welke hulpteugel longeren voor rug gebruik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

welke hulpteugel longeren voor rug gebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-02 16:06

Zoals jullie weten mag ik weer beginnen met mijn paardje, of eigenlijk ben ik alweer begonnen met longeren. Nu loopt hij nog gewoon aan zijn hoofstelletje te lanterfanteren en een beetje rondjes te lopen aan de longerlijn, maar hij mag dus weer aan het werk. Ik wil dus zijn rug weer sterker maken omdat ik er over een tijd weer op mag rijden. Maar met welke hulpteugel, of anders gezegt HOE maak ik zijn rug sterker aan de longeerlijn, alle adviezen c.q. tips zijn meegenomen!

carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 16:12

ik denk met een gonque,(schrijf je het zo?) dat is goed voor het gebruik van de rug Knipoog of met bijzetteugels, maar die zitten zo vast, vind ik.

kijk anders in de gids van horselover of divoza, daar staan ook veel hulpteugels in Knipoog

Ik kan doordat ik niet meer met mijn zadel kan rijden(zit te krap bij zijn schouders) ook niet rijden, dus ik moet ook flink longeren om hem toch nog voldoende te trainen.

Succes!

groetjes kathelijn

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 16:13

Als ik longeer, gebruik ik verschillende middelen:
Pessoa-teugel, normale bijzet, slof (slof zet ik aan het middelste oogje aan de singel, dan door het bit en dan vast aan het bovenste oogje van de singel.) of dubbele longe. Ik wissel het een beetje af. Als ik geen zin heb in al die poespas, longeer ik hem met heel veel overgangen draf-galop en stap-draf. Je kan ook gebruik maken van caviletti of balkjes. Daar moet hij zijn rug ook goed voor gebruiken.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 16:26

Bij gebrek aan een pessoateugel (idd ideaal voor ruggebruik) kun je (ideetje van mijn vriendin) ook van voren bijzetten (niet te strak) en van achter een bandage achter zijn billen (dus niet onder zijn staart), dit alles vastmaken aan de longeersingel.
De bandage activeert de achterhand om er goed onder te komen.
Dus soortemet van alternatieve pessoateugel, hihi. Werkt bij mijn paardje in ieder geval utistekend.
Viv

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 16:28

Alle hulpteugels maken de rug sterker met longeren mits ze correct gebruikt worden. Volgens mij is het zo dat hoe lager je je paard bijzet, hoe meer hij zijn rug moet gebruiken. Je moet hem dat wel goed voorwaarts houden (spreekt voort zich) ik zelf vind de pessoa teugel het fijnst (voor werking; zie pessoa topic bij RT waar ik een heel mooi plaatje heb gemaakt Knipoog ) en inderdaad, balkjes zijn ook goed voor de rug.

Je moet er wel rekening mee houden dat je alles langzaamaan opbouwt, van zio'n pessoa kunnen ze flink spierpijn krijgen, eigenlijk van alle dingen die ze niet gewend zijn. Succes!