Hoe eerlijk zijn jullie bij de verkoop van paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 14:11

Maar als je een specifieke tijd afspreekt en je bent op tijd? Dan zou ik in ieder geval een beetje wantrouwend zijn. Ik vind het erg belangrijk om te zien hoe een pony zich gedraagt tijdens uit de stal halen, poetsen, zadelen enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 14:12

Klopt
ik zadel en peots (voor de show want dat is van te voren ook al gedaan) waar de mensen bij staan.
Als ze het aangeven mogen ze het ook zelf.

Pegasus19

Berichten: 173
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 14:15

Ma het ligt er al aan, als het nu pak 1 uur is en ze komen om half 2, dan wacht ik wel. Maar als het 1 is en die mensen komen pas na 3 dus niet echt een stipt uur, dan rij ik gewoon. En met afzadelen enzo merkt ge ook veel. Maar er zijn wel ook een deel mensen die het paard alleen maar onder zadel moeten zien. Dus, het ligt er dikwijls al aan wat ik doe.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 14:24

Wij zijn naar mijn mening te overdreven met de verkoop van onze veulens/jaarlingen Tong uitsteken . Dat komt mede omdat het onze hobby is en geen bedrijfsmatige handel, waar we financieel afhankelijk van zijn.

Als bij ons een hengstje geboren wordt, zijn we blij dat het allemaal goed gegaan, maar gelijk ook verdrietig omdat we weten dat het een hele zoektoch wordt om een hengstje goed te verkopen, we houden ze net zolang totdat we zeker zijn van een goed tehuis. (weidegang/goede verzorging/maatjes om mee te spelen en mensen die het financieel goed kunnen behappen. enz enz.

We verkopen de pony's alleen met verkoop contact, waarin oa staat dat als de koper om welke reden dan ook de pony wilt door verkopen dat wij als fokker eerste terugkoop-recht hebben, we gaan regelmatig bij de verkochte pony's langs, al moet ik zeggen dat dat en hele opgave wordt omdat er iedere jaar meer bij komt. Dus telefoonisch dan maar.

Mensen krijgen een veulenboekje erbij waarin dag 1 tot de dag dat het veulen verkocht staat omschreven incl foto's soms ook vd geboorte maar dat lukt lang niet altijd. Ieder pony is anders dus een korte karakter omschrijving en de dingen die de pony leuk vind of juist niet.

Sommige kopers vinden het contract niks omdat ze naar hun mening niet volledig vrij zijn om de pony te verkopen, dat is ook zo, maar wij willen niet dat onze ponys bij handelaren/slachthuis of andere dubieuze mensen in aanraking komen.
Daar tegen over staat dat als er problemen zijn of als men vragen heeft over het specieke ras Shetlander of Mini AP dat ze altijd bij ons terrecht kunnen en we zelfs langs komen om naar het probleem te kijken en helpen met zoeken van een oplossing, dat zijn vele kopers als een voordeel.

Iedereen die bij ons een pony koopt zegt na de hand, dat ze nimmer het idee hebben gehad beduveld te worden, we zijn altijd eerlijk en open omdat dit in het voordeel van de pony's is, soms hebben we wel ens een pony met en gedragsprobleem die gaat pas de deur uit als deze opgelost is, we willen niet dat kopers met dat probleem opgezadeld worden, evt in overleg kan men de pony wel kopen, maar dan wordt er wel gekeken of de kopers genoeg capaciteiten hebben om het probleem op te lossen. Haha!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 15:14

Toen wij het veulen van Amethyst verkochten zijn we ook eerlijk geweest wat ie wel en niet deed, qua streken etc.
Ze hebben hem eerst een tijdje in proef gehad, en als ie beviel, dan kochten ze hem. (hij staat nu inmiddels al een tijd in de opfok bij die mensen)

