[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diaz

Berichten: 7892
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Gouda | Diaz staat in Stolwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:33

Ik ben me echt gek aan het zoeken naar een representabele slowfeeder..
We willen niet met netten gaan werken, maar gewoon het opendoen-hooierin-dichtdoen effect (ala hooiruif)

De enige dingen die dit hebben zijn die gare omgebouwde Kliko's of de lelijke palletboxen..
Aangezien de paarden aan huis staan straks, wil ik wel iets wat er redelijk uit ziet!
Tips? :')

DubbelFun

Berichten: 88773
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:35


Diaz

Berichten: 7892
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Gouda | Diaz staat in Stolwijk

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:44

Oefff.. ja inderdaad.. en het is alsnog 'maar' een witte emmer met gaten haha.

Ik zag deze .. ook niet goedkoop:
http://www.horsefunship.com/html/slow_f ... eeder.html
Maar dat plastic gaat natuurlijk onwijs verkleuren.. Misschien maar een van hout laten maken in dit model.

DubbelFun

Berichten: 88773
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:49

Zelf maken is nog steeds het goedkoopste :)

Diaz

Berichten: 7892
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Gouda | Diaz staat in Stolwijk

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:57

Hopelijk is laten-maken ook betaalbaar ;)

Diaz

Berichten: 7892
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Gouda | Diaz staat in Stolwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:58


tamary

Berichten: 29209
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:27

@Diaz : Kuubskist via MP/lokale fruitteler (zijn er ook in hout, U-profielen tegen knagen is wel aan te raden) + mat (Bedaf stallenbouw kan die voor je op maat maken, prijs geen idee).

DubbelFun

Berichten: 88773
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:52

Maardan zit je dus wel weer met zo'n herrieding omdat ze die stalen mat optillen. Bij dat vat met plastik ring drukken ze hem juist naar beneden. Dat spreekt me wel aan.

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:55

Kaspar schreef:
Ik wil hier even een vraag stellen.
Mijn fries en amha eten momenteel uit een groot net van heunetze.de. Om een of andere reden lukt het ze die netten binnen korte tijd te slopen. Dan zijn er opeens een paar mazen doorgeknaagt en zit er een enorm gat in. Daarnaast loopt de amha er graag zijn staat aan te schuren, en daar ben ik dus ook niet zo blij mee. En de eethouding is schuin, waar mijn fries last van lijkt te hebben.

Nu wil ik dus graag iets van een hooibak met rooster. Alleen zit ik met het volgende probleem. De amha is niet zo groot en moet wel over de rand van de bak kunnen, voor de fries moet de bak weer niet te laag zijn.

Wat zou een geschikte oplossing zijn?

De paarden lopen het hele jaar door samen. Apart voeren is geen mogelijkheid.

Je hebt ook lagere palletbakken: http://www.kruizinga.nl/stapelbak+kunststof/groot+volume+bak/1342-300/nieuw/99-1342-300/
http://www.kruizinga.nl/stapelbak+kunststof/groot+volume+bak/270/nieuw/99-270-g/

Hammeke

Berichten: 1158
Geregistreerd: 21-02-05
Woonplaats: Grobbendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:14

Wij hebben zo'n IBC container doorgezaagd en daar heb ik nu een aanhangernet van de action inhangen.
Ik heb het net dubbel geplooid en de zwarte rek die erbij zit gebruikt om de zijkanten dicht te maken.
Daarna met ringen en karabijnhaken vastgemaakt.

Ben met dit als voorbeeld begonnen :
Afbeelding

En dit is het geworden :
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 0705_n.jpg

Ik merk wel dat het aanhangernet niet zo sterk is en dat ze er met deze maaswijdte nog grote plukken kunnen uittrekken.
Morgen op Equitana eens kijken of ze daar hooinetten hebben.

Zinzi_jewel

Berichten: 8837
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:37

Diaz schreef:
Beetje ala dit:
http://www.grazingbox.com/howitworks.htm

Maar ik zou hem afwerken (rondschuren e.d.)

*edit: je kunt een handleiding kopen! das wel handig voor mij.. dan kan ik het misschien wel zelf maken haha
http://grazingbox.com/DIY%20Kit.htm


Zo een had mijn vriend zelf gemaakt voor de paarden . Een met net aan de voorkant . Schuine plaat aan de binnenkant zodat het hooi mooi naar het net zou schuiven .
En een met net aan de bovenkant ... Beide weg . Omdat mn wei verkocht is . Paarden al verhuisd waren maar nog niet alle spullen meegenomen , heeft een ander dat maar gedaan .

Eigenlijk zou zo, n wasbak die ze bij wasserijen hebben ook wat zijn . Wordt de inhoudt lichter komt de bodem omhoog ...

Joline_

Berichten: 3918
Geregistreerd: 06-09-06

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:27

Misschien nu niet heel duidelijk omdat hij (nog) niet in gebruik is maar dit is mijn slowfeeder voor in stal.

Afbeelding

Zinzi_jewel

Berichten: 8837
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:34

Ziet er cool uit hoor

DubbelFun

Berichten: 88773
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 10:14

@joline: netjes gemaakt, maar IMO te scherpe hoeken voor op stal en dat gaas is geplastificeerd. Dat gaat opgegeten worden en of de maag/darmen daar zo blij mee zijn ....

