Shetlanders op stro na koliek door stro eten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Shetlanders op stro na koliek door stro eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 12:11

Afgelopen week hebben mijn 2 shetlanders koliek gehad. Mijn merrie lag buiten en ging steeds staan en weer liggen. Ze keek naar haar buik en eigenlijk gingen bij mij gelijk alle alarmbellen rinkelen. Ik heb haar gepakt en ze rilde. Na een rondje lopen heb ik haar getempt en haar lichaamstemperatuur was slecht 35,5 gr. Dekentje op en wandelen en gelijk de dierenarts gebeld.
Op dat moment zag ik dat de ruin ook ging liggen en nadat ik hem riep kwam hij niet.
De dierenarts heeft eerst naar de merrie gekeken. Ze had duidelijk pijn en ze hoorde geen darmgeluiden. Bij het opvoelen voelde ze dat ze verstopt zat. Pijnstillers en darmontspanners erin en via een sonde door de neus parafine erin.
De ruin bleek ook lichte koliek te hebben, maar daar hoorde ze nog wel darmgeluiden. Toch hebben we hem hetzelfde behandeld als de merrie.

Ze staan24/7 buiten met een ruime inloopstal waar ze altijd in kunnen. Ze lopen op een breed kaal pad dat helemaal rondom de wei gaat. Ook hebben ze een paddock met geel zand die altijd toegankelijk is. Ik geef ze regelmatig een kuurtje tegen zand. Ze komen al weken niet meer op het gras en krijgen op verschillende plaatsen hooi.
In de stal liggen rubber matten. Helaas plassen ze er op en toen het afgelopen week kouder werd heb ik er een dun laagje stro overheen gegooid. Waarschijnlijk hebben ze daar toch te veel van gegeten, ondanks dat er hooi was.

Inmiddels hebben ze weer gemest en gaan het een stuk beter, maar ik ben wel erg geschrokken. Ons plan was in januari/februari de stal te verbouwen zodat er 2 stallen gemaakt worden en er een grote pony bij kan. Ik twijfelde om alles dan op vlas te zetten of op stro.
Vlas durf ik al bijna niet aan omdat mijn shetlanders echte vreetzakjes zijn. Als ze vlas gaan eten heb ik helemaal een probleem. Maar zou ik stro nog aandurven? Het is niet dat ze geen hooi meer hadden en daarom stro zijn gaan eten. En ook was het niet uit verveling lijkt me, omdat ze gewoon naar buiten konden.

Wat denken jullie en zijn jullie ervaringen? Eens pony's koliek hebben gehad door stro, kun je ze dan nog met een gerust hart terug op stro zetten? Of kan ik hen beter toch op kale matten zetten? Nadeel is dat ze er rustig op plassen dus dan is het geen fijne ligplek voor ze.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Shetlanders op stro na koliek door stro eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 12:15

Het is niet omdat ze buiten kunnen lopen dat ze zich niet gaan vervelen. Buiten lopen op een weide met gras zorgt dat ze zich niet vervelen, maar buiten wat scharrelen en rondjes lopen hebben ze aan een kaal (zand?)pad ook niet erg veel. Dan lijkt het me logisch dat ze aan het stro gaan zitten. Kunnen houtkrullen geen oplossing bieden? Dat eten ze toch iets minder snel op in mijn ervaring en neemt heel goed vocht op.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 12:24

Heleennn schreef:
Het is niet omdat ze buiten kunnen lopen dat ze zich niet gaan vervelen. Buiten lopen op een weide met gras zorgt dat ze zich niet vervelen, maar buiten wat scharrelen en rondjes lopen hebben ze aan een kaal (zand?)pad ook niet erg veel. Dan lijkt het me logisch dat ze aan het stro gaan zitten. Kunnen houtkrullen geen oplossing bieden? Dat eten ze toch iets minder snel op in mijn ervaring en neemt heel goed vocht op.