Ik vind het best belangrijk als je potentiele kopers een proeftijd geeft. In die tijd kunnen hun ook uitvinden wat de nukken zijn van een paard. Enige informatie vooraf is natuurlijk wel handig, maar lijkt me vanzelfsprekend.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 15:16

Marliesje schreef:
Als mensen een paard gezadeld enal klaar hebben staan als je komt kijken, dan weet je dat er iets mis is. Knipoog



Ik heb daar ook een hekel aan. Heb het een keer gehad toen ik een paard kwam kijken en heb wel meteen alle beenbeschermers afgedaan en was voornemens om als ik een tweede keer zou komen kijken een half uur te vroeg te komen. Kijken of hij dan nog op stal stond. Ik heb het paard uiteindelijk niet gekocht maar ben m later wel weer tegengekomen (bij mij op stal Knipoog ): hij bleek enorme stalnijd te hebben!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 15:24

Citaat:
Ik vind het best belangrijk als je potentiele kopers een proeftijd geeft. In die tijd kunnen hun ook uitvinden wat de nukken zijn van een paard

op de stallen waar ik gereden heb en ook de huidige stal kun je komen rijden zoveel je wilt.
maar het paard verlaat niet het erf. Lachen

Voorheen paar keer misgegegaan met proeftijden en verklote knollen terug gekregen.
Dus dan ben je daar niet meer zo happig op.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 15:32

runningkawa schreef:
op de stallen waar ik gereden heb en ook de huidige stal kun je komen rijden zoveel je wilt.
maar het paard verlaat niet het erf. Lachen

Voorheen paar keer misgegegaan met proeftijden en verklote knollen terug gekregen.
Dus dan ben je daar niet meer zo happig op.

Dat begrijp ik.
Een goede begeleiding is zeker belangrijk, daarom ben ik er ook voor om de paarden op hun eigen stal te laten staan gedurende de proeftijd (leek mij eerlijk gezegd ook wel logisch, maar nu blijkt dus dat dat niet zo is Bloos )

Dat risico kan je imo ook niet lopen, stel je geeft je paard mee met een proeftijd, voor hetzelfde zie je het dier nooit meer, of hij komt indd totaal verkloot terug.
Da's zonde voor het paard én voor je geld...

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 15:37

Ik heb mijn eerste paard verkocht en daarbij ook gewoon verteld dat ik er niet meer op wilde gaan omdat hij of omhoog kwam of explodeerde of begon te bokken en ik geen vertrouwen meer in hem had en geen zin had om iets te breken. Fysiek gezond paard verder, ik liet hem ook rijden in die periode door een vriendin met een hengst en die had haar handen er ook vol aan (een paard dat gewend was te mogen stoppen als hij geen zin meer had door omhoog te komen hoogstwaarschijnlijk), ik had ondertussen een paard op proef (die niet goed bleek in emmeloord en weer terug ging, lieve merrie was dat) en zelfs Orry had ik al op gekocht en op staleen gegeven moment, zaten 2 wk overlap tussen Lachen
Kon best aardig springen een Libero H x Ulft x Michael, mooi paard om te zien, lief op stal en een slijmbal op de kliniek (meneer had in de weide lopen jagen op ruinen en er twee kreupel geslagen, dat was daarna dus alleen nog hengstenweide voor meneer)...

Toen ik hem ging kopen heb ik hem dus proef gereden, ik heb hem op video laten zetten voor mijn instructeur en de fokker die hem aan mij verkocht vertelde mij dat dit een super braaf paard en zou nooit bokken, 'stak ie zijn hand voor in het vuur' ... ik had achteraf moeten zoeken naar blaren.

We dachten later dat hij gedrogeerd is geweest toen ik heb proefgereden.
Verder een nette springer en zonder aftekeningen op een wit vlekje in de achterzijde van de kroonrand bij een van de achtervoeten. Hij is verkocht naar de manege eigenaar in Tolbert, deze man had wel iemand die dat eruit zou rijden en zocht weer een paard voor zichzelf.

