Boom in paardenwei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BarieskaBo
Berichten: 86
Geregistreerd: 14-04-10
Woonplaats: Best

Boom in paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 12:56

Om schaduw te creƫren en voor de 'mooi' willen we graag een boom in de paardenwei plaatsen.

Hij moet/mag dus groot worden, maar ik wil eigenlijk het liefst alleen blad en geen vruchten (eikels of iets dergelijks)

Welke soort adviseren jullie?

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Boom in paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:57

Wij hebben een walnoot in de wei. Ja wel vruchten dus. Maar walnootbomen wezen vliegen en dazen.

Sure_lee

Berichten: 10418
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Boom in paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:00

Ik zou een wilg neerzetten. Takken vinden de paarden ook heel lekker.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Boom in paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:02

Ik zou ook gaan voor een walnotenboom, dan hebben ze een daasvrije plek in de zomer. Wilg zou ik juist afraden, die vinden ze iets te lekker en dan blijft er niets van over.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:02

Sure_lee schreef:
Ik zou een wilg neerzetten. Takken vinden de paarden ook heel lekker.


Wij hebben 50 knotwilgen rond de wei maar die geven niet zo veel schaduw als bijv een noot of kastanje.

Paarden eten ook niet meer van wilgen dan van de andere bomen.

Brainless

Berichten: 29751
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:07

In de meeste weides mag je geen bomen planten.

Sure_lee

Berichten: 10418
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:07

Ik heb het ook niet over knotwilgen, die worden inderdaad niet zo groot. Maar als je een wilg gewoon laat uitgroeien dan wordt het een hele grote boom. Ze groeien ook snel. En paarden vinden het inderdaad lekker. Dus de eerste jaren moet je het afzetten.

Dobbelicious

Berichten: 328
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:29

Walnootbomen zijn inderdaad insect-werend, maar houd er rekening mee dat walnootbomen erg langzaam groeien en voordat je er ook maar een beetje schaduw van gaat hebben, je toch wel een boom van een jaar of 10 a 15 moet hebben....

BarieskaBo
Berichten: 86
Geregistreerd: 14-04-10
Woonplaats: Best

Re: Boom in paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 13:37

We hebben een Walnoot in de tuin, vorig jaar gezet, maar inderdaad dat zet niet echt zoden aan de schaduwdijk :-)

@ Brainless, waar kan ik dat checken of dat mag? Ik lees namelijk alleen vergunningen aanvragen voor het kappen, maar niets over het zetten van bomen?

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:43

Ik zou zeker geen Wilg kiezen, veel te zwak mbt stormen.
Wij hebben een grote Wilg staan en dat ding is echt drama. ( geen knotwilg)
Vallen geregeld takken af en is gewoon zwakker dan de andere bomen hier. Ook groeit hij scheef wat niet te corrigeren valt, dus het is maar afwachten hoelang dat goedgaat door de jaren heen.
Pas geleden met de sneeuw vielen er flinke takken naar beneden, dit was flink onverwachts, we hadden totaal niet verwacht dat er zo'n bende naar beneden kon komen.
Er waren wel enkele andere takken gevallen bij de andere bomen ( stuk of 200 op het erf?) maar de hoeveelheid en de ravage als bij de Wilg absoluut niet :n
Afbeelding

Pas geleden een expert erbij gehad en die gaf ook meteen aan dat hij het geen prettige veilige bomen vond. Bij ons gaat hij dus plat nu. Ik raad ook een Walnoot boom aan :j
Laatst bijgewerkt door Lowara op 08-02-17 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Tink89
Berichten: 2944
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Boom in paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:44

Van de walnoot heb je sowieso een kleine, langzaamgroeiende en een grote soort. Laat je dus sowieso goed voorlichten over welke soort boom het handigste is. Kies ook een fijne plek voor de boom. Het midden is logisch om uit de wind te kunnen staan, maar soms biedt een hoek meer ruimte voor je paarden.

