ORUN-cursus: hoe vaak moet je je paard meenemen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

ORUN-cursus: hoe vaak moet je je paard meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 10:59

Dit najaar wilde ik graag de ORUN-cursus (1e fase) gaan doen. Ik heb geen ambitie om iedere avond les te gaan geven, maar het lijkt me wel heel leerzaam en een paar mensen lesgeven lijkt me wel leuk. Nou is mijn vraag: hoe vaak moet je je paard ongeveer meenemen naar de cursus? Op de KNHS-site kon ik dat niet vinden. Het is voor mij van belang, want als ik alle 20 avonden mijn paard mee moet nemen is het niet haalbaar (ik heb zelf geen E-rijbewijs). Als het echter maar een keer of 8 ofzo is dan is er niet zoveel aan de hand, dan krijg ik wel iemand mee.. Haha! Welke ervaringsdeskundige helpt mij!

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 11:15

Oh wat leuk zeg! Ik wilde vorig jaar al aan de ORUN cursus meedoen Haha! Maar dat ging toen niet door omdat ik geen vervoer kon regelen. Dit jaar gaat ook niet lukken want ik heb helaas geen paard meer om mee te nemen. In ieder geval; op de knhs site kun je een informatie boekje aanvragen over de ORUN cursussen. Daar staat van alles in; waar ze gegeven worden, informatie over de verschillende cursussen, minimale niveau + leeftijd, en ook hoe vaak je je paard moet meenemen naar de cursussen. Ik weet helaas niet meer uit mijn hoofd hoe vaak dat was, maar als je dat informatie boekje aanvraagt, kom je al een heel eind Heel veel succes in ieder geval, en natuurlijk heel veel plezier! Volgens mij moet je je wel snel opgeven als je nog aan de ORUN cursus van dit jaar mee wilt doen. Ze beginnen in het najaar; oktober volgens mij? Ach, dat staat ook allemaal in het boekje beschreven!

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 14:03

Misschien kan je dat info. boekje ook op de site van de knhs downloaden. Moet je maar even kijken. Ik weet niet of andere mensen nog tips of antwoorden op je vraag voor jou hebben? Knipoog

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 14:10

Het is een beetje afhankelijk van hoeveel mensen er in je groepje zitten. Nadat je het theorie-examen hebt gehad zul je je paard vaker moeten meenemen. Want in de eerste periode wordt ong. de helft van de avond aan theorie aandacht besteedt. Ik denk dat je paard wel tussen de 12 en 15 x mee moet.

remi

Berichten: 1714
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Heenvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 14:18

Bij mij in de groep werdt er altijd even overlegt wie er wanneer een paard mee kon nemen, sommige dagen moest iedereen een paard meenemen maar dat werdt ruim vantevoren gemeld. Ik denk dat ik een keer of negen een paard heb meegenomen. En idd in het begin is het om de week ivm de theorie. Bij ons was het niet echt een probleem als het een keer niet kon, er waren genoeg mensen met meerdere paarden die dan vaker een paard meenamen. Maar ik weet natuurlijk niet hoe dat zit bij de mensen waar jij bij in de groep komt. Ik zou voor de zekerheid even overleggen met degene die je cursus gaat geven en dan aangeven dat het voor jou niet mogelijk is om je paard vaker mee te nemen.

Barrie

Berichten: 243
Geregistreerd: 03-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 21:56

Bij mij was het zo dat je iedere week een paard meenam als dat mogelijk was. Zo leerde je natuurlijk wel het meeste en er waren op zich altijd wel voldoende paarden voor de lessen.

Op zich was het geen probleem als je bijvoorbeeld maar 1 keer in de 2 weken een paard meenam; dit werd ook door twee medecursisten gedaan i.v.m. vervoer. De eerste les moesten wij wel allemaal een paard meenemen. Er werd wel gezegd dat het erg afhankelijk was van de cursusleider! Op sommige plaatsen scheen het juist gebruikelijk te zijn om eens in de 2 weken een paard mee te nemen en niet elke week.

Ik heb de cursus afgelopen winter in Haarlem gedaan (richting dressuur).

superbig
Berichten: 150
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: hengelo g

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 23:57

Ja volgens mij gaat het in overleg dan kan je zelf zeggen wanneer je je paard mee kan nemen. Maar het moet geloof ik wel zo veel mogelijk.
even tussendoor klein vraagje.... moet het paard in de eerste fase perse L1 zijn? Mijne heeft nog nooit een wedstrijdterrein gezien!

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 08:36

Ik moest mijn paard iedere week meenemen behalve de 1e les.

Geen paard bij je betekende niet rijden.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 09:20

Is het zo dat er vaak en veel andere mensen op je paard moeten rijden?

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 09:57

Ben wel benieuwd naar hoe vaak...wil ook de 1e fase gaan doen, heb op zich wel vervoer maar om Vos zn eigenaresse nou iedere week te vragen vind ik een beetje sneu

Ik ga even naar de KNHS site

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 10:05

d
Laatst bijgewerkt door janna op 11-06-22 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 11:05

Zo jammer he?
Ik zou best mee willen doen, maar ik wil alleen mensen op mijn paarden die ik zelf goed genoeg vind. Elke gek kan tenslotte aan zo'n cursus meedoen.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 11:10

Ik heb precies hetzelfde gevoel. Daarom zal ik waarschijnlijk toch niet de ORUN gaan doen, als jan-en-alleman op je paard moet gaan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 11:11

Appie schreef:
Ik heb precies hetzelfde gevoel. Daarom zal ik waarschijnlijk toch niet de ORUN gaan doen, als jan-en-alleman op je paard moet gaan rijden.