Ik ben geen handelaar wat dat betreft denk ik, ik heb liever dat men alles weet en er ook rekening mee houden kan, ook voor het beste voor het paard.
Laatst bijgewerkt door orri op 25-06-04 15:39, in het totaal 2 keer bewerkt

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 15:37

wij hebben wel wat pony's verkocht, 1 die is met een handelaar meegegaan, dat ding had een kronkel, dus die ging netjes af/af het erf af, punt uit Haha!

ik heb nu een dure te koop staan, krijg eindeloos vragen van mensen via mail, moet eindeloos herhalen dat het gewoon een goed paard is, wat een jaar geleden nog helemaal gekeurd is enz. Komen kijken homaar, hoe kan je nou van een mail een paard beoordelen Boos!

Ik heb ook nog een M1 pony die de verkoop ingaat, maar daar hoop ik een buitenland reis voor te kunnen boeken, die pony wil ik hier niet meer zien, zou ik zelf niet tegen kunnen als ik hem terug zie Haha! Gewoon een goeie pony, alle knoppen erop, maar een niet gemakkelijk karakter, dus een pony voor een handig kind Dat zeggen we er ook bij

De schimmel heb ik te koop gehad, sjonge jonge wat een gezeur om een goeie basispony, mensen hebben ontzettend veel te zeuren, als ze een pony willen kopen. De prijs was redelijk voor een M1 pony, beginnen ze te zeuren dat zijn gangen niet ruim genoeg zijn, ja nee zeg daarom was de prijs redelijk Boos! Gewoon een goeie leerpony, punt uit Haha!

zo kan je dus hele boeken schrijven over paardenverkoop/aankoop

ik probeer zo eerlijk mogelijk een paard/pony te verkopen

noekie123

Berichten: 419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Heythuysen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 15:40

LDRD schreef:
Ik denk dat als je wil dat je paard op het juiste adres terecht komt je ook eerlijke informatie moet geven. Men ontdekt het probleem vroeg of laat toch wel en de kans is groot dat een paard zo van hand tot hand gaat uiteindelijk.



Precies, als je echt een paard moet verkopen, dan doe je dat toch meestal met veel verdriet. Althans zo was de situatie bij ons thuis.
En je wilt alleen maar een betere plek, dan dat jij hem/haar kon bieden en vaak zijn veel dingen gewoon niet genoeg. Een eerlijke verkoop hoort daar bij. We hebben 2 paardjes verkocht, die een super tehuis hebben gekregen. Maar alle positieve en negatieve dingen zijn bekend. Het waren ook geen probleem-paarden.

We hebben wel een ziek paard, maar die verkopen we niet. Alleen al om de ellende voor het beestje te voorkomen. Op dit moment functioneerd ze goed met de nodige kruiden, maar verkopen en doodzwijgen zou een hel voor het paard zijn, never nooit niet dus!!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 15:43

runningkawa schreef:
op de stallen waar ik gereden heb en ook de huidige stal kun je komen rijden zoveel je wilt.
maar het paard verlaat niet het erf. Lachen

Voorheen paar keer misgegegaan met proeftijden en verklote knollen terug gekregen.
Dus dan ben je daar niet meer zo happig op.


We hebben inderdaad een keer meegemaakt dat ze het paard terugbrachten en de staart afgebeten was. Boos!
Daar wordt je niet vrolijk van. Toch gaan ze bij ons vaak op proef.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132061
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 16:04

Ik heb een keer een "rotknol" verkocht en die is bewust naar een handelaar gegaan.
Met daarbij de vermelding dat het om een rotzak ging, maar daar was ie zelf na een paar minuten ook al achter Haha!
Het beest was gewoon niet te vertrouwen
Particulier verkopen vond ik geen optie omdat alleen een proefrit al levensgevaarlijk was, daar wil ik mensen niet aan blootstellen en erover liegen wil ik ook niet.