welke bak omheining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ironic__

welke bak omheining?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 14:16

Welke bak omheining adviseren jullie?
Wie heeft er een bak van kunststof of hout wat zijn de ervaringen?
Er is zoveel mogelijk, ben benieuwd naar wat jullie gedaan hebben en of er iets is waarvan jullie zeggen daar moet je niet aan beginnen.

friesiszwart

Re: welke bak omheining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 14:40

ik had vroeger een kunststof omheining en nu hout. Indien er reparaties nodig zijn kun je dat zelf met hout met kunststof wordt dat moeilijker.

Kunststof vind ik wel mooier om te zien.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 14:46

Hier levend hout ;-) : meidoornhaag. Repareert zichzelf.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 14:48

Een beukenhaag eromheen vind ik heel mooi. Dan heb je nog wel iets aan de binnenkant nodig, zeker in eerste instantie, maar ik vind het mooier dan zichtbaar hekwerk.

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 14:55

koeke schreef:

Heb je daar een foto van?

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:48

ironic__ schreef:
koeke schreef:

Ga in het nieuwe jaar een upload poging doen.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:53

Wij hebben breed wit band als omheining, maar hout vind ik veel mooier.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:54

Wij hebben een coniferenhaag.
Echt ideaal, hij is zeker 3m hoog we rijden altijd uit de wind.

Afbeelding

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 21:33

Myca schreef:
Wij hebben een coniferenhaag.
Echt ideaal, hij is zeker 3m hoog we rijden altijd uit de wind.

[ [url=m/e28APJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is echt ideaal zeg, wat voor coniferen zijn dat?
Ben altijd bang dat ze bruin worden, en is het niet giftig?
Zijn dat kleine lampen op de grond?
Is wel een droom van een bak zo hoor zet me wel aan het denken.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 21:50

Ik weet niet zeker of het Thuja's zijn of Leylandii's.

Er wordt alleen gereden in de bak, de paarden staan er niet los in en ze eten er dus ook niet van.
Hij wordt 1x per jaar geknipt.

Die dingen op de grond zijn de letter-bordjes, als je goed kijkt zie je op ongeveer 1m hoogte een paar lampen in de heg, die schijnen schuin naar onder zodat de omwonenden er niet zoveel last van hebben.
Er zijn 2 lampen op de lange zijden en 1 op elke korte zijde.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 22:55

Ik zou zowiezo je( hekwerk als je daarvoor kiest) eem beetke schuin laten zetten. Mijn stalgenootje blijft steeds door haar pony met haar voeten haken aam de palen. :)

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 23:08

wij hebben thuis hard houten palen met stijger pijp, klinkt een beetje raar zo maar ziet er wel netjes uit en je heb er geen onderhoud aan!
(3e foto van onder in mijn profiel)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:13

Cas123 schreef:
Ik zou zowiezo je( hekwerk als je daarvoor kiest) eem beetke schuin laten zetten. Mijn stalgenootje blijft steeds door haar pony met haar voeten haken aam de palen. :)

Dat is wel belangrijk om daar rekening mee te houden. Ik rij nu ook in zoon bak en mijn hele laarzen zijn er door naar de knoppen.

Edit: typ fout
Laatst bijgewerkt door PanamaD op 02-01-15 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:34

ironic__ schreef:
koeke schreef:

Gelukt! Foto van de meidoornhaag. Is van een paar jaar geleden, we hadden toen nog bielzen om de bak, waardoor de onderkant er wat rommelig uitziet. En de bak is niet vers gesleept zoals bij Myca :o
Afbeelding
Snoeien van meidoorn is een crime, dus dat besteden we uit. Hovenier moet ook leven ;)

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 15:47

Groeit dat snel zon meidoornhaag?

Leentje_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:52

teken komen veel voor in coniferen. Hadden vroeger coniferen in de tuin, bijna iedere zomer een tekenplaag. Het is niet echt bepaald ideaal.

Persoonlijk zou ik je aanraden of hele hoge heggen te pakken of gewoon hout te pakken omdat bij ons op stal veel paarden doodsbang zijn voor de hoeken waar de struiken staan (vogels die erin en eruit vliegen, konijnen die overspringen, de kat van de buren die in de struiken zit en natuurlijk als het waait is de struik nog veel enger -O- soms echt niet in te rijden. Mede ook doordat ze door de struiken heen kunnen kijken en daarom wel zien dat er aan de andere kant iets is, maar niet duidelijk genoeg zien wat er is en daar érg snel van schrikken)

Mocht je dan toch perse nog iets van schaduw willen. Hoge bomen helpen ideaal :j

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:40

Hier hebben we afgeronde rechthoekige leggers van hout door vierkante houten palen.
Bij het plaatsen hebben we gevraagd om een paar reserve leggers, er is 1x een paard doorheen gesprongen en toen konden we het direct zelf repareren.
Nadeel aan de slootkant is dat het hekwerk verzakt, we hebben het dit jaar opnieuw laten zetten.
Bij ons staat het niet schuin, dit hoeft van mij ook niet zo nodig. Heb mij in de jaren dat het er nu staat nog nooit gestoten. Als we de ruimte hadden gehad dan had ik er daarnaast nog een haag of bomen naast geplant voor de beschutting. Alleen een boswal of haag zou ik niet snel doen, tenminste niet als je in de bak ook jonge paarden wilt beleren.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:49

Hier een kunststof heining. Ik vind het persoonlijk erg mooi. We maken hem twee keer per schoon door er ff met een bezem en sopje overheen te gaan. We hebben wel een extra kunststof plank aangeschaft om de ongelukjes op te vangen. Twee keer al heeft een paard in een gekke bui een plank in tweeën getrapt. Ook is er ern paard dwars door de poort gegaan, dan wordt het een duur grapje (we werken overigens met jonge paarden vandaar hihi).

Door het sproeien van de bak met grondwater is de heining hier en daar wat oranje uitgeslagen. Er zat toen erg veel ijzer in het grondwater en dat is er echt ingetrokken en er niet mee af te krijgen. Nu letten we op dat we de heining niet raken.

Kortom, het is erg mooi maar als er iets mis gaat een duur grapje...

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 21:01

Weet iemand of hondsroos ook bladverliezend is?
Ik twijfel welke struiken ik zal plaatsen.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 21:05

ironic__ schreef:
Groeit dat snel zon meidoornhaag?
Kan zo'n 50-100 cm per jaar groeien. Eerste jaar wat minder. Hondsrood verliest hier het blad in de winter (meidoorn ook hoor).

RubyAruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 17:48

Heeft er hier iemand misschien enig idee of er regels / wetten aan verbonden zijn aan de hoogte van de buitenbak rand?

We zijn er met onze manege ook over aan het brainstormen. We hebben ergens anders een buitenbak gezien met alleen van die dressuurhekjes. Dat lijkt ons ook heel mooi maar dat was op een pensionstal, en wij zijn een manege.

Het gaat eigenlijk maar om 1 lange zijde. Op de andere lange zijde +1 korte zijde staan hoge struiken en op de andere korte zijde staat een schuur met stallen. Nu staat er dus nog rondom een hekwerk dat zeker aan vervanging toe is.

Maar we weten dus niet of het wettelijk gezien toegestaan is om van die dressuur hekjes te gebruiken als je ook manege lessen in zo'n bak geeft.

Weet iemand daar toevallig iets vanaf?