Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marjotje82
Berichten: 776
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Goudswaard

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:18

@vjestagirl; super goed dar je zon mooi overzicht hebt gemaakt.
Ideaal idd voor mensen die twijfelen.
En dan heb je t nog redelijk basic gedaan zonder ijzers, wedstrijden, niet al teveel voer etc.

Ga t van t jaar ook ns bijhouden!

_Nancy

Berichten: 14095
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:22

Ik heb die van mij ook helemaal bijgehouden! :D


Dit zal ie ongeveer zijn: (alleen voor mijn haflinger!)

€2200 aan stalling
€55 aan hoefsmid
€20 aan wormenkuur
€19 aan inentingen
€200-300 aan spullen (borstels, poetskoffer, hoofdstel, longeersingel, longeerlijnen (enkel en dubbel), shampoo, anti-klit spray en dat soort zaken)

Totaal dus 'maar' €2594
Dus maar €216 per maand ongeveer

Hierbij zit géén zadel en géén lessen, ivm leeftijd pony.

En hier ook iedere cent meer dan waard, maar helaas gaat ze wel weg ;(
En heb ik inmiddels een nieuwe pony :D
Laatst bijgewerkt door _Nancy op 26-12-13 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

wolter

Berichten: 346
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:23

[/quote]Ik WIL niet eens meer dan 1 paard houden, ik zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen. Mijn dochter en ik delen er nu samen 1 en het is al best wat werk....
Liever 1 paard 100% geven dan 10 paarden 10%......[/quote]


Waarom is een paard hetzelfde als tijd, wie heeft jou dat verteld?
Wss heeft iemand jou verteld dat je paard aandacht van jou nodig is.
Echter leven in een groep is ook toereikend, het probleem is wss dat jij meer wilt, voor een paard hoeft dat niet.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 23:24

wolter schreef:
iemandanders schreef:
Ik WIL niet eens meer dan 1 paard houden, ik zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen. Mijn dochter en ik delen er nu samen 1 en het is al best wat werk....
Liever 1 paard 100% geven dan 10 paarden 10%......


Waarom is een paard hetzelfde als tijd, wie heeft jou dat verteld?
Wss heeft iemand jou verteld dat je paard aandacht van jou nodig is.
Echter leven in een groep is ook toereikend, het probleem is wss dat jij meer wilt, voor een paard hoeft dat niet.


Ok nogmaals: zouden jullie willen stopen met deze discussie. Het voegt niets toe aan het originele doel van het topic, en persoonlijk vind ik het heel vervelend.

Janine1990

Berichten: 43806
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:31

wolter schreef:
Hier al sinds 1999 geen enkele enting, en ook niet nodig gebleken.
Brok idem dito, hooguit een zak als lokbrok, laten we zeggen 2 zak in 14 jaar [oud brood werkt ook].
En die smid is er ook zo een, hoe vaker je bekapt, hoe sneller de aangroei en hoe sneller je dus weer moet bekappen.
Hier voor 3 wkn verkocht oa een 7 jarige en een 5 jarige, beide nog nooit een hoefsmid gezien.
Bokt zal er wel een probleem van maken, maar de paarden hebben er nooit een probleem mee gehad.
De Nederlanders zijn toch zo voor natuurlijk?
Ik ben opgegroeid met pony's/paarden, maar heden ten dage leest de stad ons de les, en schijnt dat volgens een boekwerk te moeten.
Ik ga er niet in mee, mijn dieren hadden geen gebreken/ondeugden, dan waren ze al eerder afgevoerd.


Nederlanders zijn helemaal niet per se voor natuurlijk.
Joh, dat jij het allemaal zo fantastisch en natuurlijk doet, zonder brok, stalling, hoefsmid en weet ik het wat... Super voor je, ik ben blij dat jij gelukkig bent door op deze manier je paarden te houden.

