Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:47

wolter schreef:
Ik heb niet alles gelezen, dus als het eerder gemoemd is:sorry vooraf.
Ts opent mi een interessant topic: inzichtelijk maken wat een hobby kost.
Echter geeft Ts al in ot aan dat er DIT jaar geen kosten waren voor zadel, hoofdstel, halsters, trailer enz.
Daarmee reken je jezelf al weer rijk, die kosten zijn er wel alleen niet in het afgelopen jaar.
Eigenlijkk moet je dan ook werken met een soort begroting waar alle kosten worden meegenomen [dus ook de lange termijnkosten], en na afloop van het jaar kijken of je begroting klopt, of je die moet bijstellen.
Verder lees ik hier en daar reacties in de trand: we hebben een trailer/land/schuur enz dus dat kost niks.
Dat is naar je toe rekenen, maar niet realistisch, als je een trailer of schuur hebt word die minder waard door slijtage/ouderdom, dat zijn dus paard gerelateerde kosten, evenals het evt onderhoud.
Verder lees ik reacties waarin mensen zeggen eigen grond en of ruwvoer te hebben, en dat dat dus niks kost.
Velen van ons zullen voor die 'eigen' grond hypotheekrente betalen, dat zijn wel degelijk kosten die aan het paard toebehoren.
En voor diegenen die er geen hypotheek op hebben: je kunt het ook verhuren of verkopen, je loopt dus inkomsten mis door je eigen paard daar te laten lopen.


Ik heb bewust mezelf rijk gerekend :D anders moet ik, denk ik van mezelf, vandaag nog alle 3 of minstens 2 stuks te koop zetten.
Laat me dus a.u.b. in deze droom! :')

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:11

Geloof dat ik maar niet ga optellen wat onze 9 ponnies op jaarbasis kosten. :o :+ Al hebben we één grote maandelijkse kostenpost niet want de stal is in ons eigendom. Maar vrees dat we, als we gaan rekenen, subiet een fietsenstalling gaan beginnen. :j

Wel super hoe je dit hebt bijgehouden TS, lijkt me heel leerzaam voor menigeen die aan een eigen paard wil beginnen.

melvinrandy
Berichten: 500
Geregistreerd: 17-07-13
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:32

Depende schreef:
ralphtdw schreef:
Wij konden zelf eerst een manege huren.
en wij hadden toen uitgerekend wat 1 paard kost aan hooi en stal bedekking en wat wij zo gerekend hebben waren wij alleen al 100 euro kwijt aan hooi en stro per paard per maand
en komen brokken nog over heen.
Dus snap echt niet hoe andere mensen thuis zo goedkoop uit kunnen zijn.
Of zijn wij zo apart.
ik snap dan niet dat sommige mensen in dit topic een bedrag van 500 tot 1000 euro kwijt zijn per jaar aan hun paard of pony.
in mijn ogen komen ze veel te kort


Wolter, ik weet niet in welk gebied jij woont, maar mijn buren bieden hun grond gratis aan voor begrazing, als er maar wat op loopt. Niet bepaald misgelopen inkomsten dus ;)


Toen wij nog geen paarden hadden gebeurde dat ook bij ons. Buren mochten er vee op zetten of maaien. Gratis uiteraard :P

Achteraf kon er wel geld mee verdient worden. Maar ach, we krijgen nu regelmatig hulp, hooi etc.



En tja, als we toch alles moeten gaan omrekenen voor een bokt-topic zijn we lang bezig. En zelfs het paard wordt ouder en minder waard. Om dat alles om te rekenen naar maandelijkse kosten vind ik te ver gaan :+

Em_

Berichten: 2180
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:16

Erg interessant, had zelf ook al een rekensommetje gemaakt! Dus hierbij mijn kosten. :list: :$

Heb per 1 juli 2013 mijn verzorgpaard overgenomen! Dus kosten zijn van een half jaar.
Wat aanvullende info: ik rijd recreatief, veel buitenritten. Op dit moment geen les. Paard is erg sterk en gezond. Ik ben niet iemand die mega veel (extra) spullen voor m'n paard koopt. En verder zijn er ook veel spullen (o.a. zadelvet, lijnzaadolie, reflectieband, liksnoepje) die ik al in m'n bezit had of heb gekregen (van de Sint _/-\o_ ), dus niet bij m'n kosten zijn meegerekend.

