Opbouw weidegang

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Opbouw weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 10:15

Waarschijnlijk al eerder behandeld, maar de zoekfunctie werkt bij mij niet zo!
Stel je hebt een weiland met VEEL/HOOG gras. Hoe op te bouwen?
Star loopt er nu een week, een uurtje per dag in. Hoe bouwen jullie op?

Groetjes!

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Opbouw weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:30

Je hebt daar een soort van paardenmuilkorfjes voor, die maak je aan het halster vast zodat ze niet hun mond zo kunnen volproppen.
En anders zou ik hem in de lente (is het gras heel eiwitrijk) niet te lang erop zetten en in de zomer wel gewoon.
Bij ons hebben ze de hele winter buiten gelopen en is het gras altijd kort gebleven.

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Re: Opbouw weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 10:35

Zo'n muilkorf is een optie, maar ik vind het persoonlijk niets!
Nog meer ervaringen?

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Opbouw weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:36

Een kwartiertje per dag en dan na 3 dagen weer een kwartier langer. Idd zijn die maskers erg goed voor te snel graseten.
Lijkt misschien zielig, maar liever een beetje 'paardje-pesten' dan een koliek-aanval.

Dit is de 'grazing muzzle' die ik ga bestellen. Aan de binnekant zit zacht neopreen om schuurplekken te voorkomen.
In de bodem zit een gat waardoor het gras afgebeten kan worden en ze kunnen vanuit een ruime ton er ook gewoon mee drinken.

Afbeelding

dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

Re: Opbouw weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:39

hee, dat is nog eens een idee zeg! Ik had er nooit over nagedacht, maar wat een simpele oplossing eigenlijk. Sugarmiss, bestel je die grazing muzzle via internet?

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Re: Opbouw weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 10:42

Maar als ik er toch voor zorg dat ie rustig opbouwd en dat het gras dan weer kort is is zo'n muilkorf toch niet nodig of zet je hem met muilkorf dan meteen wat langer?

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Opbouw weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:47

Met muilkorf kun je ze idd meteen wat langer zetten omdat ze veel minder gras binnenkrijgen.

@Dovish: ik bestel ze idd via internet in Amerika, want hier zijn ze niet te krijgen.

Je kunt hier wel deze dingen krijgen, maar die vind ik er dus niet uitzien:
Afbeelding

En de simpele Greenguard van de Paardendrogist bevalt ook niet al te best.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Re: Opbouw weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:16

Ik bouw Niek (fjord) langzaam op. Ik ben begonnen met een half uur weidegang. Ik bouw het op met een half uur per week. Mocht ik zien dat zijn mest niet dunner is dan bouw ik hem soms iets eerder op naar een half uur extra. Inmiddels staat hij nu 3 uur.

Ik laat het deze week 3 uur, omdat we volgende week op vakantie gaan en daar hebben ze geen wei tot hun beschikking. Als ze dan weer terug komen bouw ik het sneller weer op naar 3 uur en zorg ik er voor dat ik dan weer verder ga.

M_aaike_

Berichten: 367
Geregistreerd: 01-03-05

Re: Opbouw weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:23

MysticTinker schreef:
Je hebt daar een soort van paardenmuilkorfjes voor, die maak je aan het halster vast zodat ze niet hun mond zo kunnen volproppen.
En anders zou ik hem in de lente (is het gras heel eiwitrijk) niet te lang erop zetten en in de zomer wel gewoon.
Bij ons hebben ze de hele winter buiten gelopen en is het gras altijd kort gebleven.


bij ons hebben ze een maan geleden ofzo het gras eerst gemaait omdat hetanders dus te eiwit rijk is en toen zijn ze een week later ongeveer het land op gegaan en eerst 2 uurtjuhs ofzo en als ze geen slappe schijt hadden steeds langer

Eusebio
Berichten: 848
Geregistreerd: 28-07-03
Woonplaats: Woerden

Re: Opbouw weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:45

Ben nu al een week of twee aan het VOORGRAZEN met mijn paard hi hi hi hi, Haha! ieder dag wat langer dan de dag daar voor. Knipoog

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Re: Opbouw weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 11:50

Leuk al die reacties! Ik denk dat ik het dan ook bij een uur per week extra ga doen. Dus vanaf vandaag tot volgende week 2 uur per dag, dan 3 uur, 4 uur en dan kan ie dus vanaf juni tot oktober volledige dagen op het land.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Opbouw weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:51

hoog lang gras bevat veel minder eiwitten dan kort nieuw gras.

eerst een uurtje of twee erop laten grazen.
dan na een dag of vier uitbouwen naar 5 uren, krachtvoer minderen, hooi mag wel.
na die 5 dagen halve dagen erop, na nog eens 5 dagen hele dagen tot sávonds laat.
na weer 5 dagen kun je ze gerust hele dagen erop zetten.

in totaal ben je dus 14 dagen bezig, maar zonder risico's.

Haha!

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Re: Opbouw weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 13:35

Ik zet mijn paarden er nu steeds een uurtje langer in. Maar het hangt ook wel van je wei af denk ik. In mijn weitje is het gras ook al heel lang maar ik geef ze per dag maar een paar vierkante meter nieuw gras erbij door het draadje te verzetten. Als dat neit mogelijk is en je paardje alleen in het hele land kan staan zou ik het geleidelijker opbouwen. Misschien per dag een kwartiertje extra.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Re: Opbouw weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 13:47

Zoals ellepel het doet, doe ik het ook ongeveer. Ik heb wel de weide eerst eind maart afgemaaid.
Ik ben begonnen met 1 uurtje per dag en ben nu bijna 2 weken verder, vandaag mogen ze 5 uurtjes blijven grazen.

