Paardenbril ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Paardenbril ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-02 00:11

Hoe kun je constateren of een paard slecht ziet Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 16:12

je kunt hem allerlei testjes laten doen (maar het uitslag hoeft niet altijd echt zo te zijn) zoals een pony die ik berijd daar rij ik vaak mee buiten als ik dan een galop je maak rij ik expres wel eens recht op een boom af en geef haar meer tuegel zo van dat zij zelf kan bepalen of ze erlangs gaat of niet nou tis dat ik er op het (bijna) laatse moment erlangs stuur anders knallen we samen tegen die boom op! Frusty Frusty . maar dit kan ook zijn (heb ik mij laten vertellen) dat de paard of pony je vertrouwt dus jou ook volgt! in de dingen die je doet dus als haar aangalopeer op een boom af dan kan zij ook ziets hebben van ow.. zij zal wel zometeen naar links sturen zodat we er niet tegen aan knallen..
maar de beste optie
laat een DA naar kijken!
die hebben er (altijd) meer verstand van Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88753
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 17:10

Kijk of er geen blauwig waas over het oog ligt, dit is een begin van staar (blindheid).

Verder zijn alle paarden bijziend: dat houdt in dat ze van dichtbij scherp zien en van veraf niet. Daar is het meer 'radend kijken'. In combinatie met de geur en het gehoor(die wel heel scherp zijn) is dat meestal geen probleem.

Het kan dus gebeuren dat je paard iets veraf ziet en er duidelijk bangig op reageert, terwijl als het dichterbij komt hij zoiets heeft van 'oh was dat het nou... Slapen '

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-02 13:15

Sugarmiss schreef:
Verder zijn alle paarden bijziend: dat houdt in dat ze van dichtbij scherp zien en van veraf niet. Daar is het meer 'radend kijken'. In combinatie met de geur en het gehoor(die wel heel scherp zijn) is dat meestal geen probleem.

Wist niet dat alle paarden een bril nodig hadden Lachen
Waarom vraag ik het : ons paardje stormt op de muur af en stopt pas als ze er zo'n beetje tegenaan knalt. Zie ze die muur soms niet dacht ik Verward

DubbelFun

Berichten: 88753
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 18:39

Oh ik denk dat ze de muur wel ziet, maar ze kan niet goed een inschatting maken van de hoogte (als je hem wilt springen neem ik aan).

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 19:44

Sugarmiss schreef:


Verder zijn alle paarden bijziend: dat houdt in dat ze van dichtbij scherp zien en van veraf niet. Daar is het meer 'radend kijken'. In combinatie met de geur en het gehoor(die wel heel scherp zijn) is dat meestal geen probleem.

Het kan dus gebeuren dat je paard iets veraf ziet en er duidelijk bangig op reageert, terwijl als het dichterbij komt hij zoiets heeft van 'oh was dat het nou... Slapen '


Klopt niet hoor. Het is juist andersom. Binnen een straal van 1 meter ziet een paard alles wazig. Maar dat is hij uiteraard wel gewoon.
Het is ook normaal dat hij beter ver ziet, want in het wild is vooral ver zien nuttig om roofdieren snel te zien naderen.
Verder ziet een paard goed voor zich, zeg maar het gebied dat hij met beide ogen tegelijk kan zien, en moet hij zijn hoofd draaien als hij iets echt goed wilt bekijken. Hij ziet dus eerst iest bewegen vanuit zijn ooghoek en om het goed te zien heeft hij zijn beide ogen nodig *LOL* .

Ik heb een heel goed boek van... (als je wilt zoek ik de schrijver even op) in elk geval een gedragsdeskundige bij dieren die allerlei van die vragen beantwoordt in zijn boek. Onder andere: "is een paard links of rechtshandig", "kan een paard kleuren zien" enzovoort. Hij doet zelf de onderzoeken om een hele hoop paarden Lachen . Echt een goed boek *LOL* .