Dikke achterbenen door eten van eikels????????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kitty1

Berichten: 1046
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Friesland

Dikke achterbenen door eten van eikels????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 10:43

Hoi,

Mijn kwpn'er heeft sinds een paar dagen 2 dikke achterbenen! Ik heb niets veranderd in het voer. Wat ze wel heeft gedaan is eikels eten. Kan ze daar die dikke benen van krijgen? En kan 1e snee hooi kwaad? Weten jullie hier iets van? Als ze eenmaal in beweging is worden haar benen wel dunner maar ze worden nog niet normaal! Ze staat nu niet meer bij de eikels.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 10:51

ze kunnen ook dikke benen krijgen als ze op stal hebben gestaan
staat die van jouw pas sinds kort op stal?
of ze dikke benen krijgen van eikels eten weet ik niet.
ik weet wel dat het koliek kan veroorzaken
sterkte ermee!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 10:51

Het enigste wat ik weet is dat eikels in grote hoeveelheden giftig zijn voor paarden. Maar hoe dat zich uit, ik heb geen flauw idee.

En in de eerste snee hooi zitten wat meer eiwitten dan in de 2e of 3e snee. De eerste snee kan alleen maar kwaad voor paarden die niet teveel eiwitten binnen mogen hebben (b.v. (ex)hoefbevangen paarden).

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:22

Eikels schijnen idd giftig te kunnen zijn in groet hoeveelheden. Zou er sowieso voor zorgen dat ze geen eikels kan eten. Zet desnoods stuk om die boom af. Verder even in de gaten houden - ook temperatuur. Je ziet ook wel dikkere benen bij een virusje.

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 22:13

Kan inderdaad door eikels komen, te veel onrijpe eikels kunnen giftig zijn, dit gif komt in het bloed terecht en wordt vastgehouden in de benen.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 11:26

Klopt, eikels kunnen idd dikke benen veroorzaken. Soms heel erg.
In overleg met je DA kun je hem Solidago- Vera druppels geven om het vocht af te drijven, is het echt ernstig dan heeft de DA wel middelen die sneller helpen.
Onbehandeld, duurt het ca. 1 week a 10 dagen voor ze het weer kwijt is.
Als dit eenmalig gebeurt, houden ze er niets aan over, maar het is beter dat je haar nu wel uit die wei weghoud, of iedere dag eerst de eikels weghaalt.