Zou jij dit paard nog een kans geven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 12:01

Vanuit de gedachte die Esme ook al omschrijft: van 0 af aan opnieuw beginnen!

noekie_smile
Berichten: 524
Geregistreerd: 08-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 12:18

Inderdaad nieuwe kans geven. Wat hij heeft gedaan vergeten wat jullie hebben gedaan vergeten en helemaal opnieuw beginnen!

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 12:37

door een goede ruiter mét ervaring zal dit paard vast wel een braaf rijpaard worden. Hij moet doorgereden worden en dat zal niet gebeuren waar hij nu staat...

Daphne18

Berichten: 229
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 12:39

Al bedoel je vast wel goed, het klinkt idd nog al penny-ig, sporen/zweep/bit, "Wij leren dat paard wel even hoe het moet..."

Billy schreef:
Jullie hebben dat dier gewoon mishandeld, geen wonder dat hij ging bijten. Hij snapte absoluut niet wat jullie van hem wilden, en jullie gingen steeds scherpere middelen inzetten terwijl hij het gewoon niet kon. Wees maar trots op jezelf


Ik kan ook niet meer dan het hier slightly mee eens zijn...

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 12:41

Hij is dus gewoon niet ingereden... Vind je het gek dat het arme dier er niets van snapt, zou hem zeker nog een kans geven, maar dan wel bij mensen die geduld hebben.....

ossenburg

Berichten: 394
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: benschop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 12:45

Ik sluit me bij de ellepel aan, niet lopen duidt meestal op een veelal medisch probleem. Opvoeden komt daarna

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 13:23

Laten nakijken en heropvoeden

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 15:47

Misser schreef:
Dit is nou typisch een geval van; niet vals geboren, wel vals gemaakt... sorry maar sta helemaal verbaasd als ik je verhaal lees... Bij een jong paard wat niks snapt sporen, zweep, scherp bit en dan verbaasd zijn dat ie boos wordt Verward



dat paard is gewoon heel eerlijk. Wees blij met zo'n eerlijk paardje

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 15:51

Opvoeden.. Hij was nooit ingereden als ik het zo lees, dan lijkt me logisch dat hij er niks van snapt.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 15:54

medisch na laten kijken en dan heropvoeden. het ligt hier aan de mensen die hem blijkbaar niet goed opgevoed hebben, door dit paard te heroopvoeden leren ze hoe het wel moet. als je hem in zou laten slapen is het volgende paard de volgende pineut.

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 15:57

esme schreef:
een paard is van nature niet gemeen of gevaarlijk het is enkel de natuur dat hij bijt en schopt. Heropvoeden is volgens mij nog niet eens aan de orde maar opvoeden wel. Als een paard geen opvoeding heeft gehad kan je niet praten over heropvoeden. Bij de basis beginnen zou ik zeggen maar een kans verdient hij zeker. Gevaarlijke paarden worden niet geboren maar gemaakt. Hoe zou jij het vinden als je niks snapt van degene die je wat zegt (maar jij spreekt de taal niet) en omdat jij hem niet begrijpt wordt je geschopt en geslagen geprikt met sporen slaag krijgt met zweep enz????? dan wordt je toch ook vals? Nee hoor inslapen zou voor mij geen optie zijn. Het klinkt wel als een paard met karakter, en als je die reeel benaderd en duidelijk maakt wat de bedoeling is heb je er toch vaak veel plezier mee. Maar een slecht beleerd paard mee op kamp is toch zo wie zo vragen om ellende, naar dat kamp zou ik niet willen hoor!

helemaal met esme eens kan het niet beter verwoorden

Dorothe
Berichten: 6
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: Pijnacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 15:59

Absoluut LATEN heropvoeden en er vooral zelf vanaf blijven. Kijk a.u.b. even op de site www.paardnatuurlijk.nl en leg je probleem daar voor. Het kost misschien een paar centen, maar die mensen weten echt hoe ze met paarden moeten omgaan.
Dat dit beestje zo is, komt zeker niet door hem, maar door de mensen die met hem 'gewerkt' (ahum ...) hebben.
Verder sluit ik mij volledig aan bij hetgeen mijn voorgangers hebben geschreven, hij verdient een nieuwe kans !!! OK dan!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:06

Kleintje19 schreef:
Uiteindelijk hebben we van alles geprobeerd, van zweep, sporen tot een ander bit aan toe. Maar we kregen hem niet vooruit! Hij liep uiteindelijk wel, maar heeeeeeeeeeeeel langzaam en de ruiter moest blijven schoppen.