Totale kosten (6 maanden): 1715,50 euro
Gemiddeld per maand: 285,92 euro

Valt best mee, toch..? :=

Aanschaf: Gratis
Gekregen van vorige eigenaresse, echt SUPER! O:) +:)+

Overgenomen (tweedehands) spullen: 650 euro
2 hoofdstellen, westernzadel, dek

Nieuwe spullen: 100 euro
O.a. halster, poetskist met poetsspullen, leadrope touw, vliegenspray, anti klitspray.

Hoefsmid: 22,50 euro
1x eind augustus, hij wordt begin januari 2014 weer bekapt (moest eigenlijk al wat eerder, maar komt i.v.m. verhuizing naar andere stal dan beter uit)

Wormenkuur: 18 euro
2x in een half jaar

Inenting: +/- 60 euro
In december gedaan, ik moet hier nog de rekening van krijgen.. Dus kosten zijn een schatting. Zat een gratis gebitcheck bij en alles was gelukkig in orde! DA heeft ook meteen een kleine gezondheidscheck gedaan (benen (pezen), buik en hals (vet..) gevoeld, kuilvoer bekeken) en ook dat (naast het feit dat paardje klein beetje te dik was, en kuilvoer té goed was (te veel voedingsstoffen bevatte)) was helemaal goed! Heb dus erg veel geluk dat er geen gezondheidsproblemen zijn! *Afkloppen!!*

Stalling: 780 euro (6 maanden x 120 euro)
Ik heb héle goedkope stalling *\o/* (inclusief hooi, exclusief brok), waar ik heel blij mee ben, maar vanwege de beperkte uitrijmogelijkheden ga ik aanstaande zaterdag verhuizen naar een andere stal. De stallingskosten zullen dan (best wel fors vergeleken nu) omhoog gaan naar 215 euro (maar dit is wel inclusief voer).

Voer: +/- 60 euro
Paard staat 24/7 buiten op gras (in winter kuilvoer). En ik voer hem in de winter alleen "Hippostar Kruidenmuesli zonder haver" (13,90 euro per zak van 15 kg). Ik heb niet zo goed bijgehouden hoeveel zakken ik dit jaar gegeven heb. Ik ben eind september/begin oktober begonnen met 3/4 tot 1 schep per dag. De kosten zijn dus een schatting. In 2014 zullen deze kosten al in de stallingskosten meegenomen worden.

Enjoy the Ride rit: 25 euro
In november heb ik een Enjoy the Ride rit gereden in Ermelo. Trailer kon ik lenen, en m'n lieve papa heeft gereden, dus ook geen benzinekosten voor mij(zelf).


Volgend jaar!
Voor volgend jaar heb ik ook al een berekening gemaakt voor de vaste lasten. Uiteraard zullen er nog "variabele" kosten, zoals privélessen (wil ik volgend jaar weer oppakken), activiteiten (wil nog meer Enjoy the Ride ritten maken, een keer een oefencross doen, trektocht of weekendje weg etc!) en dierenarts (hoop ik uiteraard NIET!).

Qua "geplande" kosten kom ik dan hier op uit.

Totaal: 2739 euro
Gemiddeld per maand: 228,25 euro


Stalling + voer: 2580 euro (215 euro p/m)
Hoefsmid: 75 euro (gaat bij de nieuwe stal 25 euro per keer kosten)
Wormenkuur: 24 euro (4 x 8 euro)
Inenting: 60 euro

"Genoeg" over dus voor die variabele kosten :=

Froukje
Forever young

Berichten: 10842
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:28

Pfff wat een bedragen komen hier langs!

Ik ben voor 5 paarden, pony's nog geen 500 euro kwijt dit jaar..
Als ik elk jaar zoveel geld zou moeten ophoesten had ik geen paard gehad. :n

Ik heb ze gelukkig thuis staan waardoor ik geen stalling hoef te betalen. Ook geen kosten voor stro en hooi daar dit van eigen land komt.
Hier gelukkig dus alleen maar kosten voor de hoefsmid en dierarts als die nodig is.

Ik vind het knap hoeveel geld mensen aan een paard kunnen uitgeven, ik kan het niet en zou het ook niet willen.

wolter

Berichten: 346
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:53

Depende schreef:
ralphtdw schreef:



Wolter, ik weet niet in welk gebied jij woont, maar mijn buren bieden hun grond gratis aan voor begrazing, als er maar wat op loopt. Niet bepaald misgelopen inkomsten dus ;)


Ik woon in fryslan, had paarden/ponys op 'eigen' grond koste dus geen dr.l
Echter dit jaar niks te veel wintervoorraad voor 8 paard/ponyachtigen waar ik niks mee deed, en nog wat andere dieren waar ik de kost mee moet verdienen.
Conclusie: nu nog 3 pony's, meer dan zat, en tzt zien we wel weer.

