Stal bedrijfsmatig of hobbymatig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Stal bedrijfsmatig of hobbymatig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 13:44

Hallo,

Even een gewetensvraag... als financial heb ik wel de nodige bagage, maar ik vind het leuk om toch even in de groep te gooien.

Stel. Je staat op een stal van tussen de 20-30 paarden.
Je betaalt elke maand een bonnetje voorzien van factuurnummer, maar er is géén kvk nummer, en er wordt geen btw over betaald....?

Het lijkt mij dat het gezien het aantal paarden dat niet meer hobbymatig is.
Hoe kan het zijn dat de belastingdienst dat niet oppikt via de rekening van de eigenaar?

Daarnaast twijfel ik even aan de risico's die mijn paard nu loopt. Qua verzekering: stel er gebeurt nu iets met mijn paard? Dan kan ik ze persoonlijk via hun verzekering aanspreken, maar wat als die niet toereikend is? Ze hebben immers geen bedrijf.

Ik vind het erg lastig...

SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Re: Stal bedrijfsmatig of hobbymatig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 13:46


_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Stal bedrijfsmatig of hobbymatig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:49

Volgens mij is er een max. aantal paarden gebonden aan hobbymatig (7 stuks dacht ik??).

Wat is nu eigenlijk concreet je vraag?

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Re: Stal bedrijfsmatig of hobbymatig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:51

Aantal paarden hoeft geen criterium te zijn.
Kan best dat ze met die paarden helemaal geen winstoogmerk heeft en ook geen winst maakt.
sterker nog, als je alleen maar verlies draait, dan heeft de belastingdienst je liever niet als ondernemer :D

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Re: Stal bedrijfsmatig of hobbymatig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:55

Als ze slim is, dan heeft ze in haar WA verzekering wel laten opnemen dat ze een pensionstal heeft en zijn bepaalde risico's daarmee gedekt.
Als er nu wat gebeurt, dan kun je haar altijd aansprakelijk stellen, maar het is dan wel de vraag of haar verzekering het vergoedt en zo niet of er bij haar wel wat te halen valt.

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:01

Als jijzelf een particulier bent, is een ondernemer niet verplicht de BTW apart te vermelden. In de praktijk gebeurt dit wel, vandaar dat je eraan gewend bent geraakt. Het ontbreken van de BTW zegt hier dus niets. Ook weten veel ondernemers niet dat ze hun KvK-nummer moeten vermelden.

Je zorgen over aansprakelijkheid zijn terecht, maar het lijkt me dat je die gewoon met de staleigenaar kunt bespreken. Overigens, ook als die wel een ondernemer is, kan die onderverzekerd zijn.

Mbt de belastingdienst, ik sta versteld over wat die allemaal laten gaan. Ze zijn sterk onderbemand.

SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 14:06

Dat zal ik dan moeten navragen inderdaad.
Maar ik denk dat als het je hoofdinkomen is, en je 20-30 paarden huisvest, en geld vraagt voor de diensten (mesten, naar land brengen, enzo)... dan lijkt het toch wel bedrijfsmatig?

Aan de andere kant, ze kunnen nu hun inkopen ook niet aftrekken van de belastingdienst (ook niet als machines of ander werktuig kapot gaat).

Dat van die verzekering ga ik wel even na.

Daarnaast wil ik niet zwart betalen...

SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Re: Stal bedrijfsmatig of hobbymatig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 14:07

Ze hebben geen KvK nummer (staan absoluut niet ingeschreven).

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Stal bedrijfsmatig of hobbymatig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 19:56

Wie zegt dat het zwart is? Ze kunnen het toch ook opgeven bij overige inkomsten? Of misschien vallen ze onder agrarische regeling dat ze geen BTW hoeven af te dragen? Als je via de bank moet betalen en je krijgt een rekening dan doen ze in elk geval niet hun best om het geld uit zicht te houden.

Heb je een contract? Vaak staat daar iets in over aansprakelijkheid.

SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Re: Stal bedrijfsmatig of hobbymatig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 19:59

Ik heb het gisteren besproken (dat leek mij beter).
Ze hebben inderdaad een ontheffing van de gemeente en vallen onder een regeling (ook gezien).
Idd in contract staat niets over aansprakelijkheid van hun zijde, alles ligt bij mij zegmaar.

Wel is het zo als ik betaal voor mijn diensten, ookal sluiten ze dat uit, dat zij als goede dienstverlener niet nalatig mogen zijn, en dat je ze dan alsnog kan aanklagen per rechter.
Beetje hetzelfde idee als: ik hang mijn jas op in de garderobe, betaal 2 euro, en bij diefstal zijn zij niet aansprakelijk. Die vlieger gaat niet op, dan zijn ze wel degelijk aansprakelijk.

Ben ik wel blij mee dat ik bovenstaand iig weet nu.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:18

Waarom ga je op zo'n stal staan als er zoveel wantrouwen is? Pensionstalling is geen vetpot en er wordt maar weinig in verdiend. Het is niet voor niets dat grote maneges en proffessionele stallen vaak veel hogere pensionprijzen hanteren.

Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering is echt een reuze hap uit de inkomsten. Voor mensen die hobbymatig een paar plekjes aanbieden kan het al helemaal niet uit.

iemand die er zo op gebrand is mij aansprakelijk te kunnen stellen als er een keer iets fout gaat zou ik liever niet op mijn erf hebben... Een ongelukje zit in een klein hoekje en als er iets mis gaat voel je je rot genoeg...

SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Re: Stal bedrijfsmatig of hobbymatig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 16:11

Ik ben financieel risicomanager... aard van beestje...

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Stal bedrijfsmatig of hobbymatig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:22

je eigen paard heel goed verzekeren voor obgelukken en blessures zal zeker schelen in je risico ;)

SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Re: Stal bedrijfsmatig of hobbymatig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 12:11

Heb ik ook gedaan :)