welke zitmaaier voor tuin en weide ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lukka63
Berichten: 1408
Geregistreerd: 13-09-06

welke zitmaaier voor tuin en weide ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 09:46

Hallo


wij hebben een grote tuin met veel gras,rondingen langs bomen,en borders,dus lijkt een frontmaaier handig.
verder wil ik de toppen kunnen maaien op de weide,welk merk en hoeveel pk heb ik nodig ?

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: welke zitmaaier voor tuin en weide ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:17

Tuinmaaiers zijn niet bedoeld voor weilanden. Als je een zitmaaier (hoeveel PK dan ook) binnen de kortste keren aan gort wilt hebben, moet je er bossen mee gaan maaien. Bossen maaien doe je met een bossenmaaier, of met een bloter achter de trekker.
Qua tuinmaaier zou ik gewoon eens bij de plaatselijke boerenbond/welkoop/tuinmachinehandel gaan kijken. Niet bij Intratuin oid, die zijn over het algemeen duur(der) en niet op écht grotere tuinen ingesteld.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:29

Het ligt er maar aan hoeveel pk je zitmaaier heeft en wat je precies koopt. Ibbel heeft in pricipe gelijk, een 'gewone' zitmaaier rijd je aan gort als je gaat toppen maaien. Bovendien moet je een vrij stabiel apparaat hebben, want reken maar dat je weiland hobbelig is vergeleken met je gazon. Nadeel daarvan is dat een brede machine (=stabieler) weer niet echt gemakkelijk is voor je gazon, zeker niet als je veel bochten en randjes moet doen.
Mischien is een Toro een idee. Die zijn flink stevig en er zit lang niet zoveel aan wat kapot kan gaan. Je hebt ze van klein tot echt groot (dan lijken ze op die maaiers waarmee bv. de gemeente de bermen mee doet - tenminste hier). Het is wel een andere manier van (be)sturen, maar als je een beetje handig bent moet dat lukken.
Hier heb je een voorbeeld: http://www.toro.com/nl-nl/homeowner/mow ... fault.aspx

ghisje
Berichten: 538
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: op de grens van het land

Re: welke zitmaaier voor tuin en weide ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:45

voor de tuin hebben we een john deer zitmaaier die gelijk alles versnippert. De wei ermee doen is niet bevordelijk. We gaan regelmatig met de weibloter achter de trekker door de wei heen.

lukka63
Berichten: 1408
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 11:25

probleem is dat we nu een motormaaier hebben waar je achter loopt,eigenaar wil hem wel verkopen,maar we hadden zoiets,als we een zitmaaier kopen kunnen we combineren,groot werk doet een loonwerker,maar de paardjes staan nu op een ander stuk en ik zou eigenlijk het gras kort af willen maaien op het stuk waar ze gestaan hebben.
om nu een trekker met bloter te kopen ,waar moet ik het ding laten ???/

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:17

Je kunt ook een boer in de buurt zoeken en die vragen voor 25 euro af en toe je toppen te maaien....Of een paar schapen er op, dat werkt ook (en is goed voor je zode).

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:26

Wij doen alles met onze zitmaaier. Gisteren nog ons weiland helemaal gemaaid waarvan het gras al erg hoog stond, dat doet hij prima, ik sleep er ook mijn weiland mee. Nu moet ik zeggen dat onze maaier super is, zitmaaiers van buurtgenoten zijn veel vaker kapot, terwijl die lang zo ruig werk niet hoeven te doen. Zal zo eens kijken welk merk het is.

Edit: Het is een Honda ht3810

Lynn_Nikita

Berichten: 25461
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: welke zitmaaier voor tuin en weide ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:17

wat bedoelen jullie met toppen maaien?
Ik ben ook aan orienteren wat te doen, doe nu de wei met de handmaaier maar dat wordt teveel werk om bij te houden. het gaat voornamelijk om onkruid en de plekken waar veel gras is kort te maaien

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Re: welke zitmaaier voor tuin en weide ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:22

Wij hebben een Husqvarna zitmaaier (versnipperd het gras). Doe daar de gazons mee, maar ook de weides en sleep de bak en wei ook. Alleen als het te lang is, dan redt ie het niet. Tot zo'n 25 a 30 cm lengte gras gaat.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: welke zitmaaier voor tuin en weide ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:37

Ik heb helaas geen foto gevonden van toen ik aan het maaien was toen het echt hoog stond, het was toen hoger dan de zitmaaier zelf, dus ik schat toch bijna wel een meter hoog. Toen had hij er wel moeite mee, maar langzaam rijden en de maaier op de hoogste stand en het ging wel. Uiteindelijk beslist om het toch te hooien en toen het laten maaien door een tractor, omdat de zitmaaier alles kapot hakt.

