Weide; Kleine merrie gedekt door grote ruin - wat te doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Motion

Berichten: 4
Geregistreerd: 27-11-16
Woonplaats: Arnhem

Weide; Kleine merrie gedekt door grote ruin - wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 18:54

Mijn merrie van 1,47 staat in een kudde van 10 paarden. Sinds enkele weken heeft ze er een nieuw vriendje bij, een kwpn-er van 1,80. Het viel mij op dat ze erg aanhankelijk zijn naar elkaar en soms haal ik haar uit de weide en is ze helemaal afgelikt. Ook zag ik wat kleine schaafplekjes bij de flanken. Het leek allemaal onschuldig, totdat stalgenoten de beide pubers toch echt betrap hadden. De kwpn ruin dekt dus mijn merrie. Opzich gun ik ze een pleziertje, maar deze ruin is veel groter en zwaarder. Ik vrees een beetje voor rug en heup blessures. Bovendien heb ik gelezen over mogelijke infecties.

Nu kan ik van alles gaan uitproberen, zoals hormonen om minder hengstig te worden, antibijtspul. Maar dat lijken mij tijdelijke oplossingen. Iemand ervaring hiermee? Het liefste zie ik die ruin de kudde verlaten ;) op stal hebben we meerdere kuddes. Maar dan moet ik de eigenaar en stalbeheerder er nog wel van doen overtuigen.

Ik ben benieuwd naar ervaringen

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 19:15

Voor mij zou de oplossing simpel zijn. Als mijn paard het langste in die kudde staat dan de ruin naar een andere kudde. Is mijn paard de nieuwkomer dan gaat zij naar een andere kudde.
Als ze al schaafwondjes erdoor heeft zou ik me ook zorgen maken om de rug. Vind dat al genoeg reden tot een wisseling.
Iets qua hormonen zou ik nooit doen.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Re: Weide; Kleine merrie gedekt door grote ruin - wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 19:17

Als mijn merrie wordt gedekt door een kuddegenoot en de staleigenaar weigert om ze te splitsen ben ik héél snel weg.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 19:19

Mijn haflingermerrie van 1,48 ook gedekt door onze newforestxvolbloed van 1,52. Dat geeft nooit problemen qua rug oid. Maar met zon grote zou ik minder blij zijn.

Op de oude stal stond ze met 5 ruinen die er allemaal overheen wilde. Toen heb haar apart gezet, want dat werd echt te gek (de merrie wilde ook niet, dus het was echt verkrachting)

Er inderdaad wel kans op infectie, en het is misschien heel naïef, maar het gaat hier al 10 jaar goed. Als zij het dan leuk vinden... toe maar dan;)

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 19:19

Rap uit elkaar halen voordat er ongelukken gebeuren!

Snap je stalhouder eerlijk gezegd niet....zijn eerste werk is om de paarden een veilige plek te bieden!

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Weide; Kleine merrie gedekt door grote ruin - wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 19:25

Er staat volgems mij nergens dat ze het hier al met de stalhouder over gehad heeft.
Ze heeft het alleen over overtuigen.

Gelijk een praatje gaan maken en zeggen wat de situatie is.
Dan weet je de mening van de stalhouder.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 19:29

Ik zou in ieder geval gewoon het gesprek aangaan dat de ruin naar een andere kudde gaat. Mochten ze daar moeilijk over doen dan zou nog kunnen vragen of je merrie bij een andere kudde kan. Maar als hun jouw geen mogelijkheden geven is het tijd om wat anders te zoeken. Mag toch hopen dat ze het met je eens zijn en meewerken aan een oplossing.

xBontfire

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-08-11

Re: Weide; Kleine merrie gedekt door grote ruin - wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 19:33

Merrie uit de kudde halen inderdaad, enige oplossing. :)

Motion

Berichten: 4
Geregistreerd: 27-11-16
Woonplaats: Arnhem

Re: Weide; Kleine merrie gedekt door grote ruin - wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 19:51

Dank voor jullie reacties en bezorgdheid. De stalhouder en de eigenaar van de ruin zijn prima mensen om mee in overleg te gaan. Dus daar ligt het probleem niet.

