kan een paard klein blijven na mishandeling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 18:41

Als hij niet genoeg of het verkeerde eten heeft gehad, of tekort gekomen is met regalmatig ontwormen, ziek is geweest omdat hij de nodige inentingen niet heeft gekregen, kunnen paarden en ponies inderdaad achterblijven in de groei. Vooral de achterstand die ze het eerste jaar to de eerste anderhalf jaar oplopen is bijna niet meer in te halen...

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 18:42

Zou kunnen, een veulen heeft bepaalde voedingsstoffen nodig om goed te kunnen groeien. Bij een verzorging dat niet optimaal is, kan het een groeiachterstand oplopen. Die achterstand kan wellicht niet meer in te halen zijn waardoor het paard kleiner blijft. Maar wanneer een paard gewoon goed te eten krijgt, is het volgens mij nagenoeg niet mogelijk. Ook niet wanneer het daarbij wel mishandeld wordt. Ik ga hier overigens uit van lichamelijke mishandeling.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 19:07

Soraya is een 3 jarige half gelderse merrie bij ons.
Inh aar eerste levensjaar kreeg ze een klap van een paard, en liep een flinke beenwond op. Ze moest aan de peniciline en/of antibiotica.
In haar 2e levensjaar kreeg ze weer een klap van een ander paard, weer een flinke jaap op haar andere achterbeen. Weer peniciline/antibiotica.
Nu is ze dus bijna 3, en ziet eruit als een 2 jarige.
Ze is klein en iel, en at zal ze waarschijnlijk ook blijven

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 19:23

En alweer een mishandeld paard... Zucht... Nederland staat er wel vol mee he?

gizmo5
Berichten: 17
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 19:36

volgens mij kunnen paarden niet achterblijven in de groei door lichamelijke mishandeling wel zoals de anderen ook al zijden als ze te weinig eten krijgen. Dus als jou paard alleen lichamelijk mishandeld is denk ik niet dat het daar aan ligt.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 20:51

verwaarlozing is voor sommige hetzelfde als mishandeling (is het indirect ook) maar soraya is denk ik het levende bewijs dat er veel dingen invloed op de groei hebben (en nee, soraya is geen paard wat heel haar leven binnen heeft gestaan, en ja soraya is altijd optijd ontwormt, ge-ent en kreeg goed te eten etc)

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 22:24

ik weet het niet hoor...
maar mijn paard is waarschijnlijk ook mishandeld geweest en zijn hoofd is ook groot vergeleken met zijn hoogte maar ik denk dat het er niet veel mee te maken heeft maar het kan altijd mogelijk zijn

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23439
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 22:30

Polly is tussen 0.5 jaar en haar 3.5 niet echt goed gevoerd en heeft twee veulens gehad (allebei te vroeg en allebei dood) maar ze wordt nu 5 maar is nog overbouwd en volgens de dierenarts groeit ze niet meer en kan ik gewoon met haar mennen, Maar het kan dus wel