Als je paard fijn te rijden is dan kan een uurtje met een andere ruiter erop echt geen kwaad hoor!

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 11:13

Wel als het mensen zijn die bijv. nogal met hun handen werken (of anderzins 'beroerd' rijden). Dan kan het misschien in jouw ogen geen kwaad, maar ik wil mijn paarden dat gewoon niet aandoen.

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 11:20

Bij ons moesten er pas vanaf les 16 andere mensen op je paard. Viel best mee dus ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 12:02

Appie schreef:
Wel als het mensen zijn die bijv. nogal met hun handen werken (of anderzins 'beroerd' rijden). Dan kan het misschien in jouw ogen geen kwaad, maar ik wil mijn paarden dat gewoon niet aandoen.


Van een uurtje krijgen die beesten niets, mits ze daarvoor natuurlijk wel heel fijn te rijden waren. Dan hoeven die mensen niet eens wat met hun handen te doen.
Kunnen ze gewoon gaan zitten en paardrijden! Dus ik begrijp niet waar je je druk om maakt, er staat daarnaast nog instructie aan de kant.

Goedgereden paarden zijn fijn na te rijden, slecht gereden paarden niet........

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 12:07

Nou Pipo, die stelling is wat mij betreft toch iets te zwartwit. Er zat bij onze groep 1 ruiter die echt verschrikkelijk met haar handen werkte. Linkerhand 20 cm verder naar achteren dan de rechterhand en dan maar rukken bij elke pas van het paard. Toen zij een half uurtje op mijn paard heeft gezeten heeft ze echt een week afschuwelijk gelopen. Bij alle andere ruiters waren er gelukkig geen problemen.

Owja, er werd met 2 rijbakken gewerkt, en de instructrice was in de andere rijbak.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 12:18

Ik weet zeker dat mijn paard er niets aan zal overhouden,
maar ik vind gewoon dat hij het niet verdient om in zijn bek getrokken te worden of aan prikkers geregen te worden.
Daarnaast, mijn paard is geen prutsmuts dus niet iedereen mag er op rijden. Ik ben daar thuis ook heel selectief in dus waarom zou ik daar voor een cursus anders over denken?

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 12:53

Paarden-wissel is ook niet goed voor paarden die goed gereden worden, maar nog niet bevestigd zijn. Daarom: neem een L/M- paard mee, dat makkelijk te rijden is, des te minder hoeft er aan geplukt te worden.

Ik heb in totaal 8 keer mijn paard meegenomen en bij ons (weliswaar een aantal jaren geleden Knipoog) werd er vanaf de tweede les gewisseld. Er was geen continue toezicht door de instructrice. Eigenlijk werden we altijd in groepen verdeeld en hing de instructrice rond bij de spring-ruiters...

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 13:04

Pipo schreef:
Van een uurtje krijgen die beesten niets, mits ze daarvoor natuurlijk wel heel fijn te rijden waren. Dan hoeven die mensen niet eens wat met hun handen te doen.
Kunnen ze gewoon gaan zitten en paardrijden! Dus ik begrijp niet waar je je druk om maakt, er staat daarnaast nog instructie aan de kant.

Goedgereden paarden zijn fijn na te rijden, slecht gereden paarden niet........


Het gaat me helemaal niet om het feit of paarden al dan niet goed of slecht gereden zijn en daarom wel of niet fijn na te rijden zijn.
Het probleem is vaak dat mensen niet eens weten dat ze niets met hun handen hoeven te doen. Gebeurt gewoon onbewust en is vaak aangeleerd.
En ik wil gewoon niet dat mijn paarden daar de dupe van worden. Ook al krijgen ze er niets van, ik vind de ervaring die ze daarmee op doen niet goed.
Daarnaast heb ik ook niet altijd vertrouwen in de instructie aan de kant bij de ORUN.

Alja

Berichten: 25599
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 13:10

wij moesten vanaf de tweede les ook vrijwel altijd je eigen paard meenemen en op het laatst werd er pas geruild ( vanaf 15de les) en ik ben ook van mening dat je paard er niet minder van word als er eens een ander op rijd, je bent er zelf dan ook bij en er word dan ook in een les gereden.

kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 13:20

het lijkt mij ook niks hoor andere mensen op mijn paard. ongeacht of ze goed rijden of niet ik houd er gewoon niet van en al helemaal niet als ik de mensen niet ken.......wel jammer want de cursus lijkt me wel heel leuk en leerzaam !!

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 13:24

Hier nog één; niet iedereen komt op mijn paard, maar als er eens een keer iemand op zit die niet kan rijden, en mijn paard is vervolgens een dressuurmatige ramp, kan ik toch wel stellen dat het voornamelijk aan míj ligt, omdat ik haar dan schijnbaar nog niet voldoende voor elkaar heb. Voor zo'n cursus zou ik er dus geen problemen mee hebben. Hoewel die van mij toch niet mee mag- ze is geen 1.60

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 13:50

Concorde schreef:
, kan ik toch wel stellen dat het voornamelijk aan míj ligt, omdat ik haar dan schijnbaar nog niet voldoende voor elkaar heb.



Inderdaad, zo denk ik er ook over. Als een ruiter binnen een uur een paard kan verrijden dan is er iets heel erg mis met mijn rijden.

Overigens.....hebben jullie weleens een hele slechte ruiter op een heel fijn gereden paard gezien? Die gaat niet trekken of iets.........want het voelt zo makkelijk aan het paardrijden, dat mensen vaak schrikken en juist niet gaan pielen aan de voorkant.

Het zijn die beesten die scheef zijn en vast zitten waar je snel aan de voorkant gaat plukken om iets te veranderen.