8nnemiek

Berichten: 43432
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:45

Jaren geleden kreeg je bij ons in de buurt zelfs subsidie voor het planten van bomen en struiken in de wei, dus dat zal dan waarschijnlijk heel verschillend zijn per regio. Ik heb nooit gehoord dat je geen bomen mag planten in een wei.. tenzij het niet jouw wei is bv, dan kan ik me voorstellen dat het niet zomaar mag.

Wij hebben een tamme kastanje. Dat is een prachtige boom met veel blad, veel schaduw, en de tamme kastanjes zijn heerlijk om te poffen <3 Maar we moeten de boom in het najaar dus wel afzetten met lint.

Berkenbomen zijn heel erg snel groeiend, en ik vind ze erg mooi met die witte bast. Ze geven op zichzelf niet enorm veel schaduw, maar zijn ideaal om in een rijtje of bosje bij elkaar te plaatsen. En ze hebben alleen van die sliertjes. Ik weet niet of paarden dat eten en of het kwaad kan.

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:49

Berk vinden paarden lekker, hazelaar ook, wil je snelgroeiend en vliegwerend + bij problemen zo afgeknipt, kies dan vlier. Vlier wordt meestal niet gegeten, groeit snel en verdraagt flink snoei mocht die ergens heen leunen waar dat niet gewenst is. Boom die meer nut heeft dan enkel schaduw/antivlieg voor de paarden zou meer mijn interesse hebben trouwens, maar dat is persoonlijk.

edit:
koelte en windvang is meer als de onderste 2 meter meer massa heeft (mits juiste plek natuurlijk), boomstam van 20cm doet op dat punt weinig, plant dus liever een struik of struik + boom.

Sjolvir

Berichten: 25284
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:54

8nnemiek schreef:
Jaren geleden kreeg je bij ons in de buurt zelfs subsidie voor het planten van bomen en struiken in de wei, dus dat zal dan waarschijnlijk heel verschillend zijn per regio. Ik heb nooit gehoord dat je geen bomen mag planten in een wei.. tenzij het niet jouw wei is bv, dan kan ik me voorstellen dat het niet zomaar mag.

Wij hebben een tamme kastanje. Dat is een prachtige boom met veel blad, veel schaduw, en de tamme kastanjes zijn heerlijk om te poffen <3 Maar we moeten de boom in het najaar dus wel afzetten met lint.

Berkenbomen zijn heel erg snel groeiend, en ik vind ze erg mooi met die witte bast. Ze geven op zichzelf niet enorm veel schaduw, maar zijn ideaal om in een rijtje of bosje bij elkaar te plaatsen. En ze hebben alleen van die sliertjes. Ik weet niet of paarden dat eten en of het kwaad kan.


Ja, hoor hier in de omgeving mag het niet, bomen planten, ken mensen die gewoon wilgen weer uit de grond hebben moeten halen, terwijl er hier wilgen zat staan (hadden speciaal wilgen gekozen omdat die in het beeld hier pasten). Echter het wijdse zicht van de weides werd er door verstoord dus moet hele zaakje er weer uit. Zou het dus echt wel even navragen.

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:55

Ik heb knotwilgen en ik vind het fijne schaduwgevers. Ik knot ze tegenwoordig elk jaar zelf (vrouw op ladder :-) ). (ik heb ze niet in mijn land staan want daar lopen nutskabels door maar langs mijn bakrand, waar ze ook veel staan). Ideaal: snelle groeiers, ik begin ze al te knotten in het late najaar, dan voer ik de takken met groen bij in mijn land als het gras minder wordt en op stal, en de konijnen knagen graag op de takken. Gewoon laag knotten en je hebt elk jaar prima schaduwgevers die je zelf kunt bijhouden. Inderdaad goed afschermen, om de bomen heb ik ooit gaas gewonden want de bast vinden ze ook lekker. Met groen gaas zie je dat van een afstandje niet. (in de zomer zaag ik ook nog wel eens wat af, als bijvoer).

