong paard in een kleine gemengde en stabiele groep is het beste. Mijn ouwe ruin is helemaal gek op de twee jonge merries (nu twenters) ze staan nu in groep van 6. En heb het idee dat ze prima opgroeien zo maar of dat dan ook meteen probleemloos inrijden betekend... ja ze hebben meer gezien dan vele andere twenters... maar ze hebben ook nog hun eigen karakter.
Afbeelding Kafka met de andere twee K-tjes ;)

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 16:42

SweetVanille schreef:
Zou het zeker niet doen, veulens/jonge paarden horen met leeftijdsgenootjes te kunnen spelen...

Speelkameraadje is leuk, geschikte opvoeder is essentieel. In de natuur heeft ook niet elk veulen een speelkameraadje van dezelfde leeftijd en geslacht, maar allemaal kunnen ze als normaal paard in een kudde functioneren.

Ook oudere dieren kunnen flink speels zijn, dat hangt ook van geslacht, karakter en gezondheid af.

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 16:44

Toen ik zocht naar een stalling voor een evt. Jaarling, wilde ik dat ie zoveel mogelijk buiten kon komen, droog kan staan en zowel oudere als jongere dieren heeft. Al is het maar 1 ouder dier en 1 jonkie.. Prima. En ben erg blij dat ik dat gedaan heb. Hij kan nu heerlijk spelen en dat doet ie ook! Met verschillende paarden. De paarden die het echt niet leuk vinden, laat ie ook met rust. Genoeg speelmaatjes te vinden. :D

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 16:46

maralyn schreef:
Gypsy schreef:
Persoonlijk zou ik van mijn merrie alleen een veulen willen binnen een gemengde kudde.

Dus zowel minimaal 1 leeftijdsgenootje als ook oudere paarden.


Precies.

Ik vind het niet belangrijk dat ze met alleen maar veulens staan.
Maar wél dat er een veulenmaatje bij is.
Oudere paarden kunnen veulens heel goed de basis leren.

Maar voor het spelen is een ander veulen fijn.


Ja dat vind ik ook, alleen dat gaat wat lastig bij de merrie en ruin... Ik zal binnenkort even overleggen met de eigenaar of het misschien mogelijk is om er een veulen van iemand anders ook bij te zetten, maar ik betwijfel het.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 16:48

tamary schreef:
Speelkameraadje is leuk, geschikte opvoeder is essentieel.

Dit.

Jonge dieren van allemaal de zelfde leeftijd in 1 groep in de opfok kunnen elkaar niet goed opvoeden.

Ik had niet gezien dat TS nog zo jong is. In dat geval zou ik ook kiezen voor een ouder, ervaren dier. Die kan vast ook erg goed bij de merrie staan.

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 16:49

tamary schreef:
SweetVanille schreef:
Zou het zeker niet doen, veulens/jonge paarden horen met leeftijdsgenootjes te kunnen spelen...

Speelkameraadje is leuk, geschikte opvoeder is essentieel. In de natuur heeft ook niet elk veulen een speelkameraadje van dezelfde leeftijd en geslacht, maar allemaal kunnen ze als normaal paard in een kudde functioneren.

Ook oudere dieren kunnen flink speels zijn, dat hangt ook van geslacht, karakter en gezondheid af.


De merrie is wel heel knuffelig met andere paarden, nog niet gezien maar ze kan vast wel speels zijn met andere paarden (alleen is ze het wel). De ruin is er nog niet maar wie weet is die ook speels.

Eilinora

Berichten: 11917
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 16:51

Is het geen optie om (mits je voor een veulen gaat) nog een shet veulen erbij te houden?
Die zijn vaak voor niks of weinig af te halen en kwa onderhoud valt het ook enorm mee.

Plek 2 zou ik ideaal vinden maar ben het er wel mee eens dat er een leeftijdsgenoot bij moet

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 16:53

Koper schreef:
tamary schreef:
Speelkameraadje is leuk, geschikte opvoeder is essentieel.

Dit.

Jonge dieren van allemaal de zelfde leeftijd in 1 groep in de opfok kunnen elkaar niet goed opvoeden.

Ik had niet gezien dat TS nog zo jong is. In dat geval zou ik ook kiezen voor een ouder, ervaren dier. Die kan vast ook erg goed bij de merrie staan.


Ik vind mezelf ook nog een beetje te jong om een veulen te hebben :+ Ik wacht dan ook zeker een tot twee jaar, doe wat ervaring op. Ik krijg dan wel hulp van mijn moeder en van de eigenaar van de eigenaar van het land. Maar ik denk wel dat ik sneller een ouder paard koop dan dat ik een veulen koop.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 16:54

Ts, je zegt dat je maar over een paar jaar een jaarling gaat kopen maar je gaat nu al overleggen met de stalbaas?
Er kan veel veranderen in een paar jaar...

Met jouw beperkte ervaring zou ik eerst een leerpaard kopen en pas als je veel bijgeleerd hebt evt een veulen kopen.

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 16:54

inowa schreef:
Is het geen optie om (mits je voor een veulen gaat) nog een shet veulen erbij te houden?
Die zijn vaak voor niks of weinig af te halen en kwa onderhoud valt het ook enorm mee.

Plek 2 zou ik ideaal vinden maar ben het er wel mee eens dat er een leeftijdsgenoot bij moet


Lijkt mij persoonlijk heel leuk! Maar ik ben nog niet zo oud en heb nog niet eerder een eigen paard gekocht, is het dan wel zo verstandig om gelijk 2 paarden te kopen..?