Kan een paard het hele jaar buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Kan een paard het hele jaar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 11:21

Hey allemaal,,
de titel zegt het al: Kan een paard het hele jaar buiten?
want mijn droom is al heel lang om een eigen paard te hebben. een vriendin van mij heeft een pony en die staat het hele jaar buiten.. maar is dat niet zielig? want het lijkt me zo sneu als zon paard staat te rillen in de sneeuw ofzo.. maar ik zou dus als ik een paard koop hem daar neer mogen zetten omdat we er thuis geen ruimte voor hebben.. ik weet wel dat je dan een deken om kan doen maar is dat genoeg?

Alvast bedankt.. Bloos

melanie_h

Re: Kan een paard het hele jaar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:29

op zich kan het wel, je moet alleen wel zorgen voor een schuulstal zodat ze uit de wind en regen kan gaan staan en in de winter voldoende hooi bijvoeren zodat ze haar lichaam op temperatuur kan houden.
Ook zal je haar een goede wintervacht moeten laten opbouwen.
Met dekens moet je wel oppasen.
De dekens moeten dan wel echt goed waterdicht zijn, want een natte deken is funest.
Je zal dan geregeld moeten gaan kijken of de dekens niet doorgelekt zijn.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:30

Hoi, is er een plekje waar het paard uit de wind kan staan? Of een beetje kan schuilen? Een paard kan prima het hele jaar naar buiten, hoor, ze zijn erg taai en hebben het veel minder koud dan wij vaak denken!
Een deken is bij echte kou natuurlijk wel een goed idee.

jovinkboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:30

nou ik vind het ziellig om hem in de winter buiten te hebben.
zorg op zen minst voor een afdakje met 1 a 2 muuren zodat hij uit de oosten wind kan staan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:31

niks zieligs aan ,
paarden hebben een dikke wintervacht en kunnen prima buiten blijven
wel moeten ze altijd een droog stuk hebben om te staan en een beschutte plek
ook heel belangrijk dat ze onbeperkt ruwvoer hebben om de interne kachel flink aan het branden te houden

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:33

Kan prima Haha! Sterker nog de meeste paarden vinden het maar wat prettig dat ze buiten mogen blijven. Veel mensen denken dat een paard net zo denk als een mens, waar door vaak de verkeerde beslissingen worden genomen voor het paard. Een paard is van nature een klaustrofoob, en houd dus absoluut niet van kleine ruimtes. Een stal is dus alles behalve prettig voor een paard, terwijl wij mensen denken "lekker warm, lekker knus" staat het paard in een te kleine ruimte waar hij zich niet kan bewegen, zonder sociale contacten met soortgenoten (paarden kunnnen niet goed communiceren door tralies heen) in hun eigen stront. Kijk dat vind ik pas zielig...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:37

kan best.
zo lang je weiland het aankan..
want dat wordt nogal eens een blubber bende met die natte lauwe winters nu..
en dan kan je te maken krijgen met mok, paard moet altijd droog kunnen liggen, dat soort dingen.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:38

nee hoor, niets zieligs aan, ik vind het zielig dat mijn paard in de winter alleen maar een paar uurtjes in de paddock komt, het liefst had ik hem dan in ieder geval overdag ook op het land, maar ja..das helaas niet mogelijk. Zorg inderdaad dat er wel een schuilmogelijkheid is en een dekentje. Verder zal het paard dan alleen maar dankbaar zijn dat hij lekker buiten kan lopen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 11:38

Ja er is dus ook geen beschuttig in het weiland.. alleen een paar bomen.. maar haar paard heeft ze al 4 jaar op die manier en hij is helemaal gezond.. dus ja ik weet het niet..