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:59

Froukje1993 schreef:
Pfff wat een bedragen komen hier langs!

Ik ben voor 5 paarden, pony's nog geen 500 euro kwijt dit jaar..
Als ik elk jaar zoveel geld zou moeten ophoesten had ik geen paard gehad. :n

Ik heb ze gelukkig thuis staan waardoor ik geen stalling hoef te betalen. Ook geen kosten voor stro en hooi daar dit van eigen land komt.
Hier gelukkig dus alleen maar kosten voor de hoefsmid en dierarts als die nodig is.

Ik vind het knap hoeveel geld mensen aan een paard kunnen uitgeven, ik kan het niet en zou het ook niet willen.


WOW, daar kan ik 1 paard nog geen 2 maanden van stallen... Dus je bent nog geen €50 per maand kwijt voor 5 paarden? Kan mij niet voorstellen!

wolter

Berichten: 346
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:09

Sjolvir schreef:
wolter schreef:
Ik heb niet alles gelezen, dus als het eerder gemoemd is:sorry vooraf.
Ts opent mi een interessant topic: inzichtelijk maken wat een hobby kost.
Echter geeft Ts al in ot aan dat er DIT jaar geen kosten waren voor zadel, hoofdstel, halsters, trailer enz.
Daarmee reken je jezelf al weer rijk, die kosten zijn er wel alleen niet in het afgelopen jaar.
Eigenlijkk moet je dan ook werken met een soort begroting waar alle kosten worden meegenomen [dus ook de lange termijnkosten], en na afloop van het jaar kijken of je begroting klopt, of je die moet bijstellen.
Verder lees ik hier en daar reacties in de trand: we hebben een trailer/land/schuur enz dus dat kost niks.
Dat is naar je toe rekenen, maar niet realistisch, als je een trailer of schuur hebt word die minder waard door slijtage/ouderdom, dat zijn dus paard gerelateerde kosten, evenals het evt onderhoud.
Verder lees ik reacties waarin mensen zeggen eigen grond en of ruwvoer te hebben, en dat dat dus niks kost.
Velen van ons zullen voor die 'eigen' grond hypotheekrente betalen, dat zijn wel degelijk kosten die aan het paard toebehoren.
En voor diegenen die er geen hypotheek op hebben: je kunt het ook verhuren of verkopen, je loopt dus inkomsten mis door je eigen paard daar te laten lopen.


Ik heb bewust mezelf rijk gerekend :D anders moet ik, denk ik van mezelf, vandaag nog alle 3 of minstens 2 stuks te koop zetten.
Laat me dus a.u.b. in deze droom! :')


Ik wil je zeker geen droom onthouden, als jij dit kunt en wilt betalen: prima toch?
Ik probeer/wil alleen die mensen die dit lezen en denken; dat kan ik ook betalen waaarschuwen, de niet genoemde kosten zijn er wel.
Vandaar ook mijn weloverwogen besluit uit mijn vorige reactie.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:12

Ik had er wel bij vermeld dat ik die kosten er niet bij had gerekend.
Net zo goed als de TE grote auto die ik dagelijks moet rijden om af en toe een trailer met koetsenframe te kunnen trekken. Ook die hoort in de berekening.

Hoewel in geval van nood er in mijn kosten nog heel wat te snoeien valt, zonder meteen een paard op marktplaats te zetten.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 22:14

Ik heb ook nergens gepretendeerd dat dit alle kosten zijn die je mogelijk kunt hebben aan een paard :). Dit zijn mijn kosten van dit jaar: doe ermee wat je wilt.

En natuurlijk, eigenlijk moet ik de afschrijving van mijn zadel, van mijn hoofdstel, halster, laarzen etc. allemaal meenemen in de berekening. Dan kom je nog een paar euro per maand hoger uit. Ik heb er bewust voor gekozen om dat niet te doen, ik heb een spaarrekening en kan dat soort dingen betalen als ze kapot gaan.

Froukje
Forever young

Berichten: 10842
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:16

Udo2001 schreef:
Froukje1993 schreef:
Pfff wat een bedragen komen hier langs!

Ik ben voor 5 paarden, pony's nog geen 500 euro kwijt dit jaar..
Als ik elk jaar zoveel geld zou moeten ophoesten had ik geen paard gehad. :n

Ik heb ze gelukkig thuis staan waardoor ik geen stalling hoef te betalen. Ook geen kosten voor stro en hooi daar dit van eigen land komt.
Hier gelukkig dus alleen maar kosten voor de hoefsmid en dierarts als die nodig is.