sorry maar denk je dat een slecht ingereden paard beenhulpen kent? nee die kent hij niet, waarom dan blijven schoppen?? een ander bit, t beestje kent haast niets, wat dacht je dan met een ander bit te bereiken?

logisch dat het paard langzaam maar zeker steeds valser en gemener werd, als hij zn stal uitmoet krijgt hij er continue van langs en hij snapt niet eens waarom!

typisch voorbeeld van een verpest paard.....

in de wei zetten met andere paarden, en laat hem daarna door iemand met verstand ervan inrijden, en dan niet iemand die dat wel 'ff zal oplossen' maar iemand die met verstand en geduld aan de slag gaat!

zonde van het paard!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:08

esme billy misser etc hebben zo'n beetje hetzelfde getypt als ik net zie ik nu, maar ik ben het helemaal met hun eens!
en vooral ook met billy!

dit is idd een verkapte vorm van mishandeling maar dan onder de naam 'paardrijden'

Celvin

Berichten: 888
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 17:01

Ik zou ook zeggen Her-opvoeden !
Maar dat meisje moet zich wel eerst goed van te voor bedenken waar ze aan begint !
Niet zo dat ze na een maand zoiets heb van ik kan het toch niet ik kap ermee en verkoop hem fijn weer door !
En dat de volgende eigenaar vervolgens na een maand hetzelfde doet .. etc..etc..
Het moet iemand zijn met veeeeeeeel geduld en zeker ook veeel ervaring !

Succes ermee OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 01:34

Mag ik het verhaal even uitbreiden? Voor iedereen begint te zeggen dat ik hem heb mishandeld ofzo...

Ten eerste heb ik persoonlijk niks met het dier te maken gehad. Het was de leiding van het camp die dit allemaal heeft gedaan. Zelf was ik er absoluut geen fan van om zweep/sporen of wat dan ook te gebruiken, want ik vond idd ook: als je een dier nog niks hebt geleerd kan je 'm ook niet straffen voor zijn onwetendheid!

Anyway... 2 mensen van het camp vonden dat anders. Dat waren dan ook behoorlijke b*tches. Zij waren de program directors, en zij hebben de knol alles aangedaan.

Iig... nu bleek dus dat niemand wist wat Trisma's achtergrond was. Hij werd afgeleverd op het kamp als 'Perfect getraind', 'Het perfecte paard voor een kamp' en omdat opeens 8 (!) van onze goede paarden kreupel waren, moesten we hem wel inzetten.
Hij is 5 keer door de veearts gecheckt op ziektes of andere kwaaltjes die ertoe zouden kunnen lijden dat hij zo vals werd. De veearts was er toch omdat de andere paarden oogontstekingen kregen, koliek hadden, een hoefzweer hadden... Dus kon ze Trizzie net zo goed nog een keertje bekijken. Uiteindelijk zijn er zelfs scans gemaakt van z'n rug, benen en hoofd om er zeker van te zijn dat alles goed zat.

De laatste week zijn de program director b*tches aan de slag gegaan met de sporen en de zweep, maar het meeste leed was toen al gedaan.

Ik wilde jullie even duidelijk maken dat het echt niet nodig is om hier boos op MIJ te worden, want ik heb er niks mee te maken gehad. En geloof me, we hebben met verschillende mensen de 2 dames verscheidene keren verteld met hun handen van het paard af te blijven, maar dat deden ze niet. En omdat zij onze bazen waren kon dat ook.

Ik ben zelf het meisje heel erg aan aan het moedigen om Trisma te kopen, opdat hij een tweede kans kan krijgen. Jullie zeggen dus dat ze 't moet doen?

Bedankt voor de reacties, maar ik begrijp niet waarom jullie zo kwaad worden. Ik vraag eerlijk om jullie advies, vanuit een goede point of view. Als je niks positiefs te zeggen hebt, probeer dan iig tactisch te zijn. Dankjewel.

Dorothe
Berichten: 6
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: Pijnacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 08:30

Hé kleintje, volgens mij is de kritiek ook niet tegen jou gericht, hoor! In ieder geval, niet door mij Ach gut
Uit jouw verhaal begrijp ik best, dat jij hem zo hebt aangetroffen. Paardenmensen worden gewoon boos, als ze zo'n verhaal lezen.
Ik hoop dat je iemand kunt overtuigen om dat beestje op een andere manier te benaderen en dat het toch nog goed komt met hem, want zo heeft hij zelf ook geen leven.
Probeer dat meisje die hem wil kopen te overtuigen, dat ze zich goed oriënteert over wie hem kan helpen, dan kan ze er nog heel lang een fijn paard aan hebben.
Sterkte !!
Gr

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 08:34

Sommige paarden pikken het nu eenmaal niet als ze zo worden behandeld als dat paard is behandeld. Ik hoop dat het met heropvoeden nog te redden valt. Ik weet van een geval dat toch uiteindelijk bij de slager is beland (en dat door kundige mensen was ingereden) maar niet meer te redden viel. Gewoon omdat hij compleet in staking ging als er iemand opzatm, ongeacht of het nu werken was of een gewone bosrit.

