Rubber bit beter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Rubber bit beter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-02 09:14

gister op de manege hadden een paar mensen een discussie of rubber over t bit nou zachter was voor de mond of niet. ik denk namelijk dat het best kan gaan branden in de mond (bij de mondhoeken bijv).
meningen??

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 09:16

Rubber is veel 'stroever' als metaal en de kans is groot dat het schuurt op de lagen.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 10:48

Als ze erop bijten, dan komen er ook stukjes rubber af...gevolg is dat het rubber niet meer 'glad' is en erg zeer kan gaan doen.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 13:48

Ineke2 schreef:
Als ze erop bijten, dan komen er ook stukjes rubber af...gevolg is dat het rubber niet meer 'glad' is en erg zeer kan gaan doen.


Ik weet niet waar jij het bit hebt hangen hoor, maar op de plek waar het bit hoort, zitten geen tanden of kiezen.
Rubber is inderdaad wel een stuk stroever, wrijf er maar eens met een vochtige hand een paar keer overheen!
Er is wel een verschil tussen rubber (zwart) en Happy Mouth-kunststof bitten (wit), die laatste zijn wel glad, en erg vriendelijk voor het paard.

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 14:41

(ja ik beken, ik begon die discussie, alleen het was niet echt een discussie hoor, meer een vraag).
volgens mij si het idd zo dat rubber erg kan gaan schuren. in een droge mond zal dat niet echt lekker zijn voor een paard. maar als de mond wat vochtiger is gaat t weer branden dus beide is dan geen goed alternatief. alleen nu is t zo dat een bit stil in de mond hoort te liggen. dus dan is het bijna niet mogelijk dat hij gaat schuren omdat het bit stil ligt. je moet dan wel een enorme zager zijn om t echt pijnlijk te laten zijn. dus er zit weinig verschil in dan volgens mij.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 17:41

nee marjo dat klopt niet een paard dat gewoon netjes het bit aanneemt en speelt met het bit kan al brandblaren krijgen van rubber omdat het heel stroef is.
Rubber wat heel nat is van slijm is spekglad en dus zachter voor een paardenmond maar zoals bij de meeste paarden is er maar iets speeksel en is een doodnormale ophouding al genoeg om flink pijn te doen en te branden.

carola die happy mouth heb ik ook eens gekocht omdat hij paard vriendelijk was.
Ik heb het bit er op een normale manier in de mond hangen dus niet extra strak of los, Ik heb niet op een rare manier gereden met dat bit maar toch haalde het paard er een mondhoek aan open, ze had er een scherpe rand in gekauwd.
Mijn tante (ken je misschien wel haar pony heeft een tijdje bij de bosruiters gereden met ene tessa) heeft deze bitten ook voor haar paard (met smaakjes) en vervangt ze bijan om de 1.5 maand ivm scherpe randjes door het kauwen op het bitje.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 17:58

carola schreef:
Ik weet niet waar jij het bit hebt hangen hoor, maar op de plek waar het bit hoort, zitten geen tanden of kiezen.


Klopt, maar een paard kan een bit wel even een stukje ophijsen met z'n tong zodat het wel tussen z'n kiezen past. Dan kun je natuurlijk weer je neusriem heel strak aansjorren, maar dat verdient ook geen schoonheidsprijs.

Ik ben ook niet zo kapot van rubber, om al genoemde redenen. Nog wel een tip: als je toch met een rubber bit wil rijden, zorg dan dat je een bit hebt met een stalen kern die niet kapot gekauwd kan worden. Voorkomt dat je paard onbestuurbaar is als hij het bit doorkauwt. Wondjes zijn dan bijna niet te voorkomen, maar dat is nog altijd beter dan met een onbestuurbaar paard de weg op schieten.....