Hooibal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hooibal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:07

Ben er toevallig op gestuit en zat me al af te vragen of er niet zoiets bestond (zeg maar à la zo'n speelbal voor honden met snoepjes in, maar dan voor hooi omdat mijn pony geen snoepjes krijgt :+ ) en blijkbaar bestaat het wel, of heeft het bestaan. Kan er namelijk niet veel over vinden, topics hier zijn ook al vrij oud ... Bleken ze toch niet goed? Gevaarlijk? Nog wat anders? Of zijn ze wel nog in omloop en zijn er goede ervaringen?

Dit plaatje ben ik een paar keer tegengekomen:
Afbeelding

Maar verder is er dus weinig (recents) over te vinden. Heeft dit een reden?

Andere tips, leuke (en betaalbare) ideeën zijn ook altijd welkom.
Wil hem graag een aantal plekken geven om te knabbelen, wil (voorlopig) met hooinetten werken (hij heeft er nu 1 en dat gaat prachtig, hij verkiest het net boven dat wat ik gewoon in de emmer gooi :)) ) maar nog een andere manier erbij is ook altijd leuk natuurlijk :)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:10

Een tonnetje met schroefdeksel werkt ook, je kan er zelf gaten in maken en het zo moeilijk of gemakkelijk maken als je wilt.

mirror666

Re: Hooibal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:11

ik heb de bal gehad... het hooi viel er vrij makkelijk uit. Had er een hooinet in. Dat ging goed, het was alleen een regelrechte ramp met vullen

vriendin heeft hem overgekocht. Haar shetlander raakte compleet verstrengeld in het ding.. :=

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:12

Advies is vaak om ze vrij hoog te hangen ivm voetjes er in steken. Verder zijn de openingen zo groot dat ze snel leeg zijn en er veel versmeerd wordt.

Als je hem aan het plafond kan hangen met een fijnmazig hooinet er in zou het misschien een leuk speelgoed zijn, maar dan kom je met alleen dat hooinet net zo ver.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:15

Dat is toevallig, een medebokker biedt er net één te koop aan:

[EA-TK-AP] Te koop Amika halster en een hooibal.

Als je deze in het midden van de stal hangt doet je paard veel langer met het hooi, en dan voorkom je stalondeugden. Het is net als van die kleine hooiballetjes voor konijnen. Als je hem in het midden van de stal hangt is het grootste risico dat jij of je paard zijn hoofd stoot :') nadeel is wel dat het een hele onnatuurlijke manier is van eten, dus ik heb mijn twijfels of dit per definitie goed is voor je paard, maar ik neem aan dat er niet direct een verband is met koliek. Zeker omdat de paarden meestal een pluk eruit trekken, het hoofd laten zakken om het te kauwen, doorslikken en dan opnieuw beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:18

Het is daarmee dat ik erop gekomen ben :j En toen ging ik zoeken en toen vond ik heel weinig :+

Maar ik weet al genoeg, als het er allemaal meteen uitvalt heb je er ook niks aan :+ Dan gooi ik er wel een net extra in ;) En ik hou niet van hoog eten, zie ze liever met het kopje naar beneden, en dat is dan precies niet mogelijk. Dus dan doen we het anders :Y) :)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:25

Hun dagelijkse portie eten krijgen ze gewoon op de grond :j

In de tonnetjes zit alleen wat extra ruwvoer/stro, puur om ze zo nog wat te knabbelen te geven door de dag heen, zonder dat het binnen een uur op is. We hangen de tonnetjes zodanig hoog dat ze niet bij de schroefdeksel kunnen.

Afbeelding

Afbeelding

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:40

[quote="Grit"]Hun dagelijkse portie eten krijgen ze gewoon op de grond :j

In de tonnetjes zit alleen wat extra ruwvoer/stro, puur om ze zo nog wat te knabbelen te geven door de dag heen, zonder dat het binnen een uur op is. We hangen de tonnetjes zodanig hoog dat ze niet bij de schroefdeksel kunnen.

Dat is nog es een mooie oplossing :j
Hoe groot zijn de tonnetjes en waar te kopen?

Sas67

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:44

Het lijkt mij best handig zo'n hooibal! Blijf het ff volgen...

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:50

Onze haflinger stak haar hoofd erin omde laatste restjes hooi eruit te eten, en zat dan zo vast dat haar hoofd aan de andere kant er uitstak.
Hierdoor verstrengelt. Ben blij dat er geen paniek was uitgebroken.
Wij hebben ze meteen de deur uitgegooid, de container in.
De tonnen die op de te zien foto zijn, hebben wij ook maar dan een fikse maat groter.
Het is even werk, grote gatenvoor gebruiken.
En daarna de randen schuren vanwege de harde plastic uitsteksels.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 13:00

kainda schreef:
Hoe groot zijn de tonnetjes en waar te kopen?
Poeh, dat is alweer wat jaren geleden, geen idee hoe wij eraan zijn gekomen. Klusmarkt, welkoop, boerenbond??
Even opletten dat het stevige kwaliteit is en dat er een degelijke schroefdeksel op zit.

En inderdaad even de randjes opschuren :j

En niet beginnen met te grote gaten. Groter maken kan, kleiner niet meer :D
Afhankelijk van het doel inschatten wat nodig is.

Wat akelig ikkeniet, een geluk dat jullie haflinger rustig bleef!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 13:04

Het is absoluut af te raden om een paard hooi 'boven de grond' dus hoger als zijn voerbak te geven ivm slecht voor luchtwegen!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 13:40

TS zegt ook dat ze het niet hoog wil hangen.

Voor ons doel vind ik de hoogte prima, het gaat minder gemakkelijk, kost meer moeite, puur bezigheid. Er zit kuil in, dus stof valt mee en zal zeker niet meer zijn, dan wanneer ze met hun snuit onderop het kuil zitten te steken en schudden voor het lekkerste plukje.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:02

Wij hebben ze ook vrij laag hangen, vanwege de stof.
Aan de bovenkant gaten geboord ( in vieren gedeeld) en daaraan opgehangen.