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:40

Een paard bomen helpt vaak al meer dan een schuilstal, de meeste paarden hebben geen behoefte aan beschutting en vinden het niet prettig om ergens binnen te staan, een groot gedeelte van de paarden maakt dan ook nooit gebruik van een schuilstal. Bomen is veel natuurlijker en dus minder bedrijgend en daar zoeken ze dus sneller beschutting.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:41

Niets zieligs aan een paard dat het hele jaar buiten staat, beter dan de hele dag op stal. Bomen kunnen ook dienen als beschutting. Je hoeft niet perse met dekens te werken, als het paard zelf voldoende vacht heeft is een deken niet nodig. Maar hou het paard goed in de gaten als hij niet gewend is buiten te staan.
Heerlijk juist dat het paard lekker buiten mag lopen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:43

kan makkelijk,
alleen zorg wel voor een schuilstal.
ik heb mijn paarden altijd fulltime buiten staan, al 15 jaar,
en zeker weten dat ze graag gebruik maken van de schuilstal,
zij het tegen de regen, zij het tegen de akelige dazen en vliegen!!

een schuilstal hoeft geen drol te kosten, twee wanden en een schuin dak zijn al meer dan voldoende.
maar zonder schuilstal zou ik het niet doen..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:44

Zonder schuilstal kan prima, als er een flinke heg staat of een rij bomen waarachter ze beschut staan...
Paarden redden zich prima zo.

jovinkboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:45

ja dat bedoelde ik ook gewoon een dakje en 2 muren en dan is het wel genoeg..
Want denk je eens in zou je het leuk vinden de hele dag buiten te staan en dat het opeens begint te regenen en je nergens kan schuilen?!

jovinkboy

detour schreef:
Zonder schuilstal kan prima, als er een flinke heg staat of een rij bomen waarachter ze beschut staan...

en als er geen flinke heg of rij bomen staan

VeerenAshley

Visconti schreef:
Een paard bomen helpt vaak al meer dan een schuilstal, de meeste paarden hebben geen behoefte aan beschutting en vinden het niet prettig om ergens binnen te staan, een groot gedeelte van de paarden maakt dan ook nooit gebruik van een schuilstal. Bomen is veel natuurlijker en dus minder bedrijgend en daar zoeken ze dus sneller beschutting.

Precies: mijn pony heeft een tijd in een land gelopen met schuilstal, maar ze stond er echt alleen in als ze gevoerd werd!

En bedenk: paarden kunnen prima tegen de kou; een deken is dan ook meestal echt niet nodig. (Ik zelf zou eerder een deken opdoen als het regent en waait, dan als het helder weer is maar 10 graden vriest)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:46

jovinkboy schreef:
detour schreef:

en als er geen flinke heg of rij bomen staan

Als er geen bomen of heggen staan en het is geheel open, dan is een paar wandjes met een dakje wel fijn hoor!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 11:55

Ik zie dat de meningen heel erg verschillend zijn.. maar als ik een paard koop die niet gewent is aan buiten staan dan zal ik wel beginnen met een deken denk ik.. maar een heleboel zeggen, zorg wel voor een schuilstal.. maar ik kan moeilijk een schuilstal gaan bouwen bij mijn vriendin.. en haar paard is zeer gelukkig dus ik denk dat het wel lukt. bedankt allemaal!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:56

Succes,meid, pak je paard lekker in als je er eentje hebt, dat scheelt ook, hoor!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:03

Sodeletuut schreef:
Ik zie dat de meningen heel erg verschillend zijn.. maar als ik een paard koop die niet gewent is aan buiten staan dan zal ik wel beginnen met een deken denk ik.. maar een heleboel zeggen, zorg wel voor een schuilstal.. maar ik kan moeilijk een schuilstal gaan bouwen bij mijn vriendin.. en haar paard is zeer gelukkig dus ik denk dat het wel lukt. bedankt allemaal!

Anders wacht je toch tot het voorjaar? Dan heeft je nieuwe paard nog de hele zomer om te wennen aan het buitenleven en kan hij rustig een goede wintervacht aanmaken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:40

als je een paard hebt wat binnen gewend is zou ik hem idd niet midden in de winter buiten mikken
maar als ze gewoon vanaf zomer al buiten staan
zou ik geen deken doen tenzij het nodig blijkt te zijn
goed veel ruwvoer is meestal genoeg om warm te blijven Lachen

en nogmaals, buiten? niets zieligs aan
heb meer medelijden met dieren die de godganse dag op stal staan en er per gods gratie een uurtje uit komen buiten het rijden om,

