Meest humane dood voor mijn paard......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 13:16

Alane"]
[quote="Anita_D schreef:
Levy,

IK vind dat inderdaad en mijn paard kan helaas niet praten, dus ik kan het niet overleggen of erover hebben ofzo....

MAAR....IK weet bijna zeker dat mijn paarden dat liever zouden hebben, dan sterven in een vreemde, misschien wel enge omgeving!
Ik ken mijn paarden namelijk goed genoeg na al die jaren en ik weet 100% zeker dat ze zich thuis het meest op hun gemak voelen.
En ik zeg je, dit is MIJN mening en Ik ken mijn paarden goed!!!!

En zeg nou zelf, als onze tijd er is vinden we het waarschijnlijk ook fijn als je thuis bent en je hebt allemaal vertrouwde mensen om je heen die veel voor je betekenen.


Is wel even appels met peren vergelijken...
Dieren hebben het "geluk" dat hun baasjes kunnen beslissen over leven en dood... En 1 ding wat wilde mijn moeder graag dat er ook voor mensen zo'n spuitje was, en ik weet zeker dat ze nog liever naar het slachthuis was gebracht dan de lijdensweg die ze heeft gehad voor ze overleed....
[/quote]

Het gaat er ook niet om dat ik JOUW wensen niet respecteer het gaat hier om het morele verhaal

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 13:20

Loena schreef:
Nee, ze worden op een grote stapel verbrand..

Dat ze gebruikt zouden worden voor voer, een lijmfabriek enz.. dat is helemaal niet meer..



Wat dacht je van de vetfabrieken? waar de resten worden gebruikt voor sterilisatie?
het rotten van "afval" geeft een steriliserende werking.
Misschien een uitje organiseren naar Ten Kate Oss in Oss?
Geeft waarschijnlijk een hoop helderheid.
Sorry als het hard overkomt maar de realiteit mag onder ogen worden gezien.

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 15:49

Een paard kent doodsangst, als ze zouden weten wat er gaat gebeuren kan je ze met een shovel niet meer tegenhouden!
Ik heb het helaas meerdere keren meegemaakt en ik ben er zeker van dat ze niet weten wat er gebeurd.
Als ze een spuitje krijgen gaan ze soms vechten om weg te lopen, wat dus niet meer kan omdat ze al deels verlamd zijn. Dus dan weten ze wel wat er gebeuren gaat en doe je ze dus juist die doodsangst aan!

Een kadaverbak ruikt erg vies, maar of ze nu echt de dood ruiken betwijfel ik. Een dood dier betekend in het wild ziektes, en daarom zullen ze er niet zomaar dicht bij komen.

Als je niet wilt dat je paard geslacht en opgegeten wordt, maar je wilt hem het spuitje besparen, kan je volgens mij ook de dierenarts vragen te schieten.

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 16:15

De discussie gaat door en ondertussen vraag ik me af hoe het met de topicstarter is? Sebito heeft namelijk een verdrietige dag en dat mogen we niet vergeten...

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 16:28

Nee idd, die leest hoop ik vandaag haar topic niet door, want dat kan ze denk ik nu niet gebruiken zulke opbeurende details.

Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:37

ik denk dat jullie het meisja in kwestie die een zware beslissing moet maken , echt bang maken door zo te discusieren jullie maken het haar juist moeilijker.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:50

marahorse schreef:
ik denk dat jullie het meisja in kwestie die een zware beslissing moet maken , echt bang maken door zo te discusieren jullie maken het haar juist moeilijker.

Het zou vandaag gebeuren Huilen
Ik hoop dat het goed met haar gaat en ze een beetje overweg kan met haar verdriet....

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:10

Levy"]
[quote="Tallie1979 schreef:
En ik zag laatst iets over mummyficeren op tv, wie weet laat ik dat wel doen..