Er zijn echter ook mensen waarbij een enting wel noodzaak is. Omdat ze graag op wedstrijd willen bijvoorbeeld. Die hun paarden wel willen stallen en krachtvoer willen geven.
Laat ook die mensen in hun waarde en ga hen ook niet vertellen hoe het wel moet. Doe ik ook niet, al heb ik er geheel mijn eigen kijk op, die als ik die en plein publique zou uiten me niet geheel in dank zal worden afgenomen door een groot deel.

Ik zou mijn paard niet natuurlijk of zonder veel poespas willen houden, zonder bezoeken van hoefsmeden en dierenartsen. Ik hoef niet zo nodig een grasmaaier, ik heb daar te veel ambitie voor. En daar is in mijn ogen helemaal niets mis mee.
Maar dit is niets dat mij vanuit de stad is meegegeven.

Misschien is het ook handig om je vooroordelen voor je te houden Wolter ;)

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:33

Wolter, ik ben een rasechte plattelandse, maar ik vind je opmerkingen echt nergens op slaan.
Als je van huis gaat met je paarden moeten ze gewoon geënt zijn, it's as simple as that.
Ik ga zelf niet aan de hoeven van mijn paarden prutsen, daar zijn mensen voor opgeleid. Ik kan echter wel zien of het al dan niet nodig is en dat is bij mijn paarden echt vaker dan 2x per jaar. Ik ken ook paarden die maar half zo vaak hoeven te gaan en er toch goed bij staan.

Froukje, nogal makkelijk als je ouders het basisonderhoud betalen. Dat is hetzelfde als het stalgeld niet meetellen..

Vjestagirl, ik vind het ook een mooi overzicht en goed voor de bewustwording.
Toch weet ik niet of ik het volgend jaar bij wil houden.. Hier gaat veel geld naar de paarden niet alleen aan ruwvoer/stalbedekking/weilandhuur, maar er sneuvelt ook nog wel eens wat, dekentje zus, touwtje zo, nieuwe rits hier, nieuwe rijbroek daar..
Dit jaar was niet representatief, hier is gelukkig ook een trailer gekomen. De auto was er al en niet speciaal aangeschaft om z'n trekkracht.

wolter

Berichten: 346
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:36

Oke, ik wil best stoppen, maar dan moet jij de titel van het topic aanpassen.
Het is dan niet wat kost een paard, maar wat heeft mijn paard gekost afgelopen jaar.
Helemaal leuk en geweldig, maar echt informatief is het dan niet.
Meer jou ding, en het mag inmiddels duidelijk zijn dat dat hier [en blijkbaar ook elders] niet representief is.

Janine1990

Berichten: 43806
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:39

wolter schreef:
Oke, ik wil best stoppen, maar dan moet jij de titel van het topic aanpassen.
Het is dan niet wat kost een paard, maar wat heeft mijn paard gekost afgelopen jaar.
Helemaal leuk en geweldig, maar echt informatief is het dan niet.
Meer jou ding, en het mag inmiddels duidelijk zijn dat dat hier [en blijkbaar ook elders] niet representief is.


OMG...

Hoevaak worden dit soort dingen op Bokt wel niet gevraagd?
Dan lijkt me dit een topic waar vanaf nu meteen naar wordt verwezen...

En als het je niet aan staat... Maak je toch een beter topic?
Jij bent hier degene die valt over dingen waar geen harses over is gevallen. En alleen om jou zou de titel van het topic moeten worden aangepast?
Laat me niet lachen zeg _O- :') :(:)

mavantos

Berichten: 3598
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:40

Mijn stalling van 1 paard is al €450 per maand :')

En dan heb ik nog niets erbij :o

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:43

Leuk om zo duidelijk te zien wat jij aan je paard hebt uitgegeven.
Ik ben bang dat ik er van ga schrikken wat die van mij me kosten.
Ik hou ze niet alleen luxe,maar heb ook nog een serieus gat in mijn hand!
Ik denk dat ik ook eens bij ga houden wat ik er aan uitgeef.
Een beetje bewustwording kan geen kwaad!