Wel een foto gevonden van het onkruid dat omhoog geschoten was. Normaal houden we het bij en dan is het helemaal geen probleem voor de maaier. Nu had echter een bedrijf bomen omgehakt en lagen er overal dikke takken in de wei, waardoor ik het niet zelf durfde te maaien (ik heb nogal de aanleg om spullen te slopen op de een of andere manier) en pap had het druk. Dus het stond vrij hoog.
Afbeelding
Deze foto was overigens van voordat we op vakantie gingen, dus 2 weken geleden ofzo. De maaier had er totaal geen probleem mee om het om te krijgen. Nu moet ik zeggen dat de messen wel laatst geslepen zijn, dat scheelt ook enorm veel. Het gras was nu denk ik 40/50 cm hoog op sommige punten.

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Re: welke zitmaaier voor tuin en weide ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:20

Het ligt er bij ons ook aan wat voor soort begroeiing het is. Als het echt lang gras is, heeft de maaier moeite met meer dan 25 cm. Maar veel soorten onkruid, is veelal dunner begroeid, gaat wel tot een 50 cm. Ook het vochtgehalte speelt een rol. Als het echt goed droog is, dan gaat 't hakselen en dus 't maaien ook weer beter. Maar tis gewoon een kwestie van bijhouden. Helaas dit jaar met al die regen in het voorjaar niet gelukt. Schoot hier zo hard de grond uit met te natte ondergrond, geen doen.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:20

aslo schreef:
Wij hebben een Husqvarna zitmaaier (versnipperd het gras). Doe daar de gazons mee, maar ook de weides en sleep de bak en wei ook. Alleen als het te lang is, dan redt ie het niet. Tot zo'n 25 a 30 cm lengte gras gaat.

Weet je misschien ook hoeveel pk die is? Wij hebben ook een Husquarna gekocht uiteindelijk, van 15 pk, maar ik ben er nog niet mee het land op geweest.

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Re: welke zitmaaier voor tuin en weide ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:55

Die van ons is 16 pk. Met zo'n biodek ervoor (mulch). Achter knikt die, dus das wel handig, je kunt op de plaats draaien zeg maar.

lukka63
Berichten: 1408
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 17:01

aslo schreef:
Wij hebben een Husqvarna zitmaaier (versnipperd het gras). Doe daar de gazons mee, maar ook de weides en sleep de bak en wei ook. Alleen als het te lang is, dan redt ie het niet. Tot zo'n 25 a 30 cm lengte gras gaat.



das mooi zat welk type heb je ?

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:13

aslo schreef:
Die van ons is 16 pk. Met zo'n biodek ervoor (mulch). Achter knikt die, dus das wel handig, je kunt op de plaats draaien zeg maar.

Wij hebben ook zoiets; deze: http://www.husqvarna.com/nl/products/riders/r-215tx/
Had graag een Toro gehad, maar mijn oude vader moet er ook op en die zag dat niet zitten :-). Maar ga dan toch ook maar eens met deze het weiland in...

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Re: welke zitmaaier voor tuin en weide ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:30

We hebben een rider pro, maar is al een ouder model.

lukka63
Berichten: 1408
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 20:00

capopjekop schreef:
Wij doen alles met onze zitmaaier. Gisteren nog ons weiland helemaal gemaaid waarvan het gras al erg hoog stond, dat doet hij prima, ik sleep er ook mijn weiland mee. Nu moet ik zeggen dat onze maaier super is, zitmaaiers van buurtgenoten zijn veel vaker kapot, terwijl die lang zo ruig werk niet hoeven te doen. Zal zo eens kijken welk merk het is.

