wat weten voor je eerste paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
renske
Berichten: 652
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: velp

wat weten voor je eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-04 21:33

hoi,

Ik mag als ik 18 ben van me spaarrekening me eerste paard gaan kopen!! Lachen Alleen nu vraag ik me allemaal van die dingen af die je moet weten als je eigen paard hebt. Ik heb wel gewoon 8 jaar manege lessen gehad maar daar leer je niks over eigen paard hebben.
Weten jullie niet een cursus/clinic voor je eerste eigen paard of zo iets? Ik bedoel ik weet echt niet waar op te letten bijvoorbeeld als je paard koopt. En weet ook niet iemand eigenlijk met veel verstand van paarden die je mee kan nemen dan.
Of gewoon ik rijd altijd op manege(ook verzorgpaarden gehad maar ook niet echt zo iets geleerd.) en ik zie mensen met eigen paard vaak bandages of peesbeschermers gebruiken maar wanneer gebruik je die? en waarom precies? Of weten jullie een handig boek dat je ervoor kan gebruiken om achter zulke dingen te komen? Het zijn ook echt de kleine dingen van eigen paard waar ik niks vanaf weet gewoon.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, groetjes Renske

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 21:36

leuk, en paard Lachen

kijk om te beginnen in de bieb, daar staan veel paardenboeken, en op bokt staan ook veel dingen over bandages e.d., kijk maar bij de sticky op vraag maar raak. verder toch hulp vragen aan ervaren mensen mét een eigen paard op de manege, en goed kijken hoe zij bandages e.d. omdoen.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 21:54

Zoek een bijrijdpaard... daar leer je een heleboel van En in de praktijk leer je toch het beste dan uit een boek...

Veel plezier Lachen

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 21:58

ja ik zou niet met alleen maar manege ervaring een paard kopen
zoek eerst een verzorgpony/paard waar je veel bij kunt leren, ik heb daar heel erg veel van geleerd (nu nog steeds trouwens ) en heb nu wel het verstand om een paard te kopen.
als je een eigen paard koopt is het uiteraard wel handig om ziektes te herkennen en te zien of er iets mis is met je paard en zo kan ik nog wel even doorgaan eigenlijk Haha!

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 22:08

Dit is niet onaardig bedoeld, maar als ik jou verhaal lees zou ik eerlijk gezegt nog niet een eigen paard kopen. Zou idd eerst wat meer ervaring op doen door bijv. een verzorgpony/paard te nemen. Daarnaast zou ik ook veel lezen over paarden zoals ziektes, verzorging, harnachement enzo. Van bokt steek je uiteraard ook veel op, maar zoals je kan lezen hebben de meeste paardenmensen andere meningen over van alles en nog wat. Tevens raad ik je wel aan, als je toch een paard/pony gaat kopen, deze te laten keuren door een DA. Succes.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 22:16

Ik ga mee met de rest, zoek een leuk verzorgpaard, bij voorkeur eentje die NIET op een manege staat.
In de praktijk leer je nog het meeste!
En als je nog steeds zulke vragen hebt als je al 18 bent geworden, gewoon even wachten nog.
Veel succes!

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 22:47

ik mag een eigen pony en ik heb geen verzorg pony gehad. had er bijna 1 maar was toch niet door gegaan. ik ben wel veder aan het zoeken toen ik nog geen pony mog.Dus ik heb alleen manege ervaring.Nu ga ik een boek kopen het heet medische handboek paarden het kost 22.50 euro best een hoop geld en ik denk dat je veel er van leert. ik wil ook ff zeggen dat als ik nu een verorg pony tegen kom dat ik dat zeker ga doen.Maar helaas is er in mijn buurt geen verzorg pony.Zelf heb ik nu nog een jaar maar kan ook natuurlijk langer de tijd om zo veel mogelijk over ziektjes enz.. te weten te komen.Zelf ga ik ook in de bieb zoeken.Maar met patrijk leer je meer,dus ook al heb ik geen verzorg pony kunnen vinden raad ik je toch aan om er eerst 1 te zoeken.zelf ben ik ook nog aan het rondneuzen voor een verzorgpony

=xxxx=willeke

JECKYLL

Berichten: 1411
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: VELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 22:49

Hoi renske.. leuk dat je een paard mag, en je kan toch altijd aan Rob vragen of ie mee kijken gaat?! Dat doet hij vast wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 09:28

Leuk dat je een eigen paard mag gaan kopen!

Om voor die tijd nog extra ervaring op te doen, kun je misschien eens informeren bij bijvoorbeeld dressuur/springstallen of maneges in de buurt of ze nog wat hulp kunnen gebruiken. Houd daar je oren en ogen dan goed open en je leert een heleboel!

Verder is het denk ik slim om naar een pensionstal uit te kijken, waar mensen elkaar een beetje willen helpen. Dan sta je er niet meteen helemaal alleen voor, zodra je je eigen paard hebt.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 10:24

leuk joh!!
probeer een verzorgpony te zoeken, die lief en betrouwbaar is,d ara leer je toch echt heel erg veel van. vraag advies ana anderen, loop eens een keer de bieb in enz.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 10:33

Wij hebben een paar x in de zomervakantie 2 paarden op stal gehuurd voordat we zelf een eigen paard hebben gekocht. Zo konden we zien of we het zagen zitten om dagelijks in de weer te zijn met paarden.

Wij hebben voor de rest nooit een verzorgpaard gehad. We staan op pensionstal en als we ergens vragen over hebben of ergens niet uitkomen dan is er altijd iemand die wil helpen. Succes!

Margriet7

Berichten: 780
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: noordholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 11:02

hai,
gaaf dat je een eigen paard mag !!!

ik zou vooral veel aan paardenmensen vragen de komende tijd op de manege, gewoon als ze met hun paard bezig zijn goed opletten enzo,
ook kun je veel uit boeken leren.
misschien moet je je een dagje eigen paard voorstellen? bijvoorbeeld dat je opstaat naar je paard gaat gaat voeren (welke merken gebruikt iedereen en waarom?) en zo loop je de dingen na en je moet bij alles na denken van hoe en wat, de dingen waar je geen antwoord op weet gewoon even aan iemand vragen, hoe dom ook, maakt niet uit. van denken wordt je grijs, van vragen wordt je wijs!!!
maar eerst een paard op de manege leasen is misschien ook een optie?
succes er mee OK dan! !!!

renske
Berichten: 652
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: velp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-04 17:52

ja ik heb al wel een aantal verzorgpaarden/pony's gehad. Ik denk wel dat ik er iets van heb geleerd maar niet genoeg. Een aantal heb ik ook buiten de manege gehad maar daar hoefde ik meestal ook alleen maar te rijden, poetsen en mesten.
Maar ik ga inderdaad dan ook maar opzoek naar wat goede boeken!
(en ik heb nog wel even voordat ik 18 word! in April pas..)

renske
Berichten: 652
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: velp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-04 17:58

en ik ga inderdaad maar eens op de manege de kosten vragen van paard in half pension nemen.. en dan heel lief naar me moeder kijken Lachen