Zadelprobleem? Of dominant paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Zadelprobleem? Of dominant paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 12:41

Ik quote dit stukje even uit het Boktmutsenkletstopic van de Huiskamer. Daar schreef ik het volgende:

Hoi hoi weer iedereen!

Ik zit te overwegen om de zadelmaker te gaan bellen, in Nuenen. Ik vind Kore dr gedrag met opzadelen echt niet normaal meer. Zodra je het sjabrak op haar rug ligt, begint ze te draaien. Dan ga je het zadel uit de kast pakken, en gaat ze door met draaien. Oren in dr nek, en zodra je het zadel boven haar rug tilt staat ze bijna te piafferen en te springen. Zodra het ligt, is ze redelijk rustig. Met aansingelen ook niet echt opvallender als andere paarden zouden doen. Toch gooi ik het zadel er echt niet op ofzo, ik doe het echt rustig en met beleid. Ze heeft geen drukplekken op haar rug, is er ook niet gevoelig als je er op drukt of hard wrijft, en het zadel ziet er zo op het eerste gezicht prima uit. Ook geen scherpe punten of hoeken. Met rijden ook geen probleem.

Ze deed dit met haar vorige zadel, een Wintec dressuurzadel, ook maar minder. Dat is toen opgevuld, en geen verandering in gedrag. Ook doet ze lelijk met dekens, en als je bijvoorbeeld na het rijden je zadelhoes om het zadel doet. Ik snap niks van dit beest!!! Help

Wat is jullie mening?

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 14:32

Ik zou er even een dierenarts bij halen, of een zadelmaker.
Als het zadel goed ligt en ze geen last heeft van haar rug is het dus gewoon klooien. Maar eerst uitsluiten dat het aan het zadel ligt is mijn mening!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 14:34

Ik zou zeker de zadelmaker eens laten komen.
Da of fisio is ook nooit weg.
Mochten hun beide constateren dat er niks is, dan kun je ook met een gerust hart je paard op zijn flikker geven.
Het is namelijk ook zo zielig als je dat doet en je komt er later achter dat er wel wat mis was.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 14:37

Mij lijkt inderdaad dat ze dit niet voor niets doet, is ze verder op stal wel vriendelijk en rustig. En aan de hand?

Lieke

Berichten: 11352
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 16:24

Eerst lichamelijke redenen controleren, daarna oordelen.
Mijn pony is helaas ook een beetje zo, alles is goed, maar dat is het niet geweest. Het punt is dat paarden een goed geheugen hebben, als jij met een een verkeerd zadel hebt gereden zullen ze het zadel associeren met pijn.
Wat ik doe met mijn pony is goed vastzetten en rustig het zadel opleggen, als hij mij probeert om te walsen straf ik hem, verder niet.
Elke keer weer uitgebreid belonen, na ruim een jaar begint hij weer rustiger te worden met opzadelen.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 16:25

Er is altijd een reden voor het gedrag van je paard.
Ik zou eerst een medisch probleem uitsluiten. Dus een dierenarts of fysiotherapeut even naar je paard laten kijken.
Verder je zadel nakijken of daarmee alles in orde is, kijk o.a. of het echt goed past.
Is het geen van beide, dan mag je hem indd aanpakken op zijn gedrag.
Succes!

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 16:32

Ik zou zeker de dierenarts erbij halen en grondig laten onderzoeken of ze lichamelijke klachten heeft.
Als dit helemaal is uitgesloten, zou het kunnen zijn dat ze een pijnlijke/traumatische ervaring met of bij het opzadelen heeft opgelopen of dat ze opzadelen ergens mee in verband brengt waar ze geen goede herinneringen aan heeft. Dit zou je dan moeten proberen te achterhalen, maar dat gaat per paard verschillend. (je kan beginnen met heel hard nadenken)
Succes ermee!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 16:46

Ik zou er zeker iemand bijhalen, Magic had deze klachten namelijk ook. Wij hebben ook nog heel lang gedacht dat het met aanstellen te maken had Bloos

Ze is een keer tijdens het singelen van de longeersingel gaan hangen en sindsdien deed ze ook raar bij het zadel. Wij dachten meer dat het door de schrik van het hangen kwam.
Maar het werd alleen maar erger, op een gegeven moment zakte ze bijna door haar benen van ellende, sprong naar een hoek in haar stal enz...

Het rare was als het zadel er eenmaal oplag en we in de rijbaan nog een keer singelde was er nooit wat aan de hand Verward

Ik raad dus ook in ieder geval een fysio en zadelmaker aan en evt. een DA Lachen