mexicaanse neusriem???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

mexicaanse neusriem???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-02 11:02

Ik vraag me af wat nou t verschil is (in gebruik) tussen een gecombineerde neusriem en een mexicaanse neusriem.....?

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 11:11

Dit wil ik ook wel eens weten!

Ik denk eigenlijk dat er geen verschil is qua inwerking...

Gast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 11:22

Beiden zorgen voor een bepaalde druk op de neus wanneer het paard zijn mond wil openen. De druk van het bit kan dus minder goed worden omzeild. Een gecombineerde bestaat uit een brede riem/band met daaronder een sperriempje die je onder het bit langs vast maakt, dit type hoofdstel zie je met name bij de dressuur. De Mexicaanse riem wordt meer bij het springen gebruikt en bestaat uit kruislings gebruikte banden, die elkaar dus kruisen boven de neus maar ook aan de onderzijde op maat worden vastgemaakt.
Het échte verschil in werking zou ik niet weten. Ik ben een keer door stalgenoten uitgelachen omdat ik met een Mex. riem in de dressuur wilde starten en vond dat onzin, want ik rijd mijn paard net zo lekker op beide hoofdstellen. Ik merkt bij springruiters dat ze soms een hekel uiten naar die ‘aansnoerhoofdstellen’ maar ja, het is maar net hoe hard je de boel aansnoert he?!!

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 11:24

een mexicaanse neusriem werkt scherper in dan een gecombineerde. met een mexicaanse kan je meer druk uitoefenen op de neus (neusbeen)

Gast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 11:32

Beiden zorgen voor een bepaalde druk op de neus wanneer het paard zijn mond wil openen. De druk van het bit kan dus minder goed worden omzeild. Een gecombineerde bestaat uit een brede riem/band met daaronder een sperriempje die je onder het bit langs vast maakt, dit type hoofdstel zie je met name bij de dressuur. De Mexicaanse riem wordt meer bij het springen gebruikt en bestaat uit kruislings gebruikte banden, die elkaar dus kruisen boven de neus maar ook aan de onderzijde op maat worden vastgemaakt.
Het échte verschil in werking zou ik niet weten. Ik ben een keer door stalgenoten uitgelachen omdat ik met een Mex. riem in de dressuur wilde starten en vond dat onzin, want ik rijd mijn paard net zo lekker op beide hoofdstellen. Ik merkt bij springruiters dat ze soms een hekel uiten naar die ‘aansnoerhoofdstellen’ maar ja, het is maar net hoe hard je de boel aansnoert he?!!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 11:34

Beiden zorgen voor een bepaalde druk op de neus wanneer het paard zijn mond wil openen. De druk van het bit kan dus minder goed worden omzeild. Een gecombineerde bestaat uit een brede riem/band met daaronder een sperriempje die je onder het bit langs vast maakt, dit type hoofdstel zie je met name bij de dressuur. De Mexicaanse riem wordt meer bij het springen gebruikt en bestaat uit kruislings gebruikte banden, die elkaar dus kruisen boven de neus maar ook aan de onderzijde op maat worden vastgemaakt.
Het échte verschil in werking zou ik niet weten. Ik ben een keer door stalgenoten uitgelachen omdat ik met een Mex. riem in de dressuur wilde starten en vond dat onzin, want ik rijd mijn paard net zo lekker op beide hoofdstellen. Ik merkt bij springruiters dat ze soms een hekel uiten naar die ‘aansnoerhoofdstellen’ maar ja, het is maar net hoe hard je de boel aansnoert he?!!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 11:48

Ik rij zowel de dressuur als het springen met de mexicaanse neusriem en ik heb zoiets van Laat ze maar lachen of raar kijken. Waar ik langzaam wel een hekel aan krijg is dat niet alle jury´s de regels kennen (het boekje dus).

Nu mijn uitleg waarom ik met de mexicaanse rij.
Mijn paard is erg voorwaarts maar merendeel in zijn lichaam loopt hij te duwen. Omdat hij me toen slecht liet zitten. Kreeg ik hem nauwelijks tot niet terug in tempo. Gevolg je gaat trekken in de mond dat schoot dus niet op. Met springen maakt hij zich graag sterk voor de sprong omdat hij zoooo graag wil (zie foto´s ITP). Op advies ben ik toen met de mexicaanse gaan springen. Later reed ik er ook een dressuurles mee en ik kreeg de ene naar de andere opmerking dat hij zo stil in de aanleuning was. Ik had dus meer tijd om te gaan rijden ipv hem continue tegen te houden.
Nu ben ik een jaar verder en hij is veel verbeterd alleen voorwaarts zal hij altijd blijven. Ik ga proberen te wisselen binnenkort alleen reageert hij vrij heftig op de verschillende neusriemen (de druk ervan).

Schijnbaar zorgt die druk op zijn neus dat hij rustig wordt en meer terug komt in zijn lijf. Bij mij werkt het maar dat wil niet zeggen dat het bij andere werkt. Ik weet ook dat merendeel van het probleem bij mij lag omdat ik hem niet aan mijn zit terug kon rijden nu wel trouwens *LOL* .
Wees voorzichtig met deze neusriem als je hem niet nodig hebt rij er dan maar niet mee. BTW hij werkt ook alleen maar als hij strak zit anders doet hij niets. Veel mensen rijden ermee voor de sier en niet om het nut ervan Verward . Tja dan kan je beter ZONDER gaan rijden Lovers .