[Gez] Advies verharden paddock veengrond?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

[Gez] Advies verharden paddock veengrond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 20:37

Hoi,

Wij zitten momenteel in de situatie bij ons op stal, dat de paddock zo nat is.. dat het water geen kant meer uit kan. De sloten blijven ook te hoog staan, gezien de hoeveelheid neerslag. Ook de weide is (tijdelijk) niet begaanbaar. Aangezien het volgens de experts een natte en eventueel koude winter kan gaan worden, willen wij ons zwembad graag gedeeltelijk gaan verharden. Dat betekent investeren, maar wel met de juiste overweging en prijs/kwaliteit verhouding.

Tips en advies zijn welkom m.b.t. leggen van (gedeeltelijke) verharding.

Uitgangspunt huidige paddock:
- veengrond
- doek/puin/doek/te weinig zand als toplaag. Puinlaag is stevig.

Mogelijke suggesties om op deze bestaande laag aan te brengen:
- stelconplaten of koeienroosterplaten (koeienstal) voor gedeeltelijke verharding. Hoe voorkom je in dit geval dat de platen aan de wandel gaan?

- draineren/zand erop
- zand + gedeeltelijk verharden met (grote) tegels/beton-grasrasters
- ...

Wie helpt ons verder met zo veel mogelijk informatie en advies? Alle info is welkom, ook andere suggesties. Evt. per PM :-)
We hebben een verharde schuilstal liggen, maar om daar de hele (natte) winter met 3 paarden op door te brengen, zien wij niet zitten.

Alvast dank.

Gr Myke

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [Gez] Advies verharden paddock veengrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:05

even een stipje, want ik heb hetzelfde probleem
grotoste del vd weide is relatief droog, behalve net voor de stalingang zak je 30 cm diep weg

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [Gez] Advies verharden paddock veengrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:08

Ik zeg écht gedeeltelijk verharden, sowieso is het veel makkelijker uitmesten en "schoonmaken" en ze staan meteen met droge voeten.
Drainage en sloten werken prima om het water af te voeren, maar na een flinke dag regen duurt het toch altijd even voordat het weer droog is.

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Re: [Gez] Advies verharden paddock veengrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:16

Ik zou gedeeltelijk verharden, als je ophoogt met nieuw zand dan slaat dan na verloop van tijd toch weer dicht als de paarden er de hele dag instaan, ook al haal je elke dag de mest weg. Wij zitten op een heuvel van grof rivierzand maar de paddock waar de paarden veel staan is na twee jaar dichtgeslagen drassig, we zijn deze nu aan het verharden met grastegels deze zijn loeizwaar maar blijven goed liggen en worden niet glad en het water kan weg, dus ook geen gevaar voor opvriezen. Stelcon platen zijn glad, deze zou ik persoonlikn niet toepassen.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [Gez] Advies verharden paddock veengrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:25

oke, dus stel, je hebt een modderpoel
(mengeling modder en koeiensh*t in mijn geval)
hoe verhard je?, kun je het gewoon gladtrekken en bv soort van betonplaten opleggen (lijkt me uiteindelijk nog modderig worden ...
of moet je het echt eerst afgraven en grind gooien, en dan pas van die platen?

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [Gez] Advies verharden paddock veengrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:28

Eerst afgraven geel zand erop en dan betegelen.
Ik weet trouwens niet watvoor betonplaten jij bedoelt, maar de betonplaten die ik heb zijn héél glad :=
Gelukkig heb ik maar een klein stukje betonplaten en de rest gewoon 30*30 tegels

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: [Gez] Advies verharden paddock veengrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:37

Weet niet of je er wat aan hebt aangezien wij op zandgrond zitten.

Als wij straten graven we de toplaag eruit, dan vullen we het te straten stuk met nieuw goed waterdoorlatend zand. Dan straten, inclusief een rand stoeptegels aan de zijkant opstaand en een rand stoeptegels aan de zijkant plat rondom het stoepje. Na een tijd als het goed vast zit kan de platte rand rondom weg.