Froukje
Forever young

Berichten: 10842
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:48

kamsel schreef:
Froukje, nogal makkelijk als je ouders het basisonderhoud betalen. Dat is hetzelfde als het stalgeld niet meerekenen...

Uh, ik wil niet heel vervelend doen, maar de paarden betaal ik toch echt zelf.
En ik heb mazzel ja dat ik haast niet betaal, maar wij vinden het hier thuis onzin dat ik betaal voor het gras of stro wat ook gebruikt wordt voor de schapen en koeien. Daar staat tegenover dat er wordt verwacht dat ik mee help om alles binnen te halen.

En ik wil echt niet zeggen dat jullie het anders moeten doen oid. Want als ik het lijstje van TS bekijk vind ik het onwijs knap dat ze inclusief stalling ed. op zo'n bedrag uitkomt, want dat had ook vele malen meer kunnen zijn. En het is ook en goed overzicht voor iedereen die in zo'n zelfde situatie zit en overweegt een paard te kopen. :j

wolter

Berichten: 346
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:50

Janine1990 schreef:
wolter schreef:
Hier al sinds 1999 geen enkele enting, en ook niet nodig gebleken.
Brok idem dito, hooguit een zak als lokbrok, laten we zeggen 2 zak in 14 jaar [oud brood werkt ook].
En die smid is er ook zo een, hoe vaker je bekapt, hoe sneller de aangroei en hoe sneller je dus weer moet bekappen.
Hier voor 3 wkn verkocht oa een 7 jarige en een 5 jarige, beide nog nooit een hoefsmid gezien.
Bokt zal er wel een probleem van maken, maar de paarden hebben er nooit een probleem mee gehad.
De Nederlanders zijn toch zo voor natuurlijk?
Ik ben opgegroeid met pony's/paarden, maar heden ten dage leest de stad ons de les, en schijnt dat volgens een boekwerk te moeten.
Ik ga er niet in mee, mijn dieren hadden geen gebreken/ondeugden, dan waren ze al eerder afgevoerd.


Nederlanders zijn helemaal niet per se voor natuurlijk.
Joh, dat jij het allemaal zo fantastisch en natuurlijk doet, zonder brok, stalling, hoefsmid en weet ik het wat... Super voor je, ik ben blij dat jij gelukkig bent door op deze manier je paarden te houden.

Er zijn echter ook mensen waarbij een enting wel noodzaak is. Omdat ze graag op wedstrijd willen bijvoorbeeld. Die hun paarden wel willen stallen en krachtvoer willen geven.
Laat ook die mensen in hun waarde en ga hen ook niet vertellen hoe het wel moet. Doe ik ook niet, al heb ik er geheel mijn eigen kijk op, die als ik die en plein publique zou uiten me niet geheel in dank zal worden afgenomen door een groot deel.

Ik zou mijn paard niet natuurlijk of zonder veel poespas willen houden, zonder bezoeken van hoefsmeden en dierenartsen. Ik hoef niet zo nodig een grasmaaier, ik heb daar te veel ambitie voor. En daar is in mijn ogen helemaal niets mis mee.
Maar dit is niets dat mij vanuit de stad is meegegeven.

Misschien is het ook handig om je vooroordelen voor je te houden Wolter ;)


Ik ben het helemaal met je eens, kort samengevat worden de kosten van een paard mede bepaald door de ambitie van de eigenaar.
Jou paard vraagt niet om een enting, maar de organisatie van het evenement vereist het/jij wilt het.
En verwijt mij nou niet dat ik anderen niet in hun waarde laat, men zal bepaalde keuzes moeten maken, en de een is goedkoper of duurder dan de ander

wolter

Berichten: 346
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:56

kamsel schreef:
Wolter, ik ben een rasechte plattelandse, maar ik vind je opmerkingen echt nergens op slaan.
Als je van huis gaat met je paarden moeten ze gewoon geënt zijn, it's as simple as that.
Ik ga zelf niet aan de hoeven van mijn paarden prutsen, daar zijn mensen voor opgeleid. Ik kan echter wel zien of het al dan niet nodig is en dat is bij mijn paarden echt vaker dan 2x per jaar. Ik ken ook paarden die maar half zo vaak hoeven te gaan en er toch goed bij staan.

