EM producten, sceptisch

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

EM producten, sceptisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 01:46

Ik heb twee jaar geleden mijn weide bekalkt met zeeschelpenkalk van Ostrea (EM). Mijn weide had toen een PH van 4,7.
Twee jaar later terug laten meten en de weide is nog steeds even zuur. Ik veronderstel dat de zeeschelpenkalk niets gedaan heeft? De schelpjes liggen nog steeds zichtbaar op de grond.
Ik heb nu op aanraden van een boer zeealgenkalk gestrooid, maar mocht niet bemesten omdat de kalk eerst z'n werking moet kunnen doen en anders zou gaan reageren met de bemesting (vorming van ammoniak). Nu bemesten heeft geen zin volgens die boer. Ik hoop om wel resultaat te hebben met zeealgenkalk...

Ik vroeg me af of er nog mensen ervaring hebben met EM (Effectieve micro-organismen) producten. Mij lijkt het zo'n vaag iets. Ik heb de Effectieve micro organismen gegeven aan m'n paarden, maar zag geen verschil. Ik heb toen naar Wageningen gemaild om meer info te vragen over het product en die zeiden dat hun testen niet positief waren, dat de EM helemaal niets doet voor de grond en wellicht helemaal niets voor de darmen van paarden. het stinkt ook geweldig, dus ik vraag me af als het niet helpt, of het niet schadelijk is voor dieren...vind ergens dat er beter onderzoek moet gedaan worden door de overheid of het anders verboden moet worden.
Zijn er mensen die wel positieve ervaring hebben met deze producten?
http://www.bio-ron.com/index.php?option=com_content&task=view&id=39&Itemid=60

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 07:20

Weer een slachtoffer van het 'gebakken lucht verhaal' over EM..... Niet alleen Wageningen heeft onderzoek gedaan; wereldwijd meerdere universiteiten en allemaal kwamen zij tot de conclusie dat EM NIET werkt, althans niet doet wat het zou moeten doen volgens de verkopers; het spekt nl WEL hun bankrekening.
Zeeschelpenkalk zelfde verhaal.
Tip: verdiep je in de achtergrond van de mensen die dergelijke producten verkopen, dan gaan de alarmbellen al rinkelen....

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 11:14

madamX schreef:
Weer een slachtoffer van het 'gebakken lucht verhaal' over EM..... Niet alleen Wageningen heeft onderzoek gedaan; wereldwijd meerdere universiteiten en allemaal kwamen zij tot de conclusie dat EM NIET werkt, althans niet doet wat het zou moeten doen volgens de verkopers; het spekt nl WEL hun bankrekening.
Zeeschelpenkalk zelfde verhaal.
Tip: verdiep je in de achtergrond van de mensen die dergelijke producten verkopen, dan gaan de alarmbellen al rinkelen....

U hebt me dezelfde woorden al eens gemaild. Het is nu twee jaar geleden dat ik die zeeschelpenkalk gestrooid heb. Daarom laat ik nu even iets van me horen, gewoon om te zeggen dat deze geen effect hebben op de zuurtegraad van de weide. Meer nog, ik veronderstel dat het eigenlijk op niets effect heeft behalve dat m'n weide nu bezaaid blijft met witte spikkels van de gebroken schelpjes die me er telkens aan herinneren dat ik 250 euro voor niets uitgestrooid heb :+
Ik wil gewoon mensen waarschuwen dat ze ook niet het stinkende goedje aan hun paarden gaan voeren. De zeeschelpen helpen niet, maar doen geen kwaad aan de grond. Ik denk echter dat de EM vloeistof niet goed is voor een paard en zelfs schadelijk voor de goeie bacteriën in de darmen zijn om zo'n vies drankje in je paard te gieten. Toch zijn er volop mensen in mijn streek, die dit product gaan geven op aanraden van.... ;(
Ik heb ook het graszaad gezaaid, er is niets speciaal aan. Jammer dat zo'n mensen vrij blijven om tegen torenhoge prijzen mensen te bedotten, terwijl ze zelf eigenlijk geen reet kennen van land-en tuinbouw (inderdaad, dat zeggen ze je letterlijk als je ze om advies vraagt...)

Zunzuncito

Re: EM producten, sceptisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 19:21

Ik weet niks van EM, maar als je kalk strooit doet dat zeker iets met de pH...
De vraag is alleen wat voor grondsoort dat je hebt en hoeveel je er op hebt gestrooid om te weten of het effect kan hebben. Als je bijvoorbeeld in kattteklei grond zit dan mag je er een berg kalk tegenaan gooien waar de Mount Everest bang voor is, omdat de verzuring die daar optreedt niet verbetert met kalktoevoegingen. Maar goed, dit zijn dingen die allemaal te googlen zijn.

Waarschijnlijk heb je te weinig kalk op je land gegooid/ niet goed ondergewerkt en heeft dat de zuurgraad in je grond niet genoeg beïnvloed. Begrijp ik het nu goed dat in die zeeschelpenkalk ook "effectieve micro-organismen" zouden moeten zitten?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 20:01

Zunzuncito schreef:
Ik weet niks van EM, maar als je kalk strooit doet dat zeker iets met de pH...
De vraag is alleen wat voor grondsoort dat je hebt en hoeveel je er op hebt gestrooid om te weten of het effect kan hebben. Als je bijvoorbeeld in kattteklei grond zit dan mag je er een berg kalk tegenaan gooien waar de Mount Everest bang voor is, omdat de verzuring die daar optreedt niet verbetert met kalktoevoegingen. Maar goed, dit zijn dingen die allemaal te googlen zijn.

Waarschijnlijk heb je te weinig kalk op je land gegooid/ niet goed ondergewerkt en heeft dat de zuurgraad in je grond niet genoeg beïnvloed. Begrijp ik het nu goed dat in die zeeschelpenkalk ook "effectieve micro-organismen" zouden moeten zitten?

Wij zitten hier op leemgrond, dus kalk strooien om de PH omhoog te krijgen heeft wel degelijk zin. Via google iets opzoeken lijkt me moeilijk als je zelf niets kent van weide onderhoud. Dat doe je best bij de distributeur van onderhoudsproducten van de weide, die ook de analyse doet van de grond.
Ik heb het advies gekregen van EM om 500 kg zeeschelpenkalk te strooien bij een PH van 4,7. Ik heb inderdaad 2 jaar gewacht om de PH opnieuw te laten meten, omdat EM zelf zei dat dit geleidelijk aan zou gaan met de zeeschelpen. Toch is er in die twee jaar niets gebeurd.

Woody2015

Re: EM producten, sceptisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:06

Niet met de weideproducten amar wel met biobrok met EM, commerciele onzin als je het mij vraagt ;)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:04

grond verzuurt elk jaar, dus elk jaar kalktoevoeging is raadzaam, bekalken doe je in het najaar, landbouwkalk doet er ongeveer 2 maanden over om opgenomen te worden, je hebt snel werkender kalksoorten tegenwoordig op de markt, zoals van Koppert of Ecostyle en er zullen nog wel meer merken zijn ondertussen
kalk uit schelpen wordt nauwelijks en heel traag opgenomen en het is lastig met testen wanneer er schelpen in de grond zitten, dan krijg je toch een vertekend beeld

Ik was opzoek naar ervaringen van bio-ron, weide- en kruidenmengsels zijn prima, het kan zijn dat sommige soorten niet goed pakken door bijv. een te zure grond of een bodemleven wat wat om zeep is geholpen door overbemesting en spuiten met herbide tegen onkruid