Joline_

Berichten: 3918
Geregistreerd: 06-09-06

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 10:28

Er is maar 1 hoek die uit zal steken, de rest staat tegen de stalwand. Maar op die ene hoek hebben we inmiddels nog iets bevestigd zodat deze niet scherp is. Dat van dat gaas was ik ook al een beetje bang voor, maar wil eerst eens kijken hoe het gaat.

DubbelFun

Berichten: 88773
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 10:36

Better safe than sorrow ;)

Kaspar

Berichten: 4018
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: Op een plek onder de zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 11:51


Zinzi_jewel

Berichten: 8837
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:10

Pfff , hay buckets gekocht via bokt . Zouden stevig zijn ! Minder als een kwartier al 3 kapot .
Ben diep teleurgesteld . Vanmorgen de 2 overgebleven buckets ook stuk .
Ik koop alleen nog netten ( goede netten ) De rest maken we zelf . Wordt ik ook niet meer teleurgesteld .
Vindt het wel jammer want het idee is waanzinng . En liep al met het idee , maar beetje te druk om achter materialen aan te gaan .
Dubbel werk nu

ZwarteMerrie

Berichten: 32
Geregistreerd: 21-03-13
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:20

Hier ook slowfeeders in de vorm van hooinetten!
Er gaat wel zo'n houten bak gemaakt worden, breed en lang genoeg zodat de 4 paarden er zonder ruzie met z'n allen kunnen rond staan. En dan een soort gaassysteem erover. Wat ik mij afvraag, ipv van ijzerdraad te gebruiken, kunnen we niet gewoon net gebruiken zoals dat van de hooitnetten?

missje

Berichten: 2161
Geregistreerd: 04-10-06
Woonplaats: buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:27


DubbelFun

Berichten: 88773
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:49

ZwarteMerrie schreef:
Hier ook slowfeeders in de vorm van hooinetten!
Er gaat wel zo'n houten bak gemaakt worden, breed en lang genoeg zodat de 4 paarden er zonder ruzie met z'n allen kunnen rond staan. En dan een soort gaassysteem erover. Wat ik mij afvraag, ipv van ijzerdraad te gebruiken, kunnen we niet gewoon net gebruiken zoals dat van de hooitnetten?

Ja dat kan, dan krijg je een soort van kussen wat je in de bak legt en vastmaakt. Alleen een net er over werkt niet, want als het hooi zakt kunnen ze er niet meer bij (of je moet een veer onder de bodem hebben zodat het hooi omhoog gedrukt wordt).

Persoonlijk zou ik eerder meerdere bakken maken zodat er meer eetplekken ontstaan. Dan lopen ze ook wat meer :)

DubbelFun

Berichten: 88773
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:50

Zinzi_jewel schreef:
Pfff , hay buckets gekocht via bokt . Zouden stevig zijn ! Minder als een kwartier al 3 kapot .
Ben diep teleurgesteld . Vanmorgen de 2 overgebleven buckets ook stuk

Als ik die constructie zie verbaasd me dat niets. Zonde van je geld dat wel ;(

Grit

Berichten: 6147
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 16:21

Wij hebben onze volumebak voor 25 euro via marktplaats (zie eerder geplaatst filmpje). Dus zoeken loont.

missje

Berichten: 2161
Geregistreerd: 04-10-06
Woonplaats: buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 16:49

ja wij hadden er ook 4 gekocht voor veel minder.
net weer 3 hooinetten besteld bij EJ . had er vorig jaar ook al besteld en die gebruik ik nog steeds.
zijn ook nog niet kapot.
dan kan ik ze van te voren al klaarzetten zodat ik smiddags ze alleen nog in hoef te hangen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:25

DubbelDun schreef:
ZwarteMerrie schreef:
Hier ook slowfeeders in de vorm van hooinetten!
Er gaat wel zo'n houten bak gemaakt worden, breed en lang genoeg zodat de 4 paarden er zonder ruzie met z'n allen kunnen rond staan. En dan een soort gaassysteem erover. Wat ik mij afvraag, ipv van ijzerdraad te gebruiken, kunnen we niet gewoon net gebruiken zoals dat van de hooitnetten?

Ja dat kan, dan krijg je een soort van kussen wat je in de bak legt en vastmaakt. Alleen een net er over werkt niet, want als het hooi zakt kunnen ze er niet meer bij (of je moet een veer onder de bodem hebben zodat het hooi omhoog gedrukt wordt).

Persoonlijk zou ik eerder meerdere bakken maken zodat er meer eetplekken ontstaan. Dan lopen ze ook wat meer :)


Ik lees op bokt regelmatig dat mensen denken of vinden dat de paarden er niet meer bijkunnen als je een net over je hooi doet in een bak. Ik moet zeggen dat ik die logica/fysica eigenlijk nooit gesnapt heb.
Ik heb mijn eigen logica gevolgd en toch een net vastgemaakt in de bak (zonder frame) en het werkt hier echt prima :j . Je moet het natuurlijk niet strak spannen bovenin de bak, dan kunnen ze er inderdaad niet bij (maar zie ook niet in waarom iemand dat zou willen doen). Als de afmetingen van het net ruim groter zijn dan die van de bak dan zakt het net gewoon mee en ligt het altijd op het hooi. Bijkomend voordeel is dat je de bak zelfs met een kop erop kunt vullen.