Rubbersnippers/rubberkorrels in de rijbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jitske

Rubbersnippers/rubberkorrels in de rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 13:18

Heeft hier iemand ervaring mee?

Hoe voelt het? Hoe loopt je paard erop? Wat zijn de kosten? Om te starten en in het onderhoud?

Al wat info kunnen inwinnen op een website over rubbersnippers, maar ik hoor ook graag ervaringen van mensen die het ook daadwerkelijk in hun bak hebben liggen :D

8nnemiek

Re: Rubbersnippers in de rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:26

Interessant
Ik ken wel de tapijtsnippers, maar rubber heb ik nooit van gehoord..
Nadeel van tapijtsnippers schijnt te zijn dat het afvoeren zo enorm duur is omdat het chemisch afval is.. maar hoe zit dat bij rubber?

Hendrik100

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:30

Rubber valt onder chemisch afval, maar kan ook hergebruikt worden in asfalt.
Je zit dan nog wel met de afvoer kosten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:32

Ik ben ooit proef gaan rijden met een paard in een bak van rubbersnippers en het reed eerlijk gezegd fantastisch. Volgens die man lag het ook eigenlijk vrijwel altijd goed om te rijden. Wat we wel zeiden: wat gaat het tegenvallen als dat paard gewoon op een normale zandbaan gaat lopen, ineens 50% veer weg :=

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:48

Zeg, werd er iemand ongeduldig? :+

Overigens heb ik begrepen dat het meer om rubber korrels gaat. Onze voornaamste vragen zijn, hoe houd het zich, het word gemengd met mc3 zand in een binnenbak. Ligt de hoefslag snel diep? Word het zand dan minder zwaar?

Grootste voordeel lijkt ons dat rubber geen vocht opneemt en de bodem dus blijft ademen. Kosten vielen me alles mee en het lijkt een prima oplossing. We hebben onder andere al tapijtsnippers, houtsnippers, gemengd zand gehad. Maar alles is het net niet. Plan is nu om hem uit te graven, worteldoek erop en dan 20cm zand. Volgens de leverancier moet er dan nog ca 5 cm rubberkorrels op.

Afvoerkosten zijn voor latere zorg.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 13:52

Nee niet ongeduldig, ik ben gewoon sneller dan jij :Y)

kehdra

Re: Rubbersnippers/rubberkorrels in de rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:19

Wij hebben in alle drie onze bakken rubber. In de grote binnenbak grote vlokken, snippers in de grote buitenbak, en in de kleine binnenbak ook snippers. Het ligt er nu ongeveer een jaar/anderhalf in en houd zich boven verwachting. Ondanks het intensieve gebruik van de bakken wordt de hoefslag niet snel diep.

De ondergrond is limesteen, met zo'n 10/15 cm strandzand (vrij grove korrels), en zo'n 2 cm rubber.

De snippers maken de grond stevig maar toch los en zijn favoriet hier. De grotere vlokken in de grote binnenbak werken minder goed, het blijft verschuiven, en het is er minder stevig als waar de snippers liggen.

Over het algemeen bevalt het hier goed, de bakken zijn altijd druk, maar goed te rijden.

Het enige nadeel is dat als het regent de snippers wegdrijven! prima voor binnenbak dus, iets lastiger voor buiten.

Kan evt. wel foto's maken morgen ofzo.

(note, dit is dan wel op Bali)

kiki1976

Re: Rubbersnippers/rubberkorrels in de rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:38

Wij hebben tapijtsnippers in de bak liggen, ik vind het ideaal!
Wel zorgen dat je er een goede drainage onder hebt liggen en voldoende snippers.
Af en toe de hark erdoor heen en een hele enkele keer slepen, ik meen dat de stal eigenaar dat doet met een kop-eg (weet dit niet zeker). Maar dit moet je zo min mogelijk doen, dan hou je de bak het mooiste.

Het enige nadeel vind ik de mest eruit halen, gaat iets lastiger dan uit zand haha

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:30

In Zweden lagen er ook rubber snippers in de binnenbak, ik kende het niet, maar het reed idd super!
nadeel vond ik wel dat met het mesten altijd wat snippers meegaan.
Hoe de bodem verder opgbouwd was weet ik niet, bovenlaag was in ieder geval totaal van zwarte rubber snippers, bleven goed liggen,
we harkten af en toe de hoefslag bij maar viel wel mee hoe vaak dat nodig was.
heb net even gezocht naar een foto maar vond zo gauw geen duidelijke.

In de buitenbak lag heel fijn greffel, reed ook prima.