Het is meer, dat we alle drie aan het zoeken zijn, wat wijsheid is.
Mijn merrie is de nieuwkomer, maar is samen met 2 andere nieuwkomers in de weide gekomen. Dus om haar er direct uit te halen, dan mist ze het voordeel dat ze door die 2 grotere merries wordt beschermt. Ze is namelijk de kleinste in de weide en heeft veel steun aan die grote zussen. Het is ook niet dat ze het heel erg vervelend vindt, ze zoekt zelf die ruin op. Als ik haar in een nieuwe kudde zet, weet je ook niet wat je krijgt.

Een andere stal zoeken waar ze merries en ruinen apart van elkaar zetten is inderdaad een goede optie. Echter is het nog niet zo makkelijk om een plaatsje te krijgen bij mij in de buurt. Dat is dan ook pas de laatste optie. Ik wil eerst andere opties onderzoeken. Tenzij er meerderen zijn, die uit ervaring al kunnen zeggen dat het zinloos is en beter is om ze direct uit elkaar te halen. Vandaar mijn berichtje hier op bokt.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 20:20

Motion schreef:
Mijn merrie van 1,47 staat in een kudde van 10 paarden. Sinds enkele weken heeft ze er een nieuw vriendje bij, een kwpn-er van 1,80. Het viel mij op dat ze erg aanhankelijk zijn naar elkaar en soms haal ik haar uit de weide en is ze helemaal afgelikt. Ook zag ik wat kleine schaafplekjes bij de flanken. Het leek allemaal onschuldig, totdat stalgenoten de beide pubers toch echt betrap hadden. De kwpn ruin dekt dus mijn merrie. Opzich gun ik ze een pleziertje, maar deze ruin is veel groter en zwaarder. Ik vrees een beetje voor rug en heup blessures. Bovendien heb ik gelezen over mogelijke infecties.

Nu kan ik van alles gaan uitproberen, zoals hormonen om minder hengstig te worden, antibijtspul. Maar dat lijken mij tijdelijke oplossingen. Iemand ervaring hiermee? Het liefste zie ik die ruin de kudde verlaten ;) op stal hebben we meerdere kuddes. Maar dan moet ik de eigenaar en stalbeheerder er nog wel van doen overtuigen.

Ik ben benieuwd naar ervaringen

Uit elkaar halen, verschil in gewicht is niet op te lossen. De ruin kan je net zo schoon houden als een dekhengst om je infectie risico op te vangen, al zou ik er dan nog steeds niet voor kiezen als er fokplannen zijn met de merrie.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 20:22

Als de merrie het niet wilt laat ze het echt niet toe hoor.
En soms is het gewoon even 'nieuwigheid' en houden ze er na een periode wel weer op

Bij veel grotere paarden snap ik de bezorgdheid wel om blessures, maar aan de andere kant, mijn kleine speelt ook met veel grotere paarden en die springen ook zovaak op zijn rug, als het pijn had gedaan, had ie dat heus niet toegelaten.

Maar goed, een kudde met merries en ruinen gescheiden geeft wel meer rust voor de baasjes, alhoewel merries onderling echt ontzettend gemeen, agressief en ontolerant kunnen zijn en ruinen slechter opgevoed worden zonder 'vrouwelijke touch'

Ik zou als je je er niet prettig bij voelt gewoon met stalbaas vragen wat de mogelijkheden zijn!

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 20:25

Mijn stevige c/d Merrie werd vroeger regelmatig gedekt door mijn 1m80 bwp-ruin, nooit problemen mee gehad en mijn merrie had het graag. Nu vooral een 1m65 die af en toe dekt. Het kan dus ook goed gaan maar ik snap dat de situatie wat delicater is als het om twee verschillende eigenaren gaat.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:09

Toydoll schreef:
Als de merrie het niet wilt laat ze het echt niet toe hoor.
En soms is het gewoon even 'nieuwigheid' en houden ze er na een periode wel weer op


Tenzij je ruinen hebt zoals op onze vorige stal.
Ik zette mijn merrie terug in de wei en ze stonden met zn 5-en te wachten. Nou deden ze dat wel vaker, dus ik dacht dat ze gewoon hooi wilden ofzo. Ik laat mijn merrie los en ze gaan er met zn allen achteraan, eerst nog onschuldig in stap, daarna jagen ze haar in galop een hoek in. Eentje spong erop, wordt er door een ander afgemept en valt. De volgende springt erop en mijn merrie vlucht weg, dwars door de draad heen. Inmiddels was ik zelf er plaatse (grote wei, haha!) en heb de ruinen letterlijk weg moeten meppen om mijn paard veilig te stellen.