Dan kijk je steeds tegen je dode paard an? heb je hem niet liever in gedachten zoals hij was?
Geen kritiek, enkel een vraag
[/quote]

Mummyficeren is iets heel anders als opzetten hoor Knipoog Een dier gaat dan in een sacrofaag.. Daarnaast is het zo dat volgens de oude egyptenaren de ziel kan terugkeren. Dit omdat het lichaam het beste geconserveerd zou worden en in tact blijft.

Denk er wel over na, maar het laten mummyficeren van een hond of kat kost al duizenden ( dacht rond de 10.000 euro of dollar ) Geloof nooit dat ik zoveel centjes ga bezitten tegen de tijd dat Winnie ooit dood gaat.. Knipoog Mensen mummyficeren kost trouwens rond de 160.000 dollar.. Knipoog

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:12

Tja, hoe cru het ook klinkt, en ook ik weet dat een paard gevoelsmatig onvervangbaar is, maar ik zou er dan liever een ander paard voor kopen.
Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk....

Sebito
Berichten: 54
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 10:05

(Als laatste ??) hier dan een berichtje van mij. Gister was inderdaad een zware en verdrietige dag, waar ik wellicht later nog wel eens over uit zal wijden maar daar nu de energie niet voor heb.
Dank jullie wel voor al jullie steun. Ik heb het gevoel de juiste keuze te hebben gemaakt.
Tevens wil ik jullie allen melden dat het NIET erg is om een discussie aan te gaan door middel van dit topic. Uiteindelijk heb ik daar om gevraagd en is het fijn ieders mening te horen en die ik zal ik ook ten alle tijden respecteren.
Ik heb mijn eigen keus gemaakt, of een ander die nu juist of niet vindt, voor mij was het de juiste.
Ik heb verscheidene pb'tjes gehad waarin verontschuldigingen werden geuit over het doorzagen van meningen in dit topic. Geen probleem, daar ik Bokt (oa) voor.
Iedereen nogmaals beadnkt voor de steun en het medeleven en tot Bokt!

KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 10:44

Mijn hond is 3 maanden geleden ingeslapen, ze wilde ook niet gaan slapen want ze had het heel erg benauwd. Toch denk ik dat het beter is dan een dier onnodig laten lijden, ook was ze in haar eigen vertrouwde omgeving. (ze had echt een hekel aan een bezoek aan de dierenarts) Je kunt op deze manier op een waardige manier afscheid nemen, beter dan in een slachthuis....(Beetje respectvol)
Wat er na zijn/haar dood gebeurd (Met een hijskraan enzo), voelen ze niet meer....dus dat maakt mij dan niet zoveel uit......

Het idee gewoon.....
Scheve mond

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 10:50

Ik denk dat Sebito nu heel veel behoefte heeft aan zo'n opmerking KimDai...

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 10:59

sorry hoor mensen maar als een paard vecht tegen zijn dood denk je niet dat hij dan nog niet toe is voor dood? het lichaam is dus nog gezond anders kan het niet vechten!en ik denk als een paard dood wil dat hij ook niet zal vechten voor zijn leven!het is niet zo dat je paard weer een nieuwe start maakt als jij hem straks van zijn leven hebt berooft een paard leeft maar 1x jij ook!gun hem zijn leven.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 11:57

nano schreef:
sorry hoor mensen maar als een paard vecht tegen zijn dood denk je niet dat hij dan nog niet toe is voor dood? het lichaam is dus nog gezond anders kan het niet vechten!en ik denk als een paard dood wil dat hij ook niet zal vechten voor zijn leven!het is niet zo dat je paard weer een nieuwe start maakt als jij hem straks van zijn leven hebt berooft een paard leeft maar 1x jij ook!gun hem zijn leven.