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:00

Buiten is zeker niet zielig, maar ze moeten wel een plek hebben waar ze uit de wind en op een droge ondergrond kunnen staan. Storm met koude regen kunnen ze het slechts tegen. Gewoon koude of sneeuw is geen probleem, als ze vanaf de zomer al buiten hebben gelopen, hebben ze een goede wintervacht opgebouwd. Een deken is niet nodig en vind ik overbodig. Een deken kan nat worden, wat dus koud wordt en een deken kan gaan schuren of wat dan ook. Ook is het zo als je de deken afhaalt om te rijden, je paard het echt koud kan krijgen. Je moet hem dan flink aan het werk zetten om hem warm te houden, daarnaast moet je ook weer meer rekening houden dat hij niet te veel gaat zweten met een kort vachtje want dan koelt hij echt snel af. Laat je paard dus een lange vacht krijgen en ga niet met dekens aan de gang. Bij een lange vacht is het geen probleem dat hij zweet, het zweet wordt door de lange haren weggevoerd naar de buitenkant van de vacht en blijft dus niet op de huid. Je kan dit testen door na het rijden even diep in de vacht te voelen tot de huid of het daar al droog is, zoja dan kan ie weer lekker op de wei, zo niet dan blijf je nog even uitstappen.
Verder zorg je ervoor dat ie veel ruwvoer te eten heeft (gras en hooi), om zich warm te eten en kan je dit aanvullen met brokken en een liksteen.
Daarnaast kan je er op letten wat voor type paard je koopt, er zijn sobere paardenrassen zat die er goed tegen kunnen.
succes!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 13:38

Heel erg bedankt, en idd wel slim om te wachten tot het voorjaar.. maarja misschien kom ik wel een megaschatje tegen volgende week bij de zuidlaarder paardenmarkt.. we zullen zien maar in ieder geval mega bedankt!

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:25

Ook nog even reageren. Ik vroeg me hetzelfde af. Heb hier twee grote schuilstallen maar mijn paarden willen er voor hun kop niet binnen (ze staan met hun poep naar de regen, hoofd omlaag). Ik merk dat na een ferme regenbui, zoals we die de dag van vandaag steeds meer krijgen, hun neust gaat lopen.
Ik ben me nu dus aan het jagen om van de schuilstal boxen te maken zodat ze binnen moeten blijven 's nachts als het heel slecht weer is. Mijn ondervinding door de jaren heen: een box is een must anders worden de meeste gegarandeerd ziek als ze dagenlang in regenbuien staan in winterperiode (behalve de rassen dan zoals Haflinger, Fjord, Shetlander.) Met dure dierenarts kosten tot gevolg (niezen, snot, koorts...)

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:03

Arakhan schreef:
Ook nog even reageren. Ik vroeg me hetzelfde af. Heb hier twee grote schuilstallen maar mijn paarden willen er voor hun kop niet binnen (ze staan met hun poep naar de regen, hoofd omlaag). Ik merk dat na een ferme regenbui, zoals we die de dag van vandaag steeds meer krijgen, hun neust gaat lopen.
Ik ben me nu dus aan het jagen om van de schuilstal boxen te maken zodat ze binnen moeten blijven 's nachts als het heel slecht weer is. Mijn ondervinding door de jaren heen: een box is een must anders worden de meeste gegarandeerd ziek als ze dagenlang in regenbuien staan in winterperiode (behalve de rassen dan zoals Haflinger, Fjord, Shetlander.) Met dure dierenarts kosten tot gevolg (niezen, snot, koorts...)

Gelukkig zijn er ook andere ervaringen, en niet alleen met robuuste ponies: mijn pony loopt nu bij een 28jarige KWPN-er die het hele jaar buiten staat zonder schuilstal, en daarvoor stond ze bij een warmbloedmerrie van dezelfde leeftijd (maar dan wel met schuilstal) die nooit verkouden was.
En ik ga ervan uit dat als een paard de keus heeft, hij doet waar hij zich het fijnste bij voelt: misschien hebben je paarden liever een loopneus dan dat zij binnen moeten staan. En hoe erg is een loopneus nu eigenlijk (ik heb het natuurlijk niet over echte griep!)?