hoe te zorgen dat paard niet meer uitbreekt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kobus17

Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

hoe te zorgen dat paard niet meer uitbreekt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 11:48

Hoi,

Mijn baas heeft een haflinger voor zijn dochter gekocht, het probleem is nu dat hij continu over het schikdraad van de wei springt, en het op een lopen zet.
Hij staat in een kudde, de omheining is ± 1.70mtr. Nu hij dit een paar keer heeft gedaan, gaan ook de andere paarden over die draad heen springen. Ik heb gezegd een hogere omheining iemand nog een idee?

Kobus17

Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Re: hoe te zorgen dat paard niet meer uitbreekt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 12:22

Niemand?? met een andere oplossing Verward, dan de omheining hoger maken of pony of stal laten staan.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: hoe te zorgen dat paard niet meer uitbreekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 12:26

draad laten zakken, 1 draad op 1.70 m lopen ze zo onderdoor.... Clown

stroom op het draad zetten/controleren..... denk dat ze er tussen door gaan ipv erover heen.
en voldoende eten wil ook nog wel eens helpen.
Laatst bijgewerkt door Alane op 20-04-05 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Re: hoe te zorgen dat paard niet meer uitbreekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 12:27

Je bericht staat er net een half uurtje... Even geduld!

Een haflinger die over 1.70 heen springt zonder iets of zichzelf te beschadigen Verward Die zou ik aan een circus verkopen Haha!

DeBje
Berichten: 280
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: hoe te zorgen dat paard niet meer uitbreekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 12:28

* Stelt zich een omheining vna 1.70 m voor en een hele kudde paarden die er zonder moeite overheen springt *

Haha! Haha!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Re: hoe te zorgen dat paard niet meer uitbreekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 12:30

Ik ken ook paarden die eronder door gaan, en dan niet onder 1.70 maar onder 50 cm. Dus een erg lage draad wil ook wel eens helpen.

Maroush

Berichten: 3953
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Zoetermeer/Zeist

Re: hoe te zorgen dat paard niet meer uitbreekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 12:35

DeBje schreef:
* Stelt zich een omheining vna 1.70 m voor en een hele kudde paarden die er zonder moeite overheen springt *

Haha! Haha!



Whaha ja idd Lachen
Mag ik een x komen kijken ? Help ik daarna wel met vangen Clown
Maar ik denk idd ook eerder een lagere draad erbij ...

Monday

Berichten: 1276
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: @ Home

Re: hoe te zorgen dat paard niet meer uitbreekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 12:36

Staat er wel voldoende stroom op? Niet dat er 220 op moet staan, maar soms wordt er op 1 accu of batterij oneindig doorgelust. Door de weerstand wordt het effect wat minder en als het paard in kwestie ook nog een flinke vacht heeft voelt ie er niet veel meer van.

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat ie er echt overheen springt maar er eerder onderdoor of tussendoor kruipt. Springt ie wel zonder ongelukken, dan zou ik hem voor grof geld verkopen. Clown

Kobus17

Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Re: hoe te zorgen dat paard niet meer uitbreekt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 12:46

In ieder geval bedankt voor de reacties.
Nou hij springt niet zonder zichzelf te beschadigen, helaas heeft hij zichzelf opengehaald aan zijn been. Maar dat weerhoudt hem niet om het elke dag toch weer te doen.
Er staat voldoende gras, hij loopt van 08.00 tot 20.00u buiten en wordt 's avonds ook nog gewoon gevoerd.
Men heeft inmiddels ook al het voltage verhoogt maar dat biedt dus geen uitkomst.
Ik ben er natuurlijk zelf niet bij geweest, en moet het doen met de aanwijzingen van mijn baas. Dus het zou natuurlijk zo maar eens kunnen dat hij idd onder de draad doorkruipt ipv er overheen springt.
Maar dan is er nog het probleem dat de andere paarden het nu dus overgenomen hebben en dus met z'n alleen uitbreken met alle gevolgen van dien en een boze stal eigenaar omdat hij ook zijn paarden ziet ontsnappen.
Overigens is het zo dat het een vroegere manegepony is geweest, die dus heel veel op stal heeft gestaan en het misschien niet leuk vindt in de wei en daarom uitbreekt , alleen op stal staan is geen probleem, maar ja , het is toch beter om je paard/ pony lekker buiten te hebben lopen.

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Re: hoe te zorgen dat paard niet meer uitbreekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 12:49

Heeft iemand ze ooit wel zien springen? Ik kan het me haast niet voorstellen namelijk. Hoe ziet de omheining er momenteel uit? Op welke hoogte zitten de draden?

Kobus17

Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Re: hoe te zorgen dat paard niet meer uitbreekt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 12:57

De staleigenaar belde vanochtend helemaal over de rooie dat ie %^&%#%-knol weer over de draad was gesprongen ,dus heb ik een vermoeden dat ie hem toch echt over die draad heeft zien gaan.
Ik denk dat de draden op normale afstanden op de palen zitten, op 40/90/120/170 ofzo iets.

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Re: hoe te zorgen dat paard niet meer uitbreekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 13:05

Blijf het vreemd vinden...
Tja weet ook niet echt wat je zou kunnen doen.