Froukje, nogal makkelijk als je ouders het basisonderhoud betalen. Dat is hetzelfde als het stalgeld niet meetellen..

Vjestagirl, ik vind het ook een mooi overzicht en goed voor de bewustwording.
Toch weet ik niet of ik het volgend jaar bij wil houden.. Hier gaat veel geld naar de paarden niet alleen aan ruwvoer/stalbedekking/weilandhuur, maar er sneuvelt ook nog wel eens wat, dekentje zus, touwtje zo, nieuwe rits hier, nieuwe rijbroek daar..
Dit jaar was niet representatief, hier is gelukkig ook een trailer gekomen. De auto was er al en niet speciaal aangeschaft om z'n trekkracht.


Ik ga/ging met mijn paarden niet van huis, waarom enten?
En die hoeven is dus 7/5 jaar nooit iets aan gedaan, ook niet door mijzelf: kan dat dan? ja dus.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:11

Een grove schatting wat het paard dit jaar gekost heeft:

Stalling:
jan-juni: 260€/maand*6= 1560€
juli-dec: 220€/maand*6= 1320€
Totaal: €2880,-

Hoefsmid:
jan-juni: 25€/keer*3= 75€
juli-dec: 30€/keer*3= 90€
Totaal: €165

Fysio:
150€ voor 3 behandelingen

Voer:
Luzerne: 13€/zak*18= 234€
Cornmuesli: 17€/zak*36= 612€
Vitaminekorrel: 22€/emmer*4= 88€
Zonnebloemolie: 1.20€/fles*36= 43€
Totaal: €977 (excl. onbeperkt hooi van de stalling)

Dierenarts:
Gebitcontrole+enten: 80€
Wormenkuren+onderzoek: 100€ (2 mestonderzoeken, 2 spuiten pramox, 3 spuiten ivermectine)
Totaal: €180

Harnachement:
50€ oude stubben
0€ wintec 500 met 4 bomen, quitte verkocht binnen het jaar
100€ artikelen om de barefoot passend te maken
35€ kneveltrens
45€ teugelverlengers
10€ halster+touw
35€ longeersingel
20€ bijzetteugels
3€ touwtjes
10€ borstels
Totaal: €308 (en dan is één zadel niet doorgegaan, nieuw zadel komt na de winter)

Lessen:
les: 22€/les*5= 110€
Trainen door instructrice: 22€/uur*16(gem. 4 uur/maand)= 352€
Totaal: €462

Trailer huren: €20

Overige:
cursus paardenpsychologie: 135€/persoon*2= 270€
cursus effectieve training: 330€/persoon*2= 660€
vrachtwagentje (ook als verhuiswagentje): 5000€
Boeken: 100€
Totaal: €6030

Zonder overige: €5142 (= 428€/maand)
Met overige: €11172

Nu was dit een behoorlijk duur jaar omdat het paard in zeer slechte conditie was toen hij bij mij kwam en mijn moeder een totale leek was. Maar goed, volgend jaar krijgt hij een zadel op maat dus dat wordt ook nog een vrij prijzig jaar. Maar hopelijk kunnen we het voer dan rustig afbouwen.

Hopelijk kunnen we dan het rijden zelf verder oppakken. Qua voer hoop ik op de helft te komen te zitten. Hij is naar een goedkopere stalling gegaan. Het harnachement wordt nog wel wat uitgebreid worden. Er zal meer les genomen worden maar minder getraind, dus dat komt op ongeveer de helft uit maar deze kosten zijn van de afgelopen 4 maanden, dus worden iets meer. Er komt waarschijnlijk nog wel één of meerdere cursussen aan, hoewel de volgende cursus gratis is (is een deal). Fysio komt waarschijnlijk nog wel 3x volgend jaar. De hoefsmid moet voor het mooi iedere 6 tot 8 weken door een steilere voet met permanente scheur.

