Hoe hooi voeren aan shetlander en paard die samen staan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Op_zoek
Berichten: 331
Geregistreerd: 17-11-10

Hoe hooi voeren aan shetlander en paard die samen staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 10:06

Hoi,

Binnenkort komt mijn paard misschien samen te staan met een shetlander. Mijn paard eet op dit moment onbeperkt ruwvoer. De shetlander krijgt een paar keer per dag een portie. Hij wordt snel te dik, dus onbeperkt lijkt me voor hem geen optie.

Nu ben ik er dus over aan het nadenken hoe ik dit voeren kan regelen, als ze wel hele dagen samen staan. Ik heb al zitten denken aan een soort bak met onbeperkt hooi die zo hoog is dat de shetlander er niet bij kan, maar het paard wel. Shetlander moet dan op een andere plek gevoerd worden. Daarbij moet het paard daar eigenlijk niet bij kunnen komen om te voorkomen dat het paard eerst de portie van de shetlander opeet en vervolgens verder gaat aan zijn eigen hooi.

Omdat er vast meer mensen zijn die paarden samen hebben staan die niet evenveel mogen/kunnen eten, ben ik benieuwd naar jullie oplossingen. Wat werkt nou wel en wat niet...

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Hoe hooi voeren aan shetlander en paard die samen staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 10:14

Hang 2 hooinetten goed hoog, dan kan shetty er niet bij. Overigens zou ik eerst zelf kijken of ie echt zo dik wordt van onbeperkr hooi. Ouder hooi of van een latere snede kan ook al veel schelen qua dik worden.

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 10:18

Beide in hooinetten zou ik ze sowieso geven.
Dan krijgt je schetlander ook minder binnen en mss ook minder snel dik.

Chocobroodje, erg slim idee idd.. Hooinet hooi genoeg hangen. Had ik nooit opgekomen :D

Ir111

Berichten: 11958
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 10:23

Op_zoek schreef:
Nu ben ik er dus over aan het nadenken hoe ik dit voeren kan regelen, als ze wel hele dagen samen staan. Ik heb al zitten denken aan een soort bak met onbeperkt hooi die zo hoog is dat de shetlander er niet bij kan, maar het paard wel. Shetlander moet dan op een andere plek gevoerd worden. Daarbij moet het paard daar eigenlijk niet bij kunnen komen om te voorkomen dat het paard eerst de portie van de shetlander opeet en vervolgens verder gaat aan zijn eigen hooi.

Denk dat dit een goed idee is. Ik heb deze oplossing eerder gezien en dat werkte goed. Je kunt een plek maken waar ook de shet bij kan maar daar eet je grote paard natuurlijk ook van. Echter, vaak morst het paard zoveel hooi bij het eten dat de shet daar genoeg aan heeft.

Als dat niet werkt zou je misschien ergens een stukje kunnen afzetten met schriklint waar je shet onder door kan maar je paard niet? Zo heeft de shet zijn eigen eetplekje.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 10:26

Voor de Shet een hoek afzetten met een paar lage balken waar het paard niet onderdoor kan en de Shet wel. Voor het paard het hooi in een hoek achter een hoge afscheiding (bv twee pallets rechtop) geven waar het paard wel overheen kan met z'n hals en de Shet niet.
Hooinet hoog hangen moet wel heel hoog, zo hoog dat je paard ook niet meer lekker in een normale houding kan eten, en je hebt alsnog kans dat de Shet enorm gaat rekken en reiken, of misschien wel op z'n achterste benen gaat om er toch bij te kunnen.

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 10:30

Wel echt heel hoog hangen het net, het hooi wat erin zit zakt wel naar beneden. Voor de schet geen hooinet gebruiken dat hangt te laag voor je paard dat risico zou ik niet nemen. Ik leg altijd 1 hoopje hooi meer neer dan dat er paarden zijn. Heb je een heel onrustige kudde dan iets meer zodat iedereen ten alle tijden wat te eten heeft. Ik voer dus normaal altijd vanaf de grond dat is de natuurlijke manier van eten voor je dieren.

ikkebenmar

Berichten: 876
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: een heel klein dorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 10:33

Ik geef mijn Tinker 's ochtends en 's middags op stal hooi, de Shetlander blijft dan buiten met een klein handje hooi. 's Avonds eten ze wel samen uit een hooinet. Ik hang het hooinet altijd laag omdat mijn Tinker vrij gevoelig is voor stof en wanneer je het hooinet hoog hangt dit precies in zijn neus valt.

Op_zoek
Berichten: 331
Geregistreerd: 17-11-10

Re: Hoe hooi voeren aan shetlander en paard die samen staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 22:41

Bedankt voor jullie reacties.
Goed om verschillende ideeën en ervaringen te lezen!

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Hoe hooi voeren aan shetlander en paard die samen staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:36

De shetten hier krijgen wel onbeperkt mee. ik zou het gewoon een week of 3 proberen. Gaat het goed dan hoef je geen moeilijke constructies te bedenken.

Urion
Berichten: 779
Geregistreerd: 24-01-13

Re: Hoe hooi voeren aan shetlander en paard die samen staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:53

Mijn pony's staan ook samen in 1 stal, shet met haflinger. Shet eet gewoon mee met mijn haflinger maar ze krijgen niet onbeperkt hooi heel de dag. Hij is dikker geworden sinds ik ze heb maar ik wil zijn bewegingsschema aanpassen en niet zijn voer.

Kingie

Berichten: 669
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Egmond aan Zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:54

Je kan inderdaad het hooi in een bak doen waar de shetlander niet bij kan voor het paard, en voor de shetlander een hoekje van het weiland afzetten met een draad waar hij onderdoor kan en het paard niet.

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Hoe hooi voeren aan shetlander en paard die samen staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:50

Mijn grote krijgt onbeperkt hooi in een pallet box die verhoogt is met pallets eronder. Mijn shetlander kan alleen wat pakken als hij helemaal vol zit. En mijn shetje krijgt haar graszaadhooi in haar stalletje, die is afgezet met een draadje waar zij wel onderdoor kan maar die grote niet.