Kobus17

Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Re: hoe te zorgen dat paard niet meer uitbreekt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 13:22

Voorlopig gaat ie maar weer op stal, om zo de rust weer een beetje terug te laten keren en ook de gemoedstoestand van de stal eigenaar Clown , inmiddels weten we ook dat hij het op de manege waar hij vandaan kwam ook deed, en degene die daarvoor de eigenaren waren daar deed hij het ook, dus het is wel een pony die snel uitbreekt. Hij doet het ook pas na een uurtje of 3 - 4 in de wei of als het gaat regenen, dan lijkt het er op alsof hij het zat is en zorgt dan er zelf maar voor dat hij op stal gezet wordt door middel van dit uitbreken.

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Re: hoe te zorgen dat paard niet meer uitbreekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 13:24

Dan is de oplossing toch al daar. Als je hem maximaal 3 uur per dag in de wei zet is er dus geen probleem. En dan komt de pony toch buiten.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: hoe te zorgen dat paard niet meer uitbreekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 13:42

Sommigen voelen dus inderdaad geen stroom, lijkt het, of trekken zich er weinig vanaan.

Ik zou toch de omheining controleren of er niet ergens een stuk is wat stroomvrij is, je ziet vaak dat men de onderste draad vrij laat van stroom ivm begroeing. maar ook de begroeing kan de reden zijn dat er geen of te weinig stroom op zit.
Ook het type lint/touw kan van invloed zijn.
(heb ook ooit een uitbreker gehad en de rest volgt alleen als de kust veilig is en er geen stroom op zit)

Kobus17

Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Re: hoe te zorgen dat paard niet meer uitbreekt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 13:44

Dat is natuurlijk wel zo, maar ik weet niet of de staleigenaar zo'n "extra" handeling wil doen, misschien komt die zelf zo meteen met die oplossing, ze zijn er nu naar toe, dus ik ben ook benieuwd wat er besloten gaat worden. Ik ben blij dat mijn eigen paard niet zulke kunstjes flikt Haha! , die springt alleen maar over het hek ( 1.50mtr) als hij achterna wordt gezeten door een stel belgische knollen van 1 en 2jaar, die hij voor het eerst van zijn leven zag, en dan ben ik er nog gewoon bij en kijk er naar Bloos , mijn paard staat overigens heel ergens anders dan de pony van mijn baas.

Kobus17

Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Re: hoe te zorgen dat paard niet meer uitbreekt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 13:47

@alane: ik had ook al gevraagd wat voor soort draad ze hadden, maar dat wist mijn baas niet.
Ik moet nu dus even wachten totdat hij weer terug is en dan hoor ik wel wat er besloten is, het is gewoon zeer vervelend.

Monday

Berichten: 1276
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: @ Home

Re: hoe te zorgen dat paard niet meer uitbreekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 14:15

Wat is er op tegen om het paard na 4 uur op de wei te hebben gestaan binnen te zetten? Wij mensen kunnen wel bedenken dat het beter is voor het paard om 12 uur per dag op de wei te staan, als het paard in kwestie er anders over denkt? Kennelijk is ie het niet gewend en bevalt het hem goed op stal. Misschien is het een optie om hem te laten wennen aan lang buiten staan. Dus eerst 3 uur en dat na een paar dagen met een half uurtje verlengen. Gaat dat goed, dan weer een half uurtje langer etc. etc.

Kobus17

Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Re: hoe te zorgen dat paard niet meer uitbreekt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 14:34

@monday : waarschijnlijk is dat wel een oplossing, zoals ik al eerder heb geantwoord, alleen ik weet dus niet of de staleigenaar die "extra" handeling wilt doen, omdat zijn paarden dus wel zo lang buiten blijven staan. De dochter zit nog op school, moeders werkt, vaders werkt ook, dus zal het op de staleigenaar aankomen, daarvan weet ik dus niet of die de gehele dag aanwezig is, mocht dat niet zo zijn dan kan men moeilijk vragen of die zijn dag-indeling op die ene pony wil afstellen. Ik weet wel dat als het om mijn paard zou gaan, mijn stal-eigenaar dat best wel een paar keer wilt doen, maar daarna ook zal zeggen of op stal of in de wei als het te lang zou duren voordat hij gewoon in de wei zou blijven.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: hoe te zorgen dat paard niet meer uitbreekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 15:40

Is het geen goed idee om eens te kijken waarom de pony dat doet. Hij haalt niet voor zijn plezier zijn been open toch?
Kobus17 schreef:
@monday : waarschijnlijk is dat wel een oplossing, zoals ik al eerder heb geantwoord, alleen ik weet dus niet of de staleigenaar die "extra" handeling wilt doen, omdat zijn paarden dus wel zo lang buiten blijven staan. De dochter zit nog op school, moeders werkt, vaders werkt ook, dus zal het op de staleigenaar aankomen, daarvan weet ik dus niet of die de gehele dag aanwezig is, mocht dat niet zo zijn dan kan men moeilijk vragen of die zijn dag-indeling op die ene pony wil afstellen. Ik weet wel dat als het om mijn paard zou gaan, mijn stal-eigenaar dat best wel een paar keer wilt doen, maar daarna ook zal zeggen of op stal of in de wei als het te lang zou duren voordat hij gewoon in de wei zou blijven.