Rijden op een nat paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Rijden op een nat paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 22:50

Mij is altijd gezegt dat je niet moet rijden op een paard dat nat(geregend) is .. Omdat zijn rugspieren dan koud zijn ofzo .. en dat is slecht .. maar is dit ook echt zo ? vroeg ik me gewoon af ;P

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 22:52

Ik rijd rustig op een paard dat nat is, huid zelf is droog en warm en alleen de haren zijn nat. Maar niet als het paard erg vies is, omdat ik geen nat paard ga borstelen :)

maralou

Berichten: 89
Geregistreerd: 18-01-13

Re: Rijden op een nat paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 23:07

Precies, wat vuurneon zegt. Belangrijkste is dat het paard niet vies is.

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Re: Rijden op een nat paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 23:11

okeee top :)

charissaijff

Berichten: 37
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:50

Eigen keuze, maar ik denk persoonlijk dat het minder goed is. Rug is minder beschermd, haren vast geplakt en thja ik vind ik het ook niet lekker om met me natte billen, helemaal doorweekt te zijn en dan te gaan paardrijden (schuren..?) :n

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Re: Rijden op een nat paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:53

Schuren is wanneer de rug vies is.
Als je actief rijdt wordt je paard ook nat van het zweet.
Het nat zijn is ook niet erg, maar het koud zijn wel. Je moet wat meer los/instappen als je paard nat is van de regen, zodat de spieren goed opgewarmd zijn voordat je echt aan het werk gaat.

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:55

charissaijff schreef:
Eigen keuze, maar ik denk persoonlijk dat het minder goed is. Rug is minder beschermd, haren vast geplakt en thja ik vind ik het ook niet lekker om met me natte billen, helemaal doorweekt te zijn en dan te gaan paardrijden (schuren..?) :n

war een menselijke gedachte :D

kan prima hoor, als er maar geen zand/vuil onder het zadel zit, want dat kan wel gaan schuren.

xsiroccox

Berichten: 1222
Geregistreerd: 10-06-06
Woonplaats: Riep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:58

Goeie vraag, lees even mee...

senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:01

Een paard met een gezonde, schone vacht heeft hier helemaal geen last van.
De bovenkant van de vacht is nat, de huid niet.
Losrijden moet je altijd, dus ook met een nat paard.

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:04

Spieren zijn altijd ''koud'' voor het rijden of je paard nu nat is of niet.
Mijn paarden lopen buiten zijn met regenachtig weer vies en nat en ik haal er een borstel over voor de meeste bagger en zand dan dekje en zadel er op en dan ga ik rijden, in al die jaren dat ik rij nooit problemen gehad.
Als het paard droog is en een wintervacht heeft lekker in de bak oid heeft liggen rollen dan zit er ook vuil en/of zand in de vacht alleen dan valt het niet op dus ik zie het verschil niet zo.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:55

senna21 schreef:
Een paard met een gezonde, schone vacht heeft hier helemaal geen last van.
De bovenkant van de vacht is nat, de huid niet.
Losrijden moet je altijd, dus ook met een nat paard.

Punt is dat dus niet ieder paard zo'n "gezonde schone vacht" heeft. De ene vacht is de andere niet, het ene paard is het andere niet, dus wat met het ene paard wel kan, hoeft niet altijd ook met een ander paard te kunnen.
Kijk naar het paard zelf, kijk naar de vacht en kijk of die door en door nat is of niet, kijk of het paard zijn spieren spant door het koud zijn of niet. Als een paard zich verkrampt van de kou ben je heel verkeerd bezig als je gaat rijden, maar een paard met een dikke waterdichte vacht zal daar niet zo gauw last van hebben. Die verkramping van de spieren krijg je als de regen door de vacht heen gaat (en ja, dat kan gewoon gebeuren) en de huid dus ook nat en koud is geworden.