Bij overige is dat vrachtwagentje een zeer grote kostenpost. Maar hierdoor hoeven wij met de nodige verhuizingen niet steeds een aanhanger te huren, of met winterbanden brengen naar onze werknemers, dat soort dingen. En hij rijdt op diesel i.p.v. op benzine (of gas, maar niet alle auto's rijden op gas, het wisselt wat bij ons staat en wat bij de werknemers).

ralphtdw

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-04-12

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:25

Wolter @ Wow wij komen ook uit een hele paarden familie.
en wij gaan toch echt anders om met onze paarden dan jou.
een hoefsmid nog nooit gezien te hebben vind ikniet kunnen. En enten hoort ttoch ook gewoon bij een paard.
en 14 jaar doen met 2 zakken brok.
Nou dan weet ik niet hoe dit er dan uit ziet alleenstof in een zak?
Iedereen doet het op zijn eigen manier hoe ze hun paard verzorgen maar bepaalde dingen zijn echt wel nodig bij een paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:30

Froukje1993 schreef:
kamsel schreef:
Froukje, nogal makkelijk als je ouders het basisonderhoud betalen. Dat is hetzelfde als het stalgeld niet meerekenen...

Uh, ik wil niet heel vervelend doen, maar de paarden betaal ik toch echt zelf.
En ik heb mazzel ja dat ik haast niet betaal, maar wij vinden het hier thuis onzin dat ik betaal voor het gras of stro wat ook gebruikt wordt voor de schapen en koeien. Daar staat tegenover dat er wordt verwacht dat ik mee help om alles binnen te halen.

En ik wil echt niet zeggen dat jullie het anders moeten doen oid. Want als ik het lijstje van TS bekijk vind ik het onwijs knap dat ze inclusief stalling ed. op zo'n bedrag uitkomt, want dat had ook vele malen meer kunnen zijn. En het is ook en goed overzicht voor iedereen die in zo'n zelfde situatie zit en overweegt een paard te kopen. :j

Heb je een stal over :D Ik sta in de buurt :D

Anoniem

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:31

Tja paarden zijn duur, ik heb het maar niet berekend dit jaar. Paard is in training geweest, ik heb een nieuw zadel, privelessen, dekens, da's, hoefsmid, voer, stalling en noem het maar. En dat is dan paard nummer 1, nummer 2 is er ook nog!
Oei, weet niet of ik het wil weten!

Anoniem

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:36

Wijsheid komt niet altijd met de jaren hoor :D

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:43

Aaardig wat geld in de paarden gestopt dit jaar (En mijn ouders al helemaal :') )
Ik ga nu even uit van 3 paarden, we hebben ook nog zo'n 2 maanden 4/5 paarden gehad maar dat wordt te veel reken werk :')
Ik heb benzine kosten niet meegerekend, dat weet ik niet precies .. zal wel aardig veel zijn, sowiezo al 4/5 x op en neer naar duitsland, en nog heel wat ritjes.

Dit is ongeveer, helemaal precies weet ik het niet. De paarden staan aan huis trouwens :)

Totaal: ongeveer 4420 euro, voor 3 pony's.