Edit: Het is een Honda ht3810



lijkt die op deze http://bouw.tweedehands.net/grasmaaiers ... -2009.html

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:35

Volgens mij zijn dat geen frontmaaiers...

lukka63
Berichten: 1408
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 21:12

Kendra schreef:
Volgens mij zijn dat geen frontmaaiers...



hoeveel pk heeft die van jou
en wat is de maaibreedte

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:18

Wij hebben een behoorlijk grasveld en een boomgaard, en daar hebben we een stiga park voor, met mulch frontmaaidek, dus hij versnipperd de boel gelijk. Dat is ideaal, want de oppervlakte is veel te groot om het gras later nog weer op te ruimen. Hij heeft een breed maaidek, dus ook wat vlotter klaar. Ik vind het een top ding. Zit ook nog een koplamp in, voor savonds :)

EDIT: ik maai er ook regelmatig een stuk weiland mee (tijdje geleden ingezaaid en ik wil er een dichte grasmat in hebben) en dat doet hij ook prima. Raak regelmatig een flinke tak of steen, maar hij maait onverstoorbaar door.

EDITEDIT: Hij kan trouwens ook om zijn as draaien, dus je kan helemaal om bomen heen :D

lukka63
Berichten: 1408
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 21:29

zorro schreef:
Wij hebben een behoorlijk grasveld en een boomgaard, en daar hebben we een stiga park voor, met mulch frontmaaidek, dus hij versnipperd de boel gelijk. Dat is ideaal, want de oppervlakte is veel te groot om het gras later nog weer op te ruimen. Hij heeft een breed maaidek, dus ook wat vlotter klaar. Ik vind het een top ding. Zit ook nog een koplamp in, voor savonds :)

EDIT: ik maai er ook regelmatig een stuk weiland mee (tijdje geleden ingezaaid en ik wil er een dichte grasmat in hebben) en dat doet hij ook prima. Raak regelmatig een flinke tak of steen, maar hij maait onverstoorbaar door.

EDITEDIT: Hij kan trouwens ook om zijn as draaien, dus je kan helemaal om bomen heen :D



daar heb ik ook naar gekeken ,hoeveel pk heb je ?

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:01

lukka63 schreef:
capopjekop schreef:
Wij doen alles met onze zitmaaier. Gisteren nog ons weiland helemaal gemaaid waarvan het gras al erg hoog stond, dat doet hij prima, ik sleep er ook mijn weiland mee. Nu moet ik zeggen dat onze maaier super is, zitmaaiers van buurtgenoten zijn veel vaker kapot, terwijl die lang zo ruig werk niet hoeven te doen. Zal zo eens kijken welk merk het is.

Edit: Het is een Honda ht3810



lijkt die op deze http://bouw.tweedehands.net/grasmaaiers ... -2009.html


Nee deze, ons model is ouder: http://www.tractordata.com/lawn-tractor ... t3810.html
Zit me te bedenken dat hij al ruim 12 jaar dienst doet, blijkbaar is hij toch wel echt goed als je ziet wat voor een dingen hij moet om maaien :D

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: welke zitmaaier voor tuin en weide ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:06

Onze Husquarna is ongeveer 15 pk en het maaidek is 94 cm. Kan een breder ding voor, maar dat vind ik niet zo handig voor in de tuin. Knikmaaier is wel mooi, kun je kleine bochtjes draaien...
Wij hebben 'em pas, maar er schijnt van alles op te kunnen. Oa een sneuwschuifje, dat lijkt me toch wel wat.

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Re: welke zitmaaier voor tuin en weide ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:09

Wij maaien ons land ( 1 ha) zeer regelmatig al enige jaren met onze zitmaaier en dat gaat prima. Gras niet te lang laten worden dan is het goed te doen. De langere stukken doen we met de bosmaaier. Weet niet hoeveel pk wij hebben, zal er morgen eens naar kijken.

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 08:09

Mijn dochter heeft een gelijkaardige situatie : +/- 600 m2 tuin en +/-4500 m2 weide om kort te houden.
Na lang zoeken en advies vragen heb ik een goede oplossing gevonden maar we hebben ze nog niet gekocht.
Een kleine, tweedehands tractor +/- 20 pk vb Kubota L serie met er achter een Peruzzo Koala maaier.

Een Peruzzo Koala werkt met een klepelmaaier systeem en je kan er zowel gazon als een weide mee afrijden.
Je kan ook vertikuteren en de paardenmest in de weide mee opruimen
Kijk eens op www.peruzzo.it en op you tube staan er enkele filmpjes waarin je zo een Koala aan het werk ziet.