Financiële zekerheid nodig voor evt. medische problemen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Financiële zekerheid nodig voor evt. medische problemen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-02 10:46

Afgelopen weekend had ik met mijn vader een discussie. Ik heb hem uiteraard verteld dat ik van plan ben om over een jaar een paard aan te schaffen. Van mijn spaarrekening kan gemakkelijk een paard en eenmalige dure uitgaven (zadel, dekens, etc) betaald worden. Ook verdien ik genoeg om de maandelijkse volpensionkosten te betalen.

"Maar", zei mijn vader, "als er dan medische problemen ontstaan, heb je dan genoeg geld achter de hand"? Ik vertelde hem dat ik best wat geld overhoud per maand, waarvan dus de eventuele kleine problemen betaald kunnen worden. Maar, als mijn paard zeer ernstige kwalen / afwijkingen blijkt te hebben, kan ik het geld daarvoor uiteraard niet zomaar ophoesten, en dat zou dan geleend moeten worden. Mijn vader vond dat ik dan geen paard moest kopen. Ik vind dit belachelijk, want je weet het toch nooit? Ik bedoel: zalfjes, prikjes, en bezoeken van de dierenarts kunnen betaald worden, geen probleem. Maar, als mijn paard een zware operatie zou moeten ondergaan (van duizenden guldens, noem maar iets), dan kun je er toch niet vanuit gaan dat ik dat geld zomaar klaar heb liggen?? Ik vind het echt onzin om om die reden niet aan een paard te beginnen. Het lijkt me dan ook sterk dat iedere paardeneigenaar zware operaties zomaar kan betalen.

Wat vinden jullie hiervan? En hoe gaan jullie hier zelf mee om? Heeft iedereen nou echt zo'n vette spaarrekening achter de hand voor "je weet maar nooit"? Ik ben hier echt heel benieuwd naar.

Groetjes, Marieke

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 10:49

Nou ikke niet hoor. Ik heb wel wat geld achter de hand maar niet op dure operaties te betalen enz.. Wat je het beste dan kan doen is zorgen dat hij in de verzekering zit voor de zware gevallen.
Geld voor een koliekje en kreupelheidje heb ik wel achter de hand.

Ik rij fanatiek wedstrijden neem geen risicos met losgooien (gaat altijd te erg uit zijn dak). Hijgaat wel los maar dan pas na het rijden. Ben niet overvoorzichtig maar let wel op.
Ik heb mijn paard nu 4 jaar en is nu net goed van een lichte peesblessure voor de rest is hij nooit ziek, zwak of misselijk geweest.
Laatst bijgewerkt door UrbanL op 22-04-02 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 10:50

Ik vind het wel iets wat verschrikkelijk belangrijk is om het van te voren te weten.
Weet je zeker dat je dan een lening kan krijgen?
Want als je paard een spoedoperatie nodig heeft dan ga je echt niet eerst op je gemak kijken welke lening het beste is, of het kan en daarna zeggen dat ze mogen opereren. En eerst opereren en dan niet kunnen betalen lijkt me ook niet zo slim.

Is een verzekering niet slimmer dan? Het kost wel wat, maar met 1 flinke operatie heb je het eruit.

Spaar nog door tot je minimaal 1000 gulden hebt voor een operatie en blijf dit constant aanvullen.

Neem anders vast een doorlopendkrediet. Je komt er niet aan, het is voor noodgevallen. Dus je betaalt er nog niets voor maar het is er voor als je het nodig hebt.

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-02 11:02

Oowoww..... Bloos Bloos Bloos Bloos Bloos

Wat stom zeg, ik zit weer veel te veel vragen te stellen, zonder zelf even na te denken. Natuurlijk is een verzekering slimmer! En ik weet ook dat die er zijn!! Echt heel erg stom van mij.......

Nou ja, ben zeker nog niet helemaal wakker (en dat om 11:02 uur??? Schaam!!)

Groetjes, Marieke

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 11:09

hahaha goedemorgen hihi.

Let wel op dat je hem niet te zwaar gaat verzekeren. Ik had mijn paard eerst ook helemaal rondom supe rverzekerd het koste me een hoop centen en het leverde me TOEN niet op. Hij gaat nu in een andere verzekering waar hij alleen verzekerd is voor de zware gevallen. Koliek en andere zware operaties. Een visite van de da voor kreupelheid zit er niet in waarom omdat er vaak maar zo´n klein gedeelte vergoed wordt dathet de moeite niet is.

Goed lezen en nadelen het paard goed laten keuren en bij iedere twijfel het beest laten staan. Zorgen idd dat je zo´n 500 euro achter de hgand hebt vooral in het begin.
De rekeningen van de DA komen vaak toch pas later en je hebt in 2 dagen een lening geregeld (als het zou moeten) dus daar ligt het niet aan.

VOORKOMEN IS BETER DAN GENEZEN zeg en denk ik maar altijd.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 14:33

Je kunt ook je eigen "verzekering" opbouwen. Maandelijks bijv. 10 euro op een spaarrekening zetten waarvan je dan diverse medische kosten betaald.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 14:34

Alvaron schreef:
Je kunt ook je eigen "verzekering" opbouwen. Maandelijks bijv. 10 euro op een spaarrekening zetten waarvan je dan diverse medische kosten betaald.

En wat als het paard onverhoopt in de eerste maand verschrikkelijke koliek krijgt en opgenomen moet worden???
Dan heb je aan 10 euro niet voldoende.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 14:46

Ik had in den beginne, toen ik net mijn eerste paard kocht, meteen een all-risk verzekering erbij. Zelfs een gekneusd oor was verzekerd.
toen ik mijn eerste paard kocht was ik wel in staat om de gebruikelijke vaste lasten te betalen (voer, stalling, dekentjes enzo), maar duizenden guldens voor een operatie, dat had ik niet.

Nog steeds niet overigens, maar toch ga ik verder zonder verzekering. Waarom? Welnu, de meeste kwalen die je paard kan krijgen worden gewoon niet gedekt. Zoals aangepast beslag, poedertjes ter voorkoming van, fysiotherapy, allemaat niet vergoed.
En bovendien, al die verzekeringsmaatschappij bestaan maar vanwege 1 ding: ze keren niet uit. dat is hun bestaansrecht, zo veel mogelijk incasseren, zo weinig mogelijk uitbetalen.
Ik heb overigens geen slechte ervaringen ofzo, maar in al die jaren heb ik toch meer aan premie betaald dan ik heb gemaakt aan veterinaire kosten.

ik heb nu gekozen zelf het risico te dragen dat mijn paard echt wat gaat mankeren waabij operaties oid nodig zijn. Ik sta er wat zekerder voor financieel gezien, dus ik durf het aan.
Maar als jij die financiele zekerheid nog niet hebt, dan meot je gewoon verzekeren! Want het ergste wat je kan overkomen is toch wel dat je je paard moet laten inslapen omdat jij die paar duizend euro voor de noodzakelijke operatie niet hebt. Lijkt me vreselijk.

en wat operaties betreft: een spoedopname in utecht, met wat weken nazorg, dat koste je echt meer dan 1.500 gulden, ga dan maat uit van een nulletje extra....
Denk er niet te licht over.....