Dit slaat alles....zijn lichaam nog gezond???? Eerder dan de bovenkamer, als je het op die manier wil bekijken... Lips are sealed

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:03

nano schreef:
sorry hoor mensen maar als een paard vecht tegen zijn dood denk je niet dat hij dan nog niet toe is voor dood? het lichaam is dus nog gezond anders kan het niet vechten!en ik denk als een paard dood wil dat hij ook niet zal vechten voor zijn leven!het is niet zo dat je paard weer een nieuwe start maakt als jij hem straks van zijn leven hebt berooft een paard leeft maar 1x jij ook!gun hem zijn leven.



Heb je hier wel over nagedacht?
Het spijt me wel, maar dit is niet echt logisch naar mijn idee

jeanneke

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Halle (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:44

nano schreef:
sorry hoor mensen maar als een paard vecht tegen zijn dood denk je niet dat hij dan nog niet toe is voor dood? het lichaam is dus nog gezond anders kan het niet vechten!en ik denk als een paard dood wil dat hij ook niet zal vechten voor zijn leven!het is niet zo dat je paard weer een nieuwe start maakt als jij hem straks van zijn leven hebt berooft een paard leeft maar 1x jij ook!gun hem zijn leven.


Het is natuurlijk wel ruim genomen en niet bij elk geval kan je zo redeneren, maar als ik erover nadenk moet ik haar wel ergens gelijk geven hoor Scheve mond Mijn pony van bijna 30 jaar staat nu af en toe kreupel en soms zijn er dagen dat zij gewoon een hele dag rustig neer blijft liggen, maar andere dagen loopt ze nog vrolijk door de weide, waar trek je hier dan de grens tussen laten leven of niet? Soms denk ik is het niet beter voor haar om haar te laten inslapen? maar als ik de vreugde in haar ogen dan zie als zij bij de andere paarden nog in kudde kan staan op de weide, dan denk ik daar weer anders over.... Nu hebben wij een Welsh hengst bij haar gezet van 17 jaar oud, die twee hebben elkaar echt gevonden, twee oudjes bij elkaar, zij lijkt nu 5 jaar jonger en het staartje gaat terug de lucht in wanneer zij draaft Lachen Had ik haar dan deze winter wanneer het even niet goed ging moeten laten gaan?

groetjes Janna
Laatst bijgewerkt door jeanneke op 03-02-04 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:46

Kortgezegd komt het er dus op neer dat je een paard pas "naar zijn laatste rustplaats" mag begeleiden als hij geestesziek is?
Het woord egoistisch is al eerder in dit topic naar voren gekomen...

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:51

Jonges, jonges, wat hebben sommige toch vreemde ideen bij een spuitje. Ja je kan een paard laten inslapen door een enkele spuit, en dan kan je vreemde dingen hebben. MAar een beetje goede dierenarts doet dat niet meer zo (tenzij de eigenaar de goedkoopste oplossing wil, want dan doe je het met een spuitje).

Ik heb mijn vorige paard bijna drie jaar geleden laten inslapen. Dat zou ik de volgende keer absoluut weer op dezelfde manier doen. Hij wordt eerst versuft met een spuitje. Dan krijgt hij een infuus in waardoor een middel wordt toegedient waardoor een paard gaat liggen. Deze fase is het meest kritische, omdat je moeilijk kan bepalen hoe een paard gaat liggen. Als ze eenmaal liggen krijgen ze een narcose toegedient. Tot dit moment is het eigenlijk hetzelfde als bij een paard die geopereerd wordt. Pas als de narcose goed is ingewerkt (met een overdosis) krijgt het paard pas zijn laatste spuitje toegedient die de hart werking stil legt. Dit is bij mijn paard heel goed en vredig gegaan. Hij is overleden met zijn hoofd op mijn schoot!!!

Ik zal dus nooit niet naar een slager gaan. De dood ruiken paarden zeer goed. Ook van andere die uiteindelijk hun paard hebben laten inslapen hadden goede ervaringen.

Laat je niet gek maken door spookverhalen over een spuitje. Wil je niet naar de slager overleg met je dierenarts de goede methode om hem te laten inslapen.