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Opbouw weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 15:46

ik heb ze inderdaad al zo'n 2 weken regelmatig een paar uur buiten,maar zat er net aan te denken dat ik vroeger bij een boertje stond,en daar was het gewoon per 1 mei alle paarden naar buiten en niet meer naar binnen,je deed dan dus echt niet opbouwen... Lips are sealed

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Opbouw weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 16:00

nou heb ik alleen de pech dat ze bij ons binnen een week helemaal op het gras staan..
eigenaresse van de pensionstal moet maandag naar t ziekenhuis, en ligt er dan een tijdje uit, dus staan ze vanaf zondag verplciht een hele dag erin...
kun je wel al zien, beide paardjes zijn al een de dunne poep...

maar goed, staat gelukkig niet al te veel gras, en t weer is goed dus zal zorgen dat mijn knollie al zijn overtollige eiwitjes eens goed verbrand!!! Vork

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Re: Opbouw weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 17:46

kimmie261 schreef:
ik heb ze inderdaad al zo'n 2 weken regelmatig een paar uur buiten,maar zat er net aan te denken dat ik vroeger bij een boertje stond,en daar was het gewoon per 1 mei alle paarden naar buiten en niet meer naar binnen,je deed dan dus echt niet opbouwen... Lips are sealed

zo doen wij het ook al jaren.
nog nooit misgegaan trouwens.
ik laat lotte wel elke dag grazen, maar 30 spril gaat ze de wei op en gelijk 24 uur.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Opbouw weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 22:09

Nou ik hoef dat echt niet te proberen. Gisteren hebben de meiden een half uurtje gegraasd en vandaag al dunnere en zure mest.
Dus ik doe het heel voorzichtig.

sannaa
Berichten: 485
Geregistreerd: 03-09-04

Re: Opbouw weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 22:48

voor mensen die zich suf zoeken naar zo'n graaskorf (zoals ik, die dingen die je hier koopt zijn inderdaad scherp en lelijk en ook nog eens heel duur).... je kunt hem op onderstaande site in Nederland bestellen zag ik! Je moet zoeken op GRAASKORF. Als je dat een paar weken volhoudt kunnen ze in volle zomer zo het land op!


http://www.natuurlijk-ruiterschap.nl/test/N_frame.html

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Opbouw weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 09:31

Dat is idd precies dezelfde die ik uit Amerika haal, maar dan ben ik wel iets goedkoper uit Lachen

sannaa
Berichten: 485
Geregistreerd: 03-09-04

Re: Opbouw weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 09:52

ik heb helaas geen enkele site kunnen vinden die aan nederland leverde. Je hebt ze in amerkika idd al van ongeveer 20 dollar.

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Opbouw weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 11:58

De onze zijn sinds een week of twee langzaamaan naar de zomerwei aan het verhuizen. In het begin gingen ze er een uurtje op, en dan telkens een kwartiertje langer. Nu staan ze er al een half dagje in.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Opbouw weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 13:17

Doe inderdaad maar voorzichtig...

Mijn paard is donderdag voor het eerst 2 uurtjes de wei in geweest, en gisteren de hele middag, maar 's avonds was ze er wel koliekerig van... Ze wilde niet eten en had een opgezette buik.
Gelukkig was het vanmorgen weer helemaal goed, maar nu staat ze in de bak i.p.v. met haar maatjes in de wei. Ik zet haar er eind van de middag pas bij zodat ze er niet langer dan 2 uurtjes op staat, dat is voor haar nu even lang genoeg!

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Re: Opbouw weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 14:26

Pas inderdaad goed op. Het kan jaren goed gaan en dan opeens ... hoefbevangen. Dat is vorig jaar bij mijn paard gebeurd Huilen Die gaat dus overdag de paddock in en 's avonds een uurtje op het land. Ik graas nu aan de hand; ben begonnen met 15 minuten en zit nu na een week pas aan een half uur/drie kwartier. De meeste weides hebben zulk rijk gras (oa door bemesting met (kunst)mest) dat het darmstelsel van een paard daar niet goed tegen kan.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Re: Opbouw weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 19:21

ellepel schreef:
eerst een uurtje of twee erop laten grazen.
dan na een dag of vier uitbouwen naar 5 uren, krachtvoer minderen, hooi mag wel.
na die 5 dagen halve dagen erop, na nog eens 5 dagen hele dagen tot sávonds laat.
na weer 5 dagen kun je ze gerust hele dagen erop zetten.

in totaal ben je dus 14 dagen bezig, maar zonder risico's.

Als ik dit zo lees, zal je mij wel uitlachen Clown !

Bij mij komen ze de
    * eerste 3 dagen 10 min. op de wei,
    * de 4de + 5de dag 15 min.
    * de 6de + 7de dag 20 min.
    * 8ste dag 30 min.
    * 9de dag 45 min.
    * 10de dag 1 uur
    * 11de dag 1,15 uur
    * 12de dag 1,30 uur
    * 13de dag 1,45 uur
    * 14de dag 2 uur
    * t/m dag 18, verhoog ik iedere keer met een half uur
    *vanaf dag 19 komen ze een halve dag op de wei.
Ik ben misschien iets langer bezig, maar als ik ze er meteen langer oplaat, ben ik bang dat mijn ruin koliek krijgt Scheve mond .