Dat zou ook een optie zijn, alleen moet ik even kijken hoe dat zit met afvoeren. Stro kunnen wij namelijk over ons eigen land uitrijden.
Ze kunnen trouwens via dat pad in een achtvorm rondom de weitjes lopen en ik heb op 3 punten gevulde hooinetten hangen. Ook in de stal heb ik een hooinet hangen. Ook hebben ze elkaar natuurlijk.
Ik denk dat ze zich minder zullen vervelen dan paarden/pony's die 12 uur per dag of langer op stal staan.

kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 12:32

Hadden ze daarvoor geen stro in de stallen?
Het kan zijn dat ze het opgegeten hebben omdat ze het lekker vinden. Dat zie ik ook wel bij pony's die de hele zomer op het land staan, en dan in lekkere schone stal gezet worden. Kan het zijn dat je gewoon veel pech hebt gehad? Moet wel zeggen dat die paarden op een gegeven moment wel stoppen, maar shetjes zijn natuurlijk een stuk kleiner.

edit: Ik zie namelijk ook echt geen reden waarom jou shetjes zich zouden vervelen, volgens mij hebben die het hartstikke goed :D

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 12:34

Kijk eens naar Rapsodie, dat is gehakkeld koolzaadstro. Dit neemt veel meer vocht op dan gewoon lang stro en is niet zo kwalijk als zaagsel of vlas als er een keer een paar happen van wordt gegeten.
Het composteert makkelijk en is heel geschikt om met de mest op het land uit te rijden.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Shetlanders op stro na koliek door stro eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 12:41

Kwii omdat ze eigenlijk amper in de stal staan en er een bende van maken staan ze al zeker een jaar niet meer op stro, maar op kale matten. Ik vond het een beetje sneu met dit weer, helemaal omdat ze er ook op plassen. Vandaar dat ik dus sinds lange tijd weer wat stro in hun stal gedaan heb. Ik heb expres een vol net hooi in de stal opgehangen. Ik denk dat ze zich misschien daarom volgepropt hebben, omdat ze lang geen stro hebben gezien.
Ik denk inderdaad dat ze het hier best heel leuk hebben :)

Tiwi, daar ga ik eens naar kijken! Dat klinkt goed die rapsodie!


TOEVOEGING: Om ze sober te voeren staan ze hier trouwens op graszaadhooi. Dat is natuurlijk droog, grof en erg stengelig. Misschien dat daarom het stro extra snel voor problemen heeft gezorgd.
De mest die ze bij het opvoelen uit de darm kon halen zag er erg licht van kleur uit en behoorlijk droog.

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 12:45

Wordt ook wel eens gezegd dat je er met een plantenspuit wat azijn overheen kan sprayen om het zo minder aantrekkelijk voor de paarden te maken. Zou je ook eens kunnen proberen, er zijn zat paarden die stro eten, en in bepaalde dosering schijnt het vast ook wel goed te zijn.

Ik heb zelf 2 mini's en heb die op vlas staan, die doen daar niks mee.

Rizette
Berichten: 4372
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Shetlanders op stro na koliek door stro eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 12:58

Kan het zijn dat je hooi niet o.k, is en niet smakelijk? Zodat ze daarom het stro eten ipv het hooi?

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 14:16

Rizette schreef:
Kan het zijn dat je hooi niet o.k, is en niet smakelijk? Zodat ze daarom het stro eten ipv het hooi?


Ik heb een heel groot pak en ben op 2/3. Het is dus geen ander hooi van een andere lichting. Natuurlijk is graszaadhooi droger en stengeliger dan gewoon hooi, voordroog of kuil. Maar ze eten het heel goed en ze staan al zeker 4 jaar op graszaadhooi i.c.m. een vitaminenbrok.
Ik denk dat het stro even ''nieuw'' was en daardoor interessant. Ik heb het hooi nog nagekeken, maar het ziet er goed uit. 's avonds een paar uur na de koliek toen ze weer gemest hadden mochten ze een plukje graszaadhooi. Ik heb het voor de zekerheid even geweekt in lauw water. Ze aten het heel goed op.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Shetlanders op stro na koliek door stro eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 14:44

Als je hooinetten hebt hangen is er inderderdaad niet echt een reden om zich te vervelen... Zo er een reden kunnen zijn dat ze het stro eten? Misschien heeft je hooi niet genoeg structuur en willen ze dat compenseren met de ruwe structuur van het stro?