Sterkte met je beslissing en het nemen van afscheid.

jeanneke

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Halle (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:51

Levy schreef:
Kortgezegd komt het er dus op neer dat je een paard pas "naar zijn laatste rustplaats" mag begeleiden als hij geestesziek is?
Het woord egoistisch is al eerder in dit topic naar voren gekomen...


wanneer word je egoïstisch? egoïstisch wanneer je een paard laat inslapen met het idee van, ok, bespaar ik veel kosten en zorgen, of wanneer je een paard dat afziet laat leven? Ik vind dat heeeeeeeel moeilijk hier een lijn door te trekken hoor, ik heb al schrik dat de dag komt dat al onze arabjes, dat nu allemaal ongeveer dezelfde leeftijd hebben, oud worden...

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:51

of eentje die zijn been aan gort heeft geslagen is in zijn bovenkamer niet minder hoor....geen kans op genezing of paardwaardig bestaan...dan blijft er nog een laatste keuze...voor ond de minst leuke maar voor het dier de beste...

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:55

Sterkte met je beslissing en het nemen van afscheid.

Was gister al, maar toch lief bedoeld van je!
Ze heeft trouwens al gereageerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:57

Eleonoor schreef:
Jonges, jonges, wat hebben sommige toch vreemde ideen bij een spuitje. Ja je kan een paard laten inslapen door een enkele spuit, en dan kan je vreemde dingen hebben. MAar een beetje goede dierenarts doet dat niet meer zo (tenzij de eigenaar de goedkoopste oplossing wil, want dan doe je het met een spuitje).

Ik heb mijn vorige paard bijna drie jaar geleden laten inslapen. Dat zou ik de volgende keer absoluut weer op dezelfde manier doen. Hij wordt eerst versuft met een spuitje. Dan krijgt hij een infuus in waardoor een middel wordt toegedient waardoor een paard gaat liggen. Deze fase is het meest kritische, omdat je moeilijk kan bepalen hoe een paard gaat liggen. Als ze eenmaal liggen krijgen ze een narcose toegedient. Tot dit moment is het eigenlijk hetzelfde als bij een paard die geopereerd wordt. Pas als de narcose goed is ingewerkt (met een overdosis) krijgt het paard pas zijn laatste spuitje toegedient die de hart werking stil legt. Dit is bij mijn paard heel goed en vredig gegaan. Hij is overleden met zijn hoofd op mijn schoot!!!

Ik zal dus nooit niet naar een slager gaan. De dood ruiken paarden zeer goed. Ook van andere die uiteindelijk hun paard hebben laten inslapen hadden goede ervaringen.

Laat je niet gek maken door spookverhalen over een spuitje. Wil je niet naar de slager overleg met je dierenarts de goede methode om hem te laten inslapen.

Sterkte met je beslissing en het nemen van afscheid.


Hier sluit ik me helemaal bij aan.
Bij Händell is het ook zo gegaan, hij is gewoon heel kalm en rustig gaan slapen en gestorven met zijn hoofd op mijn schoot.

jeanneke

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Halle (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:57

Alane schreef:
of eentje die zijn been aan gort heeft geslagen is in zijn bovenkamer niet minder hoor....geen kans op genezing of paardwaardig bestaan...dan blijft er nog een laatste keuze...voor ond de minst leuke maar voor het dier de beste...


Ik heb ooit zo in het midden van het bos gestaan met een paard waar het achterbeen volledig in tweeën lag, het been en hoef waren nog juist bevestigd met wat huid... Dat paard hebben ze ook met spuitje laten inslapen, ter plaatse. Ik kan je verzekeren dat dat beestje zodanig uitgeput was (eerst een telefoon en veearts moeten zoeken) dat die bovenkamer gewoonweg niet meer wilde voortleven, zij is toen gegaan en dat was op dat moment het mooiste geschenk dat dat beestje kon krijgen...