Ik vind het knap hoeveel geld mensen aan een paard kunnen uitgeven, ik kan het niet en zou het ook niet willen.


WOW, daar kan ik 1 paard nog geen 2 maanden van stallen... Dus je bent nog geen €50 per maand kwijt voor 5 paarden? Kan mij niet voorstellen!

:j

Shetters staan 24/7 365 dagen per jaar buiten en de groten ook staan ook 8 maanden 24/7 buiten, dus ben alleen stro voor de overige 4 maanden kwijt en hooi/voordroog.
En dan de rest van het jaar alleen hoefsmid, wormspuiten en af en toe eens de DA die langs komt.
Spullen ed kost me ook niet zoveel, wordt alleen vervangen als het nodig is.

500 euro per 2 maanden. Ik heb het niet eens, zou niet weten hoe ik dan een paard moet bekostigen als ik ze niet thuis zou hebben staan.
Ik heb geluk dat stro/hooi van eigen land komt en dus ook niets kost. Daar tegen over staat wel dat er mee geholpen moet worden met persen en binnen halen, maar dat heb ik er graag voor over!

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:19

Een enting kost al €15 per paard, en ze zullen toch ook naar smid moeten? En geen enkel paard krijgt krachtvoer? Ik vind t wonderbaarlijk dat het kan.... Maar wel knap, en erg fijn voor je!

wolter

Berichten: 346
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:22

Sjolvir schreef:
Ik had er wel bij vermeld dat ik die kosten er niet bij had gerekend.
Net zo goed als de TE grote auto die ik dagelijks moet rijden om af en toe een trailer met koetsenframe te kunnen trekken. Ook die hoort in de berekening.

Hoewel in geval van nood er in mijn kosten nog heel wat te snoeien valt, zonder meteen een paard op marktplaats te zetten.


Sjolvir, maar jij bent toch ook geen TS?
En ja ok die TE grootte auto is er zo een, als je van a naar b wilt zonder paard, kan dat wel wat minder/goedkoper.
En schrappen kon ik niet, als ze 24/7/365 buiten staan en alleen voer en overige verzorging krijgen welke nodig is, zie ik geen mogelijkheid om te bezuinigen.

Froukje
Forever young

Berichten: 10842
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:25

Udo2001 schreef:
Een enting kost al €15 per paard, en ze zullen toch ook naar smid moeten? En geen enkel paard krijgt krachtvoer? Ik vind t wonderbaarlijk dat het kan.... Maar wel knap, en erg fijn voor je!

Entingen doe ik niet aan. Krachtvoer even min.
Hoefsmid 3/4x per jaar kost me ong. 350 euro. Houd ik 150 over voor andere dingen.
DA heb ik gelukkig al tijden niet nodig gehad.

Ik vind het dan weer onvoorstelbaar dat mensen zoveel uit kunnen geven aan paard. :=
Kun je maar weer zien hoeveel verschil er tussen kan zitten.

leonie87

Berichten: 4466
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:31

Ik dacht ook niet weer zo een topic, maar hij bleef maar tevoorschijn komen dus dacht, ik zal eens kijken :D


Kuch Ik weet het niet zo precies maar dit jaar een nieuwe auto en een nieuwe trailer (2de hands wel allebei) gekocht dus als ik die in de balans zet word het wel heel pijnlijk.

Ik ben enkele jaren geleden van stal gewisseld en dat scheelt me echt de helft van het stalgeld terwijl ik er meer voor terug krijg.

Zeker een goed topic en een interessant idee om bij te houden komend jaar. Als we dat allemaal doen krijgen we een heel mooi overzicht!

femke307
Berichten: 11
Geregistreerd: 04-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:36

Heel fijn en duidelijk! Thanks!

Nens77

Berichten: 1172
Geregistreerd: 12-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:37

Froukje1993 schreef:
Udo2001 schreef:
Een enting kost al €15 per paard, en ze zullen toch ook naar smid moeten? En geen enkel paard krijgt krachtvoer? Ik vind t wonderbaarlijk dat het kan.... Maar wel knap, en erg fijn voor je!

Entingen doe ik niet aan. Krachtvoer even min.
Hoefsmid 3/4x per jaar kost me ong. 350 euro. Houd ik 150 over voor andere dingen.
DA heb ik gelukkig al tijden niet nodig gehad.