Ik heb een kleine boomgaard waar ik ze ook zet als het +25 graden wordt met zon, daar staan wat fruitbomen. Ook fijn maar ik haal daar de appels op tijd weg.

Qua toestemming kan er een verschil zitten in (grote) struiken en bomen. Daar kan nog een mogelijkheid in zitten (weet zo niet welke struiken maar er zijn er vast ook bij die best schaduw geven).

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Boom in paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:15

Als je voor walnoot gaat
Let er dan op dat je de Europese hebt en niet de Amerikaanse

Dobbelicious

Berichten: 328
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 18:10

Sonja_vR schreef:
Als je voor walnoot gaat
Let er dan op dat je de Europese hebt en niet de Amerikaanse


Nu ben ik heel nieuwsgierig waarom je liever voor Europese zou willen kiezen? :o

Anoniem

Re: Boom in paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 18:18

Waarom geen beuk? Prachtige bomen, die een grote kruin krijgen en dus ook veel schaduw geven. Linde wordt ook groot en geeft ook veel schaduw, de bloesem kan je oogsten en laten drogen, geeft heerlijke thee. Ik weet niet goed of plantanen het goed doen op een wei, ze geven in ieder geval wel voldoende schaduw.

Sjolvir

Berichten: 25284
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Boom in paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 18:24


spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 18:27

Alles wat je plant moet je goed afzetten want paarden knagen aan alles of het nu eetbaar is of niet.
En je moet van goede huize komen en erg stevig spul gebruiken , of stroomdraad om ze er bij weg te houden.

Ik persoonlijk zou ze aan de rand zetten en dan zo dat ze er midden op de dag schaduw van hebben.

Kijk ook naar de grondsoort die je hebt en hoe de grondwaterstand is want niet alles groeit zo maar overal.

Eiken doen het hier goed, berken slecht, dennen hebben het voordeel dat ze ook in de winter beschutting hebben tegen wind maar de naalden verzuren de grond.
Beuken houden ook in de winter blad en zijn dus ook windkerend, niet de haagbeuk, die doet dat niet.

Voordeel van wilgen is dat je de snoeitakken ook kunt voeren, nadeel is dat ze welleswaar snel groeien maar ook snel versleten zijn en dan gevaarlijk worden.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 18:30

Dobbelicious schreef:
Sonja_vR schreef:
Als je voor walnoot gaat
Let er dan op dat je de Europese hebt en niet de Amerikaanse


Nu ben ik heel nieuwsgierig waarom je liever voor Europese zou willen kiezen? :o



Sjolvir geeft iets onder onze berichten een linkje
Daar staat het ook in
Maar de zwarte/Amerikaanse walnoot maakt veel meer toxines aan dan De Europese waardoor hij giftig is/kan zijn

En waarom een import als je ook voor inheems kunt gaan ;)
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 08-02-17 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 18:30

Wij hebben ook een walnootboom. Die van ons is monumentaal verklaard :')
Heb er geen foto van met blad eraan. Dit is hem op dit moment.

Afbeelding

Sjolvir

Berichten: 25284
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Boom in paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 18:31

Maar leuke van waltnoot boom is natuurlijk ook dat er walnoten aan zitten!!! Die zijn wel echt lekker.

faytjefay

Berichten: 186
Geregistreerd: 04-10-16
Woonplaats: Nederland

Re: Boom in paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 19:22

Wij hebben twee walnoten bomen in de wei en de paarden zitten zonder vliegendekens helemaal onder de dazen :+ ik heb dus 's zomers een zebra en een smurf in de wei. Ze geven wel veel schaduw --> zijn dan wel rond de 90 jaar dus lekker groot.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 20:20

Brainless schreef:
In de meeste weides mag je geen bomen planten.


Wat een opbeurend bericht weer...