Hoefsmid
Hoefsmid komt 4 keer per jaar en kost 25 euro per paard.
75 x 4 = 300 euro

Enting
2 paarden zijn geent, voor verkoop en voor naar het eiland.
2 x 18 = 36 euro

Lessen
Gemiddeld 1 x per maand les. 1 uur les is 40 euro.
12 x 40 = 480 euro

Voer
Gemiddeld 2 grote balen per maand. In de winter hebben ze onbeperkt hooi, in de zomer hebben ze haast geen hooi.
1 grote baal is 20 euro (hooi van eigen land)
40 x 12 = 480 euro
Biks/lijnzaad ongeveer 10 p/m
10 x 12 = 120 euro
totaal: 600 euro


Harnachment
2 nieuwe zadels
350 + 375 = 725 euro
2 nieuwe hoofdstellen
75 + 50 = 123 euro
3 eczeemdekens
75 + 25 + 50 = 150 euro
halsters/touwen/leadropes ed. = 50 euro
totaal: 1050 euro

Vakanties
Week Ameland: 150 euro
2 x week Duitsland: 200 euro
totaal: 350 euro

Aankoop paarden
Totaal: 1300 euro

0verig gezondheid
Eczeemspul voor Finn.
Rond de 100 euro totaal

Weide onderhoud/hek
ongeveer 200 euro

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:56

Hier een keer uitgerekend wat een paard kost hier gestald en dan alleen aan hooi, stro en krachtvoer per maand en dan kwam ik toch aan dik € 130,- per maand.
Een veulen van dekking tot 6 maanden wanneer het weg kan dat heb ik ook wel eens uitgerekend € 1250,- en dan moet de DA echt niet te veel komen. (niet te dure dekking en alles moet wel voorspoedig verlopen)

Ik zie wel berichten voorbij komen van mensen die ze thuis hebben staan, dat hebben wij ook, maar hier kost het gras ook geld, de bemesting, de diesel, laten wikkelen, pakken oid.
Huurland € 700,- tot € 1250,- per ha per jaar.
Pakjes laten maken eigen land € 2,50 per pakje en dat zijn alleen de kosten.
Mestafvoer moet ook gerekend worden.

mavantos

Berichten: 3598
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 01:07

Pff, mijn moeder is boekhouder. Zal wel goed zitten!
Maar ik denk dat we dit jaar al €2000 aan dierenartskosten hebben gehad. En dan nog stalling (gemiddeld over het jaar heen denk ik 400 per maand, heb wat verhuist dit jaar namelijk)..... en ik les regelmatig (lees 1, soms 2/3 keer per week) á €50 per les en dan nog mn paard die in de opfok staat. Wedstrijden 2x per maand en startkaart enz. Hoefsmid (paard met ijzers), inentingen... wormenkuren met mestonderzoek. En dan nog nieuwe rijlaarzen, slipjas (2e hands, maar die dingen blijven duur) enz enz enz

Word er een beetje bang van :')

lucifertje

Berichten: 5610
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 01:35

Fijn topic, je kan hier goed de overige kosten aan spiegelen. Pensionstalling waar we staan is alleen 375 pm dus wel ietjes duurder :)

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 09:10

wolter schreef:
kamsel schreef:
Wolter, ik ben een rasechte plattelandse, maar ik vind je opmerkingen echt nergens op slaan.
Als je van huis gaat met je paarden moeten ze gewoon geënt zijn, it's as simple as that.
Ik ga zelf niet aan de hoeven van mijn paarden prutsen, daar zijn mensen voor opgeleid. Ik kan echter wel zien of het al dan niet nodig is en dat is bij mijn paarden echt vaker dan 2x per jaar. Ik ken ook paarden die maar half zo vaak hoeven te gaan en er toch goed bij staan.

Froukje, nogal makkelijk als je ouders het basisonderhoud betalen. Dat is hetzelfde als het stalgeld niet meetellen..

Vjestagirl, ik vind het ook een mooi overzicht en goed voor de bewustwording.
Toch weet ik niet of ik het volgend jaar bij wil houden.. Hier gaat veel geld naar de paarden niet alleen aan ruwvoer/stalbedekking/weilandhuur, maar er sneuvelt ook nog wel eens wat, dekentje zus, touwtje zo, nieuwe rits hier, nieuwe rijbroek daar..
Dit jaar was niet representatief, hier is gelukkig ook een trailer gekomen. De auto was er al en niet speciaal aangeschaft om z'n trekkracht.