Ik vind het dan weer onvoorstelbaar dat mensen zoveel uit kunnen geven aan paard. :=
Kun je maar weer zien hoeveel verschil er tussen kan zitten.


Entingen in dichtbevolkt gebied is geen overbodige luxe hoor...

Ach... Een gejaagd leven in de Randstad, waarbij je paard voor je ontspanning en innerlijke rust dient... Daar heeft men hier best wat knaken voor over. En je weet dit ook VOOR je een paard koopt, heb je die centen niet, koop je dus geen paard.
Alles is hier duurder dan in Drenthe, Groningen, Friesland, etc.
Kijk een naar de huizenprijzen en de prijzen van een stukje grond !
Hier koop je een rijtjeshuis voor 230.000 en achterin Drenthe koop je daar iets voor met een lap grond met je paarden aan huis....

Charique

Berichten: 342
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Tweede Exloermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:39

Ik speel vals, wij bekappen zelf en voor 4 paarden ben ik 4000 per jaar kwijt voor allen incl al het nodige.
de extras als suplementen, verzorgingdproducten en tuigerij niet meegerekend. ik heb ze in de tuin staan!

wolter

Berichten: 346
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:44

Udo2001 schreef:
Een enting kost al €15 per paard, en ze zullen toch ook naar smid moeten? En geen enkel paard krijgt krachtvoer? Ik vind t wonderbaarlijk dat het kan.... Maar wel knap, en erg fijn voor je!



Hier al sinds 1999 geen enkele enting, en ook niet nodig gebleken.
Brok idem dito, hooguit een zak als lokbrok, laten we zeggen 2 zak in 14 jaar [oud brood werkt ook].
En die smid is er ook zo een, hoe vaker je bekapt, hoe sneller de aangroei en hoe sneller je dus weer moet bekappen.
Hier voor 3 wkn verkocht oa een 7 jarige en een 5 jarige, beide nog nooit een hoefsmid gezien.
Bokt zal er wel een probleem van maken, maar de paarden hebben er nooit een probleem mee gehad.
De Nederlanders zijn toch zo voor natuurlijk?
Ik ben opgegroeid met pony's/paarden, maar heden ten dage leest de stad ons de les, en schijnt dat volgens een boekwerk te moeten.
Ik ga er niet in mee, mijn dieren hadden geen gebreken/ondeugden, dan waren ze al eerder afgevoerd.

Froukje
Forever young

Berichten: 10842
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:54

wolter schreef:
Udo2001 schreef:
Een enting kost al €15 per paard, en ze zullen toch ook naar smid moeten? En geen enkel paard krijgt krachtvoer? Ik vind t wonderbaarlijk dat het kan.... Maar wel knap, en erg fijn voor je!



Hier al sinds 1999 geen enkele enting, en ook niet nodig gebleken.
Brok idem dito, hooguit een zak als lokbrok, laten we zeggen 2 zak in 14 jaar [oud brood werkt ook].
En die smid is er ook zo een, hoe vaker je bekapt, hoe sneller de aangroei en hoe sneller je dus weer moet bekappen.
Hier voor 3 wkn verkocht oa een 7 jarige en een 5 jarige, beide nog nooit een hoefsmid gezien.
Bokt zal er wel een probleem van maken, maar de paarden hebben er nooit een probleem mee gehad.
De Nederlanders zijn toch zo voor natuurlijk?
Ik ben opgegroeid met pony's/paarden, maar heden ten dage leest de stad ons de les, en schijnt dat volgens een boekwerk te moeten.
Ik ga er niet in mee, mijn dieren hadden geen gebreken/ondeugden, dan waren ze al eerder afgevoerd.

Dit.. Precies dit
Het scheelt zòveel geld, daar kun je haast een extra paard van houden.. Dit is een van de redenen dat ik zo goedkoop paarden kan houden. Al gaan ze hier iets vaker naar de hoefsmid.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 22:57

Is ook afhankelijk van waar je staat. Op een middelgrote stal (35 paarden) waar de mijne staat vind ik niet enten geen optie, er gaan regelmatig paarden buiten rijden, er komen mensen met hun paard van een andere stal over de vloer, mensen gaan op andere stallen rijden.

Ook vind ik niet ontwormen geen optie, er zijn zo veel paarden dat ze nooit allemaal worm vrij kunnen zijn, en ik wil niet aso zijn door mijn paard het land te laten besmetten.