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 12:15

Welk camp was dat, of stonden er zo ontzettend veel paarden, dat er 8 kreupel waren, oogontstekingen, hoefzweer en koliek, da's best veel tegelijk.....

Maar nu on toppic, hoop dat het paard een nieuwe kans krijgt....

sas00

Berichten: 961
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 12:40

Een vriendin van mij had ook zo'n soort type paard...
Niet vooruit te branden en gemeen tegenover iedereen.

Gelukkig heeft zij verder gekeken, een DA erbij gehaald en nu een paard waar ze alles mee kan doen.
Hij had wat aan zijn hoeven waardoor elke stap pijn deed maar dit was niet aan hem te zien als hij liep.
(zal even informeren wat het nou precies was)
Hij kreeg wel gewoon altijd zijn bix te eten waardoor hij overkwam van de energie, maar kon niet lopen vanwege de pijn, dus zocht andere bezigheden... bijten trappen noem maar op.

Gelukkig is het voor het paard en de eigenaar helemaal goed gekomen.

_ortiz_

Berichten: 523
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 12:47

ik zou dat paard laten heropvoeden.
en hem na laten kijken door de DA (mischien heeft hij wel wat).

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 12:51

Ik zou hem denk ik wel een kans willen geven, en hem met NH gaan proberen duidelijk te maken dat ik de leider ben en niet hij..
ik zeg natuurlijk niet dat zoiets zou lukken maar je kan het altijd proberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 22:42

Hetja, we hadden bijna 100 paarden plus nog 50 van eigenaren, en alles gebeurde niet tergelijkertijd (gelukkig niet zeg Bloos!)

Sas00: dit paard had idd ook wat aan zijn hoeven als veulen, maar hij is sinds jaarling zijnde goed gecheckt, en de veearts van het kamp kende hem ook. De hoefsmid, EN de veearts hebben zn hoeven nagekeken, we hebben er scans van laten maken en er zat nu niks dat hem pijn kon doen. Wel zou hij misschien getraumatiseerd kunnen zijn, dat was onze laatste gedachte.

Ik heb inmiddels met het meisje gesproken en de huidige eigenaren vragen 3000 dollar voor hem. Dat is absoluut teveel voor een paard met zo'n karakter. Als ze wat geld van de prijs af kan halen doet ze het!!

Haha!

PS Dorothe bedankt voor je steuntje in de rug... ik heb echt niks fout gedaan, dus ik kan dan behoorlijk pissig worden als mensen dan boos op mij gaan doen. Ik wil juist dat hij WEL geredt wordt!!!!!

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 00:08

Een paard is van nature niet gemeen tegen mensen (eerder bang)
Een paard kan gemeen worden door dat hij "m,ishandeld" word of door niet consequent te zijn. Ik zou ook zeggen heropvoeden dat paard. Eerst met een heel dominant ander paard (liefst meerdere) en dan na een hele tijd het gelijk goed aanpakken, dat het paard weet waar hij aan toe. Dat hij leert wat wel en niet mag, en dit niet door er op los te meppen. dat kweekt ook gen vertrouwen

casjuh

Berichten: 760
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 08:48

Ik zou hem ook heropvoeden. En dus niet in een paar weekies, maar ik denk dat je daar wel een paar jaar over moet doen... Geen zweep meer laten zien en helemaal vanaf het begin inrijden. Hij moet er immers weer plezier in zien te krijgen. Ik had ook zo'n probleem met een shetlander (alleen was die wel lief en beet ie niet) maar die was ook niet vooruit te branden. Ik heb toen de zweep weggehaald, een half jaar lang niet laten zien en opnieuw inrijden. Reageren op beenhulpen, overdreven belonen als ie reageert op je been enz. en nu een jaar later huppelt ie weer vrolijk verder als er kinderen op rijden.
Je moet dat paard laten zien dat het eigenlijk best leuk is om met mensen te werken.
Ik zou em zeeeeeker niet in laten slapen. Dat paard is niet vals geboren, maar vals gemaakt. Ik denk dat je na heel veel geduld en tijd een superpaard hebt die voor je door het vuur wil gaan en dat is zeker geen pennyverhaaltje Knipoog