Teveel gras ==> Dikke benen / gewrichten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Teveel gras ==> Dikke benen / gewrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-02 16:06

Nadat ik vorige week door de hoefsmid was gewaarschuwd dat mijn Haflinger echt afvallen moet, ben ik haar wat harder aan het werk gaan zetten, en het bijvoeren (was al niet veel) tot 1 handje muesli terug gezet. De stalhouder wil haar niet minder gras geven, op zich krijgt ze niet zo gek veel. Ze is toen de eerste paar dagen 2 keer per dag aan het werk geweest, daarna waren beide achterbenen net boven de kogel gevuld. Ze liep er verder goed op. Volgens Sonja zijn het gallen, ik spuit ze elke keer af en masseer ze daarna met cooling gel. Het leek een stuk minder te worden.
Vanmiddag werd ik gebeld door mijn verzorgster dat Sheril op ontploffen stond, zo opgeblazen was ze. Ze zou haar even laten draven, zodat ze die gassen kwijt kan. Een kwartier later belde ze weer, dat zowel de spronggewrichten als de kogels dik waren, en dat ze niet lekker liep. Ze heeft ze afgespoten, en Sheril staat nu in de longeerbak, zodat ze wel kan bewegen en niet kan eten.
Bovendien heeft ze in dat kwartier (kan iets langer zijn geweest) 3 keer gemest.
Weet iemand wat dit kan zijn? Kunnen dit afvalstoffen van teveel eiwitten zijn, of toch een overbelasting van de achterbenen (ze moet natuurlijk ook het vet meesjouwen). Kan dit een voorteken zijn van hoefbevangenheid?
Moet ik haar zo laten bewegen (ik heb eigenlijk les vanavond, kan wel rustig aan doen), of niet (maar dan valt ze ook niets af). Op de wei of niet? Afspuiten of niet? Cooling gel? De dierenarts erbij halen?

Ik ben iig van plan de staleigenaar te vragen of ze alleen op een echt kaal stuk kan. Dit gaat echt niet lekker zo, ik maak me dan ook flinke zorgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 16:10

Miran, ik zie nu pas dat ook de sprongen en kogels dik zijn. Bel voor de zekerheid gewoon even de VA anders slaap je zelf ook niet vannacht....