Een jaarlijkse checkup door de tandarts vind ik eigenlijk ook basiszorg, paarden zullen het niet snel laten merken als ze pijn hebben maar kunnen wel degelijk last hebben van hun gebit.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 26-12-13 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Nens77

Berichten: 1172
Geregistreerd: 12-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:00

wolter schreef:
Udo2001 schreef:
Een enting kost al €15 per paard, en ze zullen toch ook naar smid moeten? En geen enkel paard krijgt krachtvoer? Ik vind t wonderbaarlijk dat het kan.... Maar wel knap, en erg fijn voor je!



Hier al sinds 1999 geen enkele enting, en ook niet nodig gebleken.
Brok idem dito, hooguit een zak als lokbrok, laten we zeggen 2 zak in 14 jaar [oud brood werkt ook].
En die smid is er ook zo een, hoe vaker je bekapt, hoe sneller de aangroei en hoe sneller je dus weer moet bekappen.
Hier voor 3 wkn verkocht oa een 7 jarige en een 5 jarige, beide nog nooit een hoefsmid gezien.
Bokt zal er wel een probleem van maken, maar de paarden hebben er nooit een probleem mee gehad.
De Nederlanders zijn toch zo voor natuurlijk?
Ik ben opgegroeid met pony's/paarden, maar heden ten dage leest de stad ons de les, en schijnt dat volgens een boekwerk te moeten.
Ik ga er niet in mee, mijn dieren hadden geen gebreken/ondeugden, dan waren ze al eerder afgevoerd.

Dit.. Precies dit
Het scheelt zòveel geld, daar kun je haast een extra paard van houden.. Dit is een van de redenen dat ik zo goedkoop paarden kan houden. Al gaan ze hier iets vaker naar de hoefsmid.[/quote]

Ik WIL niet eens meer dan 1 paard houden, ik zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen. Mijn dochter en ik delen er nu samen 1 en het is al best wat werk....
Liever 1 paard 100% geven dan 10 paarden 10%......

wolter

Berichten: 346
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:04

Udo2001 schreef:
Een enting kost al €15 per paard, en ze zullen toch ook naar smid moeten? En geen enkel paard krijgt krachtvoer? Ik vind t wonderbaarlijk dat het kan.... Maar wel knap, en erg fijn voor je!



Hier al sinds 1999 geen enkele enting, en ook niet nodig gebleken.
Brok idem dito, hooguit een zak als lokbrok, laten we zeggen 2 zak in 14 jaar [oud brood werkt ook].
En die smid is er ook zo een, hoe vaker je bekapt, hoe sneller de aangroei en hoe sneller je dus weer moet bekappen.
Hier voor 3 wkn verkocht oa een 7 jarige en een 5 jarige, beide nog nooit een hoefsmid gezien.
Bokt zal er wel een probleem van maken, maar de paarden hebben er nooit een probleem mee gehad.
De Nederlanders zijn toch zo voor natuurlijk?
Ik ben opgegroeid met pony's/paarden, maar heden ten dage leest de stad ons de les, en schijnt dat volgens een boekwerk te moeten.
Ik ga er niet in mee, mijn dieren hadden geen gebreken/ondeugden, dan waren ze al eerder afgevoerd.[/quote]

Dit.. Precies dit
Het scheelt zòveel geld, daar kun je haast een extra paard van houden.. Dit is een van de redenen dat ik zo goedkoop paarden kan houden. Al gaan ze hier iets vaker naar de hoefsmid.[/quote]


Dat weten wij omdat het ons van jongs af aan is bijgebracht, je kunt er ook een studie voor volgen, iets minder praktisch en vele malen duurder, zowel de opleiding als het resultaat.

Froukje
Forever young

Berichten: 10842
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:07

Nens77 schreef:
Ik WIL niet eens meer dan 1 paard houden, ik zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen. Mijn dochter en ik delen er nu samen 1 en het is al best wat werk....
Liever 1 paard 100% geven dan 10 paarden 10%......

Niet zo aanvallend zeg! ;) Ik zeg toch niet dat je dat moet? Ik geef alleen maar de reden waarom ik zo goedkoop uit ben enin theorie dus nog een extra paard zou kunnen houden, meer niet!

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 23:11

Ok, zouden we op kunnen houden met deze discussie?

Zowel opmerkingen als "Dat weten wij omdat het ons van jongs af aan is bijgebracht, je kunt er ook een studie voor volgen, iets minder praktisch en vele malen duurder, zowel de opleiding als het resultaat." als dat mensen met meer paarden ook minder goed voor hun paard zouden zorgen dragen niet echt bij aan de sfeer.