Arakhan schreef:Ook nog even reageren. Ik vroeg me hetzelfde af. Heb hier twee grote schuilstallen maar mijn paarden willen er voor hun kop niet binnen (ze staan met hun poep naar de regen, hoofd omlaag). Ik merk dat na een ferme regenbui, zoals we die de dag van vandaag steeds meer krijgen, hun neust gaat lopen.
Ik ben me nu dus aan het jagen om van de schuilstal boxen te maken zodat ze binnen moeten blijven 's nachts als het heel slecht weer is. Mijn ondervinding door de jaren heen: een box is een must anders worden de meeste gegarandeerd ziek als ze dagenlang in regenbuien staan in winterperiode (behalve de rassen dan zoals Haflinger, Fjord, Shetlander.) Met dure dierenarts kosten tot gevolg (niezen, snot, koorts...)
Gelukkig zijn er ook andere ervaringen, en niet alleen met robuuste ponies: mijn pony loopt nu bij een 28jarige KWPN-er die het hele jaar buiten staat zonder schuilstal, en daarvoor stond ze bij een warmbloedmerrie van dezelfde leeftijd (maar dan wel met schuilstal) die nooit verkouden was.
En ik ga ervan uit dat als een paard de keus heeft, hij doet waar hij zich het fijnste bij voelt: misschien hebben je paarden liever een loopneus dan dat zij binnen moeten staan. En hoe erg is een loopneus nu eigenlijk (ik heb het natuurlijk niet over echte griep!)?