Ik ga/ging met mijn paarden niet van huis, waarom enten?
En die hoeven is dus 7/5 jaar nooit iets aan gedaan, ook niet door mijzelf: kan dat dan? ja dus.


Mijn opmerking was niet gericht op het wel/niet kunnen, maar op je dure boekjeswijsheid/ stads gedrag.
Ook met niet stads gedrag kun je niet altijd zonder smid. Ben trouwens wel heel benieuwd hoe ze er bij staan.

Froukje, helemaal fijn voor je dat je de kosten van hooi en stro niet hoeft te betalen en best logisch als jullie het thuis voldoende hebben, maar het zijn nog steeds geen my little ponies die van lucht kunnen leven. Mi zijn dat kosten de je wel mee moet nemen als je wil berekenen hoeveel een paard per jaar kost.

wolter

Berichten: 346
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:10

ralphtdw schreef:
Wolter @ Wow wij komen ook uit een hele paarden familie.
en wij gaan toch echt anders om met onze paarden dan jou.
een hoefsmid nog nooit gezien te hebben vind ikniet kunnen. En enten hoort ttoch ook gewoon bij een paard.
en 14 jaar doen met 2 zakken brok.
Nou dan weet ik niet hoe dit er dan uit ziet alleenstof in een zak?
Iedereen doet het op zijn eigen manier hoe ze hun paard verzorgen maar bepaalde dingen zijn echt wel nodig bij een paard



Ik kom niet uit een paardenfamilie, maar mijn vader heeft er vroeger veel mee gewerkt, en dan benader je het allemaal [zeker in die tijd] wat anders dan de hedendaagse luxe paarden/pony's.
Ik was bij ons de enige die rijpony's, en een rijpaard heeft gehad, en rijles heeft gehad.
Paarden worden hier bij mij niet geent, net als de honden, de kippen en alle overige dieren, maar wij gaan ook niet naar wedstrijden, keuringen ed, dan is het veelal verplicht.
Die twee zak brok heb ik geen 14 jaar over gedaan hoor, dat gaat idd niet lukken.
Meestal helemaal geen brok, alleen ruwvoer/weidegang.
Alleen een paar keer een veulen bij een van de merrie's gehad, en dan haalde ik een zakje brok wat de merrie net voor en net na de geboorte kreeg.
Nodig? nee niet echt, veulen geboren in de zomer, merrie volop in het gras.
De enige reden om ze dan even snachts op te stallen is dat je dan beter zicht op de geboorte hebt, en dat daarna het veulen wat aan ons en een halster kon wennen, daar heb je later veel gemak van.

Ibbel

Berichten: 49167
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:20

Ook eens even doorgerekend, ik zei altijd, mijn paarden kosten me ongeveer 100 euro per maand (aan huis gehouden) en dat klopt dus redelijk:

Terrein:
hypotheek doorberekend, loonwerker, eigen onderhoud (gemiddeld 20 palen per jaar vervangen, rol schriklint, isolatoren/schroeven/doorverbindingen, herbiciden): 2000/jaar

Voer/bodembedekking:
voordroog, vlas, krachtvoer: 1200/jaar (ik heb krachtvoer gerekend hoewel ik dat momenteel niet voer)

Gezondheid:
DA/hoefsmid/tandarts: 900/jaar (geen zieke paarden, 1 in laten slapen afgelopen jaar, die reken ik even niet mee)

Afschrijving:
trailer (tot 0 over 20 jaar), zadels (tot 0 over 20 jaar), incidentele vervanging van halsters, dekens etc: 750/jaar

Wedstrijden:
startkaarten (endurance) plus startgeld (niet gestart, but for the record): 200/jaar

Allemaal ruim naar boven afgerond kom ik op 5000 euro voor 4 paarden, dat is iets meer dan 100 euro per paard per maand. Paarden staan 24/7 buiten met schuilstal overigens.