Dit was overigens 1 seizoen, verder ging het altijd goed met 1 merrie in een mannen groep.

Motion

Berichten: 4
Geregistreerd: 27-11-16
Woonplaats: Arnhem

Re: Weide; Kleine merrie gedekt door grote ruin - wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 21:39

In overleg met mijn dierenarts gaan we morgen anti-bijt spul proberen. Kijken of dat de lust wat afzwakt ;-) ik houd jullie op de hoogte!

En ja, ik wil er ooit wel een veulentje bij hebben. Maar nu nog niet, misschien over 2 jaar.

vraagteken
Berichten: 386
Geregistreerd: 31-10-06

Re: Weide; Kleine merrie gedekt door grote ruin - wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:45

Doet hij het alleen bij jouw merrie?
Ik zou er ook niet zo blij van worden, dagelijks goed haar vulva controleren op wonden en infecties inderdaad. Hopelijk helpt het antibijtmiddel.
En anders misschien een stevige canvasdeken op doen met iets aan de achterkant zodat ze in elk geval geen wondjes krijgt als hij op haar springt?

( niet toevallig een klophengst?)

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:55

Ik zou ze niet bij elkaar willen hebben.
Wat als de ruin op je merrie springt, maar ze loopt net weg en hij landt op haar pezen?
Of zoals Eileen zegt, je paard vliegt door de draad, dat kan vrij onschuldig zijn, maar het kan ook einde paard zijn..
En wat als jouw paard de ruin kreupel slaat?

LiesBakker
Berichten: 66
Geregistreerd: 27-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 15:55

Ik had min of meer dezelfde situatie en ik heb antibijt spul op de deken gesmeerd. Echt veel en vooral aan de achterkant. Dat heeft goed geholpen. Blijkbaar is het zo vies dat als ze het een paar keer geproefd hebben, het voortaan wel laten

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Weide; Kleine merrie gedekt door grote ruin - wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 16:28

Heeft ze al een deken op met staartflap?
Dan zou ik inderdaad eerst nog de deken goed insmeren en kijken wat het doet. Als de groep verder wel fijn is en het werkt dan is het een simpele oplossing.
Zo niet dan toch maar kijken of van de twee naar een andere groep kan, want ik zou het niet te lang af willen kijken.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Weide; Kleine merrie gedekt door grote ruin - wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 15:31

Dit was de reden dat er op de pensionstalling waar ik stond de ruinen en merries in aparte groep(en) stonden.

Motion

Berichten: 4
Geregistreerd: 27-11-16
Woonplaats: Arnhem

Re: Weide; Kleine merrie gedekt door grote ruin - wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 16:44

Het antibijt spul lijkt een beetje te werken. De ruin doet in ieder geval minder zijn best. Mijn merrie doet daarentegen duidelijk meer haar best, haha. Andere ruinen slaat ze van zich af. Dus ik heb maar besloten om tijdens de hengstigheid dat stinkspulletje te gebruiken en het verder nog even tijd aan te zien. Kijken wat de lente ons brengt.

Ik gebruik geen deken. Kreeg ook nog de tip om een staartbeschermer te gebruiken, waar je de pasta op kan doen. Ik heb er nu voor gekozen om dat pasta bij de billen onder de staart te smeren. Dat werkt ook en heb je geen last van met poetsen of rijden oid.

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Re: Weide; Kleine merrie gedekt door grote ruin - wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 22:28

Let wel goed op de rug van je merrie. Ik heb een jonge shetlander waarop een joekel van een trekpaard (170 cm) is geklommen. Mooi wel dat de osteo daarna sprak van ernstig trauma in de rug. Haar vraag aan mij: "Heeft er iets of iemand op deze pony gezeten?" De betreffende pony was namelijk net 2 jaar geworden. Het arme ding zat van onder tot boven vast in haar rug.

ChuntGrander

Berichten: 96
Geregistreerd: 09-10-13
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Weide; Kleine merrie gedekt door grote ruin - wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 19:28

Lijkt me niet heel bevorderlijk voor de merrie nee. Ook zal het voor de ruin geen pretje zijn als ze dalijk niet hengstig is en een keer flink van zich aftrapt.. ook daar is dan kans op een blessure.