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Re: [Gez] Advies verharden paddock veengrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:45

Ik zou eens advies gaan inwinnen bij een civiele aannemer.
Want die hebben vaak hele goeie ideeën voor dit soort zaken.
Zelf heb ik goeie ervaringen met BAM en Dura.
Gewoon ff bellen voor een vrijblijvend advies.

chriswint
Berichten: 17
Geregistreerd: 13-01-09
Woonplaats: zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:59

kijk eens naar grind / grasplaten
licht in gewicht en echt stabiel en gewoon waterdoorlatend , geen enkel probleem
gronddoek is er in verschillende soorten , de 100 gr p/m² kun je beter niet gebruiken
ervaring leert dat dat naar verloop van tijd toch stuk gaat .
kijk eens op winter gronddoekhandel , zij hebben deze grind / gras plaatjes en ook kwalitatief goed gronddoek voor weinig .

:(:)
http://www.gronddoekhandel.nl

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30627
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:17

Ik zou toch zeggen stelconplaten.
Toevallig heb ik er twee in de wei liggen die al jaren liggen. Die hadden we ooit over en was wel handig om de waterbak op te zetten. Die liggen zonder ondergrond.
Nu heb ik platen neergelegd om ook een soort winterpaddock te maken. Hier is wat uitgegraven, dan zand erop een laagje, en dan de betonplaten erop.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:17

Wij hebben het 3 jaar geleden rond deze tijd ook nog laten doen. Wij zitten ook op Veengrond (aan de "turfroute", zegt genoeg ;) )

Ze hebben een laagje afgegraven tot de bodem stevig was. Toen zand erover en aangetrild en toen bestraat met klinkers.
Belangrijk is het in een droge periode te doen en dat het drapperige weg is en het zand om te straten droog is zodat er een goed stevig en stabiel zandbed ligt om te straten.

Met sneeuw en dooi na een vorstperiode zoals vorig jaar is het nadeel dat het water niet naar onderen weg kan zakken en de stenen gingen "soppen" en wat verzakken/wiebelen. Dat hadden we eerdere jaren nog niet zo gehad.
Als je grotere platen neemt liggen die stabieler en verzakken ze minder, maar je hebt wel groter en zwaarder materieel nodig om het te plaatsen (in dit jaargetijde rijden ze dan veel stuk, wij hebben de hele winter niet in de bak kunnen rijden omdat ze daardoorheen met vrachtwagens met zand en stenen waren gereden en halve meter diepe sporen trokken, waarna het ging regenen, het natte zand weer verplaatst moest worden naar de bak en nieuw droog zand aangevoerd, en we dus de bodem niet meer konden herstellen.)

Hier foto's van hoe het aangepakt is:
http://www.mijnalbum.nl/Album=7R3RWRXS

wuswa
Berichten: 2172
Geregistreerd: 04-03-05
Woonplaats: arnhem-noord

Re: [Gez] Advies verharden paddock veengrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:34

Altijd leuk dit soort foto! Ziet er super uit! Dat kan je tenminste goed schoon houden. Jammer genoeg voor mij wordt bestrating hier als bouwwerk gezien en heb ik dus een vergunning nodig. En die krijg ik niet, gezien het bestemmingsplan...

gr_roos
Berichten: 7575
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:50

Wij hadden op de vorige stal gewoon tegels op de grond gelegd, maar dat was geen veen.

Gisteren op mijn huidige stal een aantal wagens zand gestort, grindtegels op zijn kop erin en daar tegen aan 2 grote betonplaten. De droge verharde plek is nu denk ik 20cm hoger dan de rest van de paddock. In de paddock komt ook nog wat zand en dan hopen dat ze in de natte tijd met droge voeten kunne staan.

Ik heb de